Veranderingen bij Canal Digitaal op handen

M

MAS3

Canal DIgitaal Satelliet stuurt haar duur betalende klanten een brief.

Daarin staat vermeld dat er veranderingen op komst zijn, en dat die klanten "gratis" met die veranderingen mee kunnen doen.

  • Wat gaat er veranderen:
     

    De betaalpakketten gaan verplaatst worden naar Astra 3 op 23,5 graden oost, een andere satelliet dus.
  • Tegelijk word het signaal op een andere wijze verstuurd, te weten via DVB S2.


[*]Wat betekent dat voor mij ?

  • De schotel instrallatie moet worden aangepast zodat de nieuwe satelliet kan worden ontvangen.
  • Er moet gebruik gemaakt worden van een satelliet ontvanger die DVB S2 aankan.
    Deze staan bekend als HD ontvangers (HD = High Definition).


[*]wat biedt Canal Digitaal Satelliet me nu precies aan ?

  • Dat staat in de brief die je van hen hebt ontvangen.
    Lees deze brief goed, en kijk of er geen haken of ogen aanzitten.
    Als er een link of andere verwijzing naar voorwaarden staat, ga deze dan vooral ook lezen.
  • Je ontvangt een twin LNB dus deze is geschikt voor twee ontvangers of een ontvanger met twee aansluitingen.
    Deze bewering baseer ik op de de CDS genoemde "ter waarde van" opmerking.
  • Je ontvangt een geschikte en uiteraard goedgekeurde HD ontvanger.


[*]Mooi toch, alles gratis wat is daar nou mis mee.

  • Je ontvangt deze artikelen zonder bijkomende kosten, hiervoor moet je wel je abonnement verlengen.
  • Let er vooral ook op of deze verlenging niet toevallig ook nieuwe voorwaarden inhouden, en wat die dan zijn.
  • Tot nog toe heeft ons geen bericht bereikt waaruit eenduidig blijkt dat deze artikelen je eigendom worden; recente soortgelijke aanbiedingen hielden in dat je een artikel in bruikleen kreeg.


[*]Kan ik nu alleen nog deze goedgekeurde ontvangers gebruiken voor CDS ?

  • Nee.
    Vrijwel iedere HD ontvanger is geschikt om deze beide satellieten te ontvangen.
    Je moet wel opletten dat die andere ontvanger wel de mogelijkheid heeft om de codering te verwerken.
  • CDS gebruikt SECA3 codering, ook de HD ontvangers.
    Er word gebruik gemaakt van een andere uitzendnorm, maar de codering blijft ongewijzigd.
    Wat de toekomst verder nog zal brengen wat dit betreft is natuurlijk niet te zeggen.


[*]Is er verder dan nog iets waar ik rekening mee moet houden ?

  • Deze aanbieding levert je 1 ontvanger op, en een LNB met 2 uitgangen.

    Wanneer je een andere dan een 60 of 80 centimeter offset schotel hebt, dan is deze LNB niet bruikbaar, ook niet misschien.
    Een offset schotel is herkenbaar doordat deze de LNB in een houder heeft die onder de schotel hangt, en niet in het midden of op enig andere wijze.
  • Heb je meer ontvangers in huis, die je ook gebruikt om het zelfde pakket mee te ontvangen dan moet die ontvanger ook vervangen worden.
  • Heb je meer dan 2 aansluitingen in gebruik, dan moet je ook een LNB met meer aansluitingen gebruiken.
  • Heb je meer dan 4 ontvangers in huis, dan moet je een heel andere aanpak gaan gebruiken.
    Vermoedelijk is er dan al een multiswitch in huis, deze zal ook vervangen moeten worden inclusief alle daarbij behorende bekabeling.
  • Gebruik je een automatisch systeem op je boot of caravan, kun je ook geen gebruik maken van deze LNB.
    Mogelijk kan het automatische systeem wel de beide satellieten ontvangen, maar niet tegelijkertijd.
    Op dit moment is er maar 1 nieuw systeem dat dit wel kan en dat is meer een professionele oplossing (en dus navenant geprijsd).

[*]Een DVB S2 ontvanger kan ook DVB S(1) signalen aan, andersom niet.

[*]Heb je een andere installatie dan zo'n 60 of 80 centimeter offset schotel, en een voetbal of ander betaal abonnement, dan is het de hoogste tijd om uit te zoeken wat er nodig is zodat je daarvan kunt blijven genieten.

[*]Voor zover mij bekend CDS biedt geen optie om je abonnement te annuleren of per direct terug te zetten naar een goedkopere versie als je geen zin hebt in dit gedoe.

In dat geval zul je dus moeten blijven betalen tot einde contract om er vanaf te komen.

[*]Besluit je om hier niet aan mee te werken, dan heb je nog steeds geen garantie dat CDS in de toekomst niet alles over gaat zetten naar Astra 3 op 23,5 oost.

[*]Je krijgt de genoemde spullen in een pakketje aangeboden.

Hoe je dat geïnstalleerd krijgt mag je lekker zelf uitzoeken, dat zit niet in het pakket.




[*]Waarom doet CDS dit ?

[*]Geld.

Dankzij DVB S2 kunnen er meer programma's door een fysieke zender (transponder) op de satelliet verzonden worden.

Men betaalt per transponder, dus als je nu 2 in plaats van 3 transponders kan huren, ben je veel goedkoper uit.

[*]Geld.

Heel Europa kijkt naar de Astra 1 op 19,2 graden oost.

Alles wat je daar wil huren, inclusief de mankepoot transponders die CDS huurt, kost je de hoofdprijs.

Das de marktwerking dus.

In andere posities is vrijwel niemand geïnteresseerd.

En dus zegt de marktwerking dat een transponder huren daar veel goedkoper is.

Canal Digitaal Satelliet en haar voorgangers hebben vaker geroepen dat ze bepaalde zaken nooit zouden doen.

Deze zaken zijn toch altijd gebeurd.

CDS zou nooit de bestaande transponders op Astra 1 verlaten.

Alleen nieuwe diensten zouden via Astra 3 geboden worden.

De tendens is alweer duidelijk.


 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik nu goed dat ik een HD ontvanger moet hebben om straks (vakantie) beeld te hebben vanuit NL op 23,5 en dat je eigenlijk niets meer aan je DM 7000 of 7020 hebt als je NL wilt bekijken?

;)

Nr.10

 
Nog niet.

Lyngsat meldt 3 CDS transponders op 23,5.

2 daarvan zijn in DVB-S2, de andere is in DVB-S.

Er is ook nog een 3e transponder met NL kanalen in DVB-S2, maar daar is CDS niet bij vermeld.

Deze ene transponder is degene die (exclusief) de regionale RTV zenders (plus radio 100% NL) herbergt.

 
Het zal anders niet meer lang duren. CD heeft een tijd geleden al aangekondigd alle themapakketten naar HD om te gaan zetten. Uiteindelijk zal erop de 23,5 dus alleen nog maar HD over blijven, met uitzondering van de regionalen.

Tenminste als CD bij dat verhaal blijft.

 
We kunnen dus tijdelijk nog kijken en daarna gaan ze helemaal over naar 23,5

Een monopolie positie zullen we het maar noemen.

Misschien iets voor Tele2 om iets in de satelietonvangst te gaan doen.

Ik denk dat ze bij CDS rekenen dat de klanten massaal overgaan op de aanschaf van HD ontvangers via CDS. Inkoop na een grote order en goedkeuring van CDS á € 25, verkoop € 100, winstmarge € 75.

Ik doe het voor minder.

;)

Nr.10

 
Canal Digitaal Satelliet en haar voorgangers hebben vaker geroepen dat ze bepaalde zaken nooit zouden doen.Deze zaken zijn toch altijd gebeurd.

CDS zou nooit de bestaande transponders op Astra 1 verlaten.

Alleen nieuwe diensten zouden via Astra 3 geboden worden.

De tendens is alweer duidelijk.
En weer zijn we in de zeik genomen

 
Jammer.

Kan ik straks al mijn Nokia's een ereplaatsje in de vitrinekast geven.

Groetjes,

Bones

 
Dit alles heeft te maken met de migratie van het Eredivisie Live en Film1/Sport1 aanbod naar de Astra3 en MPEG4. De transponder waarop de regionale omroepen uitzenden wordt technisch alleen beheert door CanalDigitaal. De bandbreedte huren de regionale omroepen zelf bij SES Astra. Deze transponder gaat ook NIET overschakelen naar DVB-S2. Alle door CanalDigitaal uitgezonden zenders op de Astra3 gaan in de toekomt, daar is de migratie ook voor bedoeld, wel alleen in MPEG4 uitzenden.

Wat betreft het aanbod op de Astra1 satelliet. Natuurlijk is de kans groot dat men op veel langere termijn het gehele aanbod gaat overplaatsen naar de Astra3 en wellicht dat ook dan de meeste zenders in MPEG4 worden uitgezonden. Dan hebben we het echt over veel langere termijn. Er is namelijk begin van dit jaar namelijk net een nieuwe overeenkomst met de NPO gesloten voor de doorgifte van de landelijke publieke kanalen via de Astra1 satelliet in MPEG2. De migratie van abonnees van een MPEG2 naar MPEG4 decoder start echter wel nog dit jaar voor familie- en basispakket abonnees. Dat wil zeggen dat deze een aanbieding krijgen om bij een verlenging van het abonnement een gratis Pace HD-ontvanger krijgt. Dat wil niet zeggen dat alle zenders in de directe toekomst die in deze pakketten worden uitgezonden naar MPEG4 zullen worden gemigreerd. Om het gehele aanbod te kunnen omzetten met men daarnaast ook nog eens de veel grotere klantenbase STB en standaard gaan migreren. Dat kost veel geld en tijd. En dat terwijl deze abonnees relatief weinig geld opleveren.

Dus er gaat binnenkort niet zoveel gebeuren. Alleen dat binnen enkele maanden Eredivisie Live, Film1 en Sport1 alleen nog maar in MPEG4 in DVB-S2 gaan uitzenden.

 
Er is namelijk begin van dit jaar namelijk net een nieuwe overeenkomst met de NPO gesloten voor de doorgifte van de landelijke publieke kanalen via de Astra1 satelliet in MPEG2.
Ja maar dat zijn maar 3 zenders en voor de rest zijn ze niets verplicht. De commercielen zitten ook zowat allemaal al in HD dus ik twijfel er persoonlijk aan of het nu een tijd rustig zal blijven.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe lang deze overeenkomst met het NPO gesloten is.

 
NPO is ik dacht, zo uit mijn hoofd gezegd, tot media 2013. Maar weet dat niet zeker. Dan zou ik de overeenkomst uit het digitale archief moeten gaan halen. Overigens zijn er met andere omroepen ook in distributieovereenkomsten duidelijke afspraken gemaakt op welke satelliet bepaalde zenders moeten worden uitgezonden. En ook in welke uitzendtechniek. Klein voorbeeld. 13Th Street met in de eerste periode op de Astra1 in MPEG2 worden uitgezonden.

Je kan het leuk vinden of niet maar CanalDigitaal kan eigenlijk niet anders. Het is een te kleine aanbieder om echt veel meer transponders te kunnen inhuren. En men zal toch met de concurrentie moeten gaan. Dan is MPEG4 natuurlijk een goede uitkomst. Zeker in combinatie met nieuwe encoders die men bij alle transponders aan het plaatsen is levert dat aardig wat bandbreedte op. En daar kan je dan weer nieuwe kanalen op gaan toevoegen.

MPEG4/DVB-S2 is overigens redelijk toekomst zeker. Er wordt op dit moment nog niet gewerkt aan DVB-S3. En van nieuwere MPEG compressietechnieken is het nog maar de vraag of er nog wel een aanvaardbaar beeld overblijft na compressie.

 
He Satwatcher,

Werk je soms voor die gasten, ik krijg bijna de indruk dat ik hier inside info lees

Gr

Wing

 
Hij heeft ook wel wat inside informatie, want hij kent genoeg mensen.

Ik ben het echter niet helemaal met de stelling eens dat ze niet anders zouden kunnen. TV Vlaanderen zie ik nog niet echt veel aan HD doen, is ook een kleine provider, bij Sky Duitsland (grote provider) is er wel het e.e.a. aan HD maar het gros zit nog fijn gewoon in "normaal" signaal.

Maarja, we zullen eens zien hoe het lopen gaat. Ben sowiezo geen voorstander van huur- of leen-ontvangers met alle beperkingen vandien en dan hebben we het nog niet eens over illegale zaken. Dus ben benieuwd waar dit uiteindelijk allemaal naar toe gaat.

Gelukkig is er ook nog Ziggo en KPN.:biggrin:

 
Gelukkig is er ook nog Ziggo en KPN.
Het is alleen vervelend als je in het buitenland woont.

Je bent dan echt afhankelijk van de grollen van CDS.

Andere keus is er niet. Heel veel streams kan ik hier niet bekijken omdat mijn IPadres niet NL is.

 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan