Warme Humax

E

espagnol60

Hoi allemaal

Ik ben op dit ogenblik in het buitenland vanwege mijn werk en ik lees op vele board dat de Humax erg warm word zelfs in stanby, en zo warm dat er mensen en handelaars zeggen dat de kaart smelt.Aangezien ik niet thuis ben maak ik me een beetje zorgen dus mijn vraag is klopt het dat de Humax erg warm word of is het een stunt van iemand die de cooler wil verkopen voor 90 DM?? op een bepaalde site???

Ik wil met deze mail niemand beledigen of in die aard enkel me ervan vergewissen dat er niks gebeurt terwijl ik van huis ben.

Alvast bedankt voor julie reacties

Esp

 
@espagnol60,

Ook ik heb er het nodige van gelezen waaronder hele creatieve oplossingen om het geheel op een lagere temperatuur te krijgen. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat hier niet de CAM het warmste wordt maar juist het voedingsgedeelte. Wanneer er een Humax receiver in een meubel is ingebouwd kan ik me voorstellen dat de warmte niet goed afgevoerd kan worden maar smeltende kaarten lijkt me wat ver gaan.

Wel zijn de laatste modellen voorzien van extra openingen aan beide zijkanten...

 
En toch las ik het hier http://go.to/Sat_Fan bij deze rubriek

Sat_Fan´s Satellite Page Forum Index

en op die site staat even eronder dat de cooler nu leverbaar is

Groeten Esp

 
Ik heb er ook weinig last van, de humax staat altijd aan en de cam word denk ik een graad of 30/35 en een gesmolten goldkaart heb ik nog geen last van gehad (ha ha gesmolten)en een krom getrokken kaart ook niet, nu heb ik de cam wel in de onderste ci zitten en staat de humax helemaal vrij.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de boel in de brand vliegt dat valt wel mee.

De voeding word hier ook het warmst.

Greetz en maak je niet te druk.

 
Wees maar blij dat je geen oude Nokia hebt.

Daar smolt de kaart gewoon weg in de ontvanger.

Met mijn Hummie wordt alleen de voeding handwarm.

Geen probleem dus.

B.W.

 
Kaart wegsmelten in een nokia? daar heb ik nog nooit last van gehad met de mm9500 , die werd helemaal niet warm.

Wat betreft de warmte ontwikkeling van een humax , die staat altijd aan en het valt best wel mee met de warmte.

 
nou tech, als ik mijn regenboogkaart uit mijn 9500 trek en tegen de wang houd, dan is ie toch zeker 50gr.

gr trust

 
Maar wat is heet?

Vergeet niet dat wij alles boven de 40 graden al als 'heet' ervaren, en dat een gemiddeld electronica onderdeel rustig 70 graden mag worden!

Daardoor lijkt het vaak of de boel ontzettend warm wordt terwijl dit eigenlijk best nog mee valt, en bij een digitale ontvanger is het normaal dat ie warm/heet wordt.

Alle chips zijn continue! aan het rekenen en zullen daarbij de nodige warmte ontwikkelen (net als bij een PC)

Het klopt dat de Humax best wel warm wordt, helemaal met twee CAM's erin, en de kaarten komen er inderdaad vrij warm uit, maar smelten.... (zelfs niet bij 365 dagen/jaar 24uur/pdag)

Dan de voeding, ook hier wordt van gezegd dat ie veel te heet zou worden, maar hier maakt men een verkeerde vergelijking, bij een 'normale' voeding regelt een transistor de spanning en moet alle overtollige spanning in warmte omgezet worden, hier klopt het dus dat een te warme voeding verkeerd berekent is.

Bij moderne apparaten past men het principe van een schakelende voeding toe, simpel gezegt stopt men energie in een spoel en haalt er net zoveel uit als nodig is, en dit gebeurd zo'n 40000 keer per seconde.

Hierbij is het vrij normaal dat er warmte ontwikkeld wordt, er is immers een constante stroom van elektronen. omdat er bijna net zoveel in gaat als dat er uit komt zal de uiteindelijke warmte ontwikkeling minder zijn als bij een normale voeding.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat onderdelen die langere tijd op een (te) hoge temperatuur werken gewoon een kortere levensduur hebben.

Als de Humax op een goede plaats staat, en niet in een rek met een hoop apparaten er boven en beneden valt de warmte ontwikkeling best mee, en op standby blijft ie gewoon koel.

Gr FranX

 
De humax wordt inderdaad erg warm, maar niet heet.

Bij de hoge temperaturen van vorige week, was het binnen ook nogal warm. Hierdoor werd de Humax uiteraard ook veel warmer.

Ik heb indertijd een paar ventilatortjes van 12 volt uit een restpartij aangeschaft bij Conrad. Als ik het goed heb waren ze minder dan een tientje.

Zo'n ventilatortje trekt maar 8 mA. Via een weerstand aangesloten op de 12 v aansluiting. In het menu de uitgang op enable gezet voor alle antennesettings. Dit ventilatortje heb ik vlak op de Humax gelegd boven de voeding. Door de weerstand loopt hij trager, maakt vrijwel geen geluid en trekt maar 6 mA.

De Humax blijft lekker koel.

Groeten,

Dirk

 
Ik bedank jullie allemaal voor jullie reactie,nu weet ik tenminste dat het niet zo erg is als in andere board verteld word

groetjes en succes met de hobby

 
Toen ik mijn Humax kocht, viel het mij ook op dat hij bijzonder warm werd.

Ook de Aston cam ontwikeld warmte zo erg dat mij witte kaartjes bij de kontakten licht vervormde.

heb toen ook maar een koeler ingebouwd, had nog een pentium cooler met lagers.

Maar ook andere Ic's op het mainboard ontwikelen best wel veel warmte.

Raar dat ze bij Humax maar een processor met een koelelment hebben voorzien.

 
Wel,

Het hangt er eigenlijk van af hoeveel modules men gebruikt.

Ik gebruik beide CI sloten en geloof mij soms blijven de kanalen hangen en moet ik mijn kaartje eruitnemen om hem te laten afkoelen en dan werkt het weer ...

Als ik enkel 1 CI gebruik valt het mee, nooit problemen gehad.

Blijkt eigenlijk dat de CI modules een beetje te erg boven elkaar "geplakt" zijn.

Greetzzz

Pinhead

 
Om even de warmte ontwikkeling te vergelijken met die van een flinke PC;

Hierin zitten standaard 2 koelers, waarvan 1 op de voeding en 1 op de Proc.

Begrijpelijk want die generen het meeste warmte in een gesloten behuizing, maar als men 't uiterste van z'n PC'tje vraagt, word wel geadviseerd om er minstens een paar koelers bij te plaatsen (Vooral een bekend begrip bij tweakers)

Je kunt natuurlijk altijd je klepje open laten staan om de warmte afvoer te vergroten, maar 't meeste baat heb je toch , zoals een voorganger al zei, om er een koeler bij te plaatsen

Dit geldt niet alleen voor mensen die graag zuinig met hun spullen omgaan, maar heeft bij iedereen baat.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan