Wat heb ik gemist ,sinds dat ik gewerkt heb? Nu ik alle tijd heb?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Tja, pfoeh, ik kom er nu pas achter!

Het verhaal wat ik nu ga schrijven hoeven jullie niet te lezen.

Mannen ik heb ruim 40 jaar gewerkt en er altijd voor gezorgd dat de wederhelft tv kon kijken op wat voor manier dan ook!

De periode dat ik hier en op Duck terecht kwam leg ik even niet uit, buiten de ban die ik ooit gekregen heb van de eendjes. :biggrin:

Zoek maar in de geschiedenis. :biggrin:

In de sat periode gingen we samen nog naar meetings, en kochten we dingen als mastera's en andere dingen om de decoders via een oslink te voorzien van andere firmware.

Maar ach we zijn allemaal verder gegaan met de ontwikkelingen, rovers!

Maar nu ga ik het verhaal verder vertellen.
Ik ben sinds 2019 uitgevallen, en kan niet meer werken, 100% afgekeurd [kutrug] .
Ondanks dit alles heb ik mezelf toch gestort op een aantal hobbies die ik al had, en dat is films series kijken waar ik vroeger geen tijd voor had.

Tumme ik kom nu tijd te kort.......

Écht als ik alles wil doen wat nog op mijn lijstje staat?

Ik heb nu eindelijk tijd om te doen en kijken wat ik altijd al wou!!!

Films en series kijken.

Bakken.....


Koken...


Bankhangen....


Uitslapen......





Goeie muziek luisteren.

Is er iemand die nog een aanvulling heeft?
 
Computers fixen
Anderen helpen
Gamen
 
Als ik dat zo lees heb jij dezelfde hobbies als ik. Heb ook een rug waarvan ik de zenuwklem krijg.

Buiten de genoemde 4 hobbies heb ik me gestort op het smart maken van allerlei zaken. .

Bv
stadsverwarming voorzien van smart regelaars worden smorgens aangezet en via een temp sensor geregeld, aan bij 21en uit bij 21.1 door overshoot en naverwarmen regeling tussen 21 en 21.3 °
Smartdeurbellen 4 stuks gekoppeld 1 op zolder 1 op de eerste verdieping 1 in de keuken en 1 in de woonkamer. Gaan alle 4 bij druk op knop af geluidsterkte ingesteld op hard en zacht.

In toilet een ir plaat wordt in en uitgeschakeld door een temp sensor en een smart powerplug .

Melding als iemand de carport oploopt met een snapshot.

Buitenverlichting en schemerlampen worden ingeschakeld door smart powerpluggen en een lichtmetertje die in de huiskamer voor het raam ligt.

Verder heeft mijn zoon heel veel functies onder HOMEASSIST geimplementeerd op Qnap.(heb er zelf geen verstand van maar krijg binnenkort een spoedcursus van hem) nu kan ik de opbrengst van zonnepanelen en electra verbruik bijhouden. Per dag per week per maand en per jaar. Zie photo.

Ben pas begonnen. Maar je kunt het zo gek maken als je wilt.

Ik beperk me nu tot tuya "smartlife" app daarin werken alle tuya wifi smart devices en met een zigbee gateway gekoppeld aan router alle tuya zigbee componenten.
Ervaring is dat zigbee prettiger werkt.

Laatste gekochte 3 smart rookmelders (binnenkort verplicht op iedere verdieping). Bij rook beginnen zecte piepen en op je smartphone krijg je melding wel makkelijk als je niet thuis bent. Kortom eem aardige aanvulling bij het plafond staren.

energie.jpg
 
By the way tijdens halfjaarlijkse AGC blijkt dat ik 2 jaar in het grijze gebied van diabetes 2 zit en nu stempel definitief voorstadium heb. Nu adviseert HA een koolhydraat arm dieet om daarmee mogelijk te voorkomen om geen medicatie te hoeven. En mogelijk mijn zenuwpijn in been vermindert.
Dus ben nu op zoek naar overheerlijke menuus . Vooral standaard brood, aardappels, rijst en pasta , snoep koekjes tussen doortjes suiker etc. zijn verboden. Puur chocolade 95-98% zijn geschikt voor de snelle trek.

Vervangers zijn alleen online te koop. 💰💰💰💰💰💰
Enkele maaltijden geprobeerd
Courgette Spaghetti met spaghettisaus 🤮🤢
Nasi van bloemkoolrijst met wat gebakken eieren. 😕
Friet van wortels 🤮🤢
Friet van knolselderie, slappe friet maar best te eten
Koolhydraatarm brood met flink wat brie en veel salade 'jammie'
Bloemkoolschotel met brie en een goed stuk vlees "jammie"
Gisteren , broccoli kastanje champigons flink stuk zalm en alles gemengd met hutenkase --heerlijk.

Vandaag bloemkool pizza. Ovenschotel
  • 400 gr bloemkool bonduelle diepvries👍🏻
  • 266 ml pizzasaus
  • 166 gr champignons
  • 1 bol mozzarella
  • 1 paprika
  • handje geraspte kaas
  • 6 plakken Cervelaatworst
Het is even wennen maar er zijn veel menu's te vinden
Heb koolhydraatvrije spaghetti en macaroni besteld want de saus moet in de spaghetti opgenomen worden en met courgette wordt het meer een soep.

Dus hobby 6, zoeken naar voor ons smakelijke koolhydraatarme maaltijden .
En absoluut geen keto dieet.
 
Laatst bewerkt:
Zins corona ben ik ook thuis gebleven.
Rug klachten heb ik gelukkig niet veel meer.
Had al wat rug klachten en een spastische linker arm over gehouden aan een dronken kerel die met zijn auto over mijn heen reed.
De politie wees mij als schuldige aan nadat ze van de man ieder 2 flessen jenever kregen.
Recht is alleen voor de wat rijkere mensen. De grootste klapper kreeg ik van een lijn bus die op hoge snelheid achter op mijn auto reed. Ik stond te wachten voor een rood stoplicht.
Diabetes type 2 ja the matrix dankzij een koolhydraat nu de waardes van een jonge man.

Hobby's domotica, mijn vrouw tevreden houden, (wel heel moeilijk)😪 hout bewerken.
Als ik dood ga en weer terug kom word ik timmerman.
Ik leer al aardig eten te koken.

Mijn vrouw eet al langer koolhydraat arm en wat zij bedenkt probeer ik te maken.

Nadeel ik kom tijd tekort.
 
In griekenland eten ze vaak gourgette koekjes, maak je van meel water geraspe en uitgelekte gourgette wat verkruimelde feta en peper en zout naar smaak een beslag. je doet olie in een koekenpan en dan doe je een schep met een lepel in de hete olie, beetje plat drukken en dan dat er zo 4 of 5 in de pan passen. Bruin laten bakken en omdraaien.
Nou heb ik ze van de week met kikkererwtenmeel gemaakt, en niet met gourgette maar met aubergine. Was echt heerlijk.
En in kikkererwtenmeel zitten wel wat koolhydraten maar niet zo veel en langzame of zo, die kunnen geen kwaad.
Ik had er ook een broodje mee gemaakt maar dat vond ik minder lekker.
M.v.g Blokker1
 
Trouwens, eigenlijk hadden we het over hobby's, ik pruts de laatste tijd veel met de esp8266 wifi printjes, kosten weinig in china.
Je kan er werkelijk van alles mee maken, ik lees mijn slimme meter er mee uit, stuur er lampen en leds mee aan. pixel ledstrips kun je elke led apart aansturen in kleur tot wel duizenden stuks.
Ook heb ik er een digitale klok mee gemaakt, een thermometer een camera, een met je telefoon bestuurbare auto, en nog veel meer.
M.v.g Blokker1
 
Dat is wel grappig @blokker1 maar hoe doe je dat? Is daar een bepaalde programmeertaal voor nodig om die dingen mee aan te sturen?
Heb hier ook een slimme meter maar daar moet dan zo'n aparte stekker op ingestoken worden om die uit te lezen.

Ik ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren voordat freggel1 tijd te kort komt en het te druk heeft. :)
Want dat gebeurt vaker als je eenmaal in de WAO zit of met pensioen bent, dat het lijkt alsof je het drukker hebt dan toen je werkte.
 
Inmiddels al weer bijna 10 jaar volledig afgekeurd.
Heb niet geweten dat werken zoveel vrije tijd en geld kost.
Mijn grootste hobby is toch wel wekelijks sporten met ander kneuzen en
proberen iets te doen wat moet lijken op volleybal en tevens bestuurlid van het clubje.
Verder computeren, in en om het huis klussen , tv kijken beetje koken en beetje huishoudelijk werk, mijn vrouw werkt nl nog.
Nog een project op stapel staan nl oprit van 21 meter lengte en 3,5 meter breedte egaliseren.
Zou helemaal geen tijd meer hebben om te werken :giggle: bovendien is dat meestal ook veel te vroeg.
 
Koken, bakken en bbq zijn ook hobby's 🙄
Die slimme meter wordt bij mij in combinatie met plugwise p1 die in de slimme meter gedrukt wordt en verbinding met wifi of Lan naar de router en de zonnepanelen in Home assistance in beeld gebracht. Zie photo bovenin

Geen gedoe met aparte printjes rechtstreeks implementeren in HA. Alleen dat is de hobby van mijn zoon , ik snap het nog niet.

 
Koken is ook 1 van mijn grote hobby's, en ik heb nu echt tijd om van alles uit te proberen, waar ik voorheen net niet genoeg tijd had, of te moe was om het klaar te maken ivm 3-ploegen dienst.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit echt niet mis, ondanks dat ik liever nog wat langer had doorgewerkt.
Het is hier en daar een beetje schuiven om financieel rond te komen nu, maar het lukt vrij aardig.

Vorige week dus ook eens tijd genomen om bloemkool te bakken, niet gewoon in de wok, maar op een andere manier.

Eerst een flinke bloemkool in zes stukken gesneden, en die een minuut of 5 in kokend water gedaan, daarna in een vergiet af laten koelen, en intussen kruimige aardappels geschild, en gekookt om daar aardappelpuree van te maken, lekker met nootmuskaat en wat tuinkruiden, boter en halfvolle melk.

Daarna de groffe stukken bloemkool ingesmeerd met losgeklopt ei, waar dus ook melk en wat andere kruiden doorzaten, zoals kerrie, peper en nootmuskaat.

Daarna gedompeld in paneermeel en in de koekenpan, even een minuutje of 10 lekker doorbakken, en dan meteen kaassaus klaarmaken en daar beenhamreepjes door gemengd.

Kortom, dit was écht overheerlijk.

Vandaag afscheid genomen van onze auto, een Opel Zafira uit 2012, maar door de terugval in inkomsten nu, moeten we goedkoper gaan rijden, ik rijd nog maar 3000 km per jaar, dus dat is veel te duur zo'n auto.

Na wat zoekwerk heb ik een Meriva gevonden bouwjaar 2010, km-stand 153000. Maar deze stond bij de dealer, en was daar van dag 1 af onderhouden, en hierdoor was dit voor hun een betrouwbare auto, dus er zit een half jaar garantie bij, een onderhoudsbeurt volgens het boekje, 1 jaar apk, en 1 jaar Opel-assistance.
De dealer heeft er ook nog 2 nieuwe voorbanden opgelegd en nieuwe remblokken.
Ook kon ik mijn jongere auto inruilen en kreeg er dus geld bovenop.

Voor nu ben ik tevreden, hoop niet dat ik gebruik moet maken van de garantie.

Nu nog even navi er in, want dat zit er bij deze niet bij, maar gps is gratis. :biggrin:

Als het zonnetje schijnt ga ik hem toch even goed poetsen, want hij is niet glad genoeg naar mijn zin.

Dus hier heb ik ook nog even wat werk aan...

Verder nog even verder werken aan de badkamer en andere dingen binnen, en dan straks duiken we de tuin weer in en de BBQ poetsen.

Ik heb nog véél meer, en daar ben ik blij mee.

Ledlampen en slimme lampen komen ook nog aan de beurt.

Maar nou kastje kijken.
 
Freggel, goed bezig


Die suggestie van bloemkool ga ik ook eens proberen maar wacht dan eerst op de hollandse bloemkolen , in de winter eten wij bloemkool roosjes uit de vriezer van bonduelle , gewoon lekkere hollandse bloemkool
En aardappelpuree magvik niet meer in mijn menu zetten die vervang ik dan door puree van knolselderie of door zoete aardappel die heeft trage koolhydraten en die schijt je uit.

Heb al diverse koolhydraatarme recepten geprobeerd, sommige zijn 🤢🤮, maar enkele zijn overheerlijk. Het is zoeken combineren en

Vandaag staat nasi op menu geen rijst maar hollandse bonduelle bloemkool "rijst" even 3-4 voorkoken afspoelen met koudwater om het kookproces te stoppen. Vervolgens laten uitlekken en even droogdeppen. En dan de nasi op de gewone manier maken en de bloemkoolrijst kort meebakken . Paar eitjes kroepoek satesaus en buikje zit weer vol met amper koolhydraat.

Nadeel van het omschakelen naarckoolhydraat arm is dat je lichaam protesteert, bijwerkingen zijn lichte hoofdpijn, toegenomen spierklachten vanwege geen suiker, vermoeidheid ksn een paarcweken aanhouden totdat het lichaam omgeschakeld is. Supplement advies is een goed merk magnesium bv

NOW Magnesium Trio Softgels
 
Mijn vrouw maakt zelf bloemkool rijst of uit de winkel. Maar al die klachten heb ik gelukkig niet gehad. Koolhydraat arm brood vind ik nog niet altijd lekker na 2 jaar nog niet.
Met kaas en veel komkommer is het te eten.

Maar freggel een overdaad aan worst en vlees is niet goed hoor.
Als niet veel meer doet groeit je buik enorm en heb straks een decoupeerzaag nodig om nog wat bij je aanrecht te kunnen maken. Dan hoor je straks om de hoek komt een buik en een minuut later kom freggel ook.
In het Duits klinkt dat mooier.
 
Dat is wel grappig @blokker1 maar hoe doe je dat? Is daar een bepaalde programmeertaal voor nodig om die dingen mee aan te sturen?
Heb hier ook een slimme meter maar daar moet dan zo'n aparte stekker op ingestoken worden om die uit te lezen.

Ik ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren voordat freggel1 tijd te kort komt en het te druk heeft. :)
Want dat gebeurt vaker als je eenmaal in de WAO zit of met pensioen bent, dat het lijkt alsof je het drukker hebt dan toen je werkte.
Tja hoe doe je dat, er zijn verschillende manieren. zelf programma schrijven kan ik niet maar met google vind je gewoon veel leuke projectjes. meeste werkt dan samen met domoticz die draait op een rasberry.
 
Ik moet toch maar eens zo'n raspberry ding gaan halen om mee te prutsen denkelijk.
Wat is tegenwoordig de beste die je kunt hebben voor niet het grootste bedrag, om het zo te zeggen?
Ik zie printplaatjes van 15 euro tot 180 euro en alles er tussen in dan komt bij mij al snel het bomen en bos verhaal tevoorschijn.
 
ESP8266 printjes zijn iets heel anders dan Raspberry.
De meeste oplossingen voor de ESPtjes hebben geen OS, bij een Raspberry heb je zeker een OS nodig (normalerwijze is dat een Linux variant).
Programmeren onder een OS is een stuk lastiger dan C++ wat je vaak bij Arduino en ESP8266 ziet (de Arduino omgeving is ook geschikt voor ESP).
ESP8266 heeft WiFi aan boord, is een heel stuk krachtiger en veel sneller dan een Arduino, maar heeft minder i/o pinnen.
Arduino (moet nog beginnen aan ESP, heb daar wel de spulletjes voor), heb ik wel aardig onder de knie en daar help ik inmiddels ook al aardig wat beginners mee onderweg.
Maar natuurlijk leer je dat niet zomaar even in een week of 2.
Wanneer je vroeger (jaren '80 - '90) al eens met bijvoorbeeld BASIC bezig bent geweest, heb je daar al een kleine voorsprong mee.
ESP koop je voor een paar euro, Raspberry zijn bij ALI verdrievoudigd in prijs sinds een jaar of 2 geleden zie ik net, die zou ik nu niet meer kopen voor zulke prijzen.
 
Laatst bewerkt:
Idd Mas3 je betaald nu het dubbele.
Had ik nog niet gezien ze waren al langere niet meer leverbaar misschien is dat de reden dat ze zo duur zijn geworden.
 
Phoe gezondheid. Maar bedankt voor de uitleg.
Nou dat programmeren vind ik dus al echt lastig. Ik heb ooit wel eens naar basic gekeken maar niet echt mee gewerkt. C++ ken ik al hielemaal niet, alhoewel je onder Linux ook in C++ kon programmeren dacht ik. Kan me vergissen.

Ik heb hier een printplaatje daar kun je ook van alles mee aansturen, maar toen ik voor info ging kijken, phew dat gaat mijn pet te boven.]
Ik dacht dat je misschien voor een Raspberri kant en klare scriptjes kon krijgen waarbij je alleen config files of zo hoefde aan te passen, maar dat is dus niet het geval begrijp ik.
Dat is een of ander Beagle ding, misschien zegt iemand van jullie dat iets?
 
Uiteraard.
Een Beagleboard is geïnspireerd op Raspberry, lijkt er erg veel op (maar met ronde hoeken) en heeft een andere chip (platform) als hart.
Daar zijn weer andere voordelen en nadelen aan, maar beide zijn even goed geschikt voor waar we het hier over hebben.
Natuurlijk zijn er voor alle hier genoemde hardware kant en klare oplossingen, waarbij het naar jouw hand zetten dan uiteen kan lopen in hoe lastig dat is.
Je zult er wel naar moeten speuren, vaak vind je op fora secties die op Arduino, Raspberry of Beagleboard zijn toegespitst.
Geen idee in hoeverre dat dan aansluit bij jouw wensen en / of beschikbare hardware, dus dat betekent dat er toch wel wat uitzoekwerk en lekker prutsen aan te pas zal komen.
Maar dat komt goed uit met het weer van tegenwoordig.

C (met of zonden plusjes) is nog steeds de meest gebruikte programmeertaal.
Windows, Linux en zo zijn daar mee gebouwd, en soms gecombineerd met andere programmeertalen.
Je kunt er dus ook applicaties voor die OSsen mee bouwen, of onder die OSsen apllicaties voor ander OSsen.
 
Laatst bewerkt:
ben ik de enige jonkie hier
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan