Ventilator (on topic)

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.534
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Sommigen halen de ventilator los omdat deze een storend geluids effect zouden hebben.

Ik kan beamen dat als je in een stille kamer komt dan hoor je hem (rochelen)

De ventilator is een 12 Volts versie en de aangesloten spanning in de VU+ duo is ca 7 volt dus de ventilator draait al op onderspanning.

Niet nodig??

Niet warm worden??? Voel maar eens aan de koelplaat ter hoogte van de processor \.

Doet toch Auw als je daar je vingertje op legt.
De ventilator blaast de warme lucht naar buiten en dat betekent dan dat de ventilator voor luchtcirculatie zorgt. Met ander woorden daar waar de lucht naar buiten wordt geblazen wordt elders koele lucht naar binnen gezogen.

Het gekke is dat er alleen een sleuven profiel in de kap zit, boven de harde schijf en dus de koele lucht alleen boven de HD aangezogen wordt om onmiddelijk aan de achterkant weer te verdwijnen. Alleen de HDD en de voeding worden daarmee gekoeld, Mocht de HDD staan te stampen dan wordt deze beduidend warm t.ov. de voeding, nu wordt deze warmte richting voeding gezogen, zonder fan zou deze warmte door het profiel weg kunnen.


Raadselachtig is dus de functie van de FAN. Uitzetten blijft voor mijn nog een vraagteken!
 
Nee daar kan ik echt niks mee, link geeft een error, hahahaha
 
Ook deze links geven een error @Hangslot. ;) ( let wel een beetje op de commerci?le links )
 
bij mij geeft hij ook een storing aan maar als ik op de link pagina opnieuw oproepen klik komt hij wel
gr frans
 
tjonge jonge, zoek eens bij Conrad naar Gelid FC-FX01 ventilator controller
 
Mooi ding maar daar heb ik geen fluit aan.

Zoals ik al bij het starten van dit topic heb vermeld zit in de VU+ een 12 Volt Ventilator en die staat op ca 7 volt , dat is al aan de lage kant

De meeste 12 volt ventilatoren willen bij die spanning niet op gang komen.
 
In dat geval zou ik er gewoon een "stille" ventilator in zetten.
Voor een euro of 5 koop je er een die minder dan 20db geluid produceerd.
Dat in combinatie met die 7 volt voedingsspanning moet toch erg stil kunnen zijn.
De ventilator eruit knikkeren zou ik niet doen.
 
idd dat is mijn overweging ook.

Maar hoe zeker kun je zijn dat een 12 volt Fan ook op 7 volt wil starten .

Dat kon nog wel eens een probleeem zijn.
 
Als je de box aanzet draait het motortje niet meteen. Hieruit concludeer ik dat dit softwarematig aan te sturen is (driver) en er na een fix van de drivers dit motortje wel eens geregeld zou kunnen gaan worden.
 
nee dat zal niet gaan gebeuren daarvoor heb je drie draadjes nodig en deze fan heeft er maar 2.

de FAN draait al op onderspanning 6,7 volt ipv 12 Volt nog lager en dan loopt ie niet meer.

De regeling is alleen maar aan/uit . Misschien in de toekomst een heuse regeling maar dan moet er heel wat gewijzigd worden
 
nee dat zal niet gaan gebeuren daarvoor heb je drie draadjes nodig en deze fan heeft er maar 2.
Waarom heeft hij dan 3 draadjes nodig? Dat gaat ook met 2 draadjes hoor.... Wie zegt dat dit een aan/uit is? Het kan ook een regelbare uitgang zijn, of eentje met een paar standen.
 
als je een ventilator gaat regelen dan is het noodzakelijk het toerental in de gaten te houden omdat je zeker moet zijn dat de ventilator loopt.

Daarom zijn de meest gestuurde ventilatoren uitgerust met +, gnd en toerental.

Als je het goedkoop wilt en je je niet druk wilt maken of ie wel of niet loopt dan zijn 2draadjes inderdaad genoeg.

Voor een regelbare FAN kun je niet zomaar ieder FAN gebruiken de meeste zijn gespecificeerd van 9-12 volt, daaronder en daarboven is niets gegarandeerd.

De toekomst zal het leren of de VU uitgerust is met een regelbare FAN. Ik denk van niet
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan