Wanneer through pic programming ??

I

ilya

Wat mij opvalt dat sommige kaarten geen through pic programming nodig hebben.Kan een techneut onder ons eens vertellen hoe e.ea. werkt mbt through pic programming.

Waarom through ???

Ik dacht dat ik het begreep. NL eerst een loader proggen,wat doet ie precies, en de eeprom en vervolgens de pic.

Ik weet dat je de eeprom kunt vergelijken met b.v. een word document en de Pic met het software pakket Word.

Wellicht hoor dit thuis in het beginners forum.Maar toch maar de stoute schoenen aangetrokken om deze vraag te stellen.

ILYA

 
Een loader doet niets anders in de pic dan een programmaatje afdraaien wat luisterd naar binnenkomende data en deze doorstuurt naar de eeprom...

sommige kaarten (en sommige programmers) hebben de mogelijkheid om de eeprom rechtstreeks (dus buiten de pic om) te proggen, vandaar geen loader nodig.

preciese layout van bijvoorbeeld de silvercard heb ik niet bij de hand, maar naar alle waarschijnlijkheid, zijn er 2 versies op de markt. sommige met 6 en andere met 8 contactpunten. Die 2 extra contacts zullen rechtstreeks aan de eeprom zitten.

Groet,

C4

 
Nou, dit hoort in elk geval zeker niet thuis in een origineel seca forum, want dat bespreekt alleen originele seca kaarten en geen pic kaarten.

Heb hem even voor je verplaatst naar pics & wafers.

 
Hoi,

Het verhaaltje is ongeveer zo:

De 24c16, het geheugen IC waarin de key`s en andere belangrijke zaken worden opgeslagen, is een IC wat communiceerd middels een 2-draads verbinding met de rest van de komponenten (in ons geval de PIC 16F84)

Het communicatie protocol wat hiervoor gebruikt wordt is een uitvinding van philips, het I 2 (kwadraat) C protocol.

Omdat de beide aansluitingen van het geheugen IC niet rechtstreeks naar buiten lopen, is het helaas niet mogenlijk dit IC van buiten af te programmeren.

en al was dit wel het geval, dan is het nog zo dat de meeste programmers totaal geen I2C ondersteunen...

Deze rol is weggelegd voor het loader progje, deze routine zorgt ervoor dat aan de "buitenkant" de kaart gewoon als kaart werkt (er wordt een ATR gegeven en zo....) maar de aangeboden data wordt rechtstreeks omgezet naar I2C formaat, en vervolgens geprogrammeerd in de 24c16.

Bij de through PIC software (b.v SecaNix) is de loader als sub-routine is het programma aanwezig.

Na de ATR kijkt de kaart simpel of deze in een ontvanger gestoken zit, of juist in een programmer.

Detecteerd de software een programmer dat start de loader routine, en vervolgens kan zo de 24c16 geprogrammeerd worden.

De nieuwere versies van Picbinedit ondersteunen deze mogenlijkheid optimaal, Klasse software!!!!

Dat is eigenlijk in een notendop de werking van de through PIC programming.

Groetjes,

Erik.

 
Erik ik begin alles stap voor stap beter te begrijpen.Ik had geen flauw idee hoe een chipje werkte.Ik vind dat je moet weten wat je doet.

Is er soms een site waar meer over dit interressante onderwerp te lezen valt

ILYA

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan