Wat is dit?

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Ik kreeg net een melding dat mijn laptop was aangevallen door een virus.
Ik moest iemand bellen om dit ongedaan te maken of de laptop weggooien daar kwam het op neer.
Dit gebeurde na het downloaden van een handleiding.
Moet ik me zorgen maken? Ik heb hem afgesloten en zie niks bijzonders.
 
Was dat een melding in een pop up window of via een email?
 
Het eerste.
Niet via mail.
Er stond een telefoon nr en dat was een deskundige om mij te helpen.
Ik kon het niet weg klikken.
Toen heb ik de laptop maar uit gezet.
Na het opstarten was alles weg en was de laptop niet meer geblokkeerd.
 
Standaard malware spam (En dat geeft ook aan hoe laks je bent met ‘iets’ downloaden. Deze sites bieden van alles aan (handleidingen, drivers etc.). Ze appeleren op jouw schrikreactie in de hoop dat je ze belt voor ‘hulp’. Doe je dat dan zijn de rapen gaar.. Of ze proberen je erin te luizen door een virusscanner te kopen (die je niet nodig hebt!) of nog erger.. Ze veranderen jouw password en dan cashen om de boel weer vrij te geven… Meestal gasten uit India.
 
Of plaatsen ransomware op de computer die bios infecteert en bootsector en dus je computer rijp is voor de prullenbak..
Betalen is een optie, maar jouw gegevens blijven versleuteld...
Leve UEFI! :bah:
:drunk:
 
Ongeacht dat je het nu niet meer ziet, is er toch grote kans dat er iets meegekomen is op je laptop.
Ik zou voor de zekerheid even een scan doen. Eerst met ADWCleaner (klik) en daarna nog eens met Malware Bytes (klik).
Het meeste wat je tegenkomt zul je allemaal kunnen verwijderen c.q. in quarantaine kunnen zetten.

Waar je over twijfelt, vraag het even bij me na en/of plaats een screenshot.
 
Het kan inderdaad een "timebomb" zijn. Een stukje softwarematige ellede wat zich pas na een bepaalde tijd activeert.
 
Ik zocht naar een handleiding van een wat oudere camera.
Er stond dat het een pdf was en die moest uitgepakt worden. Toen gebeurde het. Alles was gelijk geblokkeerd. Hoe en waar aan zie je dat je zoiets kan verwachten.
 
...aan de extensie. :) blabla.pdf is meestal een pdf bestand en een blabla.exe.pdf of blabla.pdf.exe (of bat of....of ...of) is meestal ellende.
Wanneer er meerdere extensies gebruikt worden in één bestand is dat meestal niet pluis.
Heel soms is het pdf bestand zelf besmet en geslipstreamt met een bepaalde code. ....heel soms.
 
Ik zou het in elk geval niet vertrouwen en de boel opnieuw inrichten.
Uiteraard moet je wel oppassen dat de eventueel aanwezige documenten/bestanden die je veilig wilt stellen, niet besmet zijn, anders ben je zo weer de Sjaak :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Gewoon downloaden vanaf de fabrikant zijn officiële website. Ik heb van een oude Canon Photoshop (de allereerste) gewoon via mail gevraagd. Keurig gekregen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Alles is weer klaar.
Dankzij BT en mijn zoon.
Er was een dingetje gevonden en voor de rest was alles nog schoon.
 
Wil je dat "dingetje" wat was gevonden ook met ons delen?
 
Ik had een ofschoon programma van BT gehad.
En toen werd er iets in quarantaine gezet.
Dat was het.
En bij het 2de programma was alles al weer schoon.
 
Nu maar hopen dat het "dingetje" zich niet heeft weten te verstoppen voor het opschoon programma.
In de regel is het live opschonen van een OS zo goed als nutteloos en zal de harde schijf apart opgeschoond moeten worden..
Maak in elk geval nog een tweede backup op een schoon station voor de zekerheid.
 
Er verstopt zich daar niets voor wat zomaar via een browser even doorgekomen is. Het was de combinatie eerst ADWCleaner en daarna Malware Bytes. Laatstgenoemde vond al niets meer en de eerste dus een dingetje. Als er meer aan de hand is vindt een van beiden altijd wel iets meer.
Back-ups maken is sowieso altijd verstandig.
 
De tijd zal het leren. :)
Wat betreft het advies voor de dubbele backup, in dit geval is een dubbele backup handig voor als de eerste backup toch nog besmette bestanden bevat en het systeem na het terugzetten van de eerste backup weer in de stress gaat.
Dan zullen de bestanden stuk voor stuk onderzocht moeten worden, aangezien de hacksoftware steeds slimmer wordt.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan