Wat is wijsheid? Intel I-3/5/7/9 of een Amd Ryzen?

Ik snap niet waarom men aan windows als besturingssysteem vast wil hangen,
Dat kan verschillende redenen hebben. Bij mij is een van de grootste redenen dat Linux nog lang niet op het game niveau is (lees games support heeft) van wat Windows levert. Nog even los van wat applicaties die ik voor de zaak nodig heb.
Als het alleen maar om internetten en mailen zou gaan en wat documenten, dan zou ik er geen 2x over denken om naar Linux te gaan.

Vermoedelijk is de reden voor de meeste mensen de onbekendheid met Linux en het feit dat als je iets nieuws gaat halen in de winkel, het hier in Nederland vrijwel uitsluitend met Windows geleverd wordt. Tevens kun je er op vele plekken mee terecht voor support, er zijn relatief weinig mensen (laat staan winkels) die je met een Linux probleem kunnen helpen.

Apple zou ik nooit aan beginnen, dat is vele malen te duur voor hetgeen je er voor krijgt.
 
Nou tech ik heb hier een hele oude laptop met Ubuntu. Is net zo snel als mijn nieuwe met w 11.
Daar hoef je dus geen nieuwe voor te kopen.
Ik gebruik die oude laptop om wat mee te rommelen. Want dan raakt die andere niet zo gauw besmet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook weer wat te rommelen. @scubadiver is gisteren even op de koffie geweest en heeft meteen wat hardware achtergelaten,
waarvoor dank!
 
Apple zou ik nooit aan beginnen, dat is vele malen te duur voor hetgeen je er voor krijgt.
Dat is maar hoe je het bekijkt, als je een laptop met windows gaat aanschaffen, gaat die zo'n beetje 5 jaar mee waarvan de laatste 2 jaren vol frustratie zit vanwege het steeds trager worden van het apparaat. :giggle:
Een macbook gaat met gemak 10 jaren mee, blijft lekker vlot, wordt keurig voorzien van de laatste security update's en een eventueel beschikbaar OSx.
Het is zoals je al opmerkt, ieder zijn ding en wat betreft de gaming markt, daar heb je een punt, ik doe daar niets mee.
 
@Tech, ik gebruik mijn computer tegenwoordig alleen voor internet, en hier en daar voor een spelletje.

De oude kast die nu aan de kant gaat daar heb ik een jaar of 4 geleden een ssd ingebouwd, en sindsdien is de pc voor mij nog steeds snel genoeg.

Ik ga hem nu instellen voor het gebruik van Kodi, en hij gaat aan de tv.

De pc's die ik van @scubadiver gekregen heb, die ben in aan het ombouwen, ik heb nu een leuke waar ik een 240 gig ssd ingebouwd heb, en er gaan nog 2 1tb hd.s in, momenteel met 24g ddr3 geheugen...

Afijn ik heb er iets mee te doen.

En ohja, er staan hier nu op dit moment ook 2 inktjetprinters die ik nog even na moet kijken.
Als er iemand hier om verlegen zit, laat het maar horen, momenteel staan ze hier als overschot.
 
gaat die zo'n beetje 5 jaar mee waarvan de laatste 2 jaren vol frustratie zit vanwege het steeds trager worden van het apparaat. :giggle:
Ligt er maar helemaal aan wat je er mee doet. Ik heb hier een laptop die 11 jaar oud is en nog lekker draait. En als je 2 laptops voor die prijs kunt kopen heb je een gratis Windows 7, 10 en 11 als je hem kort geleden gekocht had, inclusief alle updates ook. :)

Ik kijk ook meer naar pc's dan naar laptops. Het is wel zo dat een Macbook wel beter in tweedehands prijs blijft liggen.
 
Zogenaamd om statistieken te versturen, ammehoela, ze weten intussen meer van jou dan je eigen vrouw weet.
Nu weet ik niet of dit echt een nadeel is.... ;)

Ubuntu heb ik altijd al een soort van WindowsXP onder de linuxdistro's gevonden vanwege de vele lekken en de driverproblemen met hardware.
Maar om eerlijk te zijn ben ik daar al 10 jaar niet meer mee bezig en net als Unix(IOS) zal ook dit wel flink gemoderniseerd zijn.
Het feit dat Ubuntu nog niet onder vuur ligt door hackers is te wijten aan de weinige gebruikers...er valt simpelweg geen eer aan te behalen en wanneer Ubuntu een miljard of meer gebruikers heeft wil ik nog wel eens zien of dit OS zich staande houdt.

Een pc wordt traag vanwege de vele beveiligingspatches die nodig zijn en elk OS van betekenis heeft daar last van. Crome, Windows, IOS.
Natuurlijk zit er ook een commercieel aspect aan, maar toch...
 
Ik heb eigenlijk nog niet gereageerd wat de keuze is die ik gemaakt heb...

Er staat iig een Amd Ryzen.
 
Ik verveelde mij en dacht eens te reageren op een bericht van ene half jaar geleden..
De opmerking van Tech vond ik wel geinig maar kon het niet laten om er te diep op in te gaan. :)

De processoren ontlopen elkaar niet meer zoveel, hoewel de AMD's nog steeds wel iets warmer worden dan de Intel's.
Qua prestaties ontlopen deze elkaar niet meer.....overigens is de vertragende factor nog steeds de mens zelf. ;)
 
Ik verveelde mij en dacht eens te reageren op een bericht van ene half jaar geleden..
Haha ja het topic werd toevallig omhoog gehaald naar vandaag omdat er een spammer gereageerd had, daarom stond deze post als nieuw. Het bericht van de spammer heb ik verwijderd. Dat van jou laten staan uiteraard. ;)

Worden die Ryzen's nog steeds iets warmer, echt waar? Bij controle bleek mij ook dat ze elkaar niet veel ontlopen qua prestaties, maar dat ze wel qua prijs een stuk lager liggen dan de Intel's. Schijnt wel dat ze bij gaming ietsie minder presteren, maar dat mag de pret niet drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Dit zijn de specs.

AMD Ryzen 5 5600G with Radeon Graphics 3.90 GHz
8,00 GB (7,34 GB beschikbaar)
64-bits besturingssysteem, x64-processor
Windows 11 Home
240 GB SSD
1 GB hd.

Voor wat ik er mee doe ben ik momenteel dik tevreden, ik speel geen zware gamen, en tot nu toe niks gemerkt van warmte.
 
Nou dat is toch niet slecht moet ik zeggen. Die Radeon zegt me niets zonder typenummer. Maar da's best een vrij snelle cpu.
Dus daar kun je leuke dingen mee doen. En met een goede koeler er op merk je ook niets van de warmte.
 
Wat bedoel je precies met het typenummer?

64-bits besturingssysteem, x64-processor
 
Ik verwees naar de Radeon voor het typenummer. Dat is de grafische kaart.
Radeon is alleen het merk, daar heb je ook een typenummer of typeaanduiding van, Radeon HD 3850 bijvoorbeeld.
 
@Black Tiger .

De viedeokaart is een nvidia geforce gtx 1650 super.
 
Aha dus geen Radeon. Maar die GTX 1650 super is ook nog een behoorlijk snel kaartje, in elk geval zeker de moeite waard.
Kun je nog goed mee moderne games spelen op hoge of zelfs ultra hoge settings in sommige gevallen.
Netjes!

Zeker leuk om te vermelden @Dr.Z want zo kan men fijn testen. Ik maak meestal van deze gebruik:

Lijkt er qua domeinnaam er op. Meestal doe ik bij Google iets als 12400F vs 13600k en dan komt deze meestal in een van de eerste zoekresultaten en klik ik er op en is er meteen een goed vergelijk.

Die van jou is ook mooi en overzichtelijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik ga wat dit betreft even een nieuw onderwerp starten, want wat gamen betreft, buiten de spelletjes op fb, ben ik al jaren niet meer bekend.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan