zonnepanelen

rolsat

Active member
Lid sinds
25 feb 2003
Berichten
213
Waarderingsscore
1
Punten
18
Leeftijd
81
Locatie
Papendrecht
Hallo Luitjes,

Ben zo langzamerhand aan zonnepanelen toe.
Graag informatie aan bovenstaande. circa 9 panelen.
mvg
rolsat ;)
 
Wat wil je weten? Prijs? Merk?
 
Dr Z

Prijs, garantie, duurzaamheid en betrouwbaarheid bedrijf.
gr
rolsat :)
 
Je kunt een systeem zo duur maken als je wilt. Panelen kosten tussen de 120 en de 300 euro per stuk. Hoe hoger de prijs, hoe meer opbrengst.
Let wel op dat je natuurlijk 8 hele dure panelen kunt neerzetten, maar dat je met 9 minder dure panelen net zoveel, of zelfs meer opbrengst hebt.

Garantie op de omvormer is meestal rond de 3 jaar en op de panelen 10 jaar.
De panelen gaan gemiddeld 25 jaar mee, maar er zijn gevallen dat panelen al 40 jaar dienst doen, al is na 20 jaar het rendement tot 80% geslonken.
Je kunt panelen zelf plaatsen, je kunt er een bedrijf voor bellen, maar de garantie gaat meestal via importeur of fabrikant dus maakt het niet zoveel uit welk bedrijf je daarvoor in de arm neemt, al rekenen sommige bedrijven exorbitant hoge installatieprijzen.
Alles heeft te maken of het een schuin dak is of een plat dak en hoe lastig de bekabeling naar binnen is te brengen.
Daarbij komt ook nog de aanpassing in de meterkast.

Ben je zelf handig, dan scheelt dat natuurlijk enorm wanneer je een installateur helpt. Het scheelt een salaris van een medewerker wat toch al snel op 400 euro kan komen.

Zelf lever ik alleen goede middenklasse panelen, denk dan aan TrinaSolar, een fabrikant die al 20 jaar bestaat en een goede reputatie en levensvatbaarheid heeft voor de toekomst.
Panelen kosten vanaf 135 euro per stuk voor 315 watt modellen.
Ook installeer ik vaak PhonoSolar, dat zijn panelen die het goed doen wanneer het schemert en in de wintermaanden snel voldoende elektriciteit genereren. Deze hebben een hele nette prijs kwaliteit verhouding.

Omvormers zijn een heel ander verhaal. Deze kun je uitvoeren met optimizers of zonder.. Het hangt er vanaf of je veel schaduw op je panelen krijgt.
Een goede omvormer die met 9 panelen kan werken, zit op rond de 500 euro.

Maar de hardware is niet het kostenplaatje, het is de installatie wat veel kost, het arbeidsloon dus.

Dus dit zijn dingen waar je rekening mee moet houden.
Ik weet dat sommige installatiebedrijven vastlopen in de installatie van de zonnepanelen en dat een configuratie niet lukt.
(ik heb al diverse bedrijven uit de brand geholpen :biggrin: )
Sommige bedrijven zijn daar eerlijk over tegen de klant, anderen verzinnen smoezen en lopen dagen te klooien om het rond te krijgen.
Vraag dus referenties aan de klanten die zij geholpen hebben.

 
Dr.Z

Bedankt voor de goede uitleg.
Ga met de buren vergaderen.
Kijken wat er uit komt.
mvg
rolsat :klappen:
 
Maar dan ben je er nog niet rolsat.
Ook de meterkast moet worden aangepast.
En de Kw/u meter moet ook geschikt zijn want sommigen stoppen of gaan knipperen.
En als je nog een oude meter hebt die draait dan moet die ook nog terug kunnen draaien.
Ook is het van belang te weten of je nog wel terug kan leveren.
Ik woon in het aardbevings gebied en hier worden veel panelen geplaats.
En als er teveel mensen zijn in jouw straat die ook panelen hebben kan het zijn dat er dan teveel wordt opgewekt.
Als dat gebeurt gaat de omvormer uit.
En let er op dat er aan de DC en de AC kant een werkschakelaar wordt geplaatst.
Ik heb hier 3 installatie een fronius een chint en een solaredge.
Als geld niet het probleem is zou ik gaan voor een solar edge.
Daar kan je iedere paneel zien en als er een stuk is weet je gelijk welke het is.
Ik heb 19 panelen op het zuiden, Chint 10 2500WP en de Fronius 2160 Wp.
Maar de Solar edge 2160 Wp licht ook op het zuiden maar krijgt pas om 14.00 uur de zon er op en levert bijna net zoveel als de FRonius.

rolsat schreef:k weet dat sommige installatiebedrijven vastlopen in de installatie van de zonnepanelen en dat een configuratie niet lukt.
(ik heb al diverse bedrijven uit de brand geholpen :biggrin: )
Sommige bedrijven zijn daar eerlijk over tegen de klant, anderen verzinnen smoezen en lopen dagen te klooien om het rond te krijgen.
Vraag dus referenties aan de klanten die zij geholpen hebben.

Komt dat vanwege dat je de omvormer niet meer kan uitlezen zonder mobiel of pc?

 
Jan blues

Bedankt voor deze uitgebreide informatie. ga nog meer verdiepen in deze materi.
mvg
rolsat
 
Neem de omvormer niet te klein.
Sommige bedrijven willen dat nog wel eens doen.
Was bij mij ook gebeurt omvormer 2 Kw panelen 2,5 Wp.
Dat was te veel want de omvormer werd veel te heet.

Ik heb de laatste jaren al heel wat merken ge?nstalleerd en nog geen defecte  gezien.
 
Advies , koop absoluut geen OMNIK,  zijn onbetrouwbaar, ben in vijf jaar al aan de derde toe.

Alle aansluitingen ruim binnen spec overkilll aan vermogen en toch savonds netjes uit en de volgende morgen kats kapot.
 
Janblues zei:
Komt dat vanwege dat je de omvormer niet meer kan uitlezen zonder mobiel of pc?
Nou, het aanmelden van de omvormer in de cloudoplossing van de fabrikant is soms een probleem.
Tevens het configureren van optimizers wat bij 3fase installaties nog wel eens fout gaat.
...en natuurlijk de firmwareupdates van de omvormers.
Zelf zorg ik er altijd voor dat de bovenstaande zaken op orde zijn, anders steek ik er meer tijd in dan ik wil.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan