Windows 10 bestandstype koppeling

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.248
Waarderingsscore
42
Punten
48
Leeftijd
121
We hebben per ongelijk een bestandstype, in dit geval .m3u, automatisch laten openen door Groove. We weten hoe we de app die gebruikt wordt om dit bestandstype te openen kunnen wijzigen, bijvoorbeeld om .m3u bestanden te laten openen door VLC. Echter dat willen we helemaal niet. Wat we willen is: GEEN ENKELE koppeling van een app aan .m3u bestanden. Hoe doen we dat in windows 10? We hebben al in het register gekeken en wat geprobeerd, maar helaas.

Toelichting: soms willen we een .m3u bestand openen met een (media)player maar soms willen we een .m3u gewoon openen in een browser, bijvoorbeeld om de boeket-/zenderlijst van een dreambox om te zetten naar .m3u via services.m3u naar een .m3u-bestand.
 
Met de rechtermuisknop kan je kiezen 'open met' en dan de app kiezen waarmee je het bestand wil openen.
Maar met 'standaard-apps per bestandstype' kiezen kan je ook een app standaard toewijzen of verwijderen.

Er zijn diverse mogelijkheden om daar naar toe te gaan:

Configuratiescherm/Programma's/Standaardprogramma?s
Via het instellingen/systeem/standaard-apps

Of via zoeken en 'bestandstype kiezen' invoeren.
 
Dank maar dat werkt allemaal niet. We willen aan .m3u GEEN ENKELE standaardapp koppelen, terwijl er dus al Groove per ongeluk door ons is toegewezen.
Rechtermuisknop en "openen met" werkt ook niet want we willen in de zenderlijst van onze dreambox in webif, als we bij boeketten op het tv schermpje klikken het .m3u bestand in tekst zien zodat we eenvoudig de huidige zenderlijst om kunnen zetten in een .m3u xml bestand (door o.a. http te vervangen door rstp).
Als we nu op het tv schermpje klikken, wordt dus Groove gestart...grrr
 
Ik snap wat de bedoeling is.

Bij mij is VLC als de standaard player ingesteld en bij jou zal dit dus in het register Groove zijn. Lijkt mij dat je dit in het register moet ontkoppelen want in de instellingen van Groove kan ik geen mogelijkheid vinden om dit te doen. Groove staat bij mij (gelukkig) nergens voor geregistreerd sterker nog ik kom Groove nergens tegen als ik zoek in het register.

Maar misschien dat het lukt door een app toe te wijzen die Groove overruled en dit zou dan VLC kunnen zijn. Als ik een file met een bepaalde extensie wil openen dan doe ik dit met de rechter muis 'openen met' en 'altijd deze app gebruiken......'. Kies voor VLC en door dan in het register te controleren of VLC nu de standaard app is weet je gelijk dat als je daar niks toewijst (VLC toekenning verwijderen) dat je dan later een melding krijgt welke app dan wel te gebruiken. Misschien dat dit zo lukt.

Een andere manier is om in het register naar de media toewijzingen te zoeken en dit te wijzigen maar maak eerst een back-up van het register!

Kijk bij HKEY_CLASSES_ROOT\.m3u of Groove daar de standaard app is of iets anders. Als back-up staat er bij mij WMP11.AssocFile.m3u

In HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Media\VLC\Capabilities zal je zien dat .m3u waarschijnlijk niet is toegewezen aan VLC.

Ik zou dan bij HKEY_CLASSES_ROOT\.m3u bij de standaard key de waarde gegevens wijzigen in VLC.m3u

kijk dan of VLC verschijnt in het keuze menu als je met de rechtermuis kiest welke app je wilt gebruiken voor een .m3u bestand.

Daarna kan je die toewijzing aan VLC weer verwijderen bij HKEY_CLASSES_ROOT\.m3u en kijken of dit werkt en Groove en VLC niet meer starten als je op het scherm klikt.

Bij mij stond daar als standaard app ITunes maar dit heb ik handmatig gewijzigd in VLC.m3u en dat werkte bij mij perfect voor het openen van een .m3u bestand.
 
Installeer een onzinnig programma.  Verwijs vervolgens m3u met open met en vink altijd aan.

Nadat je dat gedaan hebt verwijder je dat onzinnig programma en weg is je koppeling.
 
the matrix zei:
Installeer een onzinnig programma.  Verwijs vervolgens m3u met open met en vink altijd aan.

Nadat je dat gedaan hebt verwijder je dat onzinnig programma en weg is je koppeling.

Als back-up staat er bij mij WMP11.AssocFile.m3u

Ging het maar zo makkelijk, verwijder je het eerder ge?nstalleerd programma weer dan komt het progje dat als back-up klaar staat er voor terug.
 
parabolica zei:
Kijk bij HKEY_CLASSES_ROOT\.m3u of Groove daar de standaard app is of iets anders. Als back-up staat er bij mij WMP11.AssocFile.m3u
Allemaal al weggehaald.

In HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Media\VLC\Capabilities zal je zien dat .m3u waarschijnlijk niet is toegewezen aan VLC
Ja was wel zo, maar nu niet meer

Ik zou dan bij HKEY_CLASSES_ROOT\.m3u bij de standaard key de waarde gegevens wijzigen in VLC.m3u
kijk dan of VLC verschijnt in het keuze menu als je met de rechtermuis kiest welke app je wilt gebruiken voor een .m3u bestand
ja

Daarna kan je die toewijzing aan VLC weer verwijderen bij HKEY_CLASSES_ROOT\.m3u en kijken of dit werkt en Groove en VLC niet meer starten als je op het scherm klikt
helaas pindakaas. VLC wordt nog steeds gebruikt.
 
We hebben de boel omzeild, maar opgelost is het zeker nog niet. In de webif kun je met rechtermuistoets op icoontje klikken en dan via Element inspecteren krijg je de source te zien. Neemt niet weg dat we wel benieuwd zijn hoe je dit probleem in windows 10 kunt oplossen.
 
Inderdaad zeer irritant dat dit niet eenvoudig is te wijzigen en als je in het register zoekt naar .m3u dan kom je heel wat tegen.

ITunes is bijvoorbeeld allang verwijdert van mijn PC en toch blijft het register de extensie .m3u aan ITunes toewijzen. Media Player 11 stond als back-up en nam het dus vanzelfsprekend over. Zoals ik al schreef na het invoeren van VLC.m3u op deze standaard key kwam VLC op i.p.v Media Player dus het heeft wel effect gehad.

Misschien zowel de standaard key en de back-up key leeg maken zodat geen enkele app m3u kan openen?

p.s. Bij mij komt VLC ook op als ik in de webif op een .m3u bestand klik. Maar ik doe er verder (nog) niks mee.
 
Voorheen kon je bij VLC de extensies toewijzen of ontkoppelen in de 'instellingen interface/bestands toewijzingen instellen' maar in W10 krijg je nu de melding "Als u uw standaard apps wilt wijzigen, gaat u naar instellingen>systeem>standaards apps. Windows 10 eist dus dat er altijd een app toegewezen wordt waardoor het gewoon via de moeilijke weg zal moeten (register).

 
parabolica zei:
Windows 10 eist dus dat er altijd een app toegewezen wordt waardoor het gewoon via de moeilijke weg zal moeten (register).
En dat was nu net ons probleem ;) Via register gaat het dus ook niet
 
Sorry dat ik er eerder niet op gewezen heb maar wijzigingen in het register worden pas actief na een reboot.

Probeer anders hier eens de vraag voor te leggen.
 
Ah ok, ga ik morgen proberen. bedankt
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan