xp boot cd

H

herbies

ben weer wat aan het knutsellen maar kom er niet helemaal uit

ik zou graag een cd of dvd willen maken waarmee ik mijn pc kan opstarten

en ik bedoel niet installeren maar gewoon het os vanaf de cd rom draaien

het lijkt me dat dat moet kunnen

want ik heb hier ook zo een cd waarmee je linux kunt draaien zonder het te installeren

ben op het net wel boot cdees tegengekomen maar ik heb de indruk dat die zijn om te installeren

wie weet raad

herbies

 
Het klopt, wat je vermoed.

Je hebt het dan over de pi (pre install) versie.

De reden waarom je dat niet echt heel veel vindt, is omdat meneer Bill ook daarvoor graag een paar dollars zou willen zien.

Dus je mag niet zomaar een ceedeetje bakken met meneer Bill's systeem erop.

Als ik me niet vergis, zijn er ook systeempjes die wel compatibel zijn, maar die niet van meneer Bill zijn.

Dus als je nog verder zoekt, zou je daarnaar kunnen kijken.

Ik vermoed dat je dit wil omdat je dan ook NTFS schijven kunt benaderen, wat je met een op dos (FAT16/32) gebaseerde cd niet zomaar gaat lukken.

Ik heb net ff gekeken naar een linkie, maar degene die ik in gedachte had, staat tegenwoordig dicht.

 
Ik weet zo vlug niet of dit met XP wel mogelijk is, ik twijfel daar zelfs eerlijk gezegd een beetje aan.

Maar laatst heb ik toevallig wel een bootcd zelf gemaakt. Met Nero moet het kunnen, maar na een paar keer proberen en niet lukken, misschien omdat ik iets fout aangaf of Nero iets niet meenam wat hij wel had mee moeten nemen, heb ik een bootcd gemaakt met Easy CD Creator en dat lukte wel.

Als het gaat om een OS zoals XP te installeren dan is het niet moeilijk. Neem dan een opstartdiskette van windows ME of 98se, die heb je namelijk nodig om het bootrecord op te zetten.

Je kunt dan in CD Creator aangeven dat je een bootdisk wilt maken. Deze vraagt dan naar een bootdiskette en neemt daar het image van. Dan kun je nog files toevoegen op de cd daarna.

Wat je dan toevoegt is gewoon je hele windows XP setup gebeuren.

Daarna zet je op de cd (in de root is 't makkelijkst) nog himem.sys.

Zorg dat op je bootdiskette ook een cd-rom driver staan en een config.sys en autoexec.bat en op die bootdiskette ook himem.sys staan.

Zet hier geen driveletter voor, maar roep deze gewoon aan als

device=himem.sys (dus niet device=a:\himem.sys want dat kan probs geven bij het boten van cd want dan is er geen A: meer tenzij je een ramdrive gaat aanmaken).

Net omdat een win98se bootdisk een ramdrive gaat aanmaken moet je ook even opletten dat je niet in de knoei komt als je daarvan een bootdisk gaat maken, probeer het dus eerst op een rewritable.

Indien je zelf een bootdisk maakt zou je in de autoexec.bat nog kunnen aangeven dat de cd vanaf de i386 directory de file "winnt.exe" start en dan start dus automatisch je XP setup.

In feite is het totaal niet moeilijk, maar je moet het een keer of twee gedaan hebben voordat je het truukje door hebt.

Wil je NTFS schijven kunnen lezen ermee voordat je met installlatie gaat beginnen, zorg dan dat je zo weinig mogelijk drivers laadt, alleen het hoogstnoodzakelijk, en laadt dan de file NTFSDOS.EXE erbij, die maakt het mogelijk om van NTFS geformatteerde schijven te lezen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
een heel verhaal black tiger

dat moet ik wel een paar keer lezen om het te snappen

ik zal proberen uit te leggen wat ik graag wil

soms wil je compie niet meer opstarten

en ja je hebt niet alles op backup

graag zou ik dan de comp opstarten via de cd rom

zodat je je schijven kan benaderen en de dingen die je wilt weghalen van je c schijf kan verplaatsen naar de d of zoiets

dus heel kort

je start een mini windows op die draait op je cd rom

zodat je in een verkenner omgeving kan knippen en plakken

een andere oplossing is

een andere harde schijf plaatsen maar das weer drastisch als je niet thuis aan de gang bent

hoop dat het een beetje duidelijk is

herbies

 
Zoek ff op " windows pe" er zijn genoeg versies te vinden op het net...

een optie die iets legaler is is koppix 3.3

wewewe.nu2.nu/pebuilder/

 
Laatst bewerkt:
ik heb weer heel veel te onderzoeken

ben benieuwd wat het word

wat kan je met computers toch druk zijn

herbies

 
Tis dus pe inplaats van pi (pre installed environment ipv pre installation).

Die tip van iceke was dus waar ik het ook over had, was dus de juiste term ff kwijt...

 
Hehehe,

Het is dus PE ipv PI en ook Nog kNoppix ipv koppix...

Sorry daarvoor

 
Knoppix heb je weinig aan in een Windows Environment. Het is een Linux systeem, dat draait op een CDRom. Het is niet als hulp CD bedoeld, maar om mensen met Linux bekend te maken zonder het op je PC te hoeven installeren.

PE is wel een handige tool. Het start Windows XP Pro op van de CDRom en heeft nog wat handige tools zoals Norton Ghost, althans de versie die ik hier heb liggen.

 
Dan vind je een PE builder.

Je hebt dan je eigen XP cd nodig zodat waarvan ie een bootable XP cd image maakt.

Daar kun je zelf de door jou gewenste tools aan toevoegen.

Eventueel doe je dat op een dvd, dan heb je heel wat ruimte voor die tootljes.

Die builder kan van allerlei plugins voorzien worden zodat je hem helemaal naar de hand kunt zetten.

 
ja die heb ik al gevonden

nu nog effe mee stoeien

ik heb niet veel nodig

als ik maar in de comp kan komen en kan knippen plakken en kopieren

de rest is overbodige luxe

ben heel benieuwd of het me gaat lukken

herbies

 
het is gelukt om een boot cd te maken

met het programma barts pe builder

ik kan nu de comp opstarten met de cd en zo knippen en plakken

precies wat ik bedoelde

nu hoef ik de comp niet meer open te maken om mijn backup terug te zetten

en nu zou ik zelfs de tweede harde schijf kunnen missen voor hetgeen ik hem eerst gebruikte

ik heb dit alles getest op mijn oude pent 2

op de pent 4 met xp kan ik de cd niet draaien

daar zit alleen een scsi dvd rom in

en daar kan ik niet vanaf bootten helaas

ik wild de cd nog perfectioneren door er wat raid drivers op te zetten

want als je een comp hebt waar raid opzit en daarop het besturings systeem dan gaat het niet lukken want zonder de raid driver geen schijven

maar dat kan ik pas testen als ik een andere cd rom in de pent 4 erbij heb

wouw wat is dit weer gaaf

(bedankt bart van pe builder)

herbies

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan