XSarius pure hd met geen of blokbeeld, tuner of lnb?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.774
Waarderingsscore
1.000
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Vandaag even bij een neef geweest, die nog een XSarius Pure HD heeft.
Hij gaf aan dat er wat zenders weg waren, dus even nieuwe lijst er in gezet, maar dat was het niet.

Het bleek dat hij ontvangst problemen heeft op bijv. NPO1, NPO3 en NET5. Vreemd is dat NPO2 en SBS6 het wel meteen goed doen.
Toen ik ging kijken bleek dat er 0% signaal op 1 en 3 en Net5 was. Dus ik dacht misschien iets met de LNB die op 23,5 gericht is.
Echter gaf hij aan dat dit ook bij de Duitsers gebeurde en die zitten op 19 oost.

Daarna bleek dat als je lang genoeg wachtte, er toch beeld kwam op bovenstaande zenders. 65% signaal maar er vond wel de nodige blokvorming plaats wat toch wel raar is.
Even naar de signaalwaarde gaan kijken en dat was 65% signaal en 70% AGC met 0 BER dus niet vreselijk goed maar ook niet slecht.

Ook gaf hij aan dat als het waaide, hij ook meteen blokvorming kreeg.

Is dit nu schotel opnieuw uitrichten? Of is dit toch dat de tuner het aan het begeven is? Want vind het wel raar dat het eerst een tweetal minuten 0% is en dan opeens wel 65% geeft met blokvorming op npo1, 3 en net 5. Op de Duitsers heb ik niet eens meer gekeken, leek me verstandiger eerst hier de vraag uit te zetten.

Want ik kreeg het vermoeden dat misschien toch de ontvanger niet meer helemaal lekker is.
Mede omdat ik dus via het menu de zenderlijst geupdate had, daarna Enigma2 herstart. Tijdens herstarten crashte die met groen scherm (ik was te laat voor codes) en startte weer opnieuw op.
"Oh dan moet je even wachten en als ie niet herstart even aan en uitzetten" was het commentaar van neef, dus dat schijnt het ding vaker te doen.
Maar wil toch even zeker weten wat het kan zijn, voordat ik hem ga zetten dat het tijd voor een nieuwe is.
 
Voor een Astra1/Astra3 combi is het signaal wel wat laag. Met name de Astra1 komt hier in NL snoeihard binnen….
Als de NPO1 e.d. het niet goed doen dan komt snel de LNB / switch in het blikveld. Kan dan alles zijn van LNB/switch/kabel/connector zijn.. Eenvoudig te testen door een ”known-good” ontvanger aan te sluiten. Heb je hetzelfde probleem, dan is het ontvangsttraject ergens verstoord. Is het beeld goed, dan is de ontvanger defect…
 
Het is niet zo heel vreemd dat NPO1 en 3 het goed doen, en NPO2 niet.
NPO1 en 3 zitten op dezelfde transponder (12187.50, Horizontaal), maar NPO2 zit op een andere transponder (11739.00, Verticaal).

Daarmee kan je probleem dus in een LNB zitten die niet meer lekker wil omschakelen tussen de verschillende banden, er kan iets niet zo fijn zijn met de kabel of de connectoren, en het kan zijn dat je ontvanger de LNB niet meer fijn aanstuurt.
Meestal zie je dan bij dat laatste echter dat de 13 volt van verticaal nog wel werkt maar de 19 volt voor horizontaal niet meer, maar dat kan uiteraard per ontvanger verschil maken.
Wanneer er een switch of DiSEqC switch tussen zit kan die ook zo'n fout veroorzaken.
Aangezien je langzaam aan verbetering ziet komen, lijkt mij de LNB het meest verdacht.
 
Het is niet zo heel vreemd dat NPO1 en 3 het goed doen, en NPO2 niet.
Juist omgekeerd. NPO1 en 3 doen het niet goed en Net5 ook niet en NPO2 wel.
Om de reden die jij noemt was ik ook aan de LNB aan het denken. Maar dat zou vreemd zijn omdat het bij sommige Duitsers ook gebeurt en die zitten op 19 oost dus een andere LNB. Hij heeft namelijk 4 losse lnb's en geen twin lnb op de schotel. Was ik vergeten te vermelden.
Zou nog LNB kunnen zijn maar het gebeurt niet zo heel vaak dat er twee tegelijk raar gaan doen.

@mimisiku Ja dat zou handig zijn als je nog een known goede ontvanger hebt die je kunt aansluiten. Ik heb hier nog enkele VU+Duo dingen liggen maar die zijn niet betrouwbaar. Heb die al eens proberen te repareren, maar ik ben geen electronica man dus dat is volgens mij niet zo geweldig gelukt of ik mis wat dingen. Slechts 1 heb ik er gemaakt en die is al weer naar iemand toe.
Diseqc switch is er wel, maar dat lijkt me niet het geval gezien andere zenders het op diverse satellieten wel meteen ook goed doen.
Misschien dus toch afstelling of de kabel ergens, maar ik ben een beetje bang dat het de ontvanger is gezien die groene beeld crashes dus ook vaker voor komen bij het herstarten schijnt het.

Neef gaat net komende week met vakantie, als hij terug is dan ga ik eens met de meter het signaal meten en zien of ik de schotel weer optimaal kan afstellen om mee te beginnen. En nog eens herstarten en zo en dan evt. de crashcode meteen noteren.

In elk geval bedankt voor het meedenken, ik zal nog even moeten wachten tot ie terug is van vakantie. In plaats dat ie me dat ook wat eerder vertelt....
 
Je zou de ontvanger gedurende zijn afwezigheid bij huize BT kunnen testen.
Hij kan hem toch achter de deur schuiven.??
 
LNB naar onze lieve heer?
 
Bij mij thuis testen The Matrix? Nja zou kunnen maar ik moet boven ook nieuwe kabel trekken dus ik wacht wel, heeft geen haast.

Dr.Z heeft wat gemist volgens mij. :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan