'Verkoop mediaspeler met links naar beschermde inhoud is illegaal'

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
190
Punten
63
Het Europese Hof van Justitie heeft uitspraak gedaan in de zaak tussen Brein en het bedrijf Filmspeler. Daarin stelt het Hof dat de verkoop van een mediaspeler met links naar beschermde inhoud een 'mededeling aan het publiek' is en daarmee inbreuk kan maken.

Bron: Tweakers

Door simpelweg de add-ons niet vooraf te installeren is de verkoop gewoon legaal en kan Brein maar ook de rechter deze media spelers dus niet verbieden. 

Kunnen ze de verkoop van TV's, PC's en telefoons ook wel verbieden.
Daar kan namelijk precies hetzelfde mee.

Multispeed zei:
Kunnen ze de verkoop van TV's, PC's en telefoons ook wel verbieden.
Daar kan namelijk precies hetzelfde mee.

Deze add-ons waarmee illegaal content bekeken kan worden die worden niet vooraf ge?nstalleerd op TV's en PC's, en telefoons. Hoogstens bestaat de mogelijkheid om deze add-ons achteraf wel te installeren en media players die niet vooraf met add-ons zijn ge?nstalleerd waarmee illegaal content bekeken kan worden die zijn ook niet verboden. Zou de rechter wel het gehele gebruik van media players verboden hebben omdat daarop add-ons ge?nstalleerd kunnen worden, ja dan zou dat ook gelden voor TV's, PC's en telefoons. Ik denk gezien het grote commerci?le belang en de impact ervan om dan de gehele verkoop van die media players te verbieden dat de rechter maar ook Brein daar wel goed over nagedacht hebben. :)

Zelfs Kodi is vooralsnog niet illegaal, aangezien zowel Kodi zelf alsook streamen niet illegaal is.
Het wordt pas illegaal zo gauw er dus addons worden opgezet waarmee je wel illegaal kunt kijken, zoals bijv. een tvaddon.ag in Kodi. Maar voorlopig betreft het alleen de verkoop van apparaten.

Bezitters hebben momenteel nog geen probleem. En een Mediaplayer, zelfs eentje met Kodi er op, is niet illegaal. Wel als je het doet zoals bijv. gratisstreamen (punt nl), die moeten nu gaan opletten.

Geldt het verbod ook voor de boxjes die je uit china laat komen , die zijn ook voorgeinstalleerd met kodi .?

Neen. Boxjes met Kodi zijn niet illegaal, ook niet in Nederland.
Het gaat om de addons die je op Kodi installeert met de links naar de films. :)
Als dat er ook al op staat vanuit China zou het illegaal zijn, maar ik wil Brein die nog wel zien tegen houden. :biggrin:

Ook op de website rechtennieuws valt in het kort iets te lezen over het verbod.

Naast Filmspeler spreekt BREIN ook alle andere verkopers van​ ​voorgeprogrammeerde mediaspelers aan. Indien die na dit arrest volharden in hun aanbod dan plegen zij beroeps- of bedrijfsmatige​ ​inbreuk.

Met andere woorden, wie zijn mediaspeler priv? wil doorverkopen zal dus eerst alle add-ons moeten verwijderen die toegang geven tot illegale streams. Maar er zijn zat add-ons die niet illegaal zijn waardoor zo'n boxje best wel aantrekkelijk blijft.

Maar wederom is door winstbejag van een na?eve commerci?le verkoper deze hobby de nek omgedraaid.

van een na?eve commerci?le verkoper
Er zijn er een aantal, minstens 2 of 3. Toen er eentje mee begon zagen anderen dat en gingen meedoen. En als het te publiek wordt, ja dan gaat er iets tegen gedaan worden, zoals altijd.... :(

Maar zo gaat het altijd, mensen kunnen de mond niet houden of zien snel een bak geld en hups. Bedrijfje opzetten en snel veel verkopen. Zo zal het helaas ook altijd wel blijven.

Helaas idd, ik heb op een paar dagen geleden ook weer een stuk of 13 van die dingen besteld in China, en die komen compleet met de addons thuis.

Voorlopig maar gewoon via mond op mond reclame denk ik.

Stuk of 13? Hoe laat je die dan aan komen? Stuk voor stuk of betaal je gewoon de invoerrechten en b.t.w.? Want die waarde zal toch wel de 45 euri makkelijk overstijgen, toch?

Als je  een van die malafide verkopers bent en je koopt die uit china met import en btw .Kosten ca 40? En je verkoopt ze geinstalleerd voor 125?. Dan heb je de leibomen zo terug verdient. ?

@Black tiger, ik laat ze met 3 tegelijk komen, dan betaal maar voor 1 pakket de douanekosten.

@Matrix, ik ben geen malafide verkoper, want ik hoef van mijn collega's en vrienden geen geld te verdienen. ;) 

Ik bestel ze bij Wish.
Wordt erbij de douane 1 uitgehaald dan meld ik dat en dan krijg je netjes je geld terug.
Soms zit Kodi er al op met een addon naar iets of naar iemand.
Maar ga maar eens naar China toe om te vertellen dat dat niet mag, dan geloof je ook in sprookjes.
Brein is van de bangmakerij want door dit te roepen en laten roepen zullen er heel veel onwetende afhaken.

@ freggel

Je dacht toch niet dat mijn reply serieus naar jou was. Je weet wel beter want mijn boxje heb ik ook via jou. ;)

Onlangs heb ik er een bij gekocht op mp voor een prikkie 12.5? omdat de lock nokjes van de LAN poort waren afgebroken en daardoor de LAN kabel niet blijft zitten. Gelukkig bij mij in de wijk scheelde verzendkosten.Type 1g/8g android 6

Met dat ding experimenteer ik veel

Gisteren er kodi 17 opgezet en daaroverheen de schil doki beta 1 voor Kodi 17.

Het draait goed . Ben benieuwd hoe lang het duurt met die schillen bouwers zoals kaosbox ditistv en ook doki ea.

@Black tiger, ik laat ze met 3 tegelijk komen, dan betaal maar voor 1 pakket de douanekosten.
Die begrijp ik niet helemaal. Wat is dan het voordeel? als je ze alle 13 in 1 pakket laat komen betaal je ook maar voor 1 pakket douanekosten.
Of mis ik nu iets? :confused:

Inklaringskosten is een vast bedrag ca 13? afhankelijk van de bezorger.

Daarboven komt nog btw en boven 150? nog eens 6% douane kosten.

Dus koop je je voor 200? aan chinees dan komt de totale prijs uit op

200+13 +6% = 225? en dan nog btw = 225+21% =272 ?

Bestel je 1box voor 30? Dan kost boxje 30+21%=52?

Bestel je er 3 dan kost dat 30*3 +13+21%=124.64 dus 41.5 perstuk

Vandaar voordeliger per 3 ik neem aan al freggel per 13 besteld

13*30+13+6%+21% = 516,8? of te wel 39,76 per stuk kwijt is.

Dus voordeliger per13 stuks te kopen uit china

Daar zit je aardig mee in de buurt @Matrix, maar ze halen niet alle pakketjes er tussen uit, dus dan zakt de totaalprijs nog verder. ;) 

Wou ik net nog aanvullen dat als je per 3 besteld enkele er door glippen zonder extra kosten

Ik maakte een berekening maar die klopte niet. Als je alles tegelijk besteld kom je op 20,nogwat per stuk uit.
Maar als je dat dan per 3 doet zit je dus over de 60 euro en dat is dan 20 euro meer dan dat je er 3 tegelijk besteld. Dan ben je per 3 goedkoper ja.
Slim bekeken freggel1. :)

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan