voeding probleem

R

rienk

hallo hier een probleem met een voeding van een echostar

dsb 9800 heeft iemand hier een schema van (ik niet)

wie kan mij daar aan helpen

al vast bedankt

 
Vaak help het al als je alle elco's in zo'n voeding vervangt.

ook zijn sommige weerstanden wel eens defect geraakt in de loop van de tijd dus als je het in die richting zoekt dan heb je kans dat het op te lossen is zonder schema.

Ik weet niet of het een zogenoemde SOPS voeding betreft ,maar in dat geval is het bovenstaande veelal de oplossing.

 
Rienk:

doet ie helemaal niets meer ?

ik kreeg er enige tijd geleden één waar al een " reparateur " aan gewerkt had ( er zat geen thyrister moc 8103 meer in ). na montage van een vervanger , nog steeds geen levenstekenen.

Bleek R2 ( 680K ) oneindig te zijn , na vervanging waren alle spanningen weer aanwezig

Hopelijk is het bij jou ook zo simpel.

gr trust

 
nee hij doet helemaal niks meer (maar dat is volgens mij dan ook weer beter dan een beetje wel en anders niks :) )

het probleem zit hem volgen mij al vrij snel in het begin ben aan het meten geweest een heb na de condensator doe serie staat op de 220 al niks meer logies volgens mij want een condensator laat geen spaning door

maar wat er dan wel zitten moet weet ik niet (ben al niet de eerste die er mee bezig is)op de printstaat rt1 terwijl een condensator meeststal wordt aan geduid met c1 mischien weet je nu meer ik hoor het nog

 
Dat onderdeel wat jij voor een condensator aanziet, is er geen.

Een condensator laat GELIJKspanningen niet door, maar WISSELspanningen wel.

Het 220 volt net is een wisselspanning.

Zet je dus een condensator vanaf een bepaalde waarde over de voeding, dan maak je dus kortsluiting, zet je hem in serie dan laat je alleen wisselspanningen door naar de achterliggende schakeling.

Dat eerste onderdeel dat na het netsnoer zit is dus geen condensator.

En de aanduiding RT zegt mij wat heel anders, namelijk een temperatuurgevoelige (T) weestand ®.

Deze weerstand dient om de voeding te beschermen tegen oververhitting, waarbij de de voeding dan uitgeschakeld wordt.

Op deze plaats zou ook nog een overspannings beveiliging kunnen zitten, die klapt er dan uit als je bijvoorbeeld 380 volt ipv 220 erop zet (is dus hier niet het geval).

Als je dit onderdeel wil meten, dan moet je 1 meetpen op het buitenste pootje van de zekering houden, en de andere eerst op de ene kant van RT1, en dan op de andere kant daarvan.

Je meter moet dan twee keer vrijwel hetzelfde aanwijzen.

Als je de meetpennen over RT1 zet, dan is het verschil nul en meet je dus ook niets.

Inderdaad is dit een schakelende voeding.

Het eerste deel zorgt ervoor dat er geen storing veroorzaakt wordt op het 220 volt net uit het apparaat, en dat die storing ook niet binnen komt in het apparaat.

Dan wordt de spanning gelijkgericht en afgevalkt naar ongeveer 320 volt (!).

Deze spanning staat op die dikke condensator, waar dus niet geheel onterecht een waarschuwing op staat.

Het tweede deel bestaat uit de schakel en regel elektronika en die zorgt ervoor dat de transformator geschakeld wordt.

Het derde deel zit na de transformator en zorgt ervoor dat er geel "vuiligheid" meer in de uitgang zit en dat deze op nivo gehouden worden.

Als je weet wat de opbouw is, kun je misschien sneller vinden in welk deel je het moet gaan zoeken.

Hoor je bijvoorbeeld wel dat de voeding start (een soort gemoord tikje als je vlakbij luistert), dan kun je waarschijnlijk het eerste gedeelte al overslaan.

Let wel op, zoals hierboven al vermeld is, er staan hele gevaarlijke (en pijnlijke) spanningen op dit gedeelte van je ontvanger.

 
Mijn advies:

Blijf er gewoon van af en ga naar een reparatiebedrijf of technische dienst van een satshop, je maakt soms meer kapot dan dat je wat oplost.

JD

 
die 320 v heb ik inmiddels weer aan de praat ligt hem toch aan die rt1 (heb ik tijdelijk over brugt) nu heb ik dus weer spanning op de elco

nu kom ik bij weerstand r2 die is ook kaduk vervang ik die dan gaat de zekering er uit maar ik kom er nu verder wel uit (denk ik )

de transistor die dan komt zal ook wel een tik hebben gehad maar die komt niet in mijn boek voor dus daar zal iki ook wel een nieuwere verie voor moeten aan schaffen

en dat advies van johnny doe leg ik maar naast mij neer(omdat ik hem toch wel zelf wil maken)

en mas3 dat van die condesator had ik al wel gehoordt maar op een 1 of andere manier komt daar ook geen wisselspaning door?

dat blijf toch nog een beetje vreemdt maar ik ga eerst verder de fout er uit (proberen te)halen

 
het is gelukt heb er niet veel haast bij gehad maar is weer klaar was onderanderen wel de R2 680k maar ook de tip was kapot en heb de condensatorvervangen door draadt brug anders deed hij nog niks dus die theorie over die wissel spannig ging (gaat) niet op altans hier niet

het is gelukt dus mag worden gesloten

thanks

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan