vraagje in verband met schotel uitrichten

Q

quincy

Hoi allemaal ik heb een vraag om een vaste schotel uit te richten.

Het is al weer een jaar of 6 geleden dat ik een schotel heb uitgericht.

Hoe bepaal je ook al weer op hoeveel graden de schotel horizontaal moet staan,ik dacht dat dat de elevatie hoek moet zijn.

Volgens mij had het ook iets te maaken met de plaats waar je woonden . Ik woon in ede. Vgr quincy.

Hoi quincy, welkom op het Satellite FUN Board !

Zoals je ziet heb ik je vraag uit de nieuws sectie verwijderd, want een vraag is zelden nieuws.

Ik moet zeggen dat je vraag niet heel erg duidelijk is, maar kan je wel vertellen dat je de verkeerde richting op denkt.

Want je hebt het over horizontaal en elevatie, en dat gaat over 2 verschillende assen.

Elevatie betekent zoveel als "verheffing", en gaat dus over een vertikale instelling.

En das dus haaks op horizontaal.

Richt je je schotel alleen op Astra, dan moet de elevatie 29 zijn.

Wanneer je een draaibare schotel vanuit Ede op het nulpunt wil stellen, dan zoek je de satelliet op die op 4,8 graden oost zit omdat die het dichtst bij recht naar het zuiden zit vanaf die plaats.

Zoek je de instelling van een vaste schotel, dan moet je vertellen welke satelliet(en) je wil zien.

Hallo MAS ik bedoel een vaste opstelling.

En het gaat over Astra 19,2 en 23,5.

En ik bedoelde hoeveel graden hij horizontaal moet staan. Gr quincy.

Hoi quincy.

Wanneer je de schotel voorzien hebt van een DuoLNB, dan dient die schotel gewoon naar Astra1 te kijken.

Dat is 19,2 graden ten oosten van het zuiden.

Sowieso moet de paal waar de schotel aan hangt altijd waterpas zijn, zowel van links naar rechts als van voor naar achter.

Je schotel moet dus 29 graden omhoog kijken, maar het kan zijn dat je daar iets mee moet spelen voor het beste resultaat.

De Duo LNB moet je bevestigen aan de toeter die links zit wanneer je achter de schotel staat en naar de LNB kijkt.

Verder moet de LNB een behoorlijk stuk verdraaid worden, zodat de dan rechter toeter hoger komt te zitten dan de linker toeter.

Ik kan je niet precies vertellen hoeveel graden dat moet zijn, of hoeveel mm verschil er moet zitten tussen links en rechts.

@Mas3 ---> Als ik het goed heb moet dat ongeveer 10 graden zijn.

@ Quiincy Is op zich vrij eenvoudig te vinden.

Op een meter frequentie 11914 opzoeken en de toeter omhoog draaien tot je signaal krijg

Een andere oplossing is als er beeld is op 19,2 een zender uit de range op 23,5 inschakelen (SBS6) en de toeter draaien tot je beeld krijgt op deze zender en dan voorzichtig fine tunen.

Groetjes,

Wing

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan