Verslag kort geding Canal+ tegen Msat

Vreemd, als ik daarop klik kom ik steeds in het openingsscherm.

Wat is het resultaat van de zitting?

 
Kort verslag van het kort geding tegen MSAT op 19-07-2001 om 11.30uur in het gerechtsgebouw in Middelburg.

Opening:

De rechter heet beide partijen welkom en laat Canal+ aan het woord.

---

Canal+ begint over de diverse publicaties waaronder pub. 35 en 36 over de techniek van hun systeem en de achtergrond en het doel van Pay-TV.

---

Canal+ heeft het over computercriminaliteit en kraken. Verteld dat het kostbaar is hun sleutels geheim te houden en dat dit vaak niet lukt.

---

Ze hebben het over diefstal van diensten waar een vergelijking met Joyriding wordt getrokken.

---

Het verstrekken van middelen om dit misdrijf te plegen wordt illegaal genoemd. Met deze middelen wordt bedoeld: Programmers kaarten, enz. en ze refereren naar de uitspraak van de rechter in den Bosch waar ze het niet mee eens zijn.

---

Ze spreken over inkomstenderving door diefstal.

---

Ze geven toe dat ze hun systeem niet kunnen beveiligen en beweren zelfs dat geen enkel systeem adequaat te beveiligen is. (sky-digital doet het anders best goed)

---

Men hamert er tot vervelens toe op dat art. 326c hun zou moeten beschermen en dat de Nederlandse staat er op zou moeten toezien dat deze bescherming ook geboden wordt. Canal+ voelt zich door justitie in hun hemdje gezet. (dat zeggen ze overigens niet met deze woorden)

---

Dan volgt er een heel verhaal over Veronique waar mij nog steeds het verband met deze zaak niet duidelijk is geworden.

---

Er volgen een hele reeks voorbeelden van rechtszaken in het buitenland die slecht voor een klein gedeelte overeenkomen met deze zaak en dus als bewijsvoering of vergelijking totaal irrelevant zijn. Er wordt ook de King of Billeberga genoemd die in een ver van ons bed buitenland is gepakt en veroordeeld voor het verspreiden van Keys en niet voor het verkopen van programmers en kaarten!?!?!?

---

Dan komt er een heel verhaal over inbreuk op de auteurswet (2001 1920 – PROD. 18) waar mij ook het verband met deze zaak weer niet duidelijk werd. Het verhaal was zo lang dat ik na een tijdje pijn in mijn arm kreeg van het schrijven en moest opmerken dat de rechter bijna ingeslapen was van verveling. Gelukkig kon de beste man nog net wakker blijven en herstelde ik al snel van de kramp in mijn vingers.

---

Dan heeft men het erg vluchtig over een nieuwe cybercrime wet uit het buitenland. Waar is hier de relevantie? We zijn in Nederland en vallen onder Nederlandse wetgeving.

---

Men noemt ook erg vluchtig nog even dat de site van Arob gehackt was. Weer zo’n moddergooi praktijk van Canal+ Het viel me op dat men dit keer niet Msat van deze praktijken durfde te beschuldigen daar men in de vorige rechtszaak wel een andere persoon en XTRASAT ronduit beschuldigde van niet gepleegde en dus niet te bewijzen strafbare feiten.

---

Men heeft het over uitlokking van een misdrijf. Dat kennen we wel van de plussers dus ze zullen wel tijdelijk even in de omgekeerde wereld geleefd hebben toen ze dit punt aanhaalden.

---

Ze hebben het dan over art. 225 wbs.

---

Dan komen de producties aan bod waar men onderzoek heeft gepleegd naar de verkoop van geprogrammeerde smartcards. (prod.30) en beschuldigd men MSAT van het verkopen van dergelijke zaken.

---

Vervolgens komt Irdeto Mindport met een heel lang en interessant verhaal over hun techniek. Ik werd langzaam weer wakker na het anderhalf uur durende verhaal van Canal+ waar de advocaat van canal+ heel weinig verteld heeft door gewoon tot vervelens toe in herhaling te vallen.

Irdeto verteld over de achterliggende techniek van hun systeem. Ze vertellen over hun Entitlement Control Messages, Route description keys en hoe het systeem nu precies werkt.

---

Ook verteld men dat men octrooi heeft op het stukje programmatuur wat in de processor van de chipkaart zit en noemt men hun systeem een soort Microsoft Outlook wat e-mail ontvangt en zonder Microsoft Outlook kan jouw computer (decoder) jouw e-mail (beeld) niet ontsleutelen. Erg knap bedacht van die mannen van Irdeto, zei het niet dat Outlook natuurlijk ook mail kan versturen (bisdirectioneel verkeer dus) en dat kan de decoder of smartcard natuurlijk niet. Verder vond ik het een goed verhaal en het positieve aan de advocaat van Irdeto was dat ik van hem ten minste waker bleef J.

---

Verder meende Irdeto van maatschappelijk belang te zijn voor het Nederlandse volk, en dat begrijp ik niet helemaal. Ik zal daar niet slim genoeg voor zijn vermoed ik zo.

---

Canal+ en Irdeto spreken ook steeds over een gesloten systeem en de satelliet is natuurlijk geen gesloten systeem volgens de wet. Een kabelsysteem waar u met een kabelverbinding direct op een centrale (backbone) aangesloten bent, is een gesloten systeem.

Een satelliet stream die door de gehele foot-print van Astra ontvangen kan worden is natuurlijk geen gesloten systeem.

---

Vervolgens is de advocaat van MSAT aan de beurt. (we zijn nu 2 uur en 10 minuten verder en de rechtszaak mocht maximaal 3 uur duren)

---

De advocate van MSAT opent en vraagt vrijwel direct om de technisch adviseur Dhr. De Wit aan het woord te laten.

---

De heer de Wit merkt heel scherp op dat MSAT 4 km van de Belgische grens ligt en dus voor 60% Belgische staatsburgers in de zaak heeft. Als hij een kaartje verkoopt gaat hij niet aan zijn klanten vragen waar zij wonen en of zij van plan zijn illegale zaken uit te voeren met deze kaart en is ook niet wettelijk daartoe verplicht. Iemand die GSM telefoons verkoopt hoeft ook niet aan zijn klanten te vragen of ze van plan zijn semtex in hun telefoon te stoppen om er een aanslag mee te plegen. Dhr. De Wit slaat Canal+ links en rechts om de oren met hun eigen contract voorwaarden (dat contract wat we allemaal gekregen hebben toen we ons bij Canal+ hebben laten inschrijven)

---

In het buitenland kan (en mag) men niet officieel naar canal+ kijken en zich ook niet op canal+ abonneren waardoor het gebruik van een goldcard in huiselijke kring volgens hem ook niet verboden kan worden in een land als b.v. België.

---

Dhr. De Wit merkt nogmaals op dat de rechter in den Bosch al eerder aangegeven heeft dat de verkoop van goldcards en programmers ook in een satelliet speciaalzaak niet verboden is en op dit punt zijn cliënt dus zeker geen blaam treft.

---

Alle volgens Canal+ illegale artikelen worden door de Wit van hun correcte naam voorzien en vervolgens wordt uitgelegd welke legale toepassingen deze apparatuur o.a. hebben.

Zo is een Season interface eigenlijk een (smartcard) debugging interface en kan daar data mee gelogd worden (wat niet verboden is) en kan men de werking van een smartcard reader testen. Slechts in verbinding met illegale software op het internet wordt met een dergelijk interface een illegale handeling mogelijk. Verder weten wij zelf dat je met een programmer ook prima een telefoonboekje van een GSM telefoon op volgorde kunt zetten en werk MSAT al enige tijd met MSATJES, wat inhoud dat zijn klanten op een chipcard (goldcard) klantengegevens opgeslagen krijgen waarmee ze in combinatie met de in het factureringsysteem opgeslagen data korting kunnen krijgen. Er zijn een legio van toepassing denkbaar die niets te maken hebben met illegale handelingen.

---

Verder haalt de verdediging van MSAT aan dat Canal+ de zaken onder valse voorwendselen in beslag genomen heeft en daar de bewaarder van de in beslag genomen goederen een onafhankelijke partij had moeten zijn (dit was F. vd E. van Canal+) kan met de bewijslast geknoeid zijn door Canal+ en is vandaar het bewijs zeker niet meer als gerechtelijk bewijs toelaatbaar. We weten allemaal dat Freek s’avonds ook actief is op het net en misschien zit ie s ‘avonds met de op de diverse sites gevonden gegevens wel de kaartjes van MSAT te programmeren???!?!?

---

Dan gaat men nog even in op de door MSAT bijgeleverde software. Door canal+ werd de indruk gewekt dat MSAT illegale software op diskette bijleverde maar het ging volgens MSAT slechts om programma’s als Gold140 en ICProg die bedoeld zijn als programmatuur voor de programmers en niet om illegale handelingen mee te verrichten. Daarmee is deze software dus NIET illegaal.

---

Tot slot wordt Irdeto nog even aangesproken op hun woorden dat Irdeto een deugdelijk versleutelingsysteem zou leveren. Dit is volgens de Wit niet het geval daar het systeem dusdanig eenvoudig te kraken is dat men niet meer van een deugdelijk systeem kan spreken.

Irdeto verdedigd zich met het feit dat hun huidige systeem wel veilig zou zijn, maar dat is irrelevant daar dit systeem door Canal+ niet gebruikt wordt en canal+ al lang niet meer investeert in Irdeto en zelfs al bijna 2 jaar niet meer van Key is veranderd waardoor men mag aannemen dat piraterij op het irdeto systeem niet meer aangevochten wordt.

Het meest verassende aan de zitting was dat canal+ toegaf dat ze helemaal niet blij waren met de laatste uitspraak in Den Bosch en dus eigenlijk toegaven dat ze uitspraakvervalsing geplaagd hebben.

Tot slot wil ik opmerken dat ons allemaal opgevallen was dat F. vd. E zich ruimschoots voor de zitting al boven in het gebouw verscholen had en zich verdekt achter 2 Body-Guards opstelde.

Ik heb F.vd. E even aangesproken op de illegale handelingen van Canal+ op de Nederlandse boards en hem verteld dat Canal+ nog niet zomaar van mij af is. Er is aangifte van laster, schending van de privacy, smaad, stemmingmakerij en het onrechtmatig verspreiden van persoonsgegevens gedaan bij de politie in Uden en deze zaak gaat gegarandeerd een staartje krijgen. Ik werd overigens door zijn body-guard direct weggeduwd en deze heb ik dan ook onmiddellijk gewaarschuwd mij niet nogmaals aan te raken.

Na de zitting wilde ik snel naar buiten omdat ik graag een foto van de prachtige omgeving wilde maken, maar ik werd bij het passeren van vd. E wederom door een Canal+ body-guard weggeduwd. Deze keer heb ik de body-guard een laatste waarschuwing gegeven.

Ik heb net zo lang gewacht tot vd E naar buiten zou komen want wie weet wilde hij wel een foto van hem laten maken met het prachtige slootje en de brug achter het gerechtsgebouw en die vervolgens voor schandalig veel geld van mij kopen?!?!?! Wie weet?

Pas na 40 minuten kwam van de E via de achteruitgang van het gebouw naar buiten met een Astra petje en een oude leren jas over zijn pak. Verder probeerde hij zijn hoofd met een oude leren tas te bedekken waarin zich ongetwijfeld alle “bewijslast” bevond.

Ik heb alles met een paar foto’s geïllustreerd en zal die vandaag naar de diverse boards sturen.

Groeten,

Michel.

Op deze foto zoekt body-guard 2 naar een geschikte plek om F vd E ongezien uit het gebouw te krijgen

Op deze foto komt de auto van de body-guards aangescheurd en stopt met piepende banden en al claxonnerend voor de achterdeur van het gebouw.

Op deze foto probeerd F vd E vermomd gevolgd door de tecnische man van de plussers in de auto te geraken.

Men is binnen luttele seconden in de auto gestapt, de blonde body-guard stapt in en met piepende panden gaat men ervandoor.

 
Thanx.

Ik heb net even de vorige zaak doorgelezen op rechtspraak.nl en moet inderdaad zeggen dat ze niet erg kort van stof zijn ;-)

Een uitleg geven hoe een codeersysteem werkt , hmmm, dat is leuk!!

Zolang je baas kaartjes uitdeelt waar een paar techneuten alle sleutels uit kunnen lezen zou ik niet graag juridisch medewerker van zo'n baas zijn.

Als je je eigendommen wilt beschermen, doe dan eens een goed slot op de deur!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan