windows xp vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
774
Punten
113
Leeftijd
60
Dit is een vraag over windows xp waar ik nog niet uit ben...

Als je met een nieuw systeem begint waar niks opstaat, of met een compleet geformateerde harde schijf wat moet je dan voor opstartdiskette gebruiken om xp er op te krijgen?

Want ik heb nu al verschillende malen geprobeerd om bij mezelf, en bij anderen om er xp op te krijgen terwijl er helemaal niks opstond, en dit lukt me niet.

Voorheen jastte ik er gewoon een windows 95 opstartdiskette erin en kreeg er alles op, nu moet ik als ik bij iemand xp erop wil zetten die van voor af aan begint eerst bij w.2000 een bootdisk maken, 4 stuks, en dan 2000 erop zetten en daarna xp eroverheen zetten.

Dit moet volgens mij anders kunnen, maar hoe?

Wie weet dit?

De originele CD van Windows XP is een boot cd
Als je in je bios zet dat je systeem eerst van CD-boot en je stopt die CD in je driver dan zou het moeten gaan.

Andere oplossing is: Windows XP installeren (als dat lukt) en dan meteen na de installatie- dus voordat je iets anders doet - opstartdiskettes maken. Maar ja dan moet je het wel een keer hebben ge?nstalleerd...

dit ga ik de volgende keer als ik het weer eens moet instaleren gelijk proberen.

Duck mijn dank is z??r groot.

Zet de Directory I386 van de CD op je harde schijf ....
Opstarten met een Win98 Bootdisk ....
Je staat in :
A:\
Ga naar ...
C:\ I386......vervolgens start je winnt32.exe en Viola !
Dus C:\> i386\winnt32.exe dit werkt perfect als je dus niet kan booten van CD !

Voor het overzetten van I386 naar je harde schijf is het wel aan te bevelen om even Smartdrive te installeren en te starten.
Doei....

Copieeren is ook niet nodig, gewoon opstarten vanaf win98 bootdisk, naar de cdromletter gaan in de i386 directory Winnt32.exe starten en je installeert vanaf cdrom.

Vanaf HD gaat het wel een stuk sneller, zeker met smartdrive enabled.
Smartdrive is ook handig om dat even te activeren voordat je de setup start vanaf cd-rom, dan gaat dat ook een stuk sneller.

Originally posted by eendenteam

Andere oplossing is: Windows XP installeren (als dat lukt) en dan meteen na de installatie- dus voordat je iets anders doet - opstartdiskettes maken. Maar ja dan moet je het wel een keer hebben ge?nstalleerd...

Hoe maak je die eigenlijk want is wel handig om te hebben,, met 98 was dat niet moeilijk ,, die kon ik wel vinden onder configuratiescherm/ software daar had je optie om opstartdiskette te maken,, maar waar doe je dat onder XP.

Originally posted by jack
Hoe maak je die eigenlijk want is wel handig om te hebben,, met 98 was dat niet moeilijk ,, die kon ik wel vinden onder configuratiescherm/ software daar had je optie om opstartdiskette te maken,, maar waar doe je dat onder XP.

Dat zit nu onder 'formatteren' als je een lege diskette erin gestopt hebt en met rechtermuisknop op de a: drive klikt

Rolo

Dat de setup in i386 zat dacht ik ook al maar dit had ik nog niet geprobeerd.
Maar om ff terug te komen op de opstartdiskette, dat kan volgens mij niet want je maakt een ms-dos opstartdiskette, en hier zit hem bij mij nou net het probleem als ik het met de opstartdiskette doe dan krijg ik de melding, this program cannot run under dos.

En waar hem het echte probleem zit weten we volgens mij ook wel, ik denk dat er tegenwoordig steeds meer systemen worden verkocht met een eigen identieke software en dat kun je nou eenmaal niet bij een ander op de computer instaleren.

Ben eigenlijk wel benieuwd of dat ik een beetje gelijk heb.

En wat betreft het duckboard, Duck keep on flying, ik kan maar 1 ding zeggen ik wou dat ik vroeger op school een beetje beter had opgelet tijdens mijn wiskunde les i.p.v ?nen en nullen te scoren, want dan had ik nu ook een steentje bij kunnen dragen...

Je moet geen dos opstartdiskette nemen maar echt een win98 opstartdisk want daar zit ook de cd-rom ondersteuning bij.

Als je er geen hebt en je hebt wel internet of kunt bij een vriend/kennis ofzo terecht met internet, dan kun je de diskette downloaden bij http://www.bootdisk.com en daar gewoon de standaard win98 bootdisk nemen.
Downloaden, zorgen dat er een lege disk in je A drive zit, op de file klikken (is een zelf uitpakkende exe file) en dan worden automatisch de files op je diskette gezet en is de diskette ook bootable.

Dan nog even terugkomend op de setup. Het kan inderdaad zijn dat als je winnt32.exe gebruikt, hij dan gaat zeuren dat dit niet onder dos kan werken.
Maar als het goed is moet er dan ook een WINNT.exe (dus zonder die 32) erbij staan en die moet wel werken, heb het hier ook vaker zo gedaan.

Mocht dat niet het geval zijn, post het hier dan effe dan kijk ik nog eens op de CD hoe de file heet die je precies hebben moet, er is in elk geval -geen- setup.exe maar da's normaal omdat het op de NT kernel gebaseerd is en windows NT installeer je ook vanuit de i386 directory door WINNT.exe te gebruiken.

Vanuit Win omgeving dus : Winnt32.exe
Vanuit Dos omgeving dus : Winnt.exe
En als je dus Winnt32.exe start vanaf CD Rom zal hij toch eerst de bestanden kopieeren naar de HD om het vervolgens te installeren van de HD ...T'is maar even dat u het weet ...!
Het werkt precies het zelfde als W2K omdat het bijna het zelfde is alleen bij XP zit een " mooier " grafisch schilletje .
Verder zou ik zeggen probeer het maar gewoon (Met Smartdrive)!

Groeten

Hoi Fregel 1,
Als het bij jou niet mogelijk is om vanaf cd rom op te starten.
Kan je beter even 6 diskettes pakken en dan ben je ook klaar,hoef je ook niet in je bios te klooien ;)
Niet ieder??n vind het leuk om in zijn bios te rommelen dus is dit makkelijker hihihi.
Gewoon even hier kijken {en downloaden}voor de Professional Edition
http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F

En of voor de Home Edition hier
http://www.microsoft.com/downloads/...FamilyID=E8FE6868-6E4F-471C-B455-BD5AFEE126D8
sterkte en veel plezier
Groeten Ben bye bye ;)

Weer een hoop dingen om de volgende keer eens uit te proberen, vindt het toch wel leuk zoveel antwoorden en zoveel mogelijkheden.

Allemaal dank voor de tips, scheelt me de volgende keer als ik er weer voor sta een hoop werk.

@D-box2: waarom 6 diskettes gaan nemen terwijl het dus ook met 1 diskette kan volgens mijn oplossing? :)
Maar smartdrive maakt wel heel erg veel verschil dus zorg dat je die anders apart even op de bootdiskette zet als ie er al niet op staat.
Want zoals President al zegt, op welke manier je hem ook start, hij gaat toch eerst de files naar de hd copieeren.

Originally posted by Black Tiger
@D-box2: waarom 6 diskettes gaan nemen terwijl het dus ook met 1 diskette kan volgens mijn oplossing? :)
Maar smartdrive maakt wel heel erg veel verschil dus zorg dat je die anders apart even op de bootdiskette zet als ie er al niet op staat.
Want zoals President al zegt, op welke manier je hem ook start, hij gaat toch eerst de files naar de hd copieeren.

Hoi ,
Ja er is nog veel meer mogelijk ;)
Maar dit is de mooiste manier {simpel}voor iemand die xp installeerd denk ik dan ??
Dus een hoop hebben het zo gedaan bij mij in mijn omtrek,en hebben er geen last mee gehad van moeilijke vragen etc..
Dus gewoon die diskettes maken en floppy 1 er in en alles gaat{bijna }vanzelf hihihi.
Groeten Ben bye bye ;)

ps maak gelijk een ntfs partition aan ......
En zelf heb ik geen opstart disc nodig gewoon de cd-rom er in en opstarten maar black tiger ;)

Hou je er rekening mee dat als je NTFS (New Technology File System) Partitioneert je vanaf een Fat32 (File Allocation Table 32 Bits)Pfooo het is eruit, geen NTFS Partitie kan benaderen,dus als je thuis een Netwerkje hebt (Heel toevallig)waarin PC's staan met FAT32 kan je dus geen NTFS benaderen(Andersom dus wel he..)Dus .... Doe nou maar gewoon en Boot maar van een 98Se Disk en hou voorlopig maar FAT32 dan komt alles goed ! Hele volkstammen netwerkbeheerders gebruiken dit als "Truuk 41" Hahahah... Dit wordt je ook als eerste geleerd als w2k(XP S2003) fundamenten in MCSE en A opleiding !
Maar ja ieder z'n vak .... en z'n hobby .... Wat voor kaart zou het trouwens zijn die van Blokr ?

P.s. NTFS is aan te raden maar wel voor alle PC's in je eventuele netwerk .

Oh, ik dacht dat NTFS schijven wel te benaderen waren over een netwerk, als je maar een account hebt op de machine waar de NTFS schijven op draaien.
Je moet met dat account dan ook inloggen op de fat32 machines (dus usernaam en paswoord) dan kun je over het netwerk die NTFS benaderen.
Zelfde truukje gaat op voor linux partities op een linux machine met een samba server.

Als dat niet zou gaan zou je namelijk nooit een windows 98 machine in een netwerk kunnen hangen met een windows XP systeem of 2000 of NT met fat32 en ik heb hier al een netwerk gehad met windows 98se machines waarbij ik gewoon op de PDC NT4 machine kon die in zijn geheel op NTFS werkte.

Maarja je zit wel met die rechten dus om het simpel te houden kun je inderdaad het best fat32 nemen.

Weet je waar ik nou blij mee ben, je kunt hier op dit board ook nog met andere vragen terecht dan seca, dit vindt ik dus ??n van de belangrijkste redenen dat het duckboard moet blijven bestaan, ook al zitten we wat seca betreft even in een dip.
Ik heb nog zoveel dingen over het computergebeuren waar ik nog steeds niet goed aan uit ben.

Hier is er bijvoorbeeld nog ??ntje, waarom maken ze die verdomde cdromspelers iedere keer sneller, je kunt dan ineens je oude cdroms niet meer gebruiken omdat er leesfouten inzitten, je moet gewoon in je nieuwe computer een antieke cdspeler doen, lijkt me, of, nou komt het!!!!! Is er iets aan de snelheid van bijvoorbeeld een 56speed te doen dat hij wat rustiger leest en niet over de foutjes heen walst? Ik heb aan verschillende cd's niks meer sinds mijn 24speed kapot is.

Volgens mij niet zomaar even.
Wel is het zo dat je bij het inlezen van een cd bij het maken van een copie met een cdprogramma de inleessnelheid lager kunt zetten.

Misschien is deze mogelijkheid ergens terug te vinden in de registry om dit standaard te doen.
Het probleem wat je aankaart is me inderdaad wel bekend.

Helaas weet ik niet waar, maar ik weet zeker dat er ergens een utility is, die je kunt starten en waarmee je de cdspeler langzamer kunt laten draaien, als ik me goed herinner heette dat ding slowdown of zoiets.
Maar misschien dat de meer interne (lees: registry) windows kenners ook een optie voor je hebben die je in de registry omzetten kunt.

Black tiger: Volgens mij komt hier nog wel een antwoord op denk ik, wordt genoeg meegelezen vindt ik.

Maar ff een ander vraagje wanneer slaap jij?

Euh.. wanneer ik slaap? Nou 's morgens meestal.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan