Zonne panelen.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
403
Punten
83
Leeftijd
73
Wie heeft er al wat ervaring mee?
Waar moet je opletten?

voor stroom of warmwater
let wel zonder subcidie duurt het lang voor je ze terug hebt tel er de jaarlijkse verzekering bij tegen hagel en stormschade die is ook niet echt goedkoop
voor stroom terug winning duurt het ook lang want we praten al snel over 5a6 duizend euro jij betaald ik dacht 28 cent per kilowatt jij krijgt terug 28 - btw- belasting -transportkoste-onderhout leidingnet-huur lijdingnet en dan blijft er voor jou over +/- 5 cent wat je terug geeft
zelf gebruik je 4000 kw is zeg maar met verzekering en onderhoud 400 euro maar de kosten blijven gehandhaafd buiten je kilowatt prijs om dat je aangesloten blijft op het leiding net anders kun je niks terug geven maar bij lang durige bewolking ook niks binnen halen
(zo is het mij uitgelegd) door een instalateur nuon zal het je wel anders voor reken maar dat is een andere uitleg in hun voordeel
gr frans

Met zonnepanelen wi niet zeggen dat er perse de zon moet schijnen.
Ze geven al energie overdag zonder dat de zon schijnt,wel minder maar ze leveren.
en als je genoeg kunt opwekken en moet terug leveren,is het iets om een opslag te regelen accu's.
Kan de kabel naar je energie levering gekapt worden.
Dan kun je ook gaan verdienen,moet wel eerst de aanschafkosten eraf trekken.
Dat is zoals ik het heb gedaan.
En het werkt goed.
overdag de platen en opladen en s'nachts de accu's.

In ieder geval worden ze richting zuiden geplaatst, je neemt af wat je nodig hebt en wat je aan energie overhoud verkoop je aan je energie bedrijf.
Dus bij fantastisch mooi weer levert je dat wat op , terug verdien tijd afhankelijk van de genoten subsidie en het mooie weer ca 15-20 jaar.
En je kunt er de donder op zeggen dat er binnen die tijd diverse andersoortige energie opwekkers uitgevonden worden.

Mijn inschatting , niet lukratief!! vooral niet op jouw leeftijd ;-) Tenzij jij diegene was die het winnende staatslot had.

@ The Matrix nee jammer genoeg geen winnaar.
Als de zon schijnt staat mijn huis goed.
Maar idd het duurt voor mij te lang om het terug te verdienen.
Ik zag ze staan in een bouw markt die waren niet duur maar de opbrengst was ook niet geweldig.

Toch zijn zonnecellen wel een goed idee vind ik.

Maar een zaklamp op zonnecellen weer niet (lol)!

Grtz.

Nja, ik weet het niet. Wij kregen hier van die dingen aangeboden met Subsidie, voor de huurwoningen dan. Bouwvereniging zou dan ook bijlegen. Kwam er op neer dat je zelf dan nog iets van 800-1000 euro zelf moest bijlappen.

Daar was ook een mooie berekening bij. Nu weet ik niet meer precies hoeveel het allemaal was, maar je verdiende dan een x aantal kilowatt per jaar terug wat dan weer omgerekend neer kwam op een kostenbesparing van 80 euro per jaar op de energierekening. Let wel! Dat is dus met de zonnepanelen en installatie voor de helft van de prijs!

Nou als je dan 80 euro per jaar verdient, met kosten van 800 euro duurt het dus al 10 jaar voordat je die dingen terugverdiend hebt. Dan kun je er aan gaan verdienen, maar wat is de levensduur van zonnepanelen? Stel dat het 20 jaar is dan kun je dus nog eens 10 jaar er aan verdienen, maar 80 euro per jaar is niks. Dat schiet toch niet op?

Het duurde 8 jaar dat ik ze er uit had.
En dan had ik geen rekening meer voor verbruik.
Je hebt de aansluiting wel nodig voor de omvormer.
Voor 8000 euro had ik 8 panelen omvormer en de rest voor het aansluiten.
Ik ben er niet op in gegaan want ik snapte zijn berekening niet.
Mijn verbruik is +/_ 6000 Kwh en ik denk dat ik dat met 8 panelen niet haal.

Ach het is maar wat je uitgangspunt is!

Hier in Nederland is dat uitgangspunt meestal "wat verdien ik eraan".
Maar er zijn ook andere uitgangspunten.

Zo ken ik lui die als uitgangspunt hadden om zo weinig mogelijk energie te verbruiken en liefst nul.
Daartoe werd een heel huis ontworpen qua construktie en ligging t.o.v. de zon en diverse mogelijkheden van zonnewarmte inclusief water verwarming.
Waar ze het spul vandaan haalden weet ik niet meer, maar het was allemaal heel doordacht en het werkte perfect.

In Duitsland zijn ze wel al een stuk verder met zonnecollectoren, mogelijk goedkoper omdat er meer vraag is, en wordt dus veel toegepast.
Het is zelfs zo erg dat er op tv veel meldingen zijn van diefstal van zonnepanelen van het dak!!
Ook windenergie staat daar sterk in de belangstelling omdat de regering Merkel alle kerncentrales gaat sluiten.
Ze moeten dus wel iets verzinnen maar het betekent wel dat er nieuwe transportlijnen moeten komen en dat geeft weer bezwaren van anderen.
Maar er zijn intussen zat particulieren die een windmolen willen plaatsen.

Voor koele Nederlandse rekenende boekhouders is het dus niet zo interessant.
Ook niet voor de energie bedrijven die het liefst zoveel mogelijk produceren binnen de Europese voorschriften dan.

Ja zonnecellen produceren niet alleen als de zon schijnt.
Als er licht is is dit gewoon ook elektromagnetische energie die ook omgezet wordt.
Alleen bij zon is het veel meer.

Grtz.

Zolang er meer energie nodig is om een zonnepaneel te maken dan dat ie ooit opbrengt is het van de zotte dat die krengen gesubsidieert worden.

Ik ben er van overtuigd dat de ontwikkelingen niet stil staan, ( de productie-energie en het type paneel (carboncel))

Maar een kanttekening is dat wanneer massaal de daken gevuld gaan worden met panelen de energie leveranciers de prijzen van een kwh flink gaan verhogen..

Net zoiets als extra premie korting op de zorg bij een hoger risisco, wordt nu al gerept dat er teveel daarvan gebruik maken en dat daardoor de premie omhoog gaat.

Maar een kanttekening is dat wanneer massaal de daken gevuld gaan worden met panelen de energie leveranciers de prijzen van een kwh flink gaan verhogen.
Uiteraard, want dan zijn er een stuk minder inkomsten, dus flink minder winst (wat bedrijven zien als "verlies") en dus moeten de prijzen omhoog.
Dat hebben we ook gezien in 1973 of zoiets toen met de oliecrisis. Werd gezegd dat mensen flink moesten bezuinigen want alles was bijna op. Yeah right.
En kort daarop stegen dus de prijzen van Elektra en gas zoals ze nog nooit gestegen waren omdat de inkomsten van de energiebedrijven zo enorm tegen waren gevallen (door het besparen wat de mensen deden).

Dat zal met zonnepanelen ook gebeuren als dit breed ingezet wordt. Ze vinden hoe dan ook toch wel een mogelijkheid om prijzen weer te verhogen.

Kilroy;226416 zei:
Ach het is maar wat je uitgangspunt is!

Zo ken ik lui die als uitgangspunt hadden om zo weinig mogelijk energie te verbruiken en liefst nul.

Dit is dus ook mijn uitgangspunt.

Maar mijn vraag was waar moet ik op letten.
Ik snap niks van die gegevens.
Ze schrijven 240 of 250 Wp. per paneel.
Maar panelen verschillen nogal in opbrengst.
En hoe bereken je hoeveel panelen je nodig hebt voor je verbruik.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan