Werking (zomer)tijd op de Dreambox

:biggrin: Hahahahahaha!

(Zullen we het niet liever in Visual Basic maken?)

Ik begrijp al wat je bedoeld kerstkonijn. Maar wat ik bedoel is dat op de DCF of hoe je het dan ook wilt noemen, dus daar waar het allemaal begint, toch een berekening zal moeten worden gedaan.

De laatste zondag van dit en de eerste zondag van zus dat kan allemaal wel, maar de datum verschilt steeds, en -dat- is het probleem.

Je kunt een datum wel naar getallen gaan uitrekenen, maar zondagen verschuiven net als alle andere dagen van datum, ergens op een beginpunt zul je dat dus in de berekening mee moeten laten gaan.
Hoe dan ook gaat de klok een uur vooruit en later weer achteruit, en het maakt geen *** uit of je dat nu handmatig doet of dat dit je dit automatisch laat doen, feit is dat de tijd wordt verzet en dat je dus niet op GMT+1 kan blijven zitten. Want zet je de klok een uur vooruit (automatisch of niet) kom je toch feitelijk op GMT+2 uit. En dat is wat ik bedoelde.

Het DCF77 signaal geeft absolute informatie, inclusief zomertijd en wintertijd. Dus dat is het enige signaal waar niets aan gerekend hoeft te worden. Maar ik denk dat we deze optie maar moeten laten varen. Zo'n ontvanger is storinggevoelig, en zit aangesloten op de comport of USB. En die poorten kunnen we al prima gebruiken voor belangrijkere doeleinden.

Daylightsaving zit tegenwoordig bij vrijwel alle OS-sen meegeleverd. Dus daar hoeven we ons niet echt zorgen over te maken.

Ik denk dat we eerst info moeten vinden hoe de transpondertijd uit te lezen is voor het syncen met interne klok. En dan zullen we het daylightsaving er zelf weer in moeten bouwen.

Het DCF77 signaal geeft absolute informatie, inclusief zomertijd en wintertijd.
Onmogelijk zonder dat deze informatie is meegegeven, een elektronisch iets kan zich niet zelf iets bedenken en berekenen wat variabel is en blijft omdat zomer en wintertijd niet aan een absolute datum (zeg maar getal) gebonden is.

Voor de rest ben ik het met je eens. De oplossing moet heel eenvoudig te maken zijn voor de dream.

Mmm, we hebben even een ander idee... Zo'n DCF77 signaal is wat die atoomklok ergens in de buurt van Beieren uitzendt. En dat signaal is exact elke seconde een bitje. En zo bouwt ie reeksen op. Daarin staat exact over welke minuut het gaat, en wat de datum is. En een paritycheck om te controlleren of de ontvangen reeks compleet/goed is. In die reeks staat ook een bitje voor zomertijd/wintertijd. Dus: ontvanger uitrichten en bitjes verzamelen voor de absolute tijd. En alleen nog zelf (eenmalig) uitrekenen hoe lang het signaal er over gedaan heeft om bij je antenne te komen, voor de correctie. En dan heb je een stratum 1 klok. Mooi nou!

Dus.

Ja die atoomklok die ken ik, er zijn ook voor zover ik weet utility's om verbinding te maken met die atoomklok.
Als we dat voor de dream kunnen doen is het ook leuk.
Daarna zou het mooi zijn als je ook handmatig de epgtijd kon aanpassen voor als het weer eens ergens mis gaat.

Originally posted by Black Tiger
Onmogelijk zonder dat deze informatie is meegegeven, een elektronisch iets kan zich niet zelf iets bedenken en berekenen wat variabel is en blijft omdat zomer en wintertijd niet aan een absolute datum (zeg maar getal) gebonden is.

Voor de rest ben ik het met je eens. De oplossing moet heel eenvoudig te maken zijn voor de dream.

Zomer en wintertijd is toch niet variabel. Het is altijd de zoveelste zondag in maart. Dat staat dus vast voor nederland dus kan het ook berekend worden.

Oke Henkie, dan leg maar eens uit hoe. Want zoals ik al een paar keer aangaf is het wel de zoveelste zondag daar en de zoveelste zondag hier, maar de datum is variabel.
Een klok telt niet in "zoveelste zondagen" op een jaar maar werkt met getallen en datums.
Dus misschien dat het wel kan, maar ik heb nog niemand goede argumenten zien geven die mijn stelling tegenspreken. Geen uitleg hoe ze die variabele datum koppelen aan een "zoveelste zondag" in een jaar.

Yes, dan maar een paar regeltjes inkloppen om te overtuigen.
Originally posted by Black Tiger
[...] maar ik heb nog niemand goede argumenten zien geven die mijn stelling tegenspreken.
Komt ie in de vorm van crontab regels (met uitleg):
Code:
0 2 26-31  3 7 su - root -c "/usr/local/bin/clock-1hr-more.sh"
0 3 26-31 10 7 su - root -c "/usr/local/bin/clock-1hr-back.sh"
| |   |    | |
| |   |    | +-- Dag van week: Zondag
| |   |    +---- Maand
| |   +--------- Dag v/d maand
| +------------- Uur
+--------------- Minuut
En dan alleen de twee scriptjes nog maken natuurlijk. Maar dat was je vraag (nog) niet ;)

Correct, ben dus benieuwd of iemand dat antwoord vinden kan.;)

OK, tijd voor wat complicaties:
De Dreambox heeft dus twee tijden:
  • Systeemtijd
    Transpondertijd
Mooi zou zijn als dat 1 tijd zou worden. Maar nu is eerder opgemerkt op een andere plaats, dat de Dreambox in het UNIX jaar 0 (1970) moet staan, omdat ie anders raar gaat doen. :confused: Hier moet maar eens goed mee getest worden. Kijken of het een gerucht is of een feit. En hopelijk uitvinden waar het aan ligt. (En mogelijk is dit de reden dat de tijden gescheiden zijn.)

Nog even terug komen op de theorie: Computers horen alles in GMT te doen. Alleen de weergegeven tijd is GMT plus/min (half-)uren. Wanneer CET (Central European Time) wordt gekozen, hoort daar de zomer-/wintertijd omschakeling in te zitten. Dus ook wanneer dat gebeurt.

Maar de Dreambox heeft dit deel voor systeemtijd dus niet meegekregen. Ik krijg steeds meer het idee dat daar een logische reden voor is.... :(

Computers kunnen dus met GMT werken maar dat hoeft niet, ligt er aan in welk land je zit.
Verder moet ik nog even nakijken hoe dat zit met GMT en CET want volgens mij is dat alleen maar het verschil tussen Global Meridian time (of zoiets) en Centrale European Time (de lokale tijdzone, net zoals in de USA de EST aanwezig is).

Overigens is het niet zo vreemd dat er 2 verschillende tijden zijn.
Als je naar de Nokia's gaat kijken 9200/9500/9600/dbox1 bijvoorbeeld, die hebben ook een transpondertijd en een systeemtijd. Daarbij kun je niet de transpondertijd instellen zoals bij de Dream, maar wel de systeemtijd, waardoor je de now/next wel goed kan zetten als ie verkeerd staat.
Misschien is dat een idee voor Dream om daar eens naar te kijken. Met de poten van de transpondertijd afblijven want die is over het algemeen wel goed, maar een mogelijkheid inbouwen de systeemtijd te wijzigen.

Tuurlijk kun je wel bepalen wat de derde zondag in maart is.

het is bekend op welke dag de jaartelling begonnen is. Vast staat ook het aantal dagen dat in een jaar en de maanden zitten.

Welliswaar wordt daar een keer in de vier jaar een correctie op gemaakt door er in februari 1 dag meer in te stoppen maar ook daar kun je rekening mee houden.

Verder zijn er nog een paar uitzonderingen van toepassing op het wel of niet zijn van een schhrikkeljaar.

Maar hier rekening mee houdende kun je altijd uitrekenen welke dag het is en de hoeveelste dag van de maand dat is.

Hoe denk je anders dat jouw PC kan zeggen dat het vandaag zaterdag is ? Die kalender zit echt niet in een tabel hoor maar gewoon in een formule.

Overigens staat GMT voor Greenwich Mean Time. Deze wordt overal ter wereld gehanteerd en eventueel met een tijdzone gecorrigeerd zoals wij nu GMT+2 hebben. CET, EST, CST, WST zijn lokale tijdsaanduidingen die zijn afgeleid van GMT en waar de zone correctie al in zit.

Ja ik zei toch al dat EST enz lokale tijdzone was?
Maar jouw uitleg heeft me overtuigt, inderdaad is het aantal dagen te tellen als je dat vanaf het begin van onze kalendertelling doet en rekening houdt met schrikkeljaren etc.

Ik ben weer volledig gelovig geworden, had het dus mis, bedankt voor de uitleg!

De klok stond vandaag weer eens verkeerd, wat blijkt alles is terug normaal.
Terug naar GMT +1 gegaan.
Zou de dreambox een weekje later naar het zomeruur omschakelen?

Denk 't niet, hier zet ie nog altijd de EPG verkeerd dus ik laat hem voorlopig gewoon een uurtje achter lopen. Dan staat de epg ook goed.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan