Weer een poging om schotels te verbieden

Wing39

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
27 sep 2008
Berichten
557
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
58
Amsterdam Nieuw-West trekt ten strijde tegen schotels

Het Amsterdamse stadsdeel Nieuw-West tolereert geen schotelantennes meer aan de gevels van woningcomplexen. De raad vindt dat de antennes een verloederende aanblik veroorzaken en heeft dan ook een motie aangenomen om de schotels te vervangen door een centrale ontvangstunit op de daken van de flatgebouwen.

Het Parool meldde dat er unaniem een motie is aangenomen om zoveel mogelijk losse schotels te laten vervangen door centrale schotelantennes, de zogeheten GSO installaties. De schotels zijn in steden als Amsterdam de woningcorporaties een doorn in het oog omdat er vaak beschadigingen optreden bij het installeren en omdat ze het aanzien van de gebouwen de buurt bederven. In het handhaven van schotelverboden zijn ze weinig succesvol omdat rechters (meestal) wijzen op het recht van vrijheid van ontvangst.

Het nieuws over de schotels werd ook door De Telegraaf overgenomen en leidde daar tot meer dan 400 reacties van voor- en tegenstanders van schotelontvangst. In veel stadsbuurten worden de schotels door immigranten gebruikt die ermee naar zenders uit hun geboorteland kijken die meestal niet, of alleen in een duur pluspakket, via de kabel zijn te verkrijgen.

Nieuws is afkomstig van 25-11-2010

Bron: een collega forum

 
Tja er bestaat al jurisprudentie over dus ik ben benieuwd.

Het mag alleen verboden worden als er een waardig alternatief geboden wordt. Dit kan natuurlijk door GSO maar dan moeten wel die zenders erbij zitten die de aanwezige mensen willen ontvangen.

Daarnaast mag het prijskaartje wat er aan verbonden is ook niet beduidend hoger worden. Het is altijd te proberen e.e.a. aan te vechten.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van al zie zeurende meute over het "aanzien van gebouwen". Vroeger had ook elk huis antennes op het dak. Zag er ook niet uit maar lag ook niemand wakker van.

 
Nou!!!! Mijn vader ging regelmatig 's avonds (als ik al in mijn bed lag) bij storm door mijn raam het dak op, hierdoor werd ik toch echt wel wakker.

Hij ging dan nog even checken of als wel goed vast stond want ons mastje was toch 15 meter hoog en de buren kwamen regelmatig klagen dat wij het uitzicht van hun verstoorde.

Maar wij hadden wel beeld vanuit Rusland en dan werd er wel even een foto van gemaakt!

:biggrin:

Nr.10

 
Ben abslouut voor schotelontvangst en dat ieder een vrije keus dient te hebben qua ontvangst van kanalen, maar ben het er wel mee eens dat het aanzicht van een flat volgehangen met verschillende merken, maten, kleuren schotels niet echt een fraai gezicht is.

 
In bepaalde situaties ziet het er niet prachtig uit, maar je moet ook in vrijheid kunnen wonen. Een flat is als woning bedoeld, niet als kunstwerk.

Men kan ook andere afspraken maken, bijv. transparante schotel, in de hoek van het balkon hangen of in bepaalde gevallen op het balkon uit het zicht.

Ben ook niet tegen GSO, als maar gezorgd wordt dat het de bewoners niets kost want dat doet het nu ook niet, of maximaal een eenmalige bijdrage van max. 20 euro, en ze de zenders krijgen die ze nu ook krijgen en hun eigen ontvanger kunnen gebruiken.

Vaak wordt echter niet aan al die voorwaarden voldaan.

 
Zelf denk ik dat dit gewoon een geldkwestie is , wellicht een lobby van de kabelaars.

Gezien de door BT genoemde jurisprudentie geef ik ze weinig kans van slagen.

 
Helemaal eens met het recht van ieder op vrije ontvangst!

Een bonte verzameling schotels is inderdaad geen fraai gezicht, maar dat geldt ook voor dat bonte (of witte, of vergeelde) wasgoed...

Sinds enkele dagen hangt onze schotel! Pontificaal op de hoek van het pand. Voor ons een aanwinst... nu maar afwachten of de Stadsdeelraad, de Schoonheidscommissie en de Huiseigenaar er ook blij mee zijn...

Groetjes,

Mellina

 
Die hebben geen poot om op te staan Mellina want er ligt al een jurisprudentie hierover van het Europese hof, zie bericht van BT

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan