Wat is wijsheid? Intel I-3/5/7/9 of een Amd Ryzen?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik ben van plan om een nieuwe pc aan te gaan schaffen, heb even een beetje ruimte, maar wat is het beste om weer een jaar of 10 vooruit te kunnen?

Momenteel heb ik binnen een I-7, van 1 van de eerste generaties, hij is nu een jaar of 8 oud denk ik, maar ondanks dat er een ssd en genoeg ram geheugen in zit wordt hij toch trager.

Nou zit ik dus te zoeken naar een andere pc, maar wat is het beste voor weer een jaar of 10 te gebruiken?

Intel, of AMD? En W-11?

Waar ik de pc voor gebruik: Dagelijks een uur of 2 op het internet, forums, nieuws en wat games via Facebook [ Ik heb een Wii bij de monitor van mijn pc aangesloten]

Gebruik van Kodi/Viaplay/Netflix en Viaplay.
 
om weer een jaar of 10 vooruit te kunnen?
euh...
eigenlijk is dit soort vragen een deel van mijn werk maar ik kan ze niet meer beantwoorden.
windows 10 zou de laatste versie zijn en steeds vernieuwd worden en ziedaar we hebben w11 met allerlei eisen aan het systeem waaraan de iets oudere pc niet meer op een normale manier aan kan voldoen.
microsoft gaat naar mijn id steeds meer op rutte en kornuiten lijken (of andersom kan ook) en ik heb dan ook geen vertrouw meer in hun uitspraken over besturings systemen.
het is dat in de praktijk je er eigelijnlijk niet omheen kan anders had ik een ander besturings systeem gekozen.

mijn id bij dit soort vragen is dan meer "wat wil je besteden en afschrijven in een paar jaar tijd"

persoonlijk ben ik intel liefhebber maar mijn keus zou meer zitten in typ/merk moederbord en dan kijk ik naar wat er op de werkbank ploft met welke klachten.
 
Een pc voor 10 jaar? Is een pc voor 5 jaar en daarna weer een pc voor 5 jaar niet een heel stuk voordeliger?
Wanneer je nu een pc voor, laten wij zeggen, 1000 euro koopt die 10 jaar mee gaat, dan heb je over 5 jaar een traag hok.
Koop je nu een pc voor 350 euro die na 5 jaar op is en tegen die tijd weer een pc voor 350 euro, dan ben je goedkoper uit.
Houd ook rekening met het feit dat voedingen, harde schijven e.d. in de tussentijds ook kunnen sneuvelen.

...en een Intel of AMD maakt tegenwoordig niet veel meer uit, deze zijn beide goed genoeg.
Het verschil tussen windows 10 en 11 is hoofdzakelijk het uiterlijk, maar onder "de motorkap"van windows 11 kunnen in de loop van de tijd behoorlijke veranderingen komen zodat een pc die bedoeld is voor 10 jaar na enkele jaren al niet meer geschikt is voor de laatste updates.

..mijn advies, heb je de snelheid niet nodig, koop twee keer een goedkope pc. ...of bouw hem zelf, dat is leuker :)
 
Ik heb al een paar leuke pc's gezien, tussen de €400,- en €500,-.
 
Intel en AMD maakt voor jouw gebruikt niet veel uit. Voor gamen is het een ander verhaal.

Waar ik wel even naar zou kijken is verschil in snelheid tussen jouw generatie i7 en de AMD Ryzen waar je over aan het denken bent.
Als het alleen gaat om vernieuwen kun je rustig een moderne pc nemen als je leuke ziet voor de bedragen wat je nu noemt. Als het ook sneller moet zou ik ook even een processoren vergelijken.
Sneller worden pc's sowieso omdat er tegenwoordig al zowat bijna standaard een SSD ingebouwd wordt.

Windows 11 is even wennen maar je kunt hem grotendeels aanpassen naar een Windows 10 look, bijv. de startbalk naar links verschuiven. Sommige dingen zitten weer eens op een ietwat onlogische plek.
Er zijn ook nog PC's met Windows 10 te krijgen kant en klaar. Die zijn dan meestal iets ouder, maar veelal wel goedkoper en toch prima pc's. In dat geval moet je er wel even op letten dat ze te upgraden zijn naar W11, want daar zitten inderdaad enkele speciale eisen aan vast.
 
Koop je nu een pc voor 350 euro die na 5 jaar op is en tegen die tijd weer een pc voor 350 euro, dan ben je goedkoper uit.
Het voordeel daarbij is dat het systeem over 5 jaar ook weer overweg kan met het besturingssysteem van over 5 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik rijdt morgen even naar Megekko, voorheen cdromland, en ga daar eens rondsnuffelen.

Ik heb op hun website al een paar interessante pc's gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ik rijdt morgen even naar Megekko, voorheen cdromland, en ga daar eens rondsnuffelen.

Ik heb op hun website al een paar interessante pc's gezien.
Vind ze wel behoorlijk aan de prijs
 
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor 3.60 GHz deze staat hier nog kun je zo meenemen incl kast .
Is compleet systeem overbodig hier
 
Ik weet het @scubadiver, maar ik heb al gezegd dat auto rijden een compleet drama is!
Als ik een rit van 200 km heen terug moet maken dan lig ik daarna 3 dagen met pijn op bed. ;)
Heb dit vorige week tegen beter weten wel gedaan, maar veel spijt nadien.

Ik stuur jou even een pm of wij dit op een andere manier op kunnen lossen?
 
Laatst bewerkt:
pm verstuurd weet hoe je voelt heb zelf last van rug en nek , maar er is een oplossing.
niet voor de rug...........maar voor pc
 
Gaat goed komen, en anders schakelen we gewoon dhl in, de kosten en de worstenbroodjes zijn dan voor mij. ;)
 
maar als DHL er tussen komt mis ik mijn worstenbroodjes :cry2::cry2:
 
Die kunnen per retourvlucht evt. ook met DHL, moet je ze alleen even zelf afbakken. :biggrin:
 
Ik koop(en gebruik) al jaren geen PC meer. Heb er ook niet echt meer werk voor. He de hele ratrace meegemaakt (286, 386, 468, Pentium ……). Steeds meer kreeg ik het idee dat je als gebruiker genaaid werd.. Alleen maar bedoeld om je naar de winkel te lokken en je portemonnee leeg te schudden. Hoeveel ‘PC-privé’ bakken we niet verkocht hebben. Bij velen een maandje in gebruik en daarna naar de zolder verhuisd. Hercules, CGA, EGA, VGA, AdLib, SoundBlaster… Meer, meer, meer…
Ik hou het op een tablet. Voor mail, internet goed genoeg… Bij mij komt er geen PC meer in huis… Overigens ook nog 4 laptops in de kast.. Nooit gebruikt..
 
Laptops heb ik ook twee staan, gebruik ik te weinig. Tablet, nah, mij te onhandig, ben gewend om 10 vinger blind te typen. Succes dan op een tablet, zit je er steeds naast.
Te klein, te onhandig, doe mij maar een PC.

Maar zo heeft ieder zijn voordelen.
Heb overigens ook die hele tijd meegemaakt, ik weet niet of het was om je naar de winkel te lokken, de technologische ontwikkeling op dat gebied was toen op zijn top. Zonder die oude tijd ook geen tablets.
Hetzelfde hebben we meegemaakt op een gegeven moment met telefonie toen dat een vlucht nam.

Anyway, we raken off-topic. ;)
 
Ik heb hier ook nog een aantal laptops waar ik nauwelijks iets mee doe.
Ik heb er wel eentje waar windows op werkt dus daar ben ik terwijl ik even geduld heb even mee aan het verkennen. Tzt hier een ander topic aan wijden.

Maar voor dat ik iets ga kopen wacht ik even het aanbod van @scubadiver af wat we via pm besproken hebben.
Die worstenbroodjes kunnen ook via de bakker geleverd worden. :biggrin:
 
Hoe laat ongeveer? De worstenbroodjes moeten wel vers en warm zijn!!!
 
Ik snap niet waarom men aan windows als besturingssysteem vast wil hangen, het is duidelijk dat de eisen welke aan versie 11 gesteld worden, puur gedaan worden om de verkoop van hardware weer een duw de juiste kant op te geven.
Ik ben één van de gelukkigen die thuis geen enkel windows apparaat in huis heeft, helaas is het voor mijn werk wel nodig maar een werk laptop raak ik in mijn vrije tijd niet aan ;)
Schaf een leuk stukje hardware aan en zet er Ubuntu of iets dergelijks op, daar kan windows niet tegenop boxen en je bent gelijk verlost van de enorme partij spyware welke standaard in windows zit.
Zogenaamd om statistieken te versturen, ammehoela, ze weten intussen meer van jou dan je eigen vrouw weet.
Groot bijkomend voordeel is dat de PC ook na jaren nog lekker snel blijft werken, er wordt geen wagonlading aan registerdata opgeslagen en in het geheugen gezet als je de machine start.

Overigens werk ik hoofdzakelijk met Apple spul (ook die zijn niet heilig) maar mijn bouw pc is Linux ;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan