Wat betekent X0R ?

I

ilya

Al een tijdje vraag ik mij af wat hoe of wat en waarom deze functie betekent.Tot nu toe heb ik hem niet nodig gehad.Er zijn immers voldoende proggies die dit voor je doen.Net zoals ik bij het om rekenen van hex naar bin etc de hand methode belangrijk vind, je moet weten wat je doet,l ijkt dit mij ook het geval bij X0R.Tot nu toe heb ik nergens kunnen lezen waar dit duidelijk uiteen wordt gezet.

=ILYA=

 
Uit je vraag kan ik niet juist uitmaken waar je deze XOR bent tegengekomen. Indien dit met schakellogica te maken heeft is dit een exclusieve OR functie.

Greetz

Ruff Rider

 
Ik kwam het tegen bij de handmatig maken van b.v. een MK 02

om zodoende je kaart te kunnen modificeren.Je moet dan van bepaalde keys de X0R vaststellen.Ik weet uberhaupt niet wat X0R betekend.Helaas ben ik dit in mijn opleiding tegen gekomen.

=ILYA=

 
Ik kwam het tegen bij de handmatig maken van b.v. een MK 02

om zodoende je kaart te kunnen modificeren.Je moet dan van bepaalde keys de X0R vaststellen.Ik weet uberhaupt niet wat X0R betekend.Helaas ben ik dit in mijn opleiding niet tegen gekomen.

=ILYA=

 
xor is wat ik nog van de middelbare school weet (maar da's heel lang geleden ;-)) een boleaanse bewerking. Je kan een key xor-en met de windows calculator of met het progje xor.exe wat goed te vinden is op het net.

Je heb alleen nog steeds geen e-mail adres in je profile staan, anders had je het allang gehad ;-))))

 
@Denk tenk, je verzoek is door mij geregeld.Ik ben in blijde verwachting.

=ILYA=

 
De uitkomst is als volgt:

a b x

0 0 0

0 1 1

1 0 1

1 1 0

Waarbij a en b ingangen en x de uitgang

Groeten, Sat4me2.

 
@sat4me2, kan je met een ,voor mij athans, duidelijker voorbeeld e.e.a. toelichten.Ik heb wel algebra gehad, echter van dit voorbeeld begrijp ik niets.Ik dacht eerst in bits, maat volgens mij is het totaal heel iets anders.Je maakt me wel nieuwsgierig.

=ILYA=

 
Logische poorten:

Bekijk een poort een beetje als een schakelrelais met twee ingangen en een uitgang waarbij de uitgang afhankelijk is van wat er aan de ingangen staat.

Laat ons beginnen met een eenvoudige poort namelijk de 'OR' poort (komt van het engels OR = OF). Bij deze poort zal de uitgang X op 1 staan als: OF ingang A, OF ingang B op 1 staat dit word dan voorgesteld als:

A B X

0 0 0

1 0 1

0 1 1

1 1 1

Nu de XOR of de excusieve OR- poort is bijna dezefde enkel dat er slechts één ingang op 1 mag staan om aan de uitgang een 1 te krijgen. Dat geeft ons het schematje van sat4me2.

Greetz

Ruff Rider

 
Hoe moet je dit dan zien mbt het zelf maken van een Mk 02 bijvoorbeeld???.Er worden keys vergeleken( via XOR) met andere en vervolgens rolt er uit eindelijk de juiste MK02 eruit. Voor mij tot nu toe een raadsel.Wel een logisch verhaal tot nu toe.

=ILYA=

 
Het gebruik van xor bij het "sleutelen" is een manier om iets (een getal) te coderen. als je het dan weer decodeerd met dezelfde xor sleutel, dan krijg je het oorspronkelijke getal weer terug.

De seca algo is ietsjes ingewikkelder maar is hier wel op gebaseerd.

even een simpel voorbeeldje

stel dat we het woord "HALLO" willen coderen. als sleutel kiezen we de waarde 10.

even HALLO in asciiwaardes omzetten dit wordt 72 65 76 76 79 (check maar even of het klopt in notepad alt+asciwaarde op nummeriek gedeelte van toetsenbord)

72 xor 10 = 66

65 xor 10 = 75

76 xor 10 = 70

76 xor 10 = 70

79 xor 10 = 69

als je dit weer naar tekst om zou zetten dan krijg je iets van BKFFE.

als je nu 10 weer als decodeersleutel gaat gebruiken dan kun je het bovenstaande omdraaien oftewel

66 xor 10 = 72

75 xor 10 = 65

70 xor 10 = 76

70 xor 10 = 76

69 xor 10 = 79

HALLO is nu het resultaat...

tadaaa, een hele simpele manier van versleutelen van getallen en/of teksten.

Groet,

C4

 
@See4, you are 4me erg duidelijk.Zo langerzamerhand begint het bij mij te dagen.Je kom vast uit het oosten.(Grapje).

=ILYA-=

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan