Wifi-gegevens af te schermen voor Google

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.180
Waarderingsscore
576
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Zoekmachinegigant Google geeft internetters voortaan de mogelijkheid om hun wifi-netwerk uit de Google-database te halen. Dat meldt het College Bescherming Persoonsgegevens.

Google kwam in opspraak omdat het via Street View-auto's gegevens verzamelt over draadloze netwerken.

De auto's die de straten fotograferen, pikken de wifi-signalen op en slaan de locatie en MAC-adressen van routers op.

_nomap

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) eiste op straffe van een dwangsom dat internetters de optie moeten hebben om zich hiervoor af te melden, omdat het om privacygevoelige informatie gaat.

Wie niet wil dat Google de gegevens van zijn draadloze netwerk verwerkt, kan "_nomap" toevoegen aan de naam van zijn wifi-netwerk. Google rolt deze mogelijkheid wereldwijd uit.

NOS.nl

 
Een slechte zaak!

Mijns inziens moet het geen opt-out maar een opt-in optie gaan worden. Nu zou dus iedereen zijn wifi netwerk moeten gaan voorzien van een "nomap" toevoeging. Dat is toch de grootste onzin?

Daarnaast zullen de meeste mensen die niet weten, danwel vergeten. Zeker mensen die wel een router hebben maar verder niet zo bekend zijn met netwerken.

Google moet gewoon standaard die geinventariseerde wifi netwerken niet beschikbaar stellen, behalve voor mensen die voor mijn part "yesmap" er in hebben staan.

Mij lijkt dus niet dat hier van een adequate oplossing sprake is en schending van de privacy intakt blijft.

 
Gelukkig blijken politici hier beter over na te denken:

Uit een rondgang van BNR Nieuwsradio blijkt dat een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat Google toestemming moet vragen aan internetgebruikers of gegevens over de WiFi-router mogen worden opgeslagen. Google biedt nu een regeling waarbij consumenten zelf moeten aangegeven dat ze dat niet willen (opt-out).
Dat is een goed teken.

Omdat de signalen door de ether binnenkomen, komt Google er mee weg. CDA en PvdA dienen nu een motie in waarin de regering wordt gevraagd een voorstel voor te bereiden waarbij Google vooraf toestemming moet vragen om deze gegeven te mogen opslaan. Ook VVD en D66 hebben aan BNR laten weten het oneens te zijn met de werkwijze van Google. De PVV pleit voor een ‘registreer-me-niet’-register’.
Dit is nog een beter teken. Die motie lijkt me een goede zaak.

Een registreer me niet register is ook prima, aangezien het hier om signalen via de ether gaat die men wel vrij mag ontvangen. Publiceren is een andere zaak, maar zo'n register zou daar ook recht aan doen.

Dan heb je ook een opt-out, maar wel gelijk voor iedereen en niet voor elk bedrijfje apart.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan