Opgelost Xsarius pure en DCC probleem.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.165
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik heb vanavond mijn xsarius kabel decoder eens uit de stofbak gehaald, hij doet het nog, maar ik wil hem benaderen met DCC. Ivm met het aanpassen van een cfg.

Ik zie het ip-adres van de box, maar krijg deze niet te zien in DCC, wel 4 andere maar niet die van de box.

Het is al een tijdje geleden, dus misschien zie ik iets over het hoofd?
Ik heb de firewall al uitgeschakeld, maar ik blijf telkens dezelfde foutmelding krijgen bij dcc: Error 10057 in function, Send Socket is not connected.

Wie helpt mij [weer] even op gang?
 
Phoe, DCC is lang geleden voor me. :)

Ik zie het ip-adres van de box,
Waar precies zie je dat? In de box zelf? Zo ja, dat wil niets zeggen.
Als iets niet bereikbaar is, dan eerst controleren door het betreffende ip te pingen.
 
Het ip heb ik geprobeerd te pingen via dcc.

Deze ziet dan 4 ip-adressen, maar niet het adres wat in de box zelf staat in de netwerkgegevens.
Met die 4 ip-adressen krijg ik dus geen verbinding?

Pffftttt.... ikke en netwerken. :biggrin:
 
Deze ziet dan 4 ip-adressen,
Huh? Dat begrijp ik even niet. Een ping commando ziet geen verschillende ip adressen.
Normaliter zie je 1 ip adres bijv.:
Reply from 192.168.0.5: Destination host unreachable.
en dat 4x en die 192.168.0.5 is dan van het apparaat waar je het ping commando op geeft.

Maar misschien ligt dat aan DCC.
Het beste kun je gewoon pingen via de command prompt van je PC.
dus open een command prompt en als jij denkt dat het ip adres van je ontvanger 192.168.0.10 is dan doe je:
ping 192.168.0.10
en bekijkt dan het resultaat. Uiteraard verander je dit ip naar het ip waarvan jij denkt dat het je ontvanger is.

Krijg je dan ook een "Destination host unreachable"?
Zo ja, dan zit ie dus niet op het netwerk.

Dan heb ik nog de volgende vragen ook nog.
1.) welke firewall heb je precies uitgeschakeld?
2.) heb je de ontvanger in DHCP mode staan? Zo nee, zet hem eens in dhcp mode.
3.) de openstaande vraag van mijn vorige reply. Waar zie jij dat ip adres?
 
Ik denk dat ik de fout al gezien heb.

Ik heb net mijn andere decoder even aangesloten en die wordt wel gezien met dcc.

Maar ik zie zojuist iets anders bij de xsarius, het ip-adres wat ik bij deze onder informatie zie valt niet in de adres range.
192.168.178 1 to 254

Ip-adres in deze is 192.168.0.121.

Even zoeken hoe ik dit kan veranderen.

Firewall die ik uitgeschakeld heb is die van mijn pc.
De ontvanger staat in DHCP mode.
Dat ip-adres zie ik de netwerkgegevens van de box.
 
Laatst bewerkt:
Firewall die ik uitgeschakeld heb is die van mijn pc.
Maar is dat een aparte van een security pakket of die van Windows zelf? Want die van Windows zelf kun je beter aan laten staan voor een goede werking heb ik ooit ontdekt. :)

Als ik het goed begrijp hoor jij op het 192.168.178.x netwerk te zitten met je computers en dus ook de Xsarius.
Maar de Xsarius heet een ip binnen de 192.168.0.x range, echter staat wel op DHCP.
Is dat correct?

Zoja dan is de meest voor de handliggende oorzaak de aansluiting van het netwerk, bijv. netwerkkabel van Xsarius naar switch, of van switch naar router. Want om een of andere reden kan de Xsarius geen DHCP aanvraag doen wat er normaliter op wijst dat er iets met die verbinding niet klopt.
Natuurlijk kan het ook de Xsarius zijn maar dat verwacht ik niet.

Wat je ook zou kunnen doen is je pc eens in vast in het 192.168.0.x netwerk zetten bijv. op 192.168.0.10 zetten en dan kijken of je dan wel de box op 192.168.0.121 kunt pingen.
Als dat namelijk wel kan en er een ping resultaat komt, dan weet je dat het niet aan het netwerk ligt maar aan de DHCP van de box en dan zou je kunnen proberen met een statisch ip op de box binnen de 192.168.178.x range. Natuurlijk wel een vrij ip.

Dat laatste kun je sowieso doen, maar het is handiger om te weten of het de box DHCP is of iets anders.

Wat je tevoren ook nog kunt doen is kijken achter op de Xsarius waar de netwerkkabel er in zit welke lampjes dat er branden en als je iets doet op het netwerk of er dan ook iets knippert of dat ze alleen maar statisch branden. In het laatste geval "ziet" hij dan vermoedelijk geen netwerk activiteit.
 
Ja het staat op DHCP, maar er gaat nu wel een lampje branden!

Er zit een switch en een router tussen.
Ik weet niet of ik het nou nog voor elkaar ga krijgen. [bedtijd]
 
Ik heb het altijd al gezegd: Freggel1 en netwerken! :rolleyes2:

Dankzij jou tips @Black Tiger is het probleem opgelost!

Ik heb de Zgemma even losgekoppeld, en de Xsarius op die plek aangesloten,
en ik kreeg meteen een ip-adres binnen de range, dus ook DCC zag hem.

Morgen eens kijken of ik alles aangesloten krijg via de switch die daar staat.

Zo zie je maar weer dat dit forum toch zijn nut heeft!
Ik heb iig weer iets bijgeleerd. :aanbid:
 
Er zit een switch en een router tussen.
Dat maakt het er niet echt makkelijker, als die router echt 'tussen' de PC en box zit, deelt die een ander adres uit dan het netwerk waar de PC in staat maar ik denk dat je het niet zo bedoelt en heb je één router in je netwerk en die zit op de plek van je modem.

Ik zal het niet te lastig proberen uit te leggen ;)

Twee routers in een netwerk kan wel maar is vragen om problemen omdat je dan portforwardingen moet maken in de tweede router om vanuit het eerste netwerk een apparaat in het tweede netwerk te kunnen benaderen.
 
@Tech, ik heb al aangegeven dat ik niet de beste ben wat netwerk betreft. ;)

Momenteel werkt het omdat ik de box aangesloten heb via de switch die achter de modem hangt,
ik krijg nu wel een ip die ik zie in DCC.
 
Zolang dan maar alles aan die router hangt en niet bijv. je pc aan het modem, dan moet dat geen probleem heten als er verder alleen switches in het netwerk zitten.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan