W 10 pro

rolsat

Active member
Lid sinds
25 feb 2003
Berichten
213
Waarderingsscore
1
Punten
18
Leeftijd
81
Locatie
Papendrecht
Hallo Luitjes,
W 10 pro start traag circa 6 min voor ik normaal kan beginnen.
Voor de grote update's was het 1 a 2 min en klaar, beginnen maar.
Hebben jullie dat ook, nog ideetjes  hoor het graag
mvg
rolsat  :)
 
Nee hier gaan last van. Kan wel zijn dat er misschien een driver niet lekker zit of zo.
Er zijn wel tools die kunnen checken wat er zo lang duurt met opstaretn.
 
opnieuw zoeken naar updates, er zullen er nog een paar achteraan komen.
 
Kijk eens in taakbeheer wat er allemaal tijdens opstarten ingeschakeld wordt.
Een hoop overbodige applicaties die niet nodig zijn uitschakelen.
Het kan zijn dat enkele applicaties het nodig vinden eerst te controleren op updates en dat kan wel  ern tijdje duren.
 
Beste Luitjes,
Ben begonnen met taakbeheer, heeft 20 sec opgeleverd.
Ga nog enkele tools downloaden en verder of het wat opleverd ????.
Bedankt voor deze tips.
gr
rolsat ;)
 
@Rolsat, dat W10 traag wordt kan diverse oorzaken hebben en mijn ervaring is dat na een tijdje W10 toch weer wat sneller wordt na een aantal keren een herstart gedaan te hebben. Maar het eerste waar ik aan denk is de beschikbare ruimte op de HDD en ook het beschikbare geheugen. Soms kan je tig GB weggooien aan bestanden die na een update achterblijven. Let er wel op dat als je de ook systeembestanden opruimt je niet meer terug kan naar de vorige W10 versie tenzij je een volledige backup hebt gemaakt voor de ge?nstalleerde update.

Ook defragmenteren van de HDD kan helpen zodat bestanden sneller worden gevonden.



 
Heb je al eens naar het systeem zelf gekeken? Hoe oud is de pc, het geheugen? 

Ik bouw sinds een paar jaar meteen een SSD in een computer, en dan is het een kwestie van seconden en je kunt beginnen. ;)
 
Leeftijd van een systeem veroorzaakt normaliter niet zo'n plotselinge verandering in opstartsnelheid na een update.

Ook defragmenteren van de HDD kan helpen zodat bestanden sneller worden gevonden.
Nauwelijks meer tegenwoordig. Windows 10 doet dit namelijk automatisch als je de pc wat weinig gebruikt. Ik zit er heel veel aan en toch is er vrijwel nooit meer dan 1% defragmentatie (meestal 0%).
Maar voldoende schijfruimte en geheugen is wel belangrijk.
Ook het up to date zijn van drivers.

Op deze site van Microsoft zelf staan ook nog wat tips en ook nog een tool die e.e.a. automatisch voor je opruimt.
Denk er ook aan dat het draaien van meerdere virusscanners tot problemen kan leiden en zeker ook tot vertraging.

En dan is er nog die tool om te controleren wat er die vertraging bij het opstarten veroorzaakt, maar ik ben de naam even kwijt.

Doe ook eens vanuit een command prompt als administrator het volgende:
sfc /scannow

Als daar fouten uit komen kun je het volgende commando nog eens draaien:
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

dat wil ook nog wel eens helpen.
 
Black Tiger zei:
Leeftijd van een systeem veroorzaakt normaliter niet zo'n plotselinge verandering in opstartsnelheid na een update.

Ik had een oude PC die na een update (1802 volgens mij) zo traag werd dat ik net zoals @Freggel een SSD ben gaan gebruiken op mijn nieuwere systeem, zo rond de 20 sec is de PC al opgestart. Maar het is ook afhankelijk wat iemand aan (oude) software heeft ge?nstalleerd en die misschien moeite heeft met de update. 

Black Tiger zei:
Ook defragmenteren van de HDD kan helpen zodat bestanden sneller worden gevonden.
Nauwelijks meer tegenwoordig. Windows 10 doet dit namelijk automatisch als je de pc wat weinig gebruikt. Ik zit er heel veel aan en toch is er vrijwel nooit meer dan 1% defragmentatie (meestal 0%).

Lijkt mij dat dit afhankelijk is van de ouderdom van de HD. Vrij logisch dat je W10 daarom installeert op de snelste HD.

Black Tiger zei:
Denk er ook aan dat het draaien van meerdere virusscanners tot problemen kan leiden en zeker ook tot vertraging.

E?n virusscanner kan een systeem al behoorlijk vertragen omdat hij in de achtergrond alles opnieuw gaat scannen. Meestal zie je dat ook als je niks doet op de PC maar het led van de HD volop actief is. Maar het gaat hier om de boot en een verschil van een 4 minuten langere opstarttijd is toch behoorlijk. 
 
Ik had een oude PC die na een update (1802 volgens mij) zo traag werd dat ik net zoals @Freggel een SSD ben gaan gebruiken op mijn nieuwere systeem
Daarom schreef ik ook "normaliter", uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd en het kan zeker voor komen. Maar door het bot zie je dit soort vertragingen al van tevoren aan komen doordat een systeem sowieso al trager aan het worden is Echt heel grote vertragingen in 1x komen niet zo vaak voor. Maar uiteraard gebeurt het wel eens.
Maar dat het de opstarttijd zo vertraagt (en daar hebben we hier over) heb ik nog nooit meegemaakt en ook nog nooit gezien of van gehoord. Hetgeen natuurlijk ook niet zegt dat het niet kan voorkomen. Kan altijd, driver conflict, noem maar op.

Lijkt mij dat dit afhankelijk is van de ouderdom van de HD. Vrij logisch dat je W10 daarom installeert op de snelste HD.
Huh? Hoe bedoel je? W10 kijkt voor automatische defragmentatie niet naar of je HD oud is of niet. Die doet dat gewoon, dus ik begrijp niet helemaal welke afhankelijkheid jij het dan over hebt.

Maar het gaat hier om de boot en een verschil van een 4 minuten langere opstarttijd is toch behoorlijk.
Juist, dat bedoelde ik dus. Maar ik heb hier ook gehad dat meteen met de boot Defender opeens flink ging scannen. Geen idee waarom maar dit vertraagde het opstarten behoorlijk bij mij.
Nadien bleek het de "Windows Media Player Network Sharing Service" te zijn die actief werd en daarom ook meteen gescand werd door Defender. Dus heb ik die service van automatisch maar eens naar handmatig gezet op advies van anderen en dat maakte al merkbaar verschil.

Check deze tool eens, heb hem weer gevonden:
http://woshub.com/using-process-monitor-to-solve-a-slow-boot-problems/
Met de boot monitor kun je zien welk proces of welke processen je opstarten vertraagt als het goed is.
 
Beste Luitjes,
Ik heb een SSD op de laptop, zoals ik zei ben met het beheer begonnen en iets verbeterd met snelheid.
4 snelheidstools geprobeerd, maar ik begrijp hier niets van. Deze zijn CPU-Z, CristalDiskMark, CristalDisk info en W memory diagnostic.
Misschien weten jullie nog ideetjes.
mvr
rolsat :confused:
 
@Rolsat, heb je de laptop als eens in veilige modus opgestart? Als hij dan sneller opstart dan is de kans groot dat het een probleem is met de drivers.

Op de site van Microsoft kan je lezen hoe je opstart in de veilige modus.

Ook houdt W10 Pro logboeken bij waarin je kan zien of er problemen zijn.

Klik eens  links onder met de rechtermuisknop op het Windows logo (starten) en als daar logboeken staat dan dat selecteren.
Onder andere onder beheergebeurtenissen kan je veel terugvinden maar ook onder Windows-logboeken. Als er rode uitroeptekens staan dan even lezen wat de oorzaak van deze error is.
 
Parabolica,
Je hebt me een goede tip gegeven nl: Er zit een fout in W10 het prog. ESENT.
Ga er achteraan en je hoort er van
mvg
rolsat :)
 
rolsat zei:
Parabolica,
Je hebt me een goede tip gegeven nl: Er zit een fout in W10 het prog. ESENT.

Ik krijg daar momenteel ook een foutmelding van maar het be?nvloedt niet echt de werking en snelheid van mijn W10 maar het kan zijn dat jij met een oudere versie werkt.
 
4 snelheidstools geprobeerd, maar ik begrijp hier niets van. Deze zijn CPU-Z, CristalDiskMark, CristalDisk info en W memory diagnostic.
Dat zijn geen snelheidstools.
Crystaldiskmark, Cristaldisk en CPU-Z maken niets sneller, de eerste twee testen alleen of je harddisk goed is. CPU-Z vergadert alleen info omtrent je systeem en Memory diagnostic controleert alleen het geheugen.

Misschien weten jullie nog ideetjes.
Ja, het bericht voor het jouwe verwees ik nog naar een programma waarmee je specifiek opstart vertragingen kunt opsporen.

parabolica zei:
Ik krijg daar momenteel ook een foutmelding van maar het be?nvloedt niet echt de werking en snelheid van mijn W10
Bij jou misschien niet. Of je merkt het niet als je een snelle pc hebt. Maar bij een ander (of bij een langzamere pc) kan dit toch wel invloed hebben. Als je iets niet gebruikt of het werk niet vanwege foutmeldingen kan men het beste toch geheel verwijderen. Wordt het ook niet (deels) in het geheugen geladen en maakt dan ook resources weer vrij.
 
Black Tiger zei:
parabolica zei:
Ik krijg daar momenteel ook een foutmelding van maar het be?nvloedt niet echt de werking en snelheid van mijn W10
Bij jou misschien niet. Of je merkt het niet als je een snelle pc hebt. Maar bij een ander (of bij een langzamere pc) kan dit toch wel invloed hebben. Als je iets niet gebruikt of het werk niet vanwege foutmeldingen kan men het beste toch geheel verwijderen. Wordt het ook niet (deels) in het geheugen geladen en maakt dan ook resources weer vrij.

Om even bij de foutmelding te blijven van Esent, het gaat bij mij en waarschijnlijk ook bij @rolsat om het Logboekregistratie/Herstel, zeker weten dat Esent dit gaat fixen want dit is bij mij ontstaan na de grote update versie 1903.

In het W10 logboek zouden andere foutmelding kunnen voorkomen zoals dat bepaalde toepassingen worden afgesloten of niet uitgevoerd worden door bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde bestanden. Het programma of de app opnieuw installeren zou dan een oplossingen kunnen zijn.

Als W10 opeens trager werkt dan voorheen dan is de oplossing niet zomaar 123 gevonden. Als je dit snel wil oplossen dan is een schoon herstel van W10 de snelste oplossing maar dat is meer afhankelijk van wat er momenteel allemaal is ge?nstalleerd.  Het kan ook aan de hardware liggen zoals de videokaart en zelfs de audiodrivers.

Ik krijg nu net een update binnen van Eset en moet dus rebooten. Even mijn reactie verzenden voordat ik verder reageer. :)
 
Hallo Luitjes,
Dank zij Parabolica, ben ik iets verder nl: ESENT 455.
Er zijn 2 fouten
1-svchost (166,R,98)
2-Tilerepositorys 1-5-18, foutnr 1023(0xfffffc01).
Dit ga ik voorleggen aan Emsisoft (virus,malware enz). Duurt wel even.
Zodra ik het weet of oplossing, geef ik het door.
mvg
rolsat :klappen:
 
Ik kreeg net een update binnen van Eset en zoals het er eerst naar uitzag was die foutmelding met svchost bij mij weg, maar de eerste foutmelding staat er alweer. :(

@Rolsat, Je zou deze stappen kunnen doorlopen om te zien of de laptop daardoor sneller opstart. Net zoals @Black Tiger denk ik ook dat het een driver probleem is.

Bij een update verplaatst W10 alle bestanden en zet ze daarna weer terug, je mag hopen dat er dan geen fouten in het register komen. Dit zorgt er ook voor dat W10 blijft zoeken naar de locatie waar de bestanden dan wel staan en ook de juiste registratie tijdens de boot. Daarom wordt W10 na een aantal keren herstarten soms toch weer sneller zoals ik al eerder schreef.

Ik zelf zou beginnen met de nieuwste hardware drivers opnieuw te installeren als je daar aan kan komen. Trek ook alle aangesloten USB apparaten eruit als die zijn aangesloten zoals een externe HDD want ook daar kan de boel op gaan hangen.

Succes.
 
Beste Parabolica,
Ik heb google gevraagd.
Fix ESENT 455, toen kreeg ik het volgende.

Open exployer go to

C:\Windows\System32\config\systemprofile\AppData\local
create TileDatelayer folder (if needed) go to TileDatelayer folder (if needed)
create Database folder(if needed)
and reboot.

Parabolica dit ga ik proberen.
Je hoort van me
mvg
rolsat :rolleyes:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan