Ik heb een brief ontvangen van de gemeente Aalst, waarin duidelijk gesteld wordt dat er GEEN schotelantenne mag geplaatst worden, zelfs niet in de tuin achteraan. De stedenbouwkundige vergunning is steeds verplicht, hoe klein de schotel ook is. Een dergelijke vergunning is vrij omslachtig en houdt in dat men verplicht is een architect onder de arm te nemen, welke opzich zéér duur te noemen is in vergelijking wat een schotelantenne kost. Het komt erop neer dat Aalst geen schotelantenne wil zien op hun grondgebied.
Ik heb de wetteksten uitgepluist en Aalst maakt gebruik van één enkele aanwijzing in een decreet van 18.5.99 van de Vlaamse Overheid waarin sprake is van een antenne:
11° de vergunningsplicht voor bepaalde functiewijzigingen.
Die stedenbouwkundige verordeningen kunnen onder meer betrekking hebben op de bouwwerken en installaties boven en onder de grond, op de publiciteitsinrichtingen, de antennes, de leidingen, de afsluitingen, de opslagplaatsen, de onbebouwde terreinen, de wijziging van het reliëf van de bodem, en de inrichting van ruimten ten behoeve van het verkeer en het parkeren van voertuigen buiten de openbare weg.
Verwijzend naar deze tekst vervolgt de brief van de stad Aalst:
"... Schotelantennes die opgericht werden zonder voorafgaande toelating worden bijgevolg aanzien als inbreuken op de stedenbouwwetgeving."
De bestraffing als er toch een schotel geplaatst wordt, wordt bepaald door het laatste lid van art. 146:
De minimumstraffen zijn echter een gevangenisstraf van vijftien dagen en een geldboete van 2.000 frank, of één van deze straffen alleen, indien de in het eerste lid bedoelde misdrijven gepleegd worden door instrumenterende ambtenaren, vastgoedmakelaars en andere personen die in de uitoefening van hun beroep of activiteit onroerende goederen kopen, verkavelen, te koop of te huur zetten, verkopen of verhuren, bouwen of vaste of verplaatsbare inrichtingen ontwerpen en/of opstellen of personen die bij die verrichtingen als tussenpersonen optreden, bij de uitoefening van hun beroep.
Dus, aan alle inwoners van de stad Aalst, vergeet het nu maar om een schoteltje te plaatsen. De aanvraag is zo duur en omslachtig, zodat er niemand aan begint. Installeert u toch een schoteltje, verwacht dan maar de politie aan je deur die een PV komt opstellen.
Wat mij ten zeerste ontroert is dat ik weet dat er hier veel mensen uit de streek op dit bord aanwezig zijn, en dit alles laten gedijen. Zolang het maar hun niet treft, maar mogelijk krijgen zij kortelings ook bezoek of een aangetekende brief. Aalst gaat er werk van maken.
Ik van mijn kant, ben bezig alle nodige informatie aan 't opsporen en elke avond wetteksten aan 't lezen, ik wil Aalst voor schut zetten en aanklagen voor dergelijke praktijken, maar ik voel mij een beetje Don Quichotte ... helemaal alleen vechten tegen die molen. Reakties ??? Hulp waar blijven die ???