XDMCP, Voor de gevorderde 'geek'

B

BiG_G

Leuk,

Een uitzoekpost. Stel: je hebt een klein, eenvoudig laptopje, daarmee internet je, beetje downloaden en wat spelletjes op de bank. Pest is dat je wel de de nieuwste software erop wil etc. Je hebt natuurlijk een beest van een computer, een echte P4 3500 met 2Gb intern, maar die staat boven en je vrouw wil ook wel eens wat tegen je zeggen.

Een oplossing: XDMCP.




G
 
Yep, dat is leuk. Dan kan je de rappe computer al het werk laten doen. Je gebuikt van de langzame computer alleen de muis, toetsenbord en het beeldscherm. Die toont de snelle sessie van de snelle machine op je oude pctje. Je hoeft dan dus nog maar 1 snelle pc in huis te hebben, ipv voor elke werkplek eentje. En je hoeft maar 1 computer te voorzien van alle software voor iedereen. En alle data komt ook keurig op 1 lokatie te staan! Cewl!!

Dus op de langzame pc moet XDMCP draaien. Maar hoe stel je de server in dat ie de sessie naar je client doorstuurt? Dat wil ik ook wel weten!
 
jullie hebben zeker nog nooit gehoord van citrix
 
Nee dat hebben ze niet, zij gebruiken Linux.



Hihihiihi

Bert
 
Jawel hoor, heb ik wel van gehoord. Werk ik elke dag mee. Muv thuis dus. Heb je wel eens van Tarantella gehoord? Nog ff wat mooier, want dat werkt niet alleen voor windoos, maar ook voor Metaframe, VMS en UNIX.

Maar het gaat mij niet om een duur pakket erbij te kopen, maar om de standaard mogelijkheden te gebruiken. Zo wil ik ook een windoos sessie in een Linux omgeving laten displayen. En andersom.

Maar ik heb XDMP nu draaien. In de configfile de boel enabelen en port 177 openzetten deed wonderen.

Mijn dochter (4 jaar) zit nu op de andere werkplek met nauwelijks noemenswaardige hardware lekker sesamestreet op internet te spelen. Alsof ze de knoppenplank, muis en beeldscherm rechtstreeks in mijn pc geprikt heeft.
 
Hallo Konijn,
zoals jij het beschijft lijkt het idd op Citrix, Terminal server zou ook kunnen alleen die werkt alleen met Windhoos.
Voor Citrix is een client te krijgen voor elk operatingsystem, dus ook VMS en UNIX en de ouderwedse Dos 3.31.

Tarentella, nee heb ik niet van gehoord.

Maar misschien lijkt het ook wel op DameWare.

Groetjes Bert
 
Jaja, dat is wat anders: 'een client te krijgen'. (Maar niet voor VMS, of andere niet-grafische omgevingen!) En dan heb je alleen windoos applicaties voor je snuffert. Tarantella brengt UNIX, Windoos, Metaframe en VMS applicaties bij elkaar in 1 sessie op de client.
 
Zit dat netwerkkabeltje niet goed. Ja, dan is het niet vreem dat je "network unreachable" krijgt... Weer een half uur naar de knoppen... :(

Enfin, Thin draait, nu nog een connection scherm krijgen denk ik?
En dan even poort 6000 en 177 open zetten... Volgens mij moet ie ut dan doen (kan ie zelf ff kiezen over welke poort...)

G
 
Citrix ken ik ook, maar dit hoort zich eerder aan als dat je je pc/laptop gebruikt als terminal met een Terminal Server.:)
 
BiG_G zei:
En dan even poort 6000 en 177 open zetten... [...] (kan ie zelf ff kiezen over welke poort...)
Jaja, right... zoeiets als "He, het is vandaag mooi weer, laat ik daarom eens overstappen op een andere port! En dan meteen maar UDP en TCP door elkaar gooien. Leuk!" Beste G, dat doet zelfs windoos niet.
 
Neenee, poorten 6000 en 177 worden gebruikt in de documentatie die ik ben tegen gekomen. Eerst wil ik het hebben draaien en daarna ga ik kijken welke poort het nu is...


G
 
Nou, het heeft wat tijd gekost... Nu moet ik zeggen dat firewalling en poorten niet mijn ding is (staat wel op mijn lijstje) maar ik heb het voor elkaar.

Mijn idee is nu alleen om alles even goed op papier te zetten, want alle documentatie die ik gevonden heb was voor sterk verouderde systemen. (RH7 etc). In mijn geval (suse10) zijn heel veel dingen net anders of ergens anders geplaatst.
En voor KK:
Die regel, heb ik dus tot op heden niet hoeven te plaatsen... daar snap ik echt niets van! (xfs daemon 7100, je weet wel)

Goed ik ga even nadenken hoe en wat dit allemaal te documenteren (in princiepe is het nl heel makkelijk, godzijdank is er 'locate' een favo vindprogj;))

G
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan