welke router of ap nodig

jaap22

Active member
Special Friend
Lid sinds
12 jun 2005
Berichten
172
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
62
Dag allemaal ,

Ik zoek een router<of AP>voor op de camping .
Wij krijgen WIFI aangeboden.
Ik krijg van de campingbeheerder het volgende toegewezen :

Het IP adres .
De gateway .
De subnetmask.
Voorkeur DNS server.
Alternatieve DNS server .

Van de boven 5 genoemde moet ik ingeven in een router <AP>anders geen verbinding.

Wie kan mij een merk/type opgeven waar ik dit zelf kan inzetten.

Bedankt groetjes Jaap.
 
Zou gewoon eens naar die beheerder lopen en vragen wat hij adviseert!

Groetjes
 
Hoi techno ,

Das het probleem die snapt er niks van want heeft dit aan laten leggen/sluiten.

Groetjes Jaap.
 
Van de boven 5 genoemde moet ik ingeven in een router <AP>anders geen verbinding.
Inderdaad te merken dat hij er zelf ook niets van snapt.
Voor de genoemde dingen heb je namelijk helemaal geen router of ap nodig. Die kun je zo op je pc of laptop ingeven.

Je hebt alleen een router of ap nodig als je zelf meerdere pc's op je verbinding wenst aan te sluiten, dus als jij bijv. twee laptops en een Dreambox in je caravan hebt staan (ik noem maar iets).

Een router of AP is dan lood om oud ijzer eigenlijk. Een AP (accespoint) zorgt alleen voor toegang en heeft over het algemeen 1 utp poort zodat hij op het bekabelde netwerk kan worden aangesloten. Een AP is over het algemeen even duur dan een router en zelfs duurder dan de goedkopere routers.
Met een draadloze router kun je feitelijk bijna alles wat met een AP ook kan, daarnaast zijn die vaak goedkoper en hebben ze veel meer mogelijkheden en 4 switchpoorten.

Dus in dat geval zou ik een router nemen.
Vraag in de winkel even na welk merk/type je het beste kunt nemen. Laat je niet de duurste aanpraten want dat is totaal niet nodig. Het moet gewoon een router zijn die ook als Accespoint kan werken dus waarvan het draadloze gedeelte in AP mode gezet kan worden.
 
B T bedankt ,echter ik had een wet54g helaas kon ik alleen het ip en subnetmask instellen welke ik gehad heb van de campingbaas ,die 3 andere dus niet .
Inderdaad op de pc kan je dit allemaal instellen en dan heb ik ook verbinding maar met de wet54g krijg ik geen verbinding met wifi vandaar de vraag welke wel dit kan ?

Groetjes Jaap
 
Hoi Jaap22.

Je kunt in veel linksys apparaten een alternatieve software zetten waardoor je meer functies krijgt.
Wat jij feitelijk wil, is een accesspoint aansluiten op een accesspoint.
En dus de functie van de ontvangende kant (jouw kant) omdraaien.
In principe moet dat kunnen door het ding als bridge te schakelen.
Alleen doe je dan wat anders als wanneer je een router zou toepassen.
Want met zo'n router verberg je min of meer dat je meer dan 1 apparaat verbind met het netwerk van je provider.
Jij wil wel meer apparaten verbinden, ook apparaten die geen wifi hebben maar alleen een netwerkaansluiting.
Dat kan nog steeds, maar dan moet je wet54g transparant zijn.
Je apparaten vragen dan gewoon een IP aan bij de hotspot van je provider.
Wanneer je zo met je pc een inlog pagina krijgt, heb je dus een probleem met je andere apparatuur.
Want die krijgt dat dan ook en kan er niet mee overweg.

Wanneer je dan met een router ertussen werkt, dan hoef je je maar 1 keer aan te melden per sessie.
Want je "provider" ziet dan je router als degene die inlogt in plaats van dat ene apparaat.
Je andere apparaten hoeven daarna niet meer in te loggen totdat de verbinding te lang niet actief meer is en je IP weer terug komt om vergeven te worden aan de volgende die zich aanmeldt.

Ik zou uitkijken naar een wrt54gl.
Das een inmiddels verouderd ding en kost je zo rond de 60 euro nieuw.
Maar zo'n beetje alles wat je bedenken kunt, is met dat ding mogelijk.
Je kunt er zo'n alternatieve firmware indoen en daar dan de WDS functie van gebruiken.
Die WDS functie is dus een omgekeerde accesspoint / router.
Kijk maar eens op linksysinfo (klik).
Of google op de term WDS .
Geen idee of jouw wet54g ook WDS ondersteunt, al dan niet met een alternatieve firmware.
 
@Jaap: Klopt, met de wrt54G kun je die andere 3 ook instellen, maar alleen in het WAN gedeelte, inderdaad niet in het LAN gedeelte voor zover ik me herinner. Het WLAN gedeelte is ook een verhaal apart.
Misschien dat er nog opties tevoorschijn komen als je het apparaat in Accespoint mode zet, maar het is me niet bekend of die mogelijkheid bestaat met deze router.

Even ter duidelijkheid. Ik heb hier een Accespoint van Linksys en daar kun je ook geen DNS servers in opgeven.
Daarom dat het belangrijk is dat je de router in AP mode kunt zetten. Een betere benaming is eigenlijk repeater mode. In sommige routers wordt ook de benaming bridge-mode gebruikt.

Mijn Accespoint kun je bijv. in AP client mode zetten, Wireless Repeater en Wireless bridge. Probleem is dat ik dan wel de mac adressen van het hoofd-wifi apparaat moet hebben (wat de campingbaas dus heeft) en het tweede nadeel is dat een Linksys Accespoint alleen met andere Linksys apparatuur wenst te verbinden.

Dus als je van de WRT54G de modus wijzigt en je krijgt het nog steeds niet voor elkaar, dan is vermoedelijk de door Mas3 genoemde router een oplossing met de alternatieve software.
Er zijn ook andere routers die vaak iets goedkoper zijn die het niet zo nauw nemen met welk merk dat ze moeten connecten.

Vandaar dat het toch belangrijk is hier specifiek in de winkel naar te vragen of hij als wireless bridge of wireless repeater gebruikt kan worden met de apparatuur van de campingbaas. Mocht het dan niet lukken kun je het immers nog terugbrengen.

Het is alleen jammer dat de campingbaas er zelf geen verstand van heeft anders was het veel sneller opgelost.
 
Als je Wifi aangeboden krijgt heb je toch alleen een wifikaart nodig of een wifi stick toch?
Als het een onbeveiligd netwerk is met statische IP adressen moet je de gegevens in je pc invoeren.

1e het IP adres waar jij op (mee) gaat werken met bijbehorende Subnetmask!!
2e Het Gateway adres = het adres van de wifi router.
3e De DNS adressen anders kun je niet internetten ;-)

De DHCP server van de router op je kamping staat uit vandaar dat je zelf alle gegevens moet invoeren in je pc tje.

Zo begrijp ik tenminste je verhaal ;-)

Dustie
 
Dustie ik moet mijn MAC adres opgeven en dan wijst hij mij die 5 waardes toe gr jaap.
 
Dan staat de mac address controle in de Wifi router aan, dit werkt dan weer als beveiliging.
Kan niemand anders met de gegevens misbruik maken van de wifi verbinding ;-)

Mac addres is uniek!! dus geen 2e van
 
dus je begrijpt dat ik een probleem heb he ,ik krijg 1 ip ed toegewezen maar wil met 2 pc en 1 dreambox online dus vandaar de vraag gr jaap
 
Hmm effe uitzoeken welk merk en type router hij gebruikt, meestal zijn er wel mogelijkheden met de juiste middelen ;-)
Iedere router heeft ook een Mac address of soms een cloon Pc Mac address mogelijkheid.
Er zijn routers die je als transparant bridge kunt laten werken.
Ben wel benieuwd wat er van de snelheid overblijft met al die internettende kamping gasten.
 
Even een toelichting over wat die zaken zoal doen die je via DHCP toegewezen krijgt.

Het IP nummer is de unieke identiteit van jouw pc (of whatever) voor het netwerk waarin je je bevind.
Meestal is dat voor zulke netwerken een ip dat eruit ziet als 10.0.0.x, 192.168.0.x en 192.168.1.x.
Waar dan de x een getal tussen 3 en 240 zal zijn (er is wel meer mogelijk, maar die zijn meestal voor speciale apparaten gereserveerd)

De subnet mask, geeft aan welk gedeelte van een IP binnen het netwerk ligt, en welk gedeelte er buiten.
Dat is van belang voor het effici?nt werken van routers.
In boven vermelde IP's waar slechts de x een uniek getal binnen dat netwerk aangeeft, is het subnet 255.255.255.0.
De 255.255.255 is dus vast en 0 is dus variabel.
Dit zijn de meest voorkomende waarden, maar bij grotere netwerken is er meer mogelijk.

De gateway ("weg naar de poort"), is het IP dat de uitgang van je netwerk vormt.
Dat is dus een router of een modem die aan het internet of het volgende netwerk verbonden is.

De DNS is de Domain Name Server.
Die vertaalt namen naar IP adressen want netwerken (dus ook internet) bestaan uit IP's en niet uit URLs (namen).
Omdat IPs wat lastig te onthouden zijn, zijn er URLs bedacht maar dat moet dan steeds omgezet worden om goed te kunnen werken op netwerknivo.
Het maakt niet veel uit waar die DNS zich bevindt.
Aangezien je de DNS als een IP opgeeft, werkt dat altijd.
Dus ook als je buiten je eigen netwerk moet gaan.
Ook hier is het meestal je router die je opgeeft, maar het kan ook een willekeurig andere DNS zijn.
Vaak zie je dat je ook de DNS van je eigen provider kan opgeven (maar niet altijd).
Dit betekent dus dat je niet per se geboden bent aan de DNS binnen je eigen netwerk.
Dat zal dan ook de reden zijn waarom je bij windhoos netwerk eigenschappen de DNS apart kunt invullen (terwijl je dan wel de rest uit de DHCP toegewezen krijgt).


Als je eenmaal een ander apparaat ingesteld hebt zoals ik eerder noemde, dan word dat apparaat je DHCP server, je gateway en mogelijk je DNS.
Maar voor die DNS kun je ook de originele waarde opgeven of van een andere DNS server.
Je pc's of wat voor apparaten ook, krijgen een ander IP range dan die van het camping netwerk.
Dus als de camping de range 10.0.0.x heeft, zorg je er voor dat je tent netwerk de range 192.168.0.x heeft.
Op die manier zullen de netwerken niet botsen.
Je hebt dan dus te maken met 3 netwerken: de 192 reeks, de 10 reeks en het internet.


Dit alles gaat niet op als je achter een proxy zit maar zo ziet de beschrijving die je gaf er niet uit.

BT heeft over deze zaken ook al eens een hoop uit de doeken gedaan in zijn netwerk cursussen.

Overigens zijn MAC adressen in theorie wel uniek, maar in de praktijk toch niet helemaal.
Zolang er maar niet al te veel identieke MAC's zijn kan dat ook geen kwaad.
Want zoals boven beschreven zit lang niet ieder adres in hetzelfde netwerk en dan maakt het niet meer zo heel veel uit.
Dan nog te zwijgen over MAC spoofing, das het aannemen van een ander adres met de bedoeling om controles op MAC adressen juist voor de gek te houden.
Een b??tje router kan dat.
Dan geef je dus je router hetzelfde MAC adres als je wifi netwerkkaart van je PC.
Ik denk overigens niet dat dat in dit geval nodig zal zijn.
 
Het blijft lood om oud ijzer allemaal, want het antwoord is al gegeven, als je op die manier wilt werken moet je een AP hebben of een router die bridge-mode en/of repeatermode aan kan. Zeker als je de gegevens via dhcp krijgt aangeleverd.

Het mac adres van je pc kun je normaliter gemakkelijk in je router spoofen, meeste routers kunnen dat wel.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan