vragen, vragen

jan72

New Member
Lid sinds
20 aug 2012
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
65
Hallo iedereen,

Omdat ik nieuw ben op dit forum, wil ik me graag even voorstellen:

Ik ben jan en woon in laarne (tegen Gent) in België zeg maar.

Sinds een aantal jaren ben ik satellietkijker via TV Vlaanderen, en ben daar tot nog toe heel tevreden over. Ik ben ook niet zo'n moeilijk klant, de normale zenders, en wat extra is voor mij en mijn echtgenote al meer dan genoeg.

Dus eens starterspakket gekocht en de schotel (64 cm) met 1 lnb gehangen. Toen we een nieuwe TV kochten (HD) was uiteraard de wens om ook HD beelden te ontvangen. Omdat de HD beelden op de Astra 3 zitten (ben ik correct?) drong een duo LNB zich op (ik wilde liever geen nieuw schotel kopen) We stapten in het aanbod van TV vlaanderen niet in omdat ik per se een M7SAT801 wilde en niet de Philips ontvanger, waarvan de meningen toch wat verdeeld waren.

Alles werkt goed, maar toch zit ik met een mindere ontvangst op bepaalde zenders op Astra 3. Mijn schotel staat uitgericht op Astra 1 en de LNB klem zit op de 19.2 en de LNB is ca 11° gedraaid. Bepaalde transponders (is dit correct) zenden blijkbaar nogal zwak uit en vandaar mijn vraag: kan ik dit verbeteren door wat aan de LNB te draaien (het is nogal hoog, en ik sta niet zo graag op een ladder) of richt ik de schotel beter uit op de Astra 3 en de LNB in de klem van 23.8 ?

Op de Astra 1 heb ik een signaalsterkte van iets minder dan 80 % en een kwaliteit van ca 75% (volgens de ontvanger) en op alle zenders.

Op Astra 3 is de kwaliteit dezelfde, maar op bepaalde zenders is deze minder dan 30% (zowel signaal als kwaliteit)

Mijn buur heeft destijds dezelfde configuratie gekocht maar hij besloot in zee te gaan met een profesionele verkoper. Deze heeft zijn schotel uitgericht met een meter (ik met een sat finder en een kompas) maar hij heeft net hetzelfde probleem. Hij kocht de Philips ontvanger, en heeft hem al moeten omruilen.

Hij heeft een gestoord beeld (zeer veel en zeer vaak zware blokvorming) op bepaalde posten (hij laadde de HD lijst in --> fastscan??) en dus op 2BE en 5TV (en misschien ook op VT4) heeft hij problemen. Dat zijn de zenders waar ik geen beeld heb op Astra 3 wegens te weinig signaal. Ik heb hem voorgesteld de SD lijst in te laden, en dan vanaf voorkeuze 100 naar een HD te kijken en zo verder, dan heeft hij ten minste het gevoel dat het werkt...

Wat denken jullie? slecht uitgerichte schotels of is er iets anders aan de hand?

 
Beste Jan, allereerst welkom op Satellite Fun.

Ik kan je gelijk vertellen zelf geen ervaring te hebben met genoemde ontvangers, juist omdat beiden niet bepaald mijn favoriet zijn, maar dat heeft te maken met hobbyisme.

Voor veel mensen met weinig eisen zullen ze best goed zijn.

Je vraagt je af of het probleem aan de ontvanger ligt of aan de afstelling van de schotel, temeer daar je buurman hetzelfde probleem heeft.

Helaas kunnen wij niet zien hoe de zaak hangt, want er kunnen meer oorzaken zijn, zoals bijv. een grote boom of hoog gebouw wat het zicht van de schotel al dan niet belemmert.

Normaliter is het 't beste om de LNB van Astra 1 op 19.2 in de schotel te bevestigen en dan met een meter uit te richten. Een gewone satfinder is hiervoor eigenlijk onvoldoende als je gebruik gaat maken van een duo-lnb voor ontvangst van Astra 3 op 23.5 oost.

Je schrijft dat je 80 signaal hebt en 75% kwaliteit, ik neem aan dat dit op de meter van de ontvanger is?

Met een 64cm schotel zou je eigenlijk ook nog wel 85% of iets hoger moeten kunnen halen.

Zaak is de schotel af te stellen op de meest zwakke zender van de satelliet. Bijvoorbeeld SBS6 is een zwakke zender maar Eurosport en BVN (Free to Air) ook. Op die manier krijg je het sterkste signaal.

Doe dit ook op Astra 3. Daar kun je bijv. Boomeraing of Cartoon network voor nemen.

Dat deze in 1x inzakt naar 30% is gewoon slecht te noemen, dat zou niet mogen.

Je zou eens kunnen proberen de lnb van de Astra3 wat meer naar boven of beneden te bewegen om te zien of het dan beter wordt.

Niet meer dan maximaal een millimetertje per beweging, want met digitale signalen kan en verschil tussen goede en (bijna) geen ontvangst al in 3mm zitten.

Helpt het niet, dan zou het ook aan de ontvangers kunnen liggen, ik heb van beide merken nog geen echt jubelende en positieve berichten gelezen maar kan er verder niet over oordelen.

Misschien zijn er ook wel gebruikers die zo'n ontvanger hebben en wellicht nog tips ter verbetering hebben.

Maar het is zo even zwart/wit niet met zekerheid te zeggen of het probleem aan de afstelling of de ontvangers ligt.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan