Vraag aan de modelspoor kenners.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
775
Punten
113
Leeftijd
60
Ik zit iets te bedenken en te zoeken en heb eventjes hulp en idee?n nodig.

Als eerste wat ik van plan ben: 

Ik wil 6 cirkelvormige modellen gaan maken van tempex met daaromheen papier-mach?,  de grootte is 50 centimeter breed/hoog, dikte ongeveer 4 centimeter.
Deze cirkels wil ik op een elektromotor rond gaan laten draaien, 3 links om en 3 rechtsom met een 9 of 12 volts elektromotortje. ( Misschien volstaat een ventilator uit een pc al? ).

Maar nu komt het dus, de aandrijving moet dus ook links en rechtsom gestuurd kunnen worden, en in snelheid! 

Ik zit te denken aan 2 van die voedingen, of hoe noem je ze ook weer, waar je treintjes mee over het spoor harder en zachter, en voor of achteruit kunt laten rijden. 

Elektromotortjes zijn wel te vinden, maar hoe noem je die dingen toch weer die de treintjes aanstuurt?

En dan de brutale vraag: heeft er toevallig iemand hier er nog een paar staan waar hij niets mee doet voor een zacht prijsje? 

Een transformator heet het dus. :stupid: 

Maar nou de volgende vraag: Kan zo'n ding ook elektromotortjes aandrijven en ze dan ook net als bij het spoor langzamer en sneller laten gaan, en links of rechtsom?

Tegenvraag. Waarom zou dat niet kunnen?

Om een object zowel links als rechtsom te kunnen bedienen moet je gelijk spanning hebben en dus een motortje die dat aankan. Polariteit van gelijkspanning ofwel + en - verwisselen dan gaat  het motortje van richting veranderen. Niet iedere motortje is hiervoor geschikt.

En transformator is meestal alleen wisselspanning.

Om een object zowel links als rechtsom te kunnen bedienen moet je gelijk spanning hebben en dus een motortje die dat aankan. Polariteit van gelijkspanning ofwel + en - verwisselen dan gaat  het motortje van richting veranderen. Niet iedere motortje is hiervoor geschikt. tevens wil je de snelheid regelbaar maken ook daarvoor heb je speciale motortjes voor nodig omdat de meeste gelijkstroom motoren pas gaan draaien als er een bepaalde spanning aanwezig is. En ja die motortjes zitten vaak in treintjes

Een transformator is meestal alleen wisselspanning.

Ik heb intussen nog wat zitten denken en ga het als het nodig is eerst anders proberen, heb nog wat voedingen liggen van oude pc's en een hoop ventilators. 

Op marktplaats kan je soms goedkoop een regelbare gelijkstroom trafo vinden zoals van Fleischmann Freggel1.

En gelijkstroom motoren zijn er in allerlei variaties te vinden.

Ventilatoren kun je vergeten een 12v ventilator zal pas bij 6 volt in beweging komen en de regeling is niet lineair met de spanning.

Luister naar parabolica

Ik realiseer mij net dat als jij die trafo's buitenhuis wil gaan gebruiken Freggel1 dat dit niet gaat werken want die trafo's werken alleen op 220 volt en leveren maximaal 12 volt. Dus wil je het buitenshuis gaan toepassen en beschik je niet over 220 volt dan zal je voor een andere oplossing moeten gaan om het allemaal te traploos gaan regelen.

En transformator is meestal alleen wisselspanning.
Ja bij M?rklin treinen. Zowat alle andere merken rijden op gelijkstroom.

Maarja als ik zo verder lees wat onze freggel1 wenst..... nah... misschien toch 220 maar gebruiken?

Buitenshuis. EEn dikke auto accu van 12 volt vervolgens daar een 12v naar 220~ omvormer op aansluiten et voila trein trafo met dc Uitgangen.

Ik ga de trafo's niet buitenshuis gebruiken, maar binnen, ze zijn enkel nodig voor een test om eens te kijken hoe 6 gevormde cirkels tegendraads gaan draaien. 

Ik zal ff een filmpje laten zien van wat ik wil: klik .

Komend weekend worden er een aantal van die transformators gratis aan huis geleverd, eens kijken of ze het nog doen, en dan kan de test beginnen!

Ze zijn al wel 50 tot 60 jaar oud, maar ach stoppen verkopen ze zat bij de multimate. :biggrin:

misschien is dit iets voor je .
http://www.puchberger.nl/draaiplateaus-tot-100kg/

Het is te koud om buiten bezig te zijn, dus de potloden en dergelijke maar eens gepakt.

Transformators zijn bezorgd en doen het nog, ondanks dat ze 50 jaar oud zijn...  Poederblusser stond klaar, maar was niet nodig. :biggrin:

Maar toch even iets anders besteld, via Banggood, hopen dat het goed gaat? 

6 kleine 12-volts motortjes die links en rechtsom kunnen, en 6 printjes waar een regelaar op zit om de motortjes aan te sturen.

Benieuwd wanneer ze bezorgd worden. :biggrin:

Banggood? Moet je rekening houden tussen 17 en 21 dagen normaliter.
Soms kun je geluk hebben dan is 't sneller, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

hoi maatje,

Mocht je nog een marklin trafootje overhouden, dan houd ik mij aanbevolen, heb hier een complete marklinbaan staan van 50-60 jaar oud maar helaas met een kapotte trafo.

B.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan