Om nog even terug te komen op het verhaal van de switch:
Voor het tijdperk van de switch bestond daar de "HUB".
De HUB was ook een kastje wat apparaten verbind op het netwerk, maar deze werkte aanzienlijk trager omdat pakketjes per poort werden aangeboden..
Het principe van de hub was eenvoudig:
Een pakketje van de server of computer ging simpelweg poort voor poort langs totdat het bij de juiste pc aan kwam.
Het lijkt op: " hallo, ik heb een pakketje, is deze voor u?" waarop de pc reageerde waar het niet voor was bedoeld: "huh voor mij? ik weet van niets".
De hub ging vervolgens met het pakketje naar de volgende poort met het zelfde verhaal, totdat het bij de juiste pc aan kwam...
"Hallo, is dit pakketje voor u?" de pc antwoordde dan: " ah dank je, ik zat er al op te wachten.."
Het was als het ware een postbode die alle huizen in de straat afging om zijn pakket bij de juiste te bezorgen..
De switch is een stuk intelligenter en geeft de postbode een adres mee.
"hallo, pakketje voor pc-3!" .. " Ja hier" antwoorde pc-3 en de data ging rechtstreeks naar het juiste adres.
HUB's worden nagenoeg niet meer gemaakt, maar mocht je deze tegenkomen dan weet je het verschil tussen een HUB en een SWITCH.
Het vraag en aanbod systeem is trouwens letterlijk dankzij het TCPIP protocol.
"Hier een aantal pakketjes, hebben? " .."ja kom maar op", zegt de pc dan... (pakketje wordt verstuurd..) "heeft u hem goed ontvangen?" ..roept de aanbieder. "Ja,!" ..zegt de ontvanger...en de server bied het volgende pakket aan met het zelfde verhaal.
Wanneer de verbinding slecht is en het pakketje niet goed aankomt, zal de ontvanger zeggen: "stuur hem nog eens, ik kan er niets van bakken!" ..en de server stuurt het zelfde pakket nog een keertje..
Tot zover basis les "computernetwerken" .