Z zonder connector

Nee, liever met pompje het soldeersel wegzuigen. Als je de eilandjes op de print doorboort, beschadigt je de doormetalisering en dan pas heb je dikke problemen.

 
Dit zij iemand op het hummie-support board:

I might be wrong, but these JP250 look A LOT like Molex 73826-0002 or AMP 796068-1.

Ik zal het morgen wel even nameten.

 
De connector is de Molex D-50L art. nr. 52326-0201

Moeilijk te vinden en bij Molex 7 weken wachttijd als je er 200 stuks besteld. Heeft iemand een adres waar ze toch verkrijgbaar zijn, kan je mij die met PM mailen a.u.b.

 
Is het dan niet 52326-0401?? de 0201 heeft 20pennen zie ik

en de connector moet in ieder geval 40pins zijn.

 
We hebben het dit weekend even getest, het is zeer wel mogelijk de connector van een andere Humax meerdere malen te gebruiken.

Probleem is dat je heel voorzichtig moet zijn met losmaken en echt goed weer moet vastsolderen.

Bij het loshalen zeker een tinzuiger gebruiken als het je daar al mee lukt.

Wij hebben het een kennis met verstand van zaken laten doen, die had een soldeerbot met een soort ingebouwde stofzuiger er in, professioneel materiaal, en dat maakt het dan een stuk eenvoudiger, 2 Z humaxen zonder connectortje mee gepatcht en daarna connector weer teruggezet in de doos waar hij in thuishoorde.

Mijn advies: Beginner er als soldeerbeginner niet aan, zeker niet met een soldeerpistool of strijkbout (soldeerbout met dikke punt), niet zonder tinzuiger... enfin... een nieuw connectortje van Molex kopen en dat er in solderen lijkt me eenvoudiger ja.:)

 
De Molex is een mooie oplossing, staat keurig in de Humax, echter slecht leverbaar, ook bij veel grotere aantallen dan 200st.

Het los en vast solderen van andere connectors (er zijn er vele mogelijk) is een hobbyisten oplossing. Voor de echte hobbyist is het ontbreken van de JP-connector ook nooit een echt probleem geweest.

De truuk zit hem in een "niet-soldeer" oplossing, die voor veelvuldig gebruik makkelijk is (de winkelier), ook hier kan de Molex in een adapterconstructie gebruikt worden.

De adapter is echter nog steeds niet klaar (wachten grrr.... nog steeds op de onderdelen)

Maar zoals een "wijs" man ooit sprak, ik ben niet technisch "dus l*l maar wat", hihi.

Jammer dat ik Satellitefun niet eerder ontdekt heb, tsja.

c-ya !

Viewer

 
Zelfs met een proffessionele tinzuiger bleven er bij mij nog enige contactjes van de connector vast zitten. Mischien met superlijm vastlijmen?

Wel al 3 keer gebruikt. Is het wachten toch op de connector. Hoor er woensdag meer over. Toch hoorde ik(serieuze ) berichten dat het mogelijk moet zijn zonder te solderen. Aan de andere kant; zit er geen doorverbinding in 1 van de contactjes tussen de beide printen(boven en onderzijde)?

Zal vast wel iets moois voor komen binnenkort!

 
als iemand mij een afbeelding van die conn. toestuurt , zou ik bij een bedrijf in de buurt , die veel in magazijn opruimingen doet , eens kunnen kijken . Ik heb daar flinke partijen nieuwe conn. gezien

gr trust

 
pfft , ik heb zojuist bij molex gekeken ( had ik eerder aan moeten denken ) maar zoiets zat er geloof ik niet bij . jammer.

gr trust

 
Voor een afbeelding ga je gewoon naar de site van http://www.molex.com en tik in de zoekfunctie het artikelnummer en je krijgt een datasheet.

Ik heb nog eens gecontroleerd en het bovenvermeld nummer dat ik vermelde blijkt fout te zijn. Gelukkig was er een opmerkzame ziel op het bord (Thx Daan) die het onmiddellijk opmerkte.

De EXACTE connector is de Molex D-50L art.nr. 52326-0401

 
Nou als je dus een hele echte professionele tinzuiger hebt, heb je een gaatje in de kop van je soldeerbout en die hangt aan een compressor, dan blijft er dus echt niks zitten.:)

Anyway, ik wil zo'n oplossing zonder solderen wel eens zien, je zou het ding er gewoon zo op kunnen houden, maar volgens mij weinig kans op slagen dan, of je moet al met 2 man zijn om het goed vast te houden en de ander om het knopje in te drukken, maar dan nog....

Dus ben heel benieuwd naar de soldeerloze oplossing, zou wel leuk zijn, alhoewel nog altijd het feit om de hoek komt kijken dat die 5400Z dingen zowat niet meer leverbaar zijn.

Misschien moeten we toch maar eens meer gaan kijken naar die Hyundai.:)

 
Met niet solderen bedoel ik, en het is wel eens eerder geroepen hoor, een oplossing die eigenlijk alleen voor dealers bedoelt is.

Je kunt dan veel kasten in korte tijd flashen, een Z-Board adapter.

Het Humaxteam is voorzichtig geworden; toen alle info gratis werd vrijgegeven hebben zij tevens dealers aangeboden om er 1 kant en klaar te maken en te verkopen voor een prijs die (niet opnieuw s.v.p.) een discussie heeft opgelevert.

De prints en (6 !) bijgeleverde eproms hebben bij geen enkele dealer problemen gegeven, werkt vlekkeloos.

Er zijn meerdere geweest die een kleine productie hebben laten maken, prima want commercie was niet de opzet. Wel is het een kwalijke zaak dat niet ter zake kundigen dit ook hebben gedaan (geen kwaad woord over de goeie) en boards hebben afgeleverd met de eproms voor 1 model zonder verdere uitleg voor aardige prijzen.

Je voelt het al aankomen, iedere hobbyist is in staat om een kast zonder socket te flashen, even soldeerwerk maar dan doet ie het ook ! en niks leuker voor een hobby freak om dat te doen.

De dealer wil echter wat anders, snel en veel. Er zijn er een aantal desperaat en bieden veel voor een snelle oplossing. De adapter zal dus in zijn totaliteit voor dealers vrijkomen in de hoop dat kwaliteit voorop staat, dat 100 anderen volgen is geen enkel probleem. De Z-boards waren immers voor een veelvoud nog steeds als zoete broodjes gegaan; maar dat was niet de doelstelling.

Als de onderdelen nu ook nog eens komen ........ pffff.......

c-ya !

Viewer.

 
Ga nu niet opnieuw beginnen l*llen over commercieel, wat Viewer doet is volgens mij precies het tegenovergestelde, en voor een redelijke prijs.

Voor Viewer en zijn team niets dan lof !

Laat je hoofd niet op hol brengen door een paar eigenwijze snullen, je kan nooit voor iedereen goed doen ... trek er je niets van aan en doe voort zoals je bezig bent.

Het werk dat jullie leveren is voor iedereen een goede zaak, de hobbyist krijgt alle nodige data om het zelf te bouwen en de dealers kunnen het kant en klaar kopen.

Voor diegenen die hierover liggen te melken, bouw het dan zelf en stop met zagen ...

CU

Red

 
Zeeman, deze discussie begint niet opnieuw zoals Viewer al zei. Als je die wil zien zoek je dit forum maar af, daar staat ie al ergens.

Een tweede keer wordt ie niet gevoerd.

Verder uitsluitend berichten on-topic en niet discussie over commercieel anders sluiten we de thread.

 
Ik heb gisteren een paar mogelijkheden uitgetest om 'zonder solderen' de loader in te brengen, maar heb spijtig genoeg moeten vaststellen dat dit problemen geeft. Het is ook niet verwonderlijk ... 40 pinnen die goed contact moeten hebben ...

Ik heb nog niet uitgetest of ALLE gaatjes wel degelijk doorgemetaliseerd zijn, mogelijk moet hier het probleem gezocht worden.

De connector, by himself, is omzeggens nergens verkrijgbaar, je hoeft een alternatief te gebruiken, mogelijkheden genoeg zou ik zeggen, vb single online connectors met stap 1.27 deze staan dan wel iets schuin, maar het werkt.

Met het pompje en/of soldeerbout moet men uiterst voorzichtig zijn. Iets te lang verwarmen en de doormetalisering vliegt ermee uit of het eilandje wordt losgerukt van de print en ... de miserie begint dan maar pas. Herstellen kan je dit met wire-rap draad, maar je kan best hopen dat je dit verschijnsel nooit moet meemaken, heb je al eens goed gezien hoe dicht bij elkaar en hoe fijn de printbanen zijn. M.a.w. zelfs als ervaren electronicus begin ik er altijd met een beetje schrik aan.

 
Er is wel een oplossing,

Verloopmalletje gefreesd op steek van delrin.

Programma zit nog in de bank ,hihi

Meetpennen gebruikt van 0.8mm(verend)

Vervolgens gekoppeld aan een Molexstekker.

De mogelijkheid is er om bordje te gebruiken al dan niet met

adapter.

Wel de 40 contacten iets opgesoldeerd in de Humax.

Dit gaf een betere centrering.

Werkte zonder problemen.

Er is dus nog hoop

M.vr.gr Guus

 
Dat is inderdaad de oplossing denk ik.

bij het testen van dubbelzijdige en multilayer printplaten gebruiken de productiebedrijven van printplaten een zgn. pennenbed. dit zijn verende pennen die gemonteerd worden in een epoxy printplaat.

volgens mij moet het niet zo ingewikkeld zijn deze verende pennen via zo'n bedrijf te regelen. deze verende pennen kan je volgens mij zo aan de header van het z-board printje solderen.

printje op de eilandjes van de connector drukken, en gaan met die hap.

Peter.

 
Ik heb ergens gelezen dat er Hummies op de markt zouden zijn, waar er ook printbanen in doorgesneden zijn in de omgeving van de connector. Ik vermoed dat dit roddels zijn en bangmakerij.

Nieuwsgierig zoals we zijn, heb ik de zaak eens onder de loep genomen en constateer dat de data- en adreslijnen over de pootjes van de connector naar de tweede layer van het bord gaan en zelfs nodig zijn voor de goede werking van de tuner.

Een baantje onderbreken betekent dat de tuner niet meer functioneert.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan