Waarschuwing voor Tornado,s

S

stephopper

Naar mijn mening is er morgen een redelijke kans op tornado's boven de Benelux. Ik neem een zeker risico dit te verkondigen, maar ik denk dat de kans relatief groot is vanwege...

- de grote kans dat er onweersbuien zullen ontstaan; dit is meestal het lastigste te voorspellen. een duidelijke trog in de stroming moet genoeg zijn

- de sterke windschering (verschil tussen de 10 meter wind en die op 500 hPa rond de 25 m/s of 50 knopen)

- de grote heliciteit van de stroming (i.e. draaing van de wind met de hoogte op een dergelijke manier dat stijgstromen gaan roteren)

- de aanwezigheid van een warmtefront-achtige zone, die waarschijnlijk met een flinke windsprong samengaat

- flinke onstabiliteit, die waarschijnlijk al dicht bij het aardoppervlak vrijkomt.

naast tornado's zijn ook grote hagelstenen mogelijk en hier en daar windschade die niet met tornado's samenhangt.

Mijn collega bij ESTOFEX is nog bezig met de verwachting.en deze wordt dan z.s.m
aan landelijke meteo,s toegezonden.

Het meenste kans op maakt het oosten van het land i.v.m zeer warme lucht boven onze ooster buren.

Alle data wijst er op net als jaren terug een tornado boven het zuid oosten van het land.

Misschien dat de k.n.m.i later komt met een weer allarm maar ESTOFEX is een vrij betrouwbare bron.

Beter gewaarschuwt dus watersporters in die opgepast. tevens kan er op plekken meer dan 100 mm aan neerslag naar beneden komen.

VG/Sth.

Boven Frankrijk en Duitsland en de ardennen ontstaat inderdaad om 23:00 uur een onweercomplex welk richting Nederland trekt. Voor dit tijdstip een uitzonderlijke situatie.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan