voeding XSAT

R

Realmo

Hallo,

Ik had een aantal jaren geleden een Xsat cdtv200 gekocht,

man wat was dat een miskoop,ik was toen echt nog een groentje op digitaal gebied, max. 99 kanalen ja echt waar heb een half jaar later maar snel een 9500 gekocht. Maar nu wilde ik hem weer gebruiken, ik sluit hem hij deed het nog.

Nu komt mijn probleem ik wil hem even later bij mijn moeder aansluiten ik haal de stekker eruit en toen kreeg ik een lichte schok, ik probeer hem weer hellaas DOOD d.w.z. de XSAT ik niet ik had alleen een natte vlek in de broek:))

Op electro ben ik hellaas een leek, maar mij is verteld dat de voeding kapot is.

Mijn vraag is nu weet iemand of dat te reparen/vervangen is en zoja waar? Uiteraard tegen een redelijke prijs, want wat is zo'n nog waard?

 
Heb je 'm wel even open geschroeft om te kijken of er een glaszekering in zit en of deze niet kapot is?dit is vaak een van de eerste dingen die gaan.

En voor een eventuele rep, weet je geen goede elektronica handelaar in de buurt?

Meestal kunnen zij wel repereren

 
Nee, hellaas Sjonnie de zekering is goed. Ik zal eens vragen wat de reparatie kost, het gaat namelijk om de kosten/baten, want zo'n ding is niet veel waard meer.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

 
Waarschijnlijk is een opstart elco'tje of weerstandje niet meer wat het zijn moet.

Een test lapmiddeltje (niet lachen!) is om even een haarfohne bovenop de voeding te zetten, en um even warm stoken.

Daarna stekker erin, mocht ie dan draaien, dan blijft ie ook draaien...:) (totdat de stekker er weer uit gaat)

Dit kun je dus alleen proberen als er niets! is uitgefikt, en de zekering ook heel blijft, knalt die er gelijk uit, dan ligt er iets in sluiting en zal de voeding gerepareerd moeten worden.

Gr FranX

 
Hoi FranX,

Ik heb je truc met de fohn geprobeerd zonder resultaat,

maar je kon weleens gelijk hebben wat betreft elco'tje en /of weerstandje die er uit liggen, ik zal hem maandag eens wegbrengen, want dat kan toch niet zoveel kosten?

thx

 
Jammer, het had zo mooi kunnen zijn...:sad:

Opzich hoeft het niet veel te kosten, maar veel reparatie bedrijven (de meeste!) hebben een verschrikkelijke hekel aan geschakelde voedingen.

Het inzetten van een revisie setje lukt ze nogwel, maar het echt repareren levert vaak problemen op.

Veel gemaakte fout is hoge temperatuurs elco's vervangen door normale types, of 'high' speed diodes vervangen door normale types...enz enz.

Als het bij jouw alleen! maar verlopen onderdelen zijn, dan schat ik de kosten van de reparatie zo rond de 75-80 piek.

Gr FranX

 
Dat is nog wel de moeite waard 80,-.Ik zal maandag meteen informeren. thx voor de uitleg.

Trouwens, die elco is dat die waar spanning op blijft, en waar je (ja, ik dus!) :), niet met je vingers aan moet komen.

 
:biggrin::biggrin: Nou als je er een tik van gehad hebt dan is die! nogwel goed :biggrin::biggrin:

(pas wel op, hier staat +300volt op!)

Het zijn meestal de wat kleinere elco's vooral de 1uF/100v

ed. gaan erg gauw stuk...

Mocht je zelf wat willen proberen, kijk dan of er een hoog ohmig weerstandje (+/- 680K - 1Mohm) aan de plus van die elko zit waar je een tik van heb gehad, soldeer deze eruit, en meet die eens na, is die zo ongeveer tig mega-ohms dan is ie stuk, en vervangen zou dan wel eens wonderen kunnen verrichten.

Maar nogmaals pas op, op deze elko staat +300volt!!! zelfs nog enige tijd NA! het uitzetten.

Gr FranX

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan