Verloren zaak of is hier nog iets aan te doen.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Mijn dochter heeft een auto gekocht voor 1300 euro.
Volgens de handelaar een prima karretje niks mis mee.
Ze heeft hem nu 14 dagen en er 3 keer een klein stukje in gereden en nu is de motor totaal los.
De riem die de nokkenas aandrijft is stuk gegaan.
Ze heeft de man nog gevraagd of ze de riem binnenkort nog moest vervangen maar volgens de man kon de riem nog 30000 km mee.

De handelaar wil niks voor haar doen.

Rep.kost +/_ 1500 euro.

de handelaar onder druk laten zetten door een garage houder die wel bonafide is ,wil wel eens helpen....

IK heb inmiddels gisteren zelf een andere auto voor haar gekocht.
En die man zei ook al hij moet je het geld terug geven.
Maar hij wil niks.

Het probleem is tegenwoordig dat als je iemand voor het gerecht daagt, je sinds 1 januari dit jaar de griffie kosten van te voren moet betalen.
Beide partijen de gedaagde en de dager moeten de zogenaamde poorter kosten(griffie kosten) in het voren betalen.
De gene die het gerecht wint, krijgt dan de griffie kosten terug en die moet de verliezer er achteraf alsnog bij betalen.
Maar ook zijn de griffie kosten zo'n beetje ruim drievoudig verdubbelt.
Wat normaal zo'n 80 euro koste, kost nu 220 euro en wat 300 koste is nu rond de 1100 euro.
Dus een aanklacht of bezwaar indienen en een rechtszaak aangaan is voor de gewone burger bijna niet meer te betalen en onze minister-president Rutte zegt daarop dan moeten mensen er maar voor zorgen dat ze niet voor de rechter moeten verschijnen.
Maar wat heeft dat te maken met recht en in je recht staan?
En hoe kun je nog iemand aanklagen die je onrecht aan doet?
Overigens is Nederland tot nog toe het enige land in Europa wat griffie kosten in rekening brengt.
Dus kunnen grote bedrijven of mensen die aardig in de slappe was zitten dan alleen nog iemand kunnen aanklagen.
Want als je de griffie kosten niet kunt betalen, mag je niet verschijnen op de rechtszaak en word je zogezegd bij uitstek veroordeeld en kun je alsnog griffie kosten betalen.
Of als je onrecht is aangedaan en je bv nog geld van iemand krijgt of recht hebt op schade vergoeding, kun je naar je geld fluiten en kun je als verliezer ook alsnog die griffie kosten betalen en ben je extra kwijt.

Dus conclusie je kunt zo iemand alleen onder druk zetten of bv via een programma als Radar of Opgelicht voor schud zetten in de hoop dat ie alsnog je geld terug geeft of de problemen oplost.

Dit van deze griffie kosten zag ik laatst in het programma Radar van de Tros.
Leuke rechtstaat is Nederland toch.. Regeltjes en euro's is het enige waar de grote heren nog aan denken, maar ja ze moeten toch ergens het geld vandaan halen om de Grieken en Italianen te kunnen lenen om zodoende de euro te kunnen redden.

Overigens zijn deze regels van de griffie kosten niet door het huidige kabinet opgelegd, maar nog door het kabinet Balkenende en per 1 januari 2011 in gegaan
Zie hier de info over de griffie kosten (hoogte etc).

Juridisch is de vraag of hij redelijkerwijs wist of kon weten dat de distributieriem niet meer lang zou meegaan.
Heeft de verkoper nog een rekening van wanneer de riem aan hem verkocht is en bij welke kilometerstand deze erop gezet is?
Er kan altijd iets gebeuren waarbij zo'n riem sneller knapt. Bijv. goedkope en van mindere kwaliteit riem, een beest wat er aan geknaagd heeft (marter bijv.), een deukje in een van die afschermkappen zodat er iets langs die riem schuurt of iets anders wat kans ziet er langs te schuren zodat hij sneller slijt.

Bij bepaalde schades kun je er van uitgaan dat de koper wist dat de zaken niet in orde waren. Bij andere schades is dat twijfelachtig.
Ik zou in elk geval vragen of de verkoper er nog stukken van heeft (facturen etc.) waaruit je kunt opmaken met welke kilometerstand er een nieuwe riem op is gekomen. Vaak wordt dit ook op de afschermkap van de riem geschreven of in het onderhoudsboekje.

Maar het blijft koffiedik kijken, zo'n riem kan ook knappen door een fabrieksfout, dus iemand op een riem aansprakelijk stellen gaat volgens mij erg moeilijk worden, tenzij slechte staat van de riem ten tijde van aankoop aangetoond kan worden.
Als je bijv. de oude riem nog hebt en deze er al over het algeheel redelijk versleten uit ziet.

Ook als handelaar moet jij je ervan gewissen dat er (verborgen) gebreken kunnen zijn die na de verkoop boventafel kunnen komen. En na maar 3 keer rijden is dit defect wel heel snel opgetreden. Je zou kunnen trachten de kosten te delen. Lijkt mij ook de beste oplossing.

Op dit forum en onder 'civiel recht' :

http://rechtenforum.nl/forum/index.php?sid=8a9de7ea0ef3a02cd07fc2f75804bf7d

kun je het probleem voorleggen Jan Blues en sommige kennen de jurispedentie uit eerdere rechtzaken. Wie weet krijg je een goed advies of een goede raad.

Succes ermee.

Die autohandelaren/garages doen altijd precies hetzelfde dat weet ik uit ervaring.

Ze verkopen je een auto die goed is en niets mankeert, maar proberen er steeds zo weinig mogelijk aan te doen, en dat doen ze allemaal.
Als er dan wat aankomt zeggen ze tja het is geen nieuwe auto maar wat ouder en daar kan altijd wat aankomen.
Dat willen ze dan wel tegen de kosten repareren dus kost het je altijd geld.
Garantie krijg je nooit op een oudere auto, behalve dan tot de deur.
Krijg je iets eraan dan heb je gewoon pech gehad volgens hun.
Het hoeven niet perse slechte mensen te zijn die handelaren maar als het autohandel betreft doen ze opeens allemaal hetzelfde.

Die aandrijfriem moet inderdaad om de zoveel kilometer vervangen worden, en dat staat meestal op het huis geschreven, maar niet iedereen zal zich daaraan houden.
Het is dan zaak om hem te vervangen als het onbekend is.
Als hij dan ook zo snel kapot gaat dan is hij waarschijnlijk niet op tijd vervangen geworden.
Als er een fabricage fout in heeft gezeten was hij waarschijnlijk al veel eerder stuk gegaan.
Als de handelaar echter heeft verklaard dat hij nog 30000 km mee zou gaan kun je hem hierop pakken.
Want dit is zijn verklaring dat de riem nog OK was en niet vervangen hoefde te worden.
Het feit dat hij weigert iets te doen wijst ook in de richting dat hij niet OK was.
Maar hoe breng je hem tot rede?

Grtz.

Kilroy;219193 zei:
Maar hoe breng je hem tot rede?

Da's niet zo heel moeilijk, gewoon even met al je vrienden bij hem langs gaan wil ook nog wel eens helpen.

Idd. wat @HANGSLOT schrijft even met wat mannen langs gaan en vragen wat zo'n glazenpui kost en of dat een beetje te vergelijken is met een jou schade, jammer voor de eigenaar van de garage dat de boel heel de nacht on beheert open staat als de hele voorgevel vannacht in gort is geslagen wordt. Helaas woon je wat ver weg. maar misschien zijn er een paar leden die meewillen gaan.

Het helpt ook wel als je op een drukke verkoop dag er naar toe gaat en een hoop herrie maakt over het probleem, zijn ze meestal ook niet blij mee.

Suc6.

Jaren geleden heb ik ooit eens een Ford Capri gekocht die krom was na een aanrijding maar verder zichtbaar goed hersteld was. Recht trekken was geen optie want hij kon weleens scheuren gaan vertonen in de chassisbalken. Ook hier wilde de handelaar niet meewerken om hem in te ruilen.

Ik heb toen een kennis in een net costuum en met een attache koffer meegenomen onder het mom dat hij van een goed programma was van de TV en een echte acteur die man :)

Ik mocht, onder de enorme stress die erbij de handelaar ontstond, een andere auto uitkiezen. Bij vrijwel elke auto die ik uitzocht riep hij 'deze liever niet want daar mankeert wat aan'. Uiteindelijk bleef er een Nissan over die inderdaad jaren heeft gereden en langer dan de handelaar nog bestaan heeft.

Wie niet waagt, wie niet wint, en wie niet zwemt die verdrinkt :)

Een riem vervang je iid na een aantal km wat de fabrikant voor schrijft.
En dit geval 90000 km.
Het autootje had 60000 km gelopen.
Bouwjaar 2000 en het is nu 2011 ja dat is dus niet goed want er staan ook een aantal jaren voor.Meestal 6 jaar.
En dit moet de handelaar weten.
Ik had van mijn dochter begrepen dat er net een nieuwe om zat.
Maar de originele zat er nog om.
Als je in die handel zit moet je er toch wel iets van weten.

Dat snap ik niet.

Met 60000 km in 11 jaar zou dat 5454 km per jaar zijn!
En zo weinig rijdt bijna niemand.
Staat er wel een 0 voor die 60000 of is er aan de meter geprutst?
M.a.w niet een keer de klok rond?

Grtz.

mijn vrouw in 20 maanden 2800 km auto gaat 50 jaar me:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:
gr frans

Een riem vervang je iid na een aantal km wat de fabrikant voor schrijft.
En dit geval 90000 km.
Het autootje had 60000 km gelopen.
Effe een tip... zo'n 90.000km is bijna het maximum en dan moet je al een goede riem hebben, dus liefst van het merk en uitstekende kwaliteit.
Het verdient aanbeveling een goede riem tussen de 80 en 90.000 km te vervangen.

Dan heb je nog de goedkope riemen, de zogenaamde vervangers. Deze zouden even lang mee kunnen maar er wordt toch geadviseerd hier niet langer dan 40.000 a 50.000 mee te rijden.

[quoteIk had van mijn dochter begrepen dat er net een nieuwe om zat.[/quote]
Dat lijkt me stug, want dan had de handelaar wel verteld dat er meer dan 30.000 mee gereden kon worden.

Overigens is het verhaal omtrent de kilometers afhankelijk van een aantal factoren. Staat de auto buiten of binnen, wordt er veel of weinig mee gereden, vochtige of droge omgeving etc. Dat heeft met de levensduur van het rubber te maken.
Wordt er bijv. erg weinig mee gereden en staat hij veel binnen, kan de auto erg mooi zijn, maar het rubber droog worden en gauw scheurtjes gaan vertonen en sneller slijten.
Vandaar dat je ook niet kunt uitgaan van het aantal jaren wat voor een riem gegeven wordt.

Als ik hoor van 60.000 met een riem en ik koop een auto 2e hands doe ik er zo snel mogelijk gewoon een nieuwe om, just to be sure.

Je kunt proberen met een jurist. Een garagehouder mag er namelijk ook van uit gaan dat een auto met een riem die er 60.000 km op zit best nog minstens een 20 a 30.000 km mee kan gaan.
Zo'n optie om dan de kosten te delen is wel nog een van de mogelijkheden. Het beste is inderdaad om na te vragen op zo'n juridisch forum waar al naar gelinked werd.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan