antenne en/of lnb probleem

M

moonlightjorgo

aller eerst goedenavond allen.

ik ben helemaal nieuw hier en heb een probleem en ben op zoek naar raad.

ik heb een dreambox dm 800 hd met drie koppen

heb het totaal pakket box schotel alles vorig jaar april laten plaatsen

maar heb vorige week nieuwe software er op laten zetten omdat al mijn kanalen wegwaren [heb denk zelf zitten rommelen in het menu ]

nu heb ik de box aangesloten maar er gebeurd iets vreemds als ik op canal d gewoon of hd kijk is het zwart geen sign en geen agc al ik dan overzap naar nova [grieks op hotbird ]zie ik ook niks,

als ik de stroom er af haal van de box en even later er weer op zet gaat de box booten en springt aan op nova goed beeld.

nooit geen 100% sign [ nu met nieuwe software ook geen % meer maar db ]

ga ik dan over naar c d dan geen beeld zap ik weer terug naar nova is daar ook weer alles weg en moet ik weer booten

heb de leverancier gebeld die zegt dat er de lnb kapot is door de telefoon

ik heb van de week wel een briefje meegekregen hoe de software staat in de box poort a 03 astra 23.5 poort b 01 astra 19.2e poort c 16 hotbird 13.0e

poort d niet aangesloten

kan dit hele euvel aan de lnb liggen dat bv de kabel van lnb a ,b,c op andere plaats moeten

sorry ik ben echt een leek wie kan en wil helpen

 
Eerst welkom op het board.

Ja of er een lnb kapot is kunnen we van uit hier ook niet zien.

Maar ik denk dat het veel eenvoudiger is je hebt 3 lnb's en waarschijnlijk hangt er een 4 in 1 disqswitch aan die schakelt tussen de drie satellieten.

Die moet in het menu van de Dreambox ingesteld worden de kabel kun je laten zitten dat doe je bij het tuner menu hoe het aangesloten is weten wij ook niet maar je satboer geeft aan hoe het moet staan.

Het lijstje wat je geeft precies zo instellen in het menu kies de optie met disqswitch:

A Astra3 23.5 oost

B Astra1 19.2 oost

C Hotbird 13 oost

D niet aangesloten

Doe poort voor poort en kijk daarna of je signaal hebt als het lijstje klopt zou het daarna moeten werken.

 
aart 44

allereerst bedankt voor je reactie

het lijstje met de poort a,b,c,d zo als hierboven is van de satboer zo staat de box ook ingesteld.

hij zei dat ik het dak op moet om de lnb te veranderen.

dehuidige satboer is nl niet de zelfde als de gene die het spulletje geplaatst heeft

en deze weet ook de volgorde niet meer

 
Allereerst welkom op Satellite Fun.

Wat mij verbaast is dat de ene keer er wel beeld is en als je heen en weer zapt weer niet.

Aangezien je er nieuwe software op hebt gezet zou dat aan de software kunnen liggen. Maar het kan ook zijn dat de diseqc nu niet lekker schakelt.

Dat je nu geen % maar db ziet is volgens mij gewoon een instelling die je ook weer terug kunt zetten, althans bij veel software.

Wil je echt weten welke lnb's waarop hangen, zul je moeten weten welke schotel je hebt hangen, op welke wijze die 3 lnb's zitten verbonden, naar welke diseqc poort de lnb gaat.

Zoals ik het me voorstel (als je van acht er de schotel kijkend richting lnb's zou kijken), zou de hotbird lnb helemaal links zitten, de Astra 19,2 in het midden en de Astra 3 aan de rechter kant.

De nieuwe satboer zou als hij langs komt eenvoudig moeten kunnen zien welke satelliet op welke diseqc poort zit en en dan correct instellen in de ontvanger.

Welke software staat er nu op?

 
Heb je "configuration" van Dreambox wel goed staan?En is het een originele?

Als je dat niet precies weet,kan ik details doorgeven.gr.George

 
Aha het wordt me iets duidelijker de "de huidige satboer is niet dezelfde" ja dan heeft het lijstje weinig zin.

Uit je verhaal maak ik op dat als je opstart dat je dan op Nova komt op de Hotbird dus probeer die eens op poort A te zetten en kijk of je signaal hebt.

Ja dan is het even zoeken voor de rest omdat wij ook niet weten hoe het aangesloten is maar je hebt dan voor iedere satelliet drie mogelijkheden dus daar moet uit te komen zijn.

 
@marie ik had bij de eerste leverancier wel een originele besteld

en gekregen dacht ik maar bleek dus na wat heen en weer vragen een clone te zijn .

daarom overgestapt naar een ander want heb wel de volle mep betald voor een originele + schotel en instaleren kostte 700 euro

de software die er op staat is enigma hd2

bij de nieuwe satboer heeft de kanalen er in gezet en getest en daar deed het het wel allemaal

dus ik denk dat het het makkelijkst zou zijn om de positie van de lnb te veranderen bij de schotel

aangezien ik bang ben als ik weer in de box gaat switchen ik weer verder van huis ben

maar zou het kunnen zijn dat de hotbird ook werkt op een frequentie van de astra aangezien ik na booten wel nova krijg maar na overzappen niks meer

zal als het droogf is hier regio 015 eens het dak opgaan om te kijken wat voor schotel er staat

hij staat op het dak met een tegelvoet op plat dak

in ieder geval weer bedankt voor jullie reacties en mee denken

---------- Post added 20-09-2012 at 10:57 ----------

@aart 44

ik denk dat het lijstje wel nut zou hebben nl dat dit nu de instellingen in de box zijn met de nieuwe software.

en denk dat het dan makkelijker zou zijn deze instellingen te behouden en dan de lnb aan te passen op het dak bij de schotel

 
Laatst bewerkt:
Ben het niet met je eens volgens mij verander je makkelijker iets in het menu van A naar B dan het dak op te gaan en de draden om te steken in de disqswitch.

Maar goed als je het zelf niet precies weet kun je er maar beter afblijven voor er meer verkeerd gaat.

 
aart44 oke dat neem ik van je aan

maar hoe zit het dan met de voor geprogameerde kanalen en frequenties ben ik die dan kwijt

of blijven die bestaan

---------- Post added 20-09-2012 at 13:55 ----------

heb nu in het tuner menu om de beurt laten scannen met de astra 23.5 poort a astra en bij de rest ingevuld niet aan gesloten

zo ook bij poort b,c,d

en nergens heeft ie een zender gevonden dus lijkt mij dat die al niks doet of bestaat

---------- Post added 20-09-2012 at 14:09 ----------

alles weer terug gezet zo als het stond stroom er af en er weer op

gaat ie booten daarna starting en daar blijft ie dan op staan

met een logo dm 800hd newnigma2to

---------- Post added 20-09-2012 at 14:39 ----------

heb de leverancier gebeld hij komt volgende week kijken en oplossen hoop ik

tenzij het in de tussentijd opgelost word wacht ik maar af en bedank ik jullie hier allemaal alvast voor jullie mee denken en goede raad

 
@Jorgo:Kan je zien,op welk nummer van de diseqc schakelaar de lnb´s zijn aangesloten?

Want dan ben ik het met Aart eens:In je menu iets veranderen,en wel de configuratie,is makkelijker dan met de schotel gaan lopen spelen...(ik wou klooien zeggen...)

Ik ga even in mijn box kijken,dan geef ik zo de juiste waardes door.gr.George

---------- Post added 20-09-2012 at 17:59 ----------

Configuratie instellingen,als volgt:

Menu,

instellingen,

zender zoeken,

tuner config.:biggrin:an invullen als volgt,waarbij ik astra 19.2 als no 1 aansluiting op diseqc switch heb gezet-(invullen,zoals de lnb´s op jouw diseqc zitten)

Config Geavanceerd

Sat Astra 19.2

LNB LNB 1

---------- Post added 20-09-2012 at 18:06 ----------

Prioriteit auto

LOF universeel lnb

modus polarisatie

verh volt neen

tone band

mode 1.1

toneburst geen

vastgel. input 1

snel ja

herhaal ja

volgorde com uncom toneburst

unco dis input 1

herhaling een

Waarbij je voor iedere sat dat lijstje apart moet invullen,,waarbij je dus bijv. respektievelijk de nummer 1,voor astra,2 voor hotbird,en 3 voor 23.5 moet veranderen.

---------- Post added 20-09-2012 at 18:16 ----------

Nog een tip:Als je met gezicht naar schotel staat,is de linkse lnb bij jou de 23.5,de middelste hotbird 13 en de rechtse de Astra 19.2.

Zo behoort het volgens mij te zijn,tenminste....Sukses,gr.George

 
Volgens mij als je VOOR de schotel staat is de meest linkse Hotbird 13.0 oost daarna Astra1 19.2 oost en de rechtse is dan Astra3 23.5 oost.

 
Zie ik het nu zo verkeerd?

Gezicht naar schotel???

Is meest linkse bij mij 28,dan 23,dan 19 etc???

Maar misschien is het in Nederland andersom,dan hier in Finland...Gr.George

 
ik ga het lijstje nog eens na mmijn bericht van vanmiddag was niet bedoeld als dat ik het al opgeef.

blijf graag met jullie hulp alles proberen

maar had de afspraak gemaakt zo dat ik alvast op de lijst van leverancier kon komen

duurt nl een week voor je aan de beurt ben vandaar

nog een vraag kan je dan aan de lnb op de schotel zien waar die op staat????

als dat zo ismoet ik morgen overdag eens mijn dak op klimmen

dat gaat nl niet zo 1,2,3

maar als het verhaal dan duidelijker word ga ik dat wel doen

 
Laatst bewerkt:
Volgens mij als je VOOR de schotel staat is de meest linkse Hotbird 13.0 oost daarna Astra1 19.2 oost en de rechtse is dan Astra3 23.5 oost.
Als je tegen de schotel kijkt bedoel je? Dat kan volgens mij niet want de satellieten krijg je kruislings binnen als je naar meerdere satellieten kijkt.

Dus als je VOOR de schotel staat is de meest linkse 23,5, dan 19.5 en dan is 13 (hotbird) de meest rechtse.

Of zoals ik schreef van achter de schotel richting lnb's gekeken is de hotbird de meest linkse en de 23.5 de meest rechtse.

Hier heb je een tekening met Astra 3 en Astra 1.

Als je ziet dat die kruisen en je weet dat Hotbird op 13 oost zit (dus nog verder naar rechts), dan kun je ook concluderen gezien de positie van de Astra 3 lnb, dat de Hotbird lnb helemaal links komt.

 
Off topic: Ik vind dit wel humor:tong:akweg tesamen 50 jaar satelliet-ervaring,kan niet simpel aan een nieuwe hobbyist uitleggen,waar lnb precies op gericht is... :biggrin::biggrin::biggrin:

Maar we zullen er geen ruzie over krijgen,hoop ik zo.... ;)

@Jorgo:Bekijk tekening van Black Tiger,dan krijg je enig inzicht.Wees voorzichtig op je dak!

Gr.George

 
[off-topic]

Oh maakt niet uit hoor, ik heb het ook al meegemaakt dat er dezelfde gedachte was over de opstelling, maar er een verschil in opvatting was betreffende de betekenis van voor of achter de schotel staan.:biggrin:

Da's net als met de pc, zit je voor of achter het beeldscherm, ik zit ervoor, maar anderen zullen zeggen dat ze er achter zitten.:)

Komt wel goed maar het ziet soms inderdaad wel grappig uit.;)

[einde off-topic]

Maar ik ben er van overtuigt dat het wel goed gaat komen met de juiste opstelling.

 
goedenavond allen

heb het lijstje zo ingevuld zoals voorbeeld

met telkens een verplaatsing van satteliet op lnb en raad eens???

niet gelukt na zenders zoeken gedrukt te hebben vind ie niks geen een

alleen een groen beeld met software probleem en dat ie na 10 seconden afsluit

alles weer terug gezet en heb ik in ieder geval de kanalenlijst weer terug maar daar houd het gelijk mee op

sterker nog nu na booten zelfs geen nova[grieks] meer

 
"Niets meer"...

Dan spijt het me zeer,dat advies niet geholpen heeft.

Echter,het gros van de sat hobbyisten is wel eens tegen dit soort problemen aangelopen...En komen ze nog wel tegen.

Op het moment,dat je denkt alles al eens gezien te hebben,loop je weer tegen iets moeilijks op...

Vanzelf komen div vragen op,als het in zo´n geval niet lukt.

Ik zal er enkele stellen,maar veel heb je er waarschijnlijk niet aan,en zal je moeten wachten op vakman:

Staat schotel wel goed uitgericht?Met plavuizen is een klein tikje,of wat wind ,al voldoende,om storing te veroorzaken.

De meeste sat liefhebbers hebben tegenwoordig een sat-finder,waarmee jezelf lekker kunt spelen.

Als je bij schotel kunt komen,receiver rechtstreeks op een lnb ,bijv Astra 19aansluiten,zonder diseqc.(Moet je wel weer in menu etc instellingen aanpassen)Dan weet je,dat ie goed uitgericht is,of niet...

Ikzelf had enige tijd terug eenzelfde probleem,met een sat,28 gr..

Toen bleek deze niet geprogrammeerd in mijn Dreambox.

Het is maar een weet,maar ik ben er lang mee bezig geweest,en kon dit overigens zelf niet oplossen.Gelukkig heb ik kundige kennissen!

Kundige mensen zitten ook op dit board,en als je een geografische aanwijzing geeft,kan iemand,die in de buurt woont,je misschien komen helpen.

Ikzelf woon tever uit de buurt,denk ik zo...

Prettig weekend,gr.George

 
marie ik zit in 015 dat is zuid-holland nederland

ja dat is wel erg ver uit de route[lol]

 
Is 015 niet in de buurt van Den Haag en Rotterdam?

Misschien dat Wing39 dan iets voor je kan betekenen. Die zit in die regio en goede kans dat hij wel bereid is er eens naar te kijken tegen een schappelijke vergoeding.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan