Warmwaterprobleem cv-installatie!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Pfoeh, zo kijkt men de installatie na en zo heb je een probleem...

De persoon waar ik normaal zo op terug kan vallen is nu uitgerekend op vakantie, maar ik denk dat hij over een tijdje deze vraag wel zal lezen.

Ik heb dus een probleem waar ik nu een vraag over ga stellen wat er aan te doen is:

Probleem: Bij niet 1 kraan stroomt er voldoende warm water, koud water daarentegen wel...

*** ik heb intussen gekeken of er een lekkage is, en dat is niet het geval.

*** Installatie is afgelopen zomer nog doorgemeten en nagekeken, en is goed bevonden.

Nu heb ik dus intussen al wat rondgevraagd en gelezen, en de meeste vingers wijzen richting de warmtewisselaar.

Nu wil dus het geval, mocht het dit zijn, dat "Nefit" de maker van deze CV 15 jaar garantie geeft op hun wisselaars, maar is dit dus ook het geval op hetgeen wat wellicht aan de hand is, kalk???

Ik zelf denk dat het dit dus ook is, want als je de kraan een kwartier of langer laat lopen met warm water, dan loopt hij de ene tijd weer redelijk, maar de andere tijd gaat het met stoten en is het net of er lucht in zit, koud water loopt daarentegen als een tierelier..

Vraag is dus:

1: Kan ik deze wisselaar, als dit het geval is zelf ontkalken/schoonmaken? Of is deze aan vervanging toe?

2: Kan het een ander probleem zijn, zoja welk?

Ik ben benieuwd of dat er iemand hier een antwoord voor mij op heeft, of moet Freggeltje nog wat meer fietsen verkopen, om een andere kachel te gaan hangen? ( kreng is intussen 10 jaar... )

Is je waterpeil wel in orde heb je dat nagekeken....?????

Dat heeft niets te maken met het tapwater, volgens mij?

Het gaat om het warm water wat door de boiler gaat, en dat geeft geen goede doorstroming.

Maar afijn, Freggel zal Freggel niet zijn dat deze al aan het zoeken is, en wel naar een nieuwe CV-installatie, want deze is intussen toch weer 10 jaar jong/oud, en wat moet je dan nog uitgeven aan materiaal?

Ik ben dus aan het zoeken naar een bedrijf wat tegen een redelijke prijs zulk materiaal verhuurd, want om een compleet nieuwe zelf aan te schaffen heb ik op dit moment de centen niet...

Nu kom ik er dus nu intussen 2 tegen hier in de buurt, en moet zeggen dat de prijzen meevallen, als je uitrekent wat een nieuwe CV kost en gemiddeld uitgaat van 10 jaar, want bij BSI hier in de buurt heb je voor en kleine ?30,- per maand een CV inclusief installatiekosten en onderhoud, maar ik moet nog wel even zien wat men na die 10 jaar doet?

Kopen ga ik op dit moment in g??n geval! Of er moet er eentje met een beter argument komen...

Bij het zelfde eens gehad, er zat links onderin de cv ketel een kraantje (met zwarte plastic knop), waar ook een aftap voor overloop zit naar een afvoerbuis. Die kon ik wel wat verdraaien zij de monteur een tegen mij dan ging de druk van het water wat onhoog, hij zei als het niet lukt kun je hem altijd weer terug zetten. Dus wel even de draai slagen onthouden!
Let wel op als je de druk te hoger zet en hem te ver opendraaid dat het water dat ook weer iets kouder wordt en maakt ie ook meer lawaai met de warmwater kraan.
Ik heb daarmee een balans uitgezocht van goeie druk en toch heet water.

Alleen weet ik niet of dat bij andere cv ketel ook zo kan..

Dit is 1 van de dingen wat ik sowieso eens ga proberen, maar ik vrees dat dit bij mij een kraan is met een groene knop, die al helemaal openstaat...

Het resultaat hoor je nog, want ik heb weinig tot geen verstand van die dingen, dus echt concrete dingen wil ik "nog" niet gaan doen, want over een paar weken kan het zomaar weer gaan vriezen. :ziek:

Volgens mij kan het ook nog in de driewegklep zitten, die schakelt zodra je tapwater(heet) tussen cv en tapwater (brander) maar zeker weten doe ik niet maar wel mogelijk.

Zelf heb ik nog nooit een nieuwe cv instalatie gekocht. heb meenstal wel resente modellen die komen uit sloopwoningen (woningbouw)en kan zowieso jaren vooruit want heb hier nu een bosch hr 32 kw draaien maar kan volgende week wel een andere zijn . maar zit er nooit zonder omdat ik twee heb geinstaleerd 1 als reserve. hoef alleen maar een bypas (kogelkranen) open en dicht te zetten en draai dan via de standby ketel.

Maar goed ieder heeft deze optie niet. maar jij hebt een probleem. dus denk ik mee en kom op de driewegklep die hapert? of vast zit en maar half open gaat als het een electromagnetische klep is. is dat mogelijk lijkt me.

mvg/sth.

Freggel,

Wat je ook kan doen als je warm water en je verwarming via dezelfde boiler gaat. Weet niet of dat het geval is. Maar dan kan je ook de beste de CV de lucht weg halen door om met de speciale sluetel te ontluchten.

Of wat grote Big-Henk al aangegeven had probeer dan de druk te optimaliseren door om beetje vor beetje te gaan draaien.

Wat je ook wel kan doen bij de boiler insatllatie is water druk nagaan of het de peil of de meter niet hoger is dan 4 moet net onder zitten dan kan ook wel probleem opleveren.

Gr,
deliyurek007 SUCCES...

deliyurek007;194024 zei:
Freggel,

Wat je ook kan doen als je warm water en je verwarming via dezelfde boiler gaat. Weet niet of dat het geval is. Maar dan kan je ook de beste de CV de lucht weg halen door om met de speciale sluetel te ontluchten.

Wat je ook wel kan doen bij de boiler insatllatie is water druk nagaan of het de peil of de meter niet hoger is dan 4 moet net onder zitten dan kan ook wel probleem opleveren.

Gr,
deliyurek007 SUCCES...

Dit bovenstaande heeft niets met tapwater te maken. ze zijn nl gescheiden van cv want ik denk niet dat freggel radiator water lust. en die 4 bar waterdruk kan ik ook niet plaatsen?

mvg/sth.

Precies, dat is natuurlijk niet het geval, wij lusten hier alleen kraanwater of gerstennat. :biggrin:

Die 4 bar kan ik ook niet helemaal plaatsen, misschien wordt er het expansievat bedoelt? Maar dat kan natuurlijk ook niet...

Ik ga morgen eens op mijn gemak kijken wat het is, want volgens de vrouw is het niet altijd, want er werd zelfs deze week gezegd dat het beter was, dus een slecht opengaande klep is een mogelijkheid.

Dat dacht ik al wel dat je dat niet lust. en dat gerstenat tja provincie he.

Maar goed ga der mor ains ff voor zitn,Het kan de klep zijn in het drieweg systeem. deze zullen wel niet opgenomen zijn in een check cirquit zodat je een storings melding krijgt. want normalieter is het mogelijk dat kleppen bewaakt kunnen worden met actieve opnemers voor slag open/dicht. en in het software zijn opgenomen.maar zekerweten doe ik njet.

Ik ken wel gevallen waar dit zo geregeld is,i.v.m werkzaamheden in phneumatieken hydro. maar het kunnen vervelende storingen veroorzaken. neem alleen maar die klep achter in een wasmachine voor water inlaat. die regelmatig stuk gaan.

Ik heb meenstal liever dat het niet meer werkt dan dat het af en toe niet goed werkt. dat vind ik beter op te sporen.

Maar geluk heb je dat de cv het wel doet want die kan komende dagen s,avonds wel weer aan . ach en doucen kan je toch wel ff bij jenni :biggrin: anders kun je ook nog met haar gaan zwemmen kijk maar eens bij ftd en op Lekker zwemmen met Jenni (18+) heb haar zien zwemmen.

vg/sth.

Toen ik bij Boets was heb ik er een anti-freggel tabletje in gekiept. Zou dat misschien de oorzaak zijn?:biggrin:

Maar afijn het is weer voormekaar...

Eerst het filtertje nagekeken wat in de toevoer naar de cv-ketel zit, en na schoonmaken deed de boel het even, na drie keer nog steeds geen effect, toen een nieuwe kraan gehaald, maar dat was het niet.

Driewegklep zit niet op dit systeem blijkbaar, er zit een pomp op die 2 kanten op kant...

Daarna het boekje nog eens nagelezen, en eens gekeken hoe het met de doorstroombeveiliging zat, deze een tikkeltje verder opengedraaid, en het probleem is opgelost.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

En 3 weg klep zit er echt wel in.
Kijk maar bij de cv leidingen.Honeywell staat er op.
Het is een rechthoekig dingetje met in het midden een plastic pennetje.
Draai maar een warmwater kraan open en dan zie je het pennetje bewegen.

vr.gr. Janblues

freggel1;194041 zei:
Daarna het boekje nog eens nagelezen, en eens gekeken hoe het met de doorstroombeveiliging zat, deze een tikkeltje verder opengedraaid, en het probleem is opgelost.

Dat was 'm dus, ik had bij mijn cv nog even gekeken en het was niet die zwarte plastic knop maar aan de achterkant daarvan zat een klein zwart knopje die had ik versteld.
Daar regel je de doorstroom snelhied van het water mee.
Als je hem dus te ver draaid gaat het water te snel door de boiler en word het niet warm genoeg en gaat ie ook meer lawaai maken als je de kraan open draaid en als je hem precies in zo'n stand dat ie genoeg doorstroom heeft en warm genoeg word en net geen lawaai maakt (dit was bij mij een nadeel omdat de cv ketel net in een hok naast de slaapkamer van m'n dochtertje zit) dan zo staan laten.
Wel even een keer doorgeven aan de monteur die hem schoonmaakt (als je hem laat schoonmaken natuurlijk) dan kan hij mischien eens kijken waar dit aan ligt, want dat mag natuurlijk niet zomaar spontaan minder gaan doorstromen..
Ik heb een huurwoning en dus een cv ketel van Essent, die jaarlijks wordt schoongemaakt en kan dus flink gaan klagen als ie niet goed werkt.

Janblues;194044 zei:
En 3 weg klep zit er echt wel in.

Tja dan lees ik het toch anders dan jij?

Ik heb hier het boekje op mijn schoot liggen en daarin staat het volgende:

1.3.5 BDpomp

Een speciale BD-pomp maakt een afzonderlijke driewegklep overbodig. Deze pomp kan namelijk twee richtingen op draaien. Draait de pomp linksom, dan wordt het water de cv-installatie ingepompt. Draait deze rechtsom, dan gaat het water naar het tapvat. De BD staat dan ook voor Bi-Directional, wat zoveel betekend als "tweerichtingsysteem".

Big-Henk;194045 zei:
Dat was 'm dus, ik had bij mijn cv nog even gekeken en het was niet die zwarte plastic knop maar aan de achterkant daarvan zat een klein zwart knopje die had ik versteld.
Daar regel je de doorstroom snelhied van het water mee.
Als je hem dus te ver draaid gaat het water te snel door de boiler en word het niet warm genoeg en gaat ie ook meer lawaai maken .

Dat is dus iets wat ik nu even in de gaten ga houden Big-Henk, want vreemd is het wel een beetje dat de druk op die manier wegvalt vindt ik, maar ik moet zeggen dat het ook ineens van de 1 op de andere dag begon?

Wat ik wel vindt is dat dat stelschroefje, wat bij mij trouwens met een imbus moet, wel erg los zit, dus ik weet niet of dit trillingsgevoelig is?

Afijn de boel werkt weer, nou morgen eens even kijken hoeveel water er per minuut uitkomt, want ik ga uit voorzorg maar tegen de ondergrens zitten, want nu geeft hij een mooie warme straal.

Bij de volgende schoonmaak toch maar eens groot onderhoud denk ik.

Dan heb je gelijk.
Dacht dat ze toen gebruik maakten van 3 weg klep.

Vr.gr. Janblues

Na een tip van Fweber, die 1 en ander nagevraagd had bij Nefit, is het probleem opgelost.

Blijkbaar is het een bekend probleem, even de doorstroomregelaar dichtdraaien, slagen tellen tijdens dichtdraaien, en daarna helemaal opendraaien en 20 minuten spoelen.

Dit gedaan, en terug dicht gedraaid, en daarna de getelde slagen weer open, en gelukkig weer een mooie straal!

Met dank aan Fweber.

ach ja we zijn hier op de wereld voor elkaar te .........nietwaar
gr frans

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan