Als ik er dan nog gebruik van dat weet ik niet.

Jaaaa... dat is hem. Een bosnimf hebben we haar niet kunnen maken, maar ze was wel daar op de BBQ. Het was het LW van een andere satkennis. Als ik het goed herinner heb je beiden ook nog op de gevoelige plaat vast gelegd toen. Remember now? :biggrin:
Die van de overkant van dat bos?
 
Nee, die blonde, was meegenomen door iemand die een paardenclub had. :biggrin:
 
We dwalen gezond af.
Maar wat gaat Poetin doen als hij klaar is .
Dan is Europa aan de beurt?
Trekt hij dan als nog zijn chemie blik open of dreigt hij er mee en blijven we toekijken?
 
Maar wat gaat Poetin doen als hij klaar is
ik denk z'n broek omhoog doen

denk niet dat ie europa in trekt das nato gebied
en doet ie het wel hebben we ww3
 
Dan is Europa aan de beurt?
Nee daar is geen aanleiding toe (als ik denk als hem). Hij wil zijn buffer zones hebben en hij wil dat zijn Zwarte Zee vloot geen gevaar meer loopt (in de Krim dus). Er is wel kans dat als Finland zo blijft doorgaan over toetreding tot de Navo, dat hij daar misschien wel plannen voor heeft.

Er is geen reden om Europa binnen te trekken. Als ie dat zou doen dan zou hij nu wel ons zo slap mogelijk te maken door zelf alle olie en gas toevoer stop te zetten.

En inderdaad, als hij het wel zou doen dan zitten we aan het einde der tijden want WW 3. En er is altijd wel een idioot die bij verlies lijden denkt dat het beperkt inzetten van kernwapens dan mogelijkheden biedt.

Over het LW stuur ik wel even een pm. :)
 
Finland dat zou idd kunnen.
Maar tot nu toe heeft hij zijn handen nog vol.
Als ik hier praat met oud militairen is er nog hoop voor Oekraïne. Die krijgen allerlei info van oud-collega's die daar aan de grens staan.
 
Maar tot nu toe heeft hij zijn handen nog vol.
Dat zal volgens mij ook de reden zijn dat ie niet zo snel aan Finland zal beginnen vermoedelijk. Hij had nooit dit soort tegenstand en dergelijke maatregelen van zoveel landen verwacht.
En als ie al niet genoeg leger heeft om de Oekraïne te bezetten, heeft ie zeker ook niet genoeg manschappen om dan ook nog eens met Finland te gaan ruziën. Dat zal vermoedelijk ook de reden zijn dat er nog hoop is voor de Oekraïne of in elk geval grotendeels.
 
Als het goed is krijgen straks 28 vliegtuigen. Dan kunnen ze dat konvooi misschien tot stilstand krijgen.
 
Ben benieuwd, de Russen hebben veel meer vliegtuigen en er zijn maar weinig vliegvelden dus die kunnen de Russen ook snel onklaar maken met raketten. Dat hebben ze al met eentje gedaan in elk geval. Dus ze zullen voorbereid zijn.
Maar er zijn in elk geval nog kansen. Het zal alleen voor de bevolking wel nadeliger worden hoe langer het duurt. Maar hopelijk komt er dan wel meer druk op Poetin om een wapenstilstand te tekenen.
 
Hij wil zijn buffer zones hebben
Nee hij wil minimaal 40 jaar terug in de tijd en zijn unie herstellen.
Dat is iets heel anders dan een buffer over de rug van andere volkeren, en daarvoor zal ie nog heel veel andere landen moeten veroveren waaronder NAVO lidstaten.
 
In elk geval is het Russische leger niet wat het zou moeten zijn en naar het schijnt heeft hij in het noorden van Oekraïne hoofdzakelijk dienstplichtigen aan het front.
Leuk voor de ouders die hun kind in een zak terugzien vanwege een zieke oude en bange man met grootheidswaanzin.,
 
Nee hij wil minimaal 40 jaar terug in de tijd en zijn unie herstellen.
Dat is ook een mijns inziens ongefundeerde mening die rond gaat. Er zijn geen bewijzen voor.
Even nog los van het feit dat het westen zich nogal misdragen heeft na de "val" van de Sovjet Unie. Als je een land totaal niet meer serieus neemt en voormalige afspraken aan de laars lapt omdat de unie niet meer bestaat, dan kun je verwachten dat op een gegeven moment iemand op staat die weer orde op zaken stelt en even terug wil meppen.
Moet niet op deze manier natuurlijk, maar ook dat was te voorzien. De verbazing waar men over spreekt verbaast mij nog steeds.

Hij zou natuurlijk wel het liefst die oude situatie terug willen maar heeft ook zelf gezegd dat dit niet kan en het spijtig te vinden een aantal landen verloren te hebben. Daarmee gaf hij dus al aan die oud situatie voorbij was (bijv. Polen en zo).
Hij heeft het alleen over buffer zones gehad. Hij heeft ook herhaaldelijk gewaarschuwd dat Oekraine van het idee tot toetreding van de Navo moest afstappen. Hij heeft ook Finland pas gewaarschuwd toen die na de inval op het idee kwamen misschien toch maar tot de Navo toe te treden.

Het hele gedoe is allemaal begonnen na de revolutie in de Oekraïne toen de Russische vloot bij het Krim in "gevaar" kwam van Westerse invloeden.
Ook nu weer hoor je dat een van de eisen voor stoppen van de oorlog is het erkennen van Krim en die twee separate gebieden als onafhankelijke staten. Dan is de vloot weer volledig in Russische handen en dan heeft ie ook weer een buffer.
Of hij dan daadwerkelijk stopt is de vraag, maar veel anders kan ie vermoedelijk niet doen.

Dat zijn wel dingen die aantoonbaar gebeurd en gezegd zijn. Dus vandaar dat ik die gedachtengang omtrent dat ie 40 jaar terug zou willen niet volg.

@Dr.Z dat klopt en ik heb het idee dat een aantal van die eigenlijk helemaal niet eens tegen de Oekraïne wil vechten maar gewoon moeten.

een zieke oude en bange man met grootheidswaanzin.,
Je schat hem echt totaal verkeerd in. Die man is echt niet bang hooguit overbeschermend (is Navo trouwens ook) en gezien hij het grootste en machtigste land ter wereld is op het moment, kun je ook niet echt spreken van grootheidswaanzin. Vergeet niet dat hij uit de oude KGB stamt, dus hij heet nog een oud communistisch denkbeeld, waarbij het westen de vijand is. Iets was dus na de van van de SU in zijn (en velen) hun ogen bevestigd werd.
 
Gisteren was de broer van Peter Gillis (Pieter Cobelens, oud directeur van de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD))
bij VI aan de bar te gast. Hij vertelde daar over het akkoord wat er gemaakt is toen de atoombommen werden ontmanteld. Daar is toen door iedereen getekend dat er een bufferzone moesten en ja die bufferzone komt in gevaar als de Oekraïne bij Europa komt.
Daar hoef je geen oorlog voor te beginnen om je dat land dan toe te eigenen want dan is er ook geen bufferzone meer.
Rusland is momenteel voorzitter en had heel goed dit punt op de agenda kunnen zetten en onderstrepen!

De mensen zijn tot het bot beschadigd niet alleen bij de Oekraïners maar ook bij de Russen, er schijnen gigantisch veel doden binnen Russen te zijn van 500 tot wel 5000 en dat hadden ze totaal niet verwacht. De soldaten dachten dat ze naar een oefening gingen en zijn niet gemotiveerd wordt er gezegd.

Laten we hopen dat ze met de onderhandelingen snel tot een oplossing komen; dat de mensenlevens er toe doen en de schade niet erger wordt. Het zal nog jaren duren voordat alles weer is opgebouwd maar het vertrouwen in het buurland zal nooit meer hetzelfde zijn.

 
Rusland is momenteel voorzitter en had heel goed dit punt op de agenda kunnen zetten en onderstrepen!
In elk geval nog iemand die ook van die afspraken weet die met voeten zijn getreden door de Navo na het uiteenvallen van de Sovjet Unie.
Rusland heeft herhaaldelijk dit punt aangekaart. Misschien niet op de agenda, maar steevast was het antwoord dat de landen zelf moesten weten of ze wel of niet bij de Navo moesten komen. Van verdragen wilden die niets meer weten want die waren getekend met de Sovjet Unie en niet met Rusland, dus daar zit ook nog een probleem.

Daar hoef je geen oorlog voor te beginnen om je dat land dan toe te eigenen want dan is er ook geen bufferzone meer.
Helemaal mee eens, alleen is het nu eenmaal een dictator en die zag misschien ook geen andere manier meer omdat hij gewoon genegeerd werd. Vermoedelijk wil hij de Krim en die oostkant en dan een marionettenregering in de Oekraïene, want om dat land bezet te houden heeft ie niet genoeg manschappen, nog even los van het verzet wat er dan nog zal zijn.

Het is hoe dan ook zeer zeker niet meer van deze tijd om dan maar een oorlog te beginnen, met allen nadelen van dien, met name zoals altijd weer voor de onschuldige burgers. Het is gewoonweg verschrikkelijk wat daar aan de hand is.
En hier zijn alle prijzen losgeslagen, maar vergeleken met wat die mensen daar mee maken is dat van ondergeschikt belang.
En inderdaad de nasleep, het vertrouwen opnieuw opbouwen, betrekkingen weer versoepelen. Ik hoop ook dat het snel gedaan is en die mensen weer naar hun eigen (hopelijk niet vernielde) huizen terug kunnen en weer fatsoenlijk kunnen leven.
 
Nog even aanvullend. Ik hoop wel dat ze Poetin ooit te pakken krijgen in het buitenland om hem te kunnen berichten.
Want scholen en ziekenhuizen bombarderen (ook al in Syrie) dat zijn oorlogsmisdaden. Gezien het daar ook gebeurde lijkt het ongeloofwaardig dat het ook nu per ongeluk zou zijn. Is er dan in het leger geen hond die fatsoen in zijn hoofd heeft en de verdragen van Geneve na leeft? :(
 
Black Tiger, precies zo als jij dat zegt, zo praten ze al jaren zo in griekenland. En ik ben het ook echt niet eens met de oorlog maar het kon niet uitblijven, constant die spelde prikken naar putin en dan maar hopen dat hij niets gaat doen. Er zijn nog heel veel landen die echt in europa liggen die ook niet in de euro zitten, Maar nee de landen die tegen rusland aanliggen proberen ze er actief bij te halen. terwijl een land als kroatie die echt in het midden van europa ligt moeten bedelen of ze er bij mogen. Dat klopt toch echt niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Exact. En dan gaan ze eerst nog valse hoop opbouwen, en nu Rusland heeft laten zien dat er een grens bereikt is gaan ze wel duidelijk zeggen dat het nog een aanzienlijke tijd gaat duren eer de Oekraïne bij de EU kan, als dat al kan. Laat staan Navo.
Misschien is men nu eens uitgeprikkeld nu ze zien dat de gedachte van "ach die begint toch niks" duidelijk niet blijkt te werken.

Alleen is helaas zoals altijd een bevolking weer de dupe van het geheel.
En nu wil Zelenski dus wel Oekraiene neutraal maken en niet bij de Navo. Als ie dat meteen gedaan had was die hele inval er vermoedelijk niet gekomen en hadden vele mensenlevens bespaard gebleven.
Het westen had hem ook veel harder en duidelijker moeten aangeven dat hij geen militaire hulp hoefde te verwachten.

Er zijn sowieso alleen maar verliezers, op alle gebied.
 
Nou BT Ik vind dat wel erg voor hem opneemt.
Die gast hadden ze allang moeten afzetten.
Als je voor je mening uit komt word opgesloten of stiekem gedood.
 
Nou BT Ik vind dat wel erg voor hem opneemt.
Kijk het is een dictator, dus daar keur ik niets van goed. Ik neem het grotendeels ook niet voor hem op want ik keur af wat hij doet. Maar ik kan me wel in hem inleven, het van zijn kant bekijken zal ik maar zeggen. Als je dat voor hem opnemen noemt, nja, ik zie dat anders maar dan zij het zo.

Ja nu wordt je opgesloten in Rusland sinds de oorlog, voorheen viel dat nogal mee. In China is dat niet anders. Dat is nu eenmaal bij die landen. Steun ik dat? Zeer zeker niet, maar ik ga me er dan ook niet mee bemoeien, dat moet van binnen uit opgelost worden.
Zoals dat bijna gelukt was met de komst van Gorbatsjov.

Wat ik wel doe is uitleggen -waarom- hij iets doet en waar hij al tijden voor aan het waarschuwen is. Maar Europa trekt zich nergens iets van aan en blijft op tenen trappen. Ongeacht of het een goed- of kwaadaardig persoon is waarbij dat gebeurt, op een gegeven moment is een grens bereikt.
En een oorlog is nooit goed, maar alle andere poging werd gewoonweg niet naar geluisterd. Op welke manier had hij het dan nog kunnen doen? Terwijl anderen verdragen met voeten treden en zich nergens iets van aan trekken?

Net als bij de MH17 ramp zijn er hier meerdere schuldigen!
Want de hoofdschuldige zijn in dit geval de separatisten, maar mede verantwoordelijken zijn de Oekraïne (te laks met sluiten luchtruim) en de KLM (geldkwestie boven veiligheid). Maar dat is allemaal snel stilgezwegen nadien.
Maar wie kreeg hier weer de schuld? Poetin c.q. Rusland. Ja want die hebben die raketten toch geleverd? Klopt. Zullen we eens even afvinken hoeveel onschuldigen er gestorven zijn door wapenleveranties van o.a. de Amerikanen? Pak dan nu ook degenen aan die het ding bediend hebben en niet het land wat de wapens geleverd heeft. Dat gebeurt anders ook nooit. Stel je nu eens voor hoe Rusland dat ervaart?

Wat ik ook graag doe is vergelijken. Want we vinden nu Poetin wel de grote boeman, maar de illegale inval in Irak, waar dus echt geen gevaarlijke wapens lagen was ook een onjuiste oorlog, met minder burger slachtoffers gelukkig. Maar nodig was het niet. Daar is kort iets over gezegd en daarna niet meer. De Amerikanen zitten er nog steeds, zoals in zo'n beetje elk land waar ze ooit geholpen hebben.
En het is 1 grote ellende. De dictator daar was niet fijn voor het land, maar er werden toen geen aanslagen gepleegd tussen groepen.

In Afghanistan hebben ze de Taliban verjaagd, terwijl daar ook corruptie hoogtij vierden, terwijl men gewoon van tevoren kon weten dat als men zou vertrekken dat die Taliban weer terug zou komen. En weer is er verbazing dat "opeens" de Taliban "zo snel" op rukt? Had ook weer niemand verwacht? Kom op zeg, zijn ze blind bij de regeringen? Dat zagen we binnen onze vriendenkring al weken van tevoren aankomen.

Allemaal doden en gewonden alleen maar voor de olie en het geldkistje van het westen. Uiteindelijk voor 0 want de Taliban is weer aan de macht.
Wat heeft al dat geweld en al die doden nu voor zin gehad? Daar wordt niet over nagedacht, mag niets over gezegd worden, dat is niet kies.

Men steukt de boel op zodat er een revolutie komt in de Oekraïene, gesteund door het westen, waarbij het westen uitspraken doet die de indruk wekken van beloftes. Dat het democratisch wordt aldaar, prima, maar men heeft niet verder gedacht dan de neus lang is. Had men werkelijk gedacht dat Rusland (ongeacht of het Poetin of iemand anders zou zijn) de zwarte zee vloot zo maar onbeschermd zou laten??

Nogmaals, ik keur het zeer af wat hij doet, maar leg wel uit dat de schuld niet alleen bij Poetin gezocht moet worden maar de EU ook eens goed bij zichzelf te rade moet gaan waar ze mee bezig zijn en duidelijker beleid hanteren. Die kunnen echt hun handen niet in onschuld wassen.

Denk even terug aan WO I (en ook 2). We geven ook daar de Duitsers de schuld van. Maar is dat wel zo? Voor WO I werd o.a. Duitsland geboycot met handel door Engeland en Frankrijk, de twee belangrijkste landen. Dat was mede aanleiding voor Duitsland om mee te gaan mobiliseren toen Oostenrijk/Hongarije de oorlog verklaarde.
WO II... ook de gemeenschap samen schuld. Er werd een wapenstilstand (geen overgave!!) getekend, ondanks dat Duitsland wel verloren stond, maar er waren er nog genoeg die dat niet zo zagen.
Daarna werd gewoon gedaan alsof Duitsland de overgave getekend had en werd door de andere landen bepaald dat Duitsland idioot hoge herstelbetalingen moest doen en stukken land van hun als vergoeding af moesten geven aan anderen landen. Dat is met name wat Duitsland toen in die crisis bracht. Heel vele mensen waren nog in onvrede over die herstelbetalingen en het feit dat er veel beperkingen werden opgelegd.
Zie dan maar eens iets goeds te doen. Bij armoede en irritatie kreeg iemand als Hitler gewoon een voedingsbodem. Is Hitler het dan alleen schuld? Nee bepaald niet. Hij is wel de kwade uitvoerder, maar de voedingsbodem lag dus al in de verstikking door de andere landen.

Kijk naar de huidige situatie gewoon in ons eigen landje. Er is steeds meer onvrede, mensen gaan meer morren en nu zijn het niet de joden, nu zijn het de moslims die aangewezen worden als de "fouten" en de vluchtelingen en dat is weer voedingsbodem voor partijen als PVV en FvD. Nu zijn die (op dit moment) misschien nog niet zo extreem, maar vergeet niet dat de NDAP dat in het begin ook niet was.

En uiteraard.... het gaat zelden goed als er dictators aan de macht zijn of communistische partijen a la Rusland en China en Noord Korea.

Oorlog is nooit goed, ongeacht wie hem begint, links, rechts, boven, beneden, oost, west, zuid, oost, maakt allemaal niet uit, maar de schuldvraag ligt wel bijna altijd op meerdere vlakken.
 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan