Afdekplaat Katalysator, noodzakelijk?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.846
Waarderingsscore
1.029
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Mijn dochter heeft een oude Toyota Starlet. Bijzonder leuk ding.
Nu was er een rammelend geluidje en dat bleek de afdekplaat van de katalysator te zijn.

afbeelding.png


En dan begint de vraag. De bevestiging zat nog maar met 2 schroefjes los, bij het proberen los te maken voorzichtig brak er al meteen eentje af dus is besloten die plaat er onderuit te halen. Einde gerammel.

Echter dan is er discussie. De ene automonteur zegt van "laat er maar af, die katalysator is qua metaal veel dikker dan die plaat dus dat kan geen kwaad". De ander zegt "moet er op zitten is noodzaak".

Dus ben ik op internet gaan zoeken en daar schijnt dat dit geen beschermplaat is, echter een koelplaat om de onderkant van de auto te beschermen tegen de hitte die deze katalysator kan afgeven, met name als je in een file staat of langer stil staat dus.
In dat geval neem ik aan dat die onderkant ook een essentieel deel van die koeling is, aangezien aan de bovenkant van die plaat bijna geen lucht komt.

Wie is hier nog meer automonteur? Is dat ding echt noodzakelijk? Die onderkant van bij de pijl ligt er dus nu af. Moeten we kijken of we deze er weer op kunnen lassen of zo?
Want zo te zien zijn die niet los verkrijgbaar, of is er een andere betere oplossing?
 
Die kap zit daar niet voor de lol, dus zal het een belangrijke functie hebben (ik ben geen automonteur).
Er zijn van die metalen spanbanden/slangklemmen. Kan je daar iets mee?
 
das een hitte schild voor beperken stralings hitte naar beneden zodat het hooi in de berm niet zo snel in de fik vliegt als je een warme auto parkeert.
mocht je hem willen blijven gebruiken dan zou ik een paar gaten aan het eind er in maken en met wat klemmen of ijzer draad aan de boven hitte schild vast maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Mijn vorige auto had een katalysator die soms 'schoon stond te branden' waarbij er veel warmte vrijkwam, mocht je in een droge berm staan zou dat denk ik wel voor bermbranden kunnen zorgen dus lijkt het me dat die plaat voorkomt dat gras of andere begroeiing in contact kan komen met de hete delen van de uitlaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ja ik schreef al dat het een hitteschild was, maar wat ik er van las was het om te voorkomen dat de hitte de bodemplaat niet beschadigde.
Via de onderkant kun je dan de bovenkant beter koelen, net als bij een CPU.

Maar inderdaad, het beschermd natuurlijk ook tegen gras als je daar staat.

Bedankt voor de tips. Zal het doorgeven aan dochter en dan kijken of we er een oplossing voor kunnen vinden om het ding weer te bevestigen.
Eerder met klemmen denk ik want met ijzerdraad heb je meer kans dat het weer gaat rammelen en/of ratelen. Even zien dat we dan hittebestendige klemmen vinden.
 
vroeguh repareerde men een uitlaat met een conserven blikkie en een stukkie "pakke draad" of te wel een stukje ijzerdraad.
goed aan draaien en rammelen is over
anders stukkie aan lassen
 
..en dan nomineer ik mijzelf voor de meest "grappige" maar domme opmerking van de dag:
"katalysator er tussenuit halen??" ;)
 
euh
4 gas test?..
 
vroeguh repareerde men een uitlaat
Ja maar dit is de katalysator, niet de uitlaat zelf. En tegenwoordig houdt men niet van gerammels aan de auto, dat was vroegah wel anders. :)
 
Dat kan wel zo zijn maar die kat kost nu netzoveel als een auto vroeger.
Dan maar een rammeltje.
Zelfde als een fan in een pc
Zolang die rammelt werkt ie.
Maar goed was suggestie
Anders een slang klem er om kwestie beetje crea bea denken
 
Dat zal best, maar ik hoef toch ook geen helen nieuwe kat te kopen om een afdekplaat weer te bevestigen?
Zoals gezegd, gewoon wat van die platte klemmen, hitte bestendig en dan moet het ook goed komen.
 
...en anders en paar bouten er doorheen.. (jullie begrijpen wel dat ik iets tegen die kattenliesatoren heb?)
 
Bouten er doorheen gaat 'm niet worden, we gaan niets stuk maken. Ik ben ook niet blij met die krengen maar ze moeten nu eenmaal.
 
Dat is waar.

Maar ik heb de oplossing en heb er ook ervaring mee:
Ik had met mijn MX5 hetzelfde probleem en heb ik aan beide zijden, dus op de flange aan beide kanten, een slangeklem gemonteerd.
Een zogenoemde uitlaatklem werkt ook.
Dit zijn namelijk de kanten waar het gerammel vandaan komt. Tijdens het optrekken krijg je bij een bepaald toerental een resonerend geluid te horen..
 
Maar ik heb de oplossing en heb er ook ervaring mee:
Ha LoL, de oplossing met klemmen was al genoemd. :biggrin:
Echter dat gaat niet werken. Zoals misschien op de foto te zien is loopt die flange te schuin af. Dat punt waar je slangenklemmen zo kunnen bevestigen is volledig weggerot. Zit er niet meer op, rechts mist een stuk zoals je kunt zien.
Dus is het maar de vraag of die klemmen blijven zitten.

En om ze er helemaal omheen te krijgen is de diameter zo te zien te groot, zie zo vlug geen klemmen met dat soort diameter.
 
Slangeklemmen heb je in alle maten en je kunt dat stuk wat aan de rechterkant los hangt, aan de uitlaat zelf bevestigen.

Ook dit kan:

vfhgc7ahgbx41.jpg
 
Oh ja als een dergelijk grote maat bestaat dan moet het geen probleem heten.
 
Je kunt ze zelfs op rol krijgen, wij gebruiken ze om camerasteunen om betonnen pilaren van een meter in doorsnee, te hangen
 
Owz wist ik niet eens, dacht dat er een maximale grootte van was. Weer iets bijgeleerd.
 
Je kan zelfs 2 of meer aan elkaar maken.
Soms komt het beter uit met klemmen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan