Kilroy
Addicted Member
- Lid sinds
- 15 aug 2002
- Berichten
- 3.349
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 0
- Leeftijd
- 15
Wat betreft die stall dat was wel een belangrijk gegeven voor toestellen met een staartwiel zoals de Spitfire, Mustang en Fury en men noemde dat taildraggers.
Het probleem was namelijk dat als je met te hoge snelheid binnenkwam met landen en de staart liet zakken de vleugel ineens meer lift kreeg zodat je een overshoot kreeg en in de greppel terecht kwam.
Daarom werd alle piloten bij de RAF geleerd een stall-landing te maken oftewel een driepunter, en dat gold voor alle toestellen inclusief de zware bommenwerpers.
Daarbij kwam je binnen met een snelheid net iets hoger dan de stall speed van het toestel in die configuratie
Je vraagt je misschien af waarom dan een staartwiel?
Nou, tot WO2 was dat normaal voor alle toestellen, men wist gewoon niet beter.
Bovendien waren de meeste landingsbanen gewoon grasveldjes zelfs bij de RAF.
Dit had het bijkomende voordeel dat je altijd recht tegen de wind in kon starten zodat je geen last had van cross-wind (zijwind).
Ook kon je mooi tegelijk met verschillende toestellen opstijgen zoals mooi te zien is in de film "Battle Of Britain".
Een ander aspekt is natuurlijk dat bij jagers ook nog eens een dikke motor in de neus zat.
Maar tijdens WO2 ging men in Engeland alle airstrips op RAF stations verharden.
Dat was zowiezo nodig voor de zware bommenwerpers zoals de Lancaster maar ook de Amerikanen wilden dat voor al hun vliegvelden van hun luchtmachten in Engeland.
Een bijkomend nadeel van de jagers was dat de piloot door de lange neus met motor geen fluit zag recht naar voren.
Hij moest dus steeds met zijn kop naar buiten hangen bij take-off en eventueel van links naar rechts zwaaien.
Tijdens take-off kon hij wel het staartwiel vast zetten en hopen dat alles goed ging tenminste op een verharde baan.
De Amerikanen gebruikten met landen liever de greasers of wheelers waarbij ze met hogere snelheid horizontaal binnenkwamen en daarna sterk afremmen.
Dat werkte natuurlijk alleen op verharde banen, maar het was wel mogelijk dat je een nose-over kreeg.
Echter al voor WO2 waren de Amerikanen bezig met typen met een neuswiel waarbij je geen enkel probleem hebt.
Denk aan bv de meermotorige B24, B25, B26, B29, A20, A26, P38, (P39) en P61.
Maar bij jagers bleef het toch tot de straaljagers bij een staartwiel vanwege die motor voorin.
Een interessant aspekt betreffende take-off's had je met de Mosquito met de twee Merlins.
Als tijdens een take-off een motor uitviel kreeg de piloot de neiging om op de andere nog extra gas te geven.
Het gevolg was dat de Mosquito een halve slag draaide vanwege de torsie en in de grond dook met fatale gevolgen.
Piloten werd daarom geleerd om juist de goede motor ook te sluiten en maar vooruit te crashen.
Het was wel een write-off maar de piloten "could walk away from it".
Maar de Mosquito was verder een uitstekend toestel en is erg lang bij de RAF in dienst geweest.
Grtz.
Het probleem was namelijk dat als je met te hoge snelheid binnenkwam met landen en de staart liet zakken de vleugel ineens meer lift kreeg zodat je een overshoot kreeg en in de greppel terecht kwam.
Daarom werd alle piloten bij de RAF geleerd een stall-landing te maken oftewel een driepunter, en dat gold voor alle toestellen inclusief de zware bommenwerpers.
Daarbij kwam je binnen met een snelheid net iets hoger dan de stall speed van het toestel in die configuratie
Je vraagt je misschien af waarom dan een staartwiel?
Nou, tot WO2 was dat normaal voor alle toestellen, men wist gewoon niet beter.
Bovendien waren de meeste landingsbanen gewoon grasveldjes zelfs bij de RAF.
Dit had het bijkomende voordeel dat je altijd recht tegen de wind in kon starten zodat je geen last had van cross-wind (zijwind).
Ook kon je mooi tegelijk met verschillende toestellen opstijgen zoals mooi te zien is in de film "Battle Of Britain".
Een ander aspekt is natuurlijk dat bij jagers ook nog eens een dikke motor in de neus zat.
Maar tijdens WO2 ging men in Engeland alle airstrips op RAF stations verharden.
Dat was zowiezo nodig voor de zware bommenwerpers zoals de Lancaster maar ook de Amerikanen wilden dat voor al hun vliegvelden van hun luchtmachten in Engeland.
Een bijkomend nadeel van de jagers was dat de piloot door de lange neus met motor geen fluit zag recht naar voren.
Hij moest dus steeds met zijn kop naar buiten hangen bij take-off en eventueel van links naar rechts zwaaien.
Tijdens take-off kon hij wel het staartwiel vast zetten en hopen dat alles goed ging tenminste op een verharde baan.
De Amerikanen gebruikten met landen liever de greasers of wheelers waarbij ze met hogere snelheid horizontaal binnenkwamen en daarna sterk afremmen.
Dat werkte natuurlijk alleen op verharde banen, maar het was wel mogelijk dat je een nose-over kreeg.
Echter al voor WO2 waren de Amerikanen bezig met typen met een neuswiel waarbij je geen enkel probleem hebt.
Denk aan bv de meermotorige B24, B25, B26, B29, A20, A26, P38, (P39) en P61.
Maar bij jagers bleef het toch tot de straaljagers bij een staartwiel vanwege die motor voorin.
Een interessant aspekt betreffende take-off's had je met de Mosquito met de twee Merlins.
Als tijdens een take-off een motor uitviel kreeg de piloot de neiging om op de andere nog extra gas te geven.
Het gevolg was dat de Mosquito een halve slag draaide vanwege de torsie en in de grond dook met fatale gevolgen.
Piloten werd daarom geleerd om juist de goede motor ook te sluiten en maar vooruit te crashen.
Het was wel een write-off maar de piloten "could walk away from it".
Maar de Mosquito was verder een uitstekend toestel en is erg lang bij de RAF in dienst geweest.
Grtz.