zonne energie

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
928
Punten
113
Leeftijd
75
Verdorie afgelopen dinsdag 25 zonnepanelen laten plaatsen, sindsdien geen zon meer gezien  :-\
Wel een leuk systeem in de inverter zit een Wifi module gebouwd zodat ik de opbrengst gedetailleerd online kan inzien.

Ook beschikbaar voor gasten:

Interesse?

http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=30719

25 panelen....... zo'n groot dak dan.
Mag ik vragen wat dat kost en wat je verwachte terugverdien tijd is.

Want om nu nog geld op de bank te gaan zetten .......

http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=25484

Kolhum aan zee is gunstiger dan Almelo in sneeuw wel leuk om te vergelijken

niet schelden he kollum is in het buitenland :tong:
Kolham ligt in groningen ver van zee

Kolhum---kolham ver van zee ivg met Almelo veel verder van zee whatever hier heeft het de hele dag tussen de hagelbuien en regen en stortbuien af en toe gezond. En dat is al een hele week zo.
Zie ook start topic.

Je opbrengst kun je ook pas bepalen na een volledig jaar met al de 4 seizoenen.
Met een 4kwp installatie kun je ongeveer rekenen op 3900 kwh mits je dak enigzins op het zuiden staat.
Gezien je pieken rond 1300 uur zit je net als ik een klein tikkie voor het zuiden zo ongeveer 10 graden?

foutje, 4 kwp zal ongeveer 3600 kwh per jaar opleveren.

Klopt wat je zegt ietsje naast het zuiden bij de berekening is uitgegaan op een opbrengst in het gunstigste geval van 3850 kWh.
Maar 3600 is ook al prima.

Ga zelf uit van zon 4000 kwh (4,41kwp installatie) gelijk aan mijn jaarverbruik

Opbrengst is niet alleen afhankelijk van je installatie maar ook aan het aantal stevige zonne uren jij gaat uit van ca 1000 flink zon (hoeft geen hittegolf te zijn) voor Groningen ligt dat gemiddeld op 1450u dus die 4000kwh zou je met gemak moeten halen en dat wat je meer terug levert dan wat je gebruikt is kassa nou ja kassa je krijgt iets van 10ct per kwh

Inderdaad, het meest gunstigste is de stroomverbruikers zoals wasmachine, droger en vaatwasser te gebruiken als er geproduceerd wordt.
Over het geleverde stroom moet je diverse kosten betalen, als er minder geleverd wordt zijn dus ook deze kosten lager.
En ja die 4000 is gebaseerd op een gemiddelde die gemakkelijk haalbaar moet zijn.

Voor de lezers
, pas na het verstrijken van het jaar bij de leverancier wordt de balans opgemaakt, heb je energie verbruikt dan betaal je dan pas het verbruik tegen normaal tarief. Heb je meer geleverd dan krijg je een bescheiden bedrag. Dus het is niet zo dat je per dag afgerekend wordt.
Het leuke is dat als je meer opwekt dan verbruikt dan loopt de teller achteruit dus je reserveert als het ware energie voor minder zonnige dagen. Ook heb ik ergens gelezen dat je doordat je leverancier bent je vastrecht met een paar euro verhoogd wordt iets van 3 euro/mnd afhankelijk van je netwerk beheerder.

Of het consequenties heeft als je de boel voor meerdere jaren had vastgelegd voor een aantrekkelijk prijs, of je dan zomaar vrijelijk over kunt stappen naar zonne energie wet ik niet. Ik had nl variabele energie prijs dus voor mij geen consequenties

Heb je trouwens wel de btw over de installatie terug gevraagd?

Nog sterker btw van installatie plus btw van manuren retour aangevraagd. Wordt door mijn installateur volledig verzorgd. Net zo makkelijk.

Yep , kleine duizend eurotjes.
En nu maar lekker verdienen, voor mij 0 euro investering, dus winst vanaf dag 1.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan