Aruba

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.640
Waarderingsscore
304
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Ik maak gebruik van Aruba in mijn wiffi netwerk.
Ook in mijn tuinhuisje en die komt rechtstreeks van de router waar alle Aruba's zijn aangesloten.
Kan ik in mijn tuinhuisje daar een normale router tussen maken i.v.m. de mee gevoerde spanning?
 
Is dit een rare Vraag?
De Aruba zit achter een router die ook 48v over de datakabel mee geeft.
 
"Poe". Power over Ethernet heet dat. Daarmee kun je een apparaat voeden die dan geen externe voeding nodig heeft, zoals ene beveiligingscamera, of extra accespoint..
(ik heb jouw vraag nu pas op het scherm, vreemd)
 
Want als ik de kabel onderbreek wat gebeurt er dan met mijn 48v.
En een router met 48v kan denk ik ook niet.
 
Ik heb denk ik wel een andere oplossing.
Een datakabel zonder voeding van mijn modem naar mijn tuinhuisje en daar een router met voeding neerzetten.
 
waarom 2 routers?
48v poe is er uit te halen maar dan moet je aruba na je 2e router weer poe injectie op de kabel hebben
 
Ik heb binnen een aruba en in het tuinhuisje een aruba en krijg nog 1 op de verdieping.
Dus ik moet binnen ook die 48v houden.
Maat ik weet eigenlijk niet of het werkt met 2 verschillende routers.
Ze hoeven dus niet allemaal op de zelfde router?
Ik heb in mijn tuinhuisje een aansluiting nodig voor mijn omvormer van de zonnepanelen.
 
Er zijn splitters die het 48volt er uit halen. Er bestaan ook zogenoemde injectoren die juist 48 volt op de lijn zetten. Je kunt als je wilt op 1 ip-range 254 routers koppelen. Niet dat je er iets mee opschiet, maar alles valt te managen.
Maar dat is geen antwoord op jouw vraag. :)
Wat wil je precies voeden met die 48 volt? Welk type aruba's heb je in gebruik?
 
Waarom moeten het routers zijn? Kan het niet met switches?
 
Ik weet juist niet wat ik moet hebben en hoe ik het moet doen.
Ik probeer het even uit te leggen.
Voor wiffi in huis gebruik ik aruba api 105
In huis gaan er straks 2 hangen, op dit moment hangt er 1, en in mijn tuinhuisje hangt er ook 1.
Een TO-Link 5-poorts 10/100Mbps destopswits met 4 poorts Poe(TL-SF1005p) wordt nu gebruikt voor de aruba's.
Ik heb eigenlijk nu overal goede wiffi ontvangst.
Ik heb mijn omvormer nu ook in het tuinhuisje hangen en die kan ik alleen uitlezen op een vaste aansluiting.
Er gaat maar1 data kabel naar mijn tuinhuisje.
Mijn vraag is hoe en wat moet ik aanschaffen om het te laten werken.
 
Ik heb mijn omvormer nu ook in het tuinhuisje hangen en die kan ik alleen uitlezen op een vaste aansluiting.
Er gaat maar1 data kabel naar mijn tuinhuisje.
Misschien dat ik me vergis maar volgens mij heb je dan geen router nodig maar kun je volstaan met een switch als het toch op een vaste aansluiting moet.
Alleen weet ik dan niet zeker of je al dan niet een POE switch moet hebben.
Volgens mij alleen als je dan in het tuinhuisje ook nog iets met POE moet aansturen.
 
TL-SF1005p is een switch met Power Over Ethernet.
volgens mij heb je dan het volgende
modem van je provider(die ook wifi heeft) die is doorgelust naar de TL-SF1005p en vandaar uit gaan er een paar kabels naar de aruba's.
nu zeg je dat je straks 2 aruba's in huis krijgt (neem aan die van het tuinhuisje naar binnen in huis) en dat je omvormer (zonnepanelen?) nu in je tuinhuisje hangt.
als dit klopt dan zou het simpelste zijn om de aruba (die nu in het tuinhuisje hangt) in huis te halen met een nieuwe kabel op de TL-SF1005p pluggen en de netwerk kabel die naar je tuinhuisje loopt uit de TL-SF1005p te halen en die regelrecht in je modem te duwen (die naar ik zo lees de router functie heeft) en daarmee je omvormer aan het netwerk te hangen.

mocht je helemaal de draad kwijt zijn ;)
alle en alleen je aruba's moeten regelrecht naar de TL-SF1005p lopen en verder niks!
de rest of op de wifi van je modem of met een kabel op je modem.
heeft je modem geen aansluitingen genoeg of je moet een netwerk kabel vanaf je modem ergens op splitsen dan hang je er een normale switch tussen.

@Black Tiger en @Dr.Z
jullie mogen verschil uit leggen tussen switch en router ik heb lamme vingers :ROFLMAO:
 
Misschien dat ik me vergis maar volgens mij heb je dan geen router nodig maar kun je volstaan met een switch als het toch op een vaste aansluiting moet.
Alleen weet ik dan niet zeker of je al dan niet een POE switch moet hebben.
Volgens mij alleen als je dan in het tuinhuisje ook nog iets met POE moet aansturen.
Zo zat ik eerst ook te denken BT maar ik weet nu wat de volgende poe met de spanning van de eerst doet.
Als de boel te heet wordt en daardoor stuk gaat wil je ook niet.
mocht je helemaal de draad kwijt zijn ;)
alle en alleen je aruba's moeten regelrecht naar de TL-SF1005p lopen en verder niks!
de rest of op de wifi van je modem of met een kabel op je modem.
heeft je modem geen aansluitingen genoeg of je moet een netwerk kabel vanaf je modem ergens op splitsen dan hang je er een normale switch tussen.
Als ik het goed begrijp nog een data kabel er na toe leggen.












⛏️
 
De ene poe-switch doet niets met de poe van de andere poe-switch. :biggrin2: Maar laat ik het anders stellen, wanneer een apparaat geen POE heeft, dan doet deze dus niets met de aangeboden spanning van 48 volt.
Overigens hoef je niet bang te zijn dat de boel te heet wordt of er uit fikt, want de meeste POE apparaten kunnen rond de 50-100 watt aan vermogen aan.
Dus, een Aruba wat gevoed kan worden met POE heeft dus maar één UTP kabel nodig uit de TP-link POE switch en behoeft dus geen externe voedingsadapter.

@Black Tiger en @Dr.Z
jullie mogen verschil uit leggen tussen switch en router ik heb lamme vingers
Een router verbind het ene netwerk met een ander netwerk. Dit is een simpele uitleg.
Een switch is eigenlijk niets anders dan een verdeelstation en doet verder niets. Het koppelt apparaten aan elkaar.

Een router deelt veelal de IPadressen uit aan alle apparaten, al dan niet verbonden met een switch.

Simpel gesteld is het "internetkastje" van de provider een router en switch in één, want je kunt er meerdere apparaten op aansluiten, tot 4. (meestal)
Door een verdeelstation aan te sluiten op het internetkastje, kun je de 4 poorten uitbreiden tot......veel poorten, en dat doet dus een switch.

Om terug te komen op de router: Die zet een IP-range om van het ene netwerk (het internet met een IP adres (bijvoorbeeld) 212.126.4.30 naar een zogenoemd intern IPadres, beginnend met 192.x.x.x, 10.x.x.x of 172.x.x.x.. Dit zijn de IPadressen die gebruikt worden in huis of bedrijf. Al het andere is toegewezen aan de buitenwereld.

(als ik wat verkeerds heb gezegd of iets onduidelijks, corrigeer mij graag) :)
 
De ene poe-switch doet niets met de poe van de andere poe-switch.
Wacht even, dat begrijp ik niet. Dat een gewone switch de poe spanning negeert lijkt me duidelijk. Maar dat een POE switch niet met binnenkomende POE spanning doet vind ik vreemd. Die heeft toch immers ook POE dan zou je verwachten dat hij die spanning dus ook doorstuurt of zelf opnieuw genereert op die poort.

Maar het ging mij er maar om of een gewone switch er kapot van gaan. Zo te lezen niet dus maar het verhaal bracht me even aan het twijfelen.

Een router verbind het ene netwerk met een ander netwerk. Dit is een simpele uitleg.
Ook simpel maar misschien handig om te weten, een router heeft om die reden een WAN poort en 4 LAN poorten. Bij gebruik van een router kunnen toestellen van een andere router elkaar over het algemeen niet "zien" en zijn vanaf een andere router ook niet bereikbaar.
Een switch is inderdaad maar een gewoon doorgeefluik van signalen.

Je verhaal ziet er wel goed uit voor zover ik dat in de gauwigheid lees.
 
BT, ik zat later mijn reactie nog eens door te lezen vwb het poe verhaal, maar dat had ik iets duidelijker kunnen verwoorden.
Wanneer een POE apparaat de spanning injecteert in een niet-POE apparaat, dat er dan niets gebeurd. De spanning wordt dan geblokkeerd.
Zelfs waneer men twee poe-switchen elkaar verbind met de poe poorten, dat er dan ook niets gebeurd..

zo beter?? poe poe.. :LOL:
 
Jullie hebben me flink op weg geholpen. De omvormer was ook uit te breiden met Wi-Fi maar die zijn niet meer tekoop.
 
Om nog even terug te komen op het verhaal van de switch:

Voor het tijdperk van de switch bestond daar de "HUB".
De HUB was ook een kastje wat apparaten verbind op het netwerk, maar deze werkte aanzienlijk trager omdat pakketjes per poort werden aangeboden..

Het principe van de hub was eenvoudig:
Een pakketje van de server of computer ging simpelweg poort voor poort langs totdat het bij de juiste pc aan kwam.
Het lijkt op: " hallo, ik heb een pakketje, is deze voor u?" waarop de pc reageerde waar het niet voor was bedoeld: "huh voor mij? ik weet van niets".
De hub ging vervolgens met het pakketje naar de volgende poort met het zelfde verhaal, totdat het bij de juiste pc aan kwam...
"Hallo, is dit pakketje voor u?" de pc antwoordde dan: " ah dank je, ik zat er al op te wachten.."
Het was als het ware een postbode die alle huizen in de straat afging om zijn pakket bij de juiste te bezorgen..

De switch is een stuk intelligenter en geeft de postbode een adres mee.
"hallo, pakketje voor pc-3!" .. " Ja hier" antwoorde pc-3 en de data ging rechtstreeks naar het juiste adres.

HUB's worden nagenoeg niet meer gemaakt, maar mocht je deze tegenkomen dan weet je het verschil tussen een HUB en een SWITCH. :)

Het vraag en aanbod systeem is trouwens letterlijk dankzij het TCPIP protocol.
"Hier een aantal pakketjes, hebben? " .."ja kom maar op", zegt de pc dan... (pakketje wordt verstuurd..) "heeft u hem goed ontvangen?" ..roept de aanbieder. "Ja,!" ..zegt de ontvanger...en de server bied het volgende pakket aan met het zelfde verhaal.
Wanneer de verbinding slecht is en het pakketje niet goed aankomt, zal de ontvanger zeggen: "stuur hem nog eens, ik kan er niets van bakken!" ..en de server stuurt het zelfde pakket nog een keertje..

Tot zover basis les "computernetwerken" . :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan