Vraag Wat is de beste ftp server software voor thuisgebruik?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.182
Waarderingsscore
576
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Sinds dat mijn nas gesneuveld is ben ik bezig om al mijn bestanden zoals muziek/videoclips en foto's op 1 pc te zetten.

Het is een beetje uit de kluiten aan het lopen, intussen meer dan 200:000 van die zooi gedownload, en het eind is nog niet in zicht voorlopig. :biggrin:

Nou zit ik dus te denken om gewoon [voorlopig] voor thuisgebruik om alles in 1 pc te bouwen, en dan een servertje daar op te installeren zodat ik deze overal kan bereiken.

Wat heb ik daar precies voor nog, open source maar welke.

Ik heb dit ooit werkend gehad in het verleden op het Duckforum, was een leuk clubje toen.

Wie helpt me even terug op gang.

En ohja @Dr.Z begin niet over die 2 servers die ik ooit van jou gehad heb. :biggrin:
 
Gezien de vraag heb ik de titel iets aangepast zodat die wat duidelijker is wat er gevraagd wordt.
Er is verschillende FTP server software die je kunt gebruiken voor thuis, ligt er aan wat je wensen zijn v.w.b. beveiliging en mogelijkheden.

Als het om mogelijkheden gaat en je wilt echt een PC bouwen, dan zou ik denken aan een Linux server. Je kunt daar dan een of meer accounts ook op maken en dan een (of meer) van die accounts voor FTP toegang gebruiken.
De meeste mogelijkheden heeft dan de pure-ftpd software die ook op veel hosting servers gebruikt worden.
Een andere veel gebruikte is pro-ftpd en vele Linux distro's hebben vs-ftpd standaard aanwezig in hun pakketten.

Maar pure-ftpd is eenvoudig te installeren en ook erg eenvoudig te configureren via gewone tekstbestandjes met uitleg die erbij staat.
Daarnaast heb je het voordeel dat ondergetekende deze pure-ftpd goed kent en misschien zijn er nog wel meer die er mee gewerkt hebben hier aanwezig.

Er is ook een mogelijkheid om samba server op die pc te installeren. Dat zou het dan weer gemakkelijk kunnen maken om vanaf andere computers in huis de bestanden te kunnen benaderen maar ook bestanden aanvullen en/of verwijderen.

Een goede keuze is dan een stabiele Linux distro die ook niet te moeilijk is. Ik ben zelf nogal een fan van de yum (of nu eerder dnf) package manager van de RHEL distro's dus dan een moderne stabiele server distro zou Almalinux 9 kunnen zijn.

Debian of Ubuntu kan ook, maar zelf ben ik niet zo kapot van die apt package manager en zelf ben ik sowieso beter thuis in de RHEL (Redhat alike) omgeving, maar die keuze moet je uiteraard zelf maken.

Op een PC die je als server gaat inrichten zou ik geen standaard thuis installatie doen met bijv. een GUI zoals KDE maar een minimal install en dan los de dingen die je nodig hebt via de package manager, dat is gemakkelijk genoeg.

Je moet dan wel als root werken voor veel dingen en dan mag je geen fouten maken. Linux kent geen prullenbak, in elk geval zeker niet in console, en weg=weg er is geen undelete.

Het kan natuurlijk ook met Windows alhoewel daar andere FTP software voor nodig is, maar dat is een keuze die je tevoren goed moet overwegen.
 
Pfoeh, bedankt voor de uitleg, maar ik moet hier écht even voor gaan zitten.

Heb nog een paar pc's/laptops, dus kan even stoeien.
 
Ja dat is zeker even zitten.
Zoals gezegd kan het ook met Windows, maar ik ben niet thuis in firewalling en rechten om dat fatsoenlijk goed te krijgen. Andere misschien wel.
In Linux werkt dit veel efficiënter en ook nog met minder resources een stuk sneller.

Kijk maar eens op het gemak, het is zeer leerzaam en als je er rustig voor gaat zitten ook echt niet moeilijk.
 
Komt goed joh, heb tijd zat, ik kan toch niet continue fysiek bezig zijn, dus dit kan tijdens de rustmomenten.
 
Maar de eerste vraag brandt al op mijn tong: Kun je dus ook met een windows pc inloggen op de Linux pc?

Ben misschien met vragen.
 
Vragen is prima, daar wordt je alleen maar wijzer van.

Kun je met een Windows PC ook inloggen op de Linux PC? Dat ligt er aan. Maar als er Samba op de Linux PC draait, ja dan is dat een van de mogelijkheden waardoor dat kan. FTP is een andere mogelijkheid. Er zijn er meer.

Vergelijk het met je satelliet ontvanger, die draait ook op Linux, als er samba op je linux ontvanger draait, met Openpli vaak standaard, kun je vanaf je Windows PC gewoon je sat ontvanger bereiken en de bestanden die daar op staan.
Wat je daar dan verder mee kunt hangt af van hoe de rechten op de samba server en linux machine ingesteld staan.
 
...of je zet simpelweg een Synology nas neer . :)
 
Dat zou kunnen @Dr.Z , maar ik ga eerst kijken of ik iets kan met de spullen die ik nog heb.
 
Simpelweg een synology Nas , daar hangt een stevig prijskaartje aan vast.
Iig 2 knotsen van harde schijven in RAID 1. Liefst de Red serie.
 
En Qnap of Asustor is daar ook heel geschikt voor. Alleen heeft Qnap tegenwoordig wat vaker security fixes en Synology en Asustor niet. Synology is bij ons wat bekender.

Maar da's wat ik in het begin al schreef met een NAS is het een stuk eenvoudiger. Echter @freggel1 wil het eens graag met een pc proberen. En waarom niet, ook al is dat maar voor tijdelijk, dat is gewoon heel leerzaam en leuke hobby.
 
Ik heb nog wel een Ds115j liggen. Daar mag je wel wat mee prutsen als je dat wilt.. @freggel1 dus..
Eventueel ook nog een 1TB harde schijf er in.
Het is een oudje, maar wordt met DSM7.x nog ondersteund.
 
Iets om te prutsen is altijd welkom @Dr.Z.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Vandaag aan het prullen geweest met een pc waarvan ik dacht dat hij het nog doet,
maar helaas niet, krijg er geen leven in.

Er liggen nog wat laptops, dat wordt de volgende stap.
 
Ik zat mij net te bedenken dat DSM7 ook op een pc geïnstalleerd kan worden. Dat is het OS wat op een Synology staat geïnstalleerd.
Ergens is dat te downloaden en heb je als het ware een enorme grote NAS. :)
 
Daar ga ik eens naar opzoek. ;)


Ik heb eerlijk gezegd een soortgelijk iets gezien via Google en ik was van plan om dit vandaag te gaan installeren.
Maar om 1 of andere reden doet die pc niks meer?
Ik heb nog wel een desktop staan, maar die volgens mij van de vorige eeuw. :biggrin:

Eerst even gaan testen op een laptop en zien wat het doet en hoe het werkt.

Bedankt voor de tip @Dr.Z !

 
Laatst bewerkt:
Als je al zelf iets gaat bouwen, doe dan dan niet op een windoof os, die vreet alle resources op die je ook voor jouw toepassing kunt gebruiken, een Linux distri zonder gui is de beste oplossing, je hoeft alleen maar via de packagemanager iets te installeren, daar heb je geen grafische omgeving voor nodig :)
Overigens is het artikel hierboven ook wel interessant, je zet spullen in die je anders misschien wel weg zou gooien.
 
Dat is juist het leuke, er komt geen windows bij kijken. BSD komt op de machine en er is niet veel aan moderne processoren voor nodig.. Een 'cellie' van 2010 en 2GB geheugen zou al voldoen..

 
@Tech, weggooien kan altijd nog. ;)
Ik heb hier van alles, zoals een stuk of 10 ssd's een nasibak geheugen, enz.

@Dr.Z , een pc met die eisen heb ik nog eentje liggen, maar ik ga vanavond eerst even kijken
waarom die ene pc het niet meer doet, want deze is werkend op de kast gezet, maar momenteel draaien alleen de ventilators.
Zou sonde zijn want dat is een I-7 met 8 gig geheugen.

Voorlopig heb ik toch weer iets te doen,k en tegen dat het werkt ga ik kijken of ik anderen ook toegang kan geven om te snuffelen in de mappen met muziek.
 
Zou sonde zijn want dat is een I-7 met 8 gig geheugen.
Dat is meer dan zwaar genoeg voor een FTP servertje. Dat laat ik nog draaien met Apache en Postfix en smb erbij op een quad core bij wijze van spreken. Da's het voordeel van Linux, draait nog altijd snel op oude meuk.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan