welke laptop

edbe

Sr. Member
Lid sinds
12 okt 2009
Berichten
304
Waarderingsscore
56
Punten
28
Locatie
🌍
ik mag een nieuwe laptop kopen, wat wil ik,
gewoon wat downloaden van films en series die ik naar de ontvanger , programma's zoals dreamboxedit en dcc erop.
waar moet je op letten.
 
Goede vraag. Als je zelf al wat van ICT weet dan zou ik in elk geval heel goed vergelijken.
Vaak krijg je al voor dezelfde prijs als een simpele Celeron cpu (ik noem maar even iets), ook wel ergens anders of van een ander merk hetzelfde maar dan met een i5.

Belangrijk is natuurlijk inderdaad wat je wilt, maar ook wat je budget is, dan kunnen we evt. mee kijken.
Voor wat downloaden van films en series heb je misschien een grote HDD nodig als je die films en series er een tijdje op wil laten staan.
Dus in dat geval kan het verstandig zijn naar een laptop met grote hdd ofwel een combinatie van kleine sdd en grote hdd te kijken.

Qua power heb je niet per se iets specifieks nodig, maar er is genoeg relatief goedkoop te krijgen met 8 GB geheugen en een i5 cpu. Ik zou tegenwoordig niet meer met een 4 GB gaan spelen met een Windows laptop.
Kun je hem later ook nog eens voor iets anders bekijken.

Streamen... schijnt dat moderne laptops al vaak geen RJ45 aansluiting meer hebben, dus snelle wifi kaart er in, of toch een ander type laptop wat wel nog een RJ45 aansluiting heeft, of als andere mogelijkheid kan er ook gebruikt gemaakt worden van een USB naar RJ45.
 
budget zal tussen 500 en 700 euro zijn, zelf dacht ik aan een i5 met 8gb werkgeheugen en liefst een 256gb hdd of groter of een losse 1tb eraan hangen
 
@edbe ik mag aannemen dat jij met 256 hdd, ssd bedoelt. ;)
 
Zou voor interne HDD of SSD altijd voor 512GB gaan dan heb je altijd een reserve, en dan hang je er een externe 1TB bij. Ik zou zelf geen Ix processor kiezen maar een AMD omdat je daar gewoonweg meer waar voor je geld krijgt, AMD Ryzen 7 bijv. moet je voor dat geld wel kunnen krijgen en die zijn best rap te noemen.
 
of een losse 1tb eraan hangen
Waarom niet gewoon een 1 TB erbij hangen naast die 512 GB SSD? Er zijn zat laptops te krijgen waar 2 schijven in kunnen.

V.w.b. de Intel vs AMD Ryzen, ja de Ryzen is een stuk goedkoper, maar de Intels zijn echt wel een stuk sneller.
Ik ben bij de aanschaf van mijn PC afgelopen december daar uitgebreid onderzoek naar gaan doen en vond elke keer een Intel processor (want er zijn er velen) die net zo duur was als de Ryzen maar toch sneller. Dus met dat meer waar voor je geld kan ik het niet eens zijn.
Dat was wel enige tijd zo, maar dat is inmiddels niet meer het geval.

Ik zag bijv. vaker Ryzen 5 cpu's voor de prijs waar je ook een i5 voor had die een stuk sneller was, dat schiet niet op. Dus het is echt goed uitkijken. Overigens zijn die Ryzens zeker ook goed, daar niet van.
Voor PC en radio streaming servers zijn ze stukken beter dan Intel, maar voor shared hosting absoluut niet vergeleken bij Intel. Raar maar waar.

Maar goed, dat is een keuze en vergelijk wat je zelf kunt maken.
Ik zou bijv. eens naar de Lenovo V17 i5-1135G7 17.3" laptop kijken, of de Acer Aspire 3 A317-53-54A0 i5-1135G7 17.3" laptop.
En dan eens kijken of je dezelfde kwaliteit en snelheid ook met Ryzen kunt krijgen voor die prijs, of goedkoper want dat is dan de bedoeling en vergeet niet de snelheid te vergelijken.

Ik heb hierbij speciaal gekeken naar 8 Gb geheugen en een lekker groot scherm 17 inch.
Beiden zijn een 11de generatie i5. Alleen de eerste heeft maar een 256 GB SSD. Echter ook een stuk goedkoper dus geheid dat je die wel kunt laten vervangen door een 512 voor kleine meerprijs en evt. een 1 TB erbij.
En dan heb ik nog maar even snel bij 1 winkel gekeken. Er zijn er nog veel meer.
Maar dan heb je al iets voor mee te vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik heb een Ryzen 7 en die is stukken sneller dan de I5 van mijn vrouw, je hebt ook niet 1 type Ryzen 7 maar meerdere. Maar ik gaat hier niet een welles nietus spelletje spelen want ik heb strak altijd AMD in gebruik en altijd game configuraties en het is altijd gewoon rap te noemen vooral met een SSD en aangezien ik ook enorm veel videos converteer wil ik geen trage boel hebben. Op deze Ryzen 7 computer is een video van 45 minuten in 1080p in 8 minuten omgezet naar een ander formaat, remuxen gaat natuurlijk nog sneller maar dan praat je over 15 seconden om het in een andere container te dumpen. Ik vind dat zelf aangename tijden, maar nogmaals ben een verwend AMD gebruiker. En het is ook nog altijd ieder zijn eigen keuze, je moet vooral zelf tevreden zijn met wat je kiest en gebruikt.
 
Ik heb een Ryzen 7 en die is stukken sneller dan de I5 van mijn vrouw, je hebt ook niet 1 type Ryzen 7 maar meerdere.
Lijkt me logisch, een Ryzen 7 hoort even snel te zijn als een i7 niet als een i5, maar het ligt sowieso aan de generaties, zowel bij Ryzen alsook bij Intel.
Een video omzetten is niet echt een vergelijk aangezien dat ook met name te maken heeft met de hoeveelheid RAM geheugen en de aanwezige grafische kaart.

Ik hoef ook geen welles nietus spelletje, zoals gezegd zijn mijn ervaringen en zoektochten v.w.b. cpu's van december afgelopen jaar.

Het enige wat ik zeg is dat Ryzen absoluut niet meer hoeft te bieden dan Intel en dat men goed moet letten op de prijs en de snelheid omdat het gunstige verschil niet meer zo is als dat het was.
Ik heb niet gezegd dat ie slecht zou zijn, integendeel.
 
Volgens mij ligt het verschil tussen de Ix Ryzen x ook aan de applicatie die je hebt draaien.
 
Waarom niet gewoon een 1 TB erbij hangen naast die 512 GB SSD? Er zijn zat laptops te krijgen waar 2 schijven in kunnen.
Dit is inderdaad een goede. Echt trage laptops zijn er voor dat geld niet meer, maar mogelijkheden zijn onbetaalbaar.
Een laptop waarbij er twee schijven gemonteerd kunnen worden, kan wel eens handig zijn.
 
tussen de Ix Ryzen x ook aan de applicatie die je hebt draaien.
Zeer zeker, daarom noemde ik ook het verschil met een radio streaming server waar de Ryzen veel beter presteert dan een gelijkwaardige of iets snellere Intel processor.
 
Dit is inderdaad een goede. Echt trage laptops zijn er voor dat geld niet meer, maar mogelijkheden zijn onbetaalbaar.
Een laptop waarbij er twee schijven gemonteerd kunnen worden, kan wel eens handig zijn.
Op zich leuk maar ik kan in mijn DELL (werk laptop) alleen maar twee SSD's kwijt, een 'gewone' disk past er gewoonweg niet meer in.
Ik snap alleen niet wat je met zoveel diskruimte wilt als je al een NAS hebt, dat werkt alleen maar weer de versnippering van bestanden in de hand dus waarom niet alles lekker centraal naar de NAS schuiven?
Ik heb op mijn macbook/iMac een mount naar de gedeelde map gemaakt en schuif alle documenten en dergelijke op die manier al standaard naar één en dezelfde lokatie.
 
Ik beb een dell met 1 ssd 720 GB. Daarnaast heb ik de dvd speler eruit gehaald , een caddy gekocht en daarin een 2e ssd gezet van 1TB .

Heb ooit bij de Aldi tijdens een speciale verkoopactie voor 30€ een externe DVD -bluray speler/brander gekocht en slechts enkele keren gebruikt.
 
zooo duzzzz...
mijn flapdoos is ondertussen 11, 12 of mischien wel 14 jaar jaar oud
i3 4e generatie met een oude 2.5" ssd er in (meende iets in de 240gb)
doet wat ie moet doen en is voor mijn doel rap
zolang win10 ondersteuning geniet ben ik niet van plan ding te vervangen.
extra opslag heb ik op een nas en meer ben ik niet nodig.

je kunt er mee mailen , internetten, downloaden, modems instellen bij anderen
netwerken controleren,
landbouw machines instellen of enigma2 boxen aan de praat maken.
auto's uitlezen
en als je heel kwaad wordt kun je er ook mee gooien...
doet ook niet zo zeer, geestelijk in dat geval.

maar al met al lang verhaal kort
@edbe
je hebt naar mijn id je eisen duidelijk
je budget ook
de rest is een kwestie smaak
is je smaak te duur dan moet je of je smaak aanpassen of je budget
 
nou mannen ik heb de hele reeks verhalen rustig doorgelezen, zal me er over bedenken
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan