wespenplaag

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
800
Punten
113
Leeftijd
60
Ik zit lekker achter in mijn tuintje, en ik zie gewoon dat er van deze krengen een nest in aanbouw is.

Vanmiddag zaten we lekker buiten poffertjes te eten met gebakken appels, een paar bananen en wat aardbeien, en de ene naar de andere wesp kwam aangevlogen, was heerlijk trouwens.

Maar het gekke is ze komen niet op het eten of drinken af, ze kruipen allemaal tussen mijn terras, houten geimpregneerde planken waar spleetjes tussen zitten, waar verders eigenlijk niet zoveel ruimte onder zit.

Maar waar ik nou bang voor ben omdat ze daar allemaal onder kruipen is dat ze daar een nest aan gaan leggen, ik heb er met mijn vliegenmepper al zeker een stuk of 30 kapot geslagen, maar ze blijven komen.

Aan de voorkant van mijn tuin al eens een onderzoekje gedaan of dat er ergens in de bomen die daar staan een tros hangt, maar nergens iets te zien.

Nou heb ik dus zo'n wespenfles gekocht en poeder om in het eventuele nest te gooien, maar ik denk dat je eerder die beesten daar mee lokt.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft om dit te voorkomen, want bestrijden kan ik ze wel, ik steek gewoon heel mijn terras in de fik als het moet, want weg zijn ze dan zeker.

Ook niet veel ruimte is voldoende om een plekkie te maken waar ze zich thuis voelen.

Wellicht toch weer een reden om NL te verlaten? :biggrin::biggrin::biggrin: (ik verzin ook van alles)

Maar jij doet alles om mij in te halen:biggrin::biggrin::biggrin:

Heeft iemand hier ervaring mee, met het voorblijven van...

En niet het bestrijden van?

Je moet Queenie doodslaan ... ben je er van af ..

Queenie is twee keer zo groot en zit waarschijnlijk tussen je spouwmuur ... Succes ! ..

Cya ..

wespen nestelen nog niet op dit moment dat doen ze in het najaar ik denk dus dat er al een gigantische nest zit en die krengen zijn nu queenie aan het bevruchten en van voer aan het voorzien.
Wordt leuk als die zooi in augustus uitvliegt en achter de nieuwe queeniies aan gaan.

Gemeente bellen die komen meestal de zooi kakvundig oplossen.

Originally posted by the matrix

Gemeente bellen die komen meestal de zooi kakvundig oplossen.

@Matrix, wat jij zegt over dat nestelen klinkt inderdaad heel logisch, ze komen net pas kijken, het zijn allemaal kleintjes, en de gemeente bellen daar heb ik wel aan gedacht, maar het staat mij bij dat je daarvoor bijeen imker moet zijn, en dan gaat het over bijen, en die doen ze voor jou gratis weg, want een zwerm met bijen die ergens gaat hangen daar zit een koningin bij, en als je heel de nest in een mand kunt tikken dan heb je geluk dan heeft de imker er een nieuw volk bij, en zo'n nieuw volk kost al gauw zo'n ?100,-

En daar zit het hem nou net , een wespennest heeft geen waarde, dus bij onze gemeente kost dit geld als deze nest bij je in je huis zit of in de nabijheid.

Er schiet me nou net wel te binnen dat er pas geleden bij ons in de buurt een nest geruimd is, dus het kan zijn dat het er de overblijfselen van zijn, dit heb ik met een bijennest ook al eens meegemaakt.

Ik zal eens rond gaan vragen.

Meer ied?en laat maar komen!

wespen nest.
een koningin overwintert ergens om huis of in de natuur op een vorst vrij plekje,
in het voorjaar zoekt ze een geschikte plek (muiseholletje onder de carevan of spleetje in de spouw of grond)daar maakt ze een nestje legt een paar eitjes die ze verzorgt komen een paar weken later uit het eitje dit zijn werksters als er genoeg zijn dan gaan zij voedsel halen voor de koningin en de larven dit bestaat uit mugjes rupsjes en ander ongedierte ook halen ze eiwit van dode dieren want daar worden de larven mee gevoed ( in tegen stelling tot bijen en hommels enz, die leven van nectar en stuifmeel) tot zo ver heb je nog geen last van de wespen maar zijn ze nuttig ze ruimen de schadelijke insekten op eind jullie begin augustes gaan ze de soort veilig stellen door nieuwe koninginnen aan te maken (je kunt het vergelijken met het zwermen van de bijen) en vliegen uit voor bruidsvlucht en gaan op zoek naar een winter plek voor het volgent jaar zodat ze weer overnieuw kunnen beginnen.

op dit moment zijn de werksters werkloos er is geen broed meer te verzorgen en gaan dus feestvieren terasjes en ijsjes van kinderren hebben dan de aandacht en ze worden soms agressief en gaan dus steeken.

als je bij het voorjaar een wesp ziet vliegen sla hem dood dit is namelijk het begin van een wespen nest.
vindt je een nest schakel de gemeente in of een ongedierte bestrijdingsdienst zij ruimen het vakkundig op of vraag een imker om advies het opruimen kost geld,
een bijen zwerm word vaak gratis door een imker verwijdert,
je kunt de wespen zelf ook op ruimen door wespen poeder in de opening te spuiten het heet bayer home wespen poeder en is verkrijgbaar een soort welkoop of tuin centrum.

gr hatz,

dit in het kort,
stel gerust de vragen en ik zal proberen ze te beantwoorden?

Een imker heeft geen bal aan wespen , die is alleen geinteresseerd in bijen .
Nee als het de spuigaten uitloopt met doie steekbeesten moet je echt bij de de gemeente zijn.

Daar moet ik als het de spuigaten uitloopt inderdaad zijn, maar zover is het hopelijk nog niet, ik houd het in de gaten en ga lekker zitten meppen, ik ben er niet bang van maar het vrouwtje wel:biggrin:
THNX voor de tips allemaal

Ohja @Matrix, ik wil mijn avatar wel veranderen maar om ??n of andere reden lukt het eventjes niet, BT weet er al van.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan