Vijver probleem.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.544
Waarderingsscore
652
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
vijver.jpg
Mijn vijver 5000m3 heeft een probleem waar ik niet zo gauw weet wat dat is en hoe te bestrijden.
Het water is helder maar overal is een groen/bruine neerslag op de vijverfolie en op de planten . Het lijkt alsof het aangroeit. Een beetje woelen wordt gelijk ter plekke de boel troebel.

De waardes lijken goed Gh ietsje te laag 10 heb een paar punten GH +.toegevoegd.

Wie heeft enig idee wat dat is en hoe te bestrijden.
want het is een hels karwei om de boel schoon te maken. Leeg pompen wanden etc schoon spuiten enz.

Foto : zoom in op de plant voor een beter beeld .
 
Laatst bewerkt:
groen: draadwier; bruin: afgestorven draadwier. Zie draadwier als zuurstofplant. Het neemt voedingsstoffen op en houdt je vijver helder.
Ik neem aan dat je de vijver hebt opgezet met planten, zuurstofplanten en hooguit paar vissen erin.
Vraag: is op de bodem een sliblaag en zo ja, hoe dik?
Alles duidt op een overmaat aan voedingsstoffen in je vijver. Hoe krijg je die uit de vijver? NIET met bestrijdingsmiddelen en ook niet met filter / pomp. Eventueel wel met waterwissel, maar liever niet.
Enige manier is plantengroei (concurrentie) door zuurstofplanten en hogere planten, wortelend in een dunne sliblaag op de bodem, en regelmatig wieden van deze planten. Plantengroei neemt de voedingsstoffen op en met wieden haal je ze uit de vijver. Een snelle oplossing is er niet, je zult geduld moeten hebben.
 
Op bodem geen sliblaag heb vorig najaar de hele vijver leeg gehaald alles verwijderd en een laag granulaat aangebracht. Geen aarde.
Vijver was gedurende winter kraakhelder en kom je de vissen in het diepste gedeelte 1m80 goed zien.


In voorjaar werd water enigszins troebel en heb er een stel bokasi vijverballen ingegooid alsmede een gh plus stoot.Tevens vijverbalans en effectieve micro organisme.

Dit is een voorjaarspakket wat we ieder jaar toepassen als watertemperatuurvboven de 10° komt
Allemaal bio producten.

Maar nu is de hele vijver folie en planten bedekt met een soort laag stof. Het ligt erop. Planten sneuvelen op den duur.
Het water is zeer helder. En de waardes ph gh en kh zijn goed.

Maar het is geen fraai gezicht.
 
Je bent in feite door de waterwissel met een nieuwe vijver begonnen. Kraanwater bevat voedingsstoffen, en voordat er vanuit de opstartfase iets van evenwicht in de vijver is ontstaan ben je wel een jaar verder. Ik gebruik geen middeltjes en ik meet niets. Ik kijk alleen hoe de vissen reageren. Reageren ze stresserig,dan klopt er iets niet.
Het enige dat ik toevoeg in het voorjaar is kalk (Maerl). Als het water wat zurig is, lost dat snel op. Als het nauwelijkds meer oplost, is het water verzadigd met kalk en dan is het goed zo. Een sliblaag van zeg 2 tot 3 cm is ok, en die houd je onder controle middels wortelende planten (en wieden).

ps: vijver van 5000 m3 :giggle:
 
Jouw vijver heeft trouwens een potentieel probleem, n.l. het gedeelte dat 1.80 m diep is.
In de loop der tijd kan dat een vergaarbak worden van afgestorven bladeren en plantendelen.
Op die diepte groeit er niets en is er weinig licht en vindt ook geen assimilatie plaats. Door onvoldoende zuurstof en licht vindt er dan anaerobe rotting plaats. Je kunt overwegen op die diepte nog een geschikte waterlelie te planten, die dan al gauw een groot deel van het wateroppervlak zal gaan bedekken. Mijn vijver is 1 m diep, geeft op die diepte veel meer beplantingsmogelijkheden en is vpldoende diep dat kikkers en vissen in de winter kunnen overleven.
 
Een beetje dubieus verhaal.

Vijver bestaat al 25 jaar en was altijd prima in orde , af en toe een beetje alg. En dat was het.
Vorig jaar besloten om hem eens een keer schoon te maken en overtollig slib te verwijderen. Dat was een heuse klus. Het diepere gedeelte is trouwens maar een kleine strook van 30cm breed en 3 m lang. En een ideale diepte waar meneer of mevrouw de reiger net niet de vijver kunnen leeglepelen naast die geul is een plateau van ca 1m20 diep en vervolgens een plateau op 80 en 40 .


Maar een vijver van 5000m3 is geen vijver maar een meer.
Die is 1000x groter dan mijn plasje
 
Ik weet niet wat je met een dubieus verhaal bedoelt, maar kennelijk was het toch noodzakelijk de vijver grondig te reinigen en opnieuw op te starten. Verbaast mij niets.
 
De boeken van Ada Hofman (vijvertuinen bij Gramsbergen)moet je eens lezen daar staat precies in hoe je een goed vijvermilieu krijgt, het geheim is zuurstofplanten .
 
het geheim is zuurstofplanten
Nou daar zit er meer dan genoeg van in. Moet regelmatig verwijderen.
Mijn grootste probleem is ovrrbevolking verkeerde vissen. Goudvissen zijn nog erger dan konijnen. Een stuk of 70 nu en er zwemmen alweer genoeg jonge nu nog zwart rond.

Die goudvissen lijken mooi maae vreten planten op en woelen de bodem om

Moet ervan af weet niet hoe. Op gratis afhalen komen vaak kinderen voor 2 stuks en dat schiet niet op..
 
Een mixer in het water?
:biggrin: (grapje hoor)

Goudvissen kun je toch wel ergens op marktplaats kwijt?
 
Wordt erg lastig met sl die begraafplaatsen die ze tuin noemen
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan