Belemmering om te besparen en oorzaken daarvan.

sat-ed

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
4 mei 2010
Berichten
1.413
Waarderingsscore
313
Punten
83
Locatie
grunn
allemaal leuke tips maar de praktijk is meestal anders
aller eerst een opmerking over "minima" ik vind best dat er vang netten zijn vanuit de overheid maar er is zoals @Black Tiger al aangeeft een punt waar het werken niet meer loont.

besparen op boodschappen is een optie mits je alle supers in de buurt hebt en de tijd hebt om overal achter aan te vliegen.

verder ga ik echt geen 26 km fietsen met een fiets kar voor de boodschappen dus dat is voor een auto

over auto gesproken
mijn specifieke geval is kleiner gaan rijden eigenlijk duurder

meer fietsen tja kan, de vraag is waarvoor?
fietsen naar het werk? dan past het gereedschap niet in een fiets tas.

kachel een tikje lager hebben we jaren geleden al gedaan komt nooit boven de 19
waar kan spaarlampen geplaatst daarna led
vraag me dus ook af of de spaarlamp wel een besparing is geweest maar goed.

ja ik ben wat negatief maar door schade en schande wordt men wijs zeggen ze toch?
doe veel dingen zelf en kan gelukkig ook veel zelf doen ook al laat mijn lijf me af en toe in de steek.

begrijp me goed mag niet klagen maar
als je kind vermoedelijk dyslexie heeft en die niet getest mag worden op kosten van de wmo omdat de scores op school niet zo laag zijn dat je kind in de 10% slechtste groep zit mag je zelf de test aanvragen.
kosten ... 1200
en dan geen slotti maar keiharde euro's
terwijl je je kind ziet ploeteren en gefrustreerd ziet zijn omdat het allemaal te snel gaat.

en ik moet bezuinigen?

ik weet een hele goede bezuiniging
trap den haag van de kaart en gooi om mij de witte vlag naar poetin dan hebben we in ieder geval goedkoper gas
 
Sat ed , heb geduld, door de opwarming van de aardkloot verdwijnt de helft van NL en verhuizen we naar het oosten waar alles goedkoper is. Een nieuw toekomst land "west europaland"
 
@the matrix
als de helft verdwijnt wonen wij ook eindelijk in het westen.
 
trap den haag van de kaart en gooi om mij de witte vlag naar poetin dan hebben we in ieder geval goedkoper gas

Ik ben blij dat andere hier anders over (na)denken wat die witte vlag betreft @sat-ed. :)

Ik heb een aantal jaren als sociaal dienstverlener gewerkt en dus het nodige mee gemaakt. Wie op of onder het minimum leeft kan al bijna nergens meer op bezuinigen dus dan komen de schulden vanzelf wel. Rutte heeft ooit de mensen die afhankelijk zijn van een uitkering een flinke trap gegeven door te zeggen dat ze zeer lui zijn, maar voor werkgevers zijn deze mensen ook helemaal niet aantrekkelijk.

En werken loont nog altijd i.p.v. een uitkering maar het minimumloon is ook te ver achtergebleven.

De grootste fout die sommige maken is dat als het salaris redelijk is ze dan ook breed gaan leven. Als er dan even een kink in de kabel komt en hebben ze geen reserve opgebouwd dan zijn de vaste lasten al gauw te hoog. De één redt zichzelf eruit en een ander vraagt om hulp maar er zijn er ook die zich schamen en in stilte schulden opbouwen totdat het water bij hun tot aan de lippen staat en dan blijft alleen nog de schuldhulpverlening over.

en ik moet bezuinigen?

Het is ook zo makkelijk om eerst naar andere te gaan wijzen terwijl je toch echt als eerste naar je eigen situatie zult moeten gaan kijken.
 
Maar de Gemeente Maastricht vond het schijnbaar nodig om niet al te lang geleden dit te wijzigen en naar een 110% regeling te zetten. Met als gevolg dat wij dus al weer buiten de boot vallen.
Even tussendoor de spelregels aanpassen gaat niet lukken.

In dit geval schriftelijk bezwaar aantekenen want als je een aanvraag hebt ingediend toen de voorwaarde nog 120% was dan moet de gemeente die energietoeslag gewoon uitbetalen.

2b. Rechtszekerheidsbeginsel
De procedures moeten zo zijn opgeschreven dat ze duidelijk zijn voor de burger. Procedures mogen dus niet zo zijn dat je ze op verschillende manieren kunt uitleggen. Ook mag de overheid niet achteraf een procedure aanpassen.
 
Even tussendoor de spelregels aanpassen gaat niet lukken.
Het gaat niet om de energietoeslag. Voor de energietoeslag hielden ze de landelijke 120% norm aan dus dat zou goed moeten zijn.
De wijziging naar 110% is eerder ingevoerd, vermoedelijk eerder dit jaar of ergens vorig jaar. Maar dat is dan voor de bijzondere bijstand en daar vielen we altijd net buiten met enkele tientjes, maar met de gestegen soza uitkeringen vallen we er met enkele tientjes net binnen maar nu is die regeling weer 110% dus toch weer pech.

Over de energietoeslag schreef ik dit immers al, daar staat ook 120% genoemd.
Voor mensen die op het randje zitten is dit gewoon funest. Nu krijgen we bijv. iets meer WAO en invaliditeitspensioen, maar het had nauwelijks gescheeld of door die verhoging zaten we weer boven de 120% norm en dan zouden we ook geen recht meer hebben op de energietoeslag.

Toch bedankt voor de goede zorgen. Ik schreef algemeen, maar was misschien wel handig geweest als ik er bij gezet had dat het voor de bijzondere bijstand was. Zoals kwijtschelding gemeentelijke belastingen en dat soort dingen waar je dan aanspraak op kunt maken.

Het is ook zo makkelijk om eerst naar andere te gaan wijzen terwijl je toch echt als eerste naar je eigen situatie zult moeten gaan kijken.
Volgens mij heeft ie dat toch echt wel gedaan en ook goede argumenten genoemd waardoor dat bijna niet meer mogelijk is. Maar soms wordt er ook wat te gemakkelijk gedacht dat men moet en kan bezuinigen.
Ik ben dan ook niet voor een witte vlag, dat is niet aan ons, maar ben wel eerder voor het opheffen van maatregelen die toch alleen maar averechts werken. En dat is wel wat er aan de hand is. Het beoogde effect wordt totaal niet bereikt, integendeel zelfs, maar heel Europa moet er daardoor wel flink voor op de blaren zitten. Dat schiet niet op. Dan moet men iets anders bedenken.
 
Zoals kwijtschelding gemeentelijke belastingen en dat soort dingen waar je dan aanspraak op kunt maken.

Om hiervoor nog kwijtschelding te krijgen dat is vrijwel onmogelijk geworden ook voor iemand die op bijstandsniveau zit. Iemand die de energietoeslag heeft ontvangen en dit niet binnen 3 maanden uitgeeft heeft in sommige gemeenten geen recht meer op de kwijtschelding voor de gemeentebelastingen en waterschapbelastingen.

In de regel moet een gemeente als iemand een aanvraag voor bijzondere bijstand doet de draagkracht berekenen. Op de website van het Nibud kan je daar meer over lezen onder 'kom je in aanmerking?'

Voor bijzondere bijstand kan een gemeente je draagkracht berekenen. Dit is het bedrag dat je zelf moet betalen. Zijn de kosten waarvoor je bijzondere bijstand aanvraagt hoger dan je draagkracht, dan krijg je dat gedeelte vergoed. Het kan dus heel goed dat je met een betaalde baan in aanmerking komt voor een tegemoetkoming. Soms gaat het dan om een gedeeltelijke vergoeding.

Bron Nibud.

Maar bijzondere bijstand bijvoorbeeld voor ziektekosten wordt alleen nog verstrekt als er sprake is van een levensbedreigende situatie want rechters zijn van mening dat men van een lage uitkering nog altijd een bedrag kan reserveren om je ijskast of wasmachine te vervangen. En doe je dat en kan het ook, dan heb je geen recht meer op die kwijtschelding dus als iemand wat spaart dat ben je dan zo weer kwijt.
 
Wie op of onder het minimum leeft kan al bijna nergens meer op bezuinigen
das duidelijk
punt waar het mij omgaat is de grens tussen een uitkering en allerlei toeslagen en dan een werkende persoon die net een euri teveel heeft en alles moet dokken.
die heeft onder de streep minder dan iemand met een uitkering.
vandaar de opmerking dat werken niet altijd loont
maar voor werkgevers zijn deze mensen ook helemaal niet aantrekkelijk
dat zijn er meer
heb diploma's voor techniek maar kom niet bij een baas aan de slag.
of "je wilt niet werken" omdat wij zelf ons kind opvoeden en geen bso oid
of "je gaat toch niet voor het minimum werken"
of "ik denk niet dat jij het kan"

dus personeel gebrek? slaven gebrek
De grootste fout die sommige maken is dat als het salaris redelijk is ze dan ook breed gaan leven.
daar heb je een punt ben ik zeker met je eens.
Het is ook zo makkelijk om eerst naar andere te gaan wijzen terwijl je toch echt als eerste naar je eigen situatie zult moeten gaan kijken.
waar wijs ik naar een ander?
ik som alleen op wat er hier in de praktijk gebeurt.
even als voorbeeld
noem mij een auto die ik nodig ben voor de boodschappen die goedkoper is dan grijs kenteken rijden?
zelfs een camper is duurder.
en voor je over de super in de buurt begint... ja heb er 1
een dorps winkel
ik weet niet of jij de prijzen weet die daar gelden?
Even tussendoor de spelregels aanpassen gaat niet lukken
ahum
btw van 17 naar 19 en daarna na 21?
was ook nog iets met een pensioen ...
dat mocht ineens niet meer
omdat het van overheidswege is is het ineens geen spelregel?

De één redt zichzelf eruit en een ander vraagt om hulp
en er zijn mensen die hulp vragen en niet krijgen omdat ze weer net boven een grens zitten.
of je hebt per ongeluk een huis gekocht en heb je ineens vermogen die meegenomen dient te worden bij een scheiding
maar de hypotheek rekenen we even niet mee hoor...
Om hiervoor nog kwijtschelding te krijgen dat is vrijwel onmogelijk geworden ook voor iemand die op bijstandsniveau zit. Iemand die de energietoeslag heeft ontvangen en dit niet binnen 3 maanden uitgeeft heeft in sommige gemeenten geen recht meer op de kwijtschelding voor de gemeentebelastingen en waterschapbelastingen.
dat is nu juist een mooi voorbeeld waar ik op probeer te doelen....
het systeem is verrot!
dus als iemand wat spaart dat ben je dan zo weer kwijt.
ej dat geld zo langzamerhand voor al het normale kl..tjes volk

maare begrijp me goed, ik hoef niet te bezuinigen
enigste waar ik op aansloeg zijn de dingen die genoemd werden kwa bezuinigingen niet altijd en overal opgaan.
wij wonen in een omgeving waar veel mensen een uitkering hebben en de meeste klagen en klagen
en als je dan iemand vraagt ff te helpen ergens mee hebben ze geen tijd of iets anders
beunhazen bij het leven en in de reserve tijd in de kroeg hangen te kantelen.

wil hier nog wel de opmerking bij maken dat dit de mensen zijn die ik tegen kom en ik ook ZEKER weet dat er andere gevallen zijn.
heb zelf de mindere kant ook meegemaakt en ben kort voor de kop en een zwart/wit denker maar kan ook zeker knopen doorhakken.
ben ook rond gekomen met een minimaal inkomen en hoge kosten vanwege een "scheiding" en lichamelijke klachten
en dan is er maar 1 oplossing
door ploeteren
 
vandaar de opmerking dat werken niet altijd loont
Daar wil ik een kleine kanttekening bij plaatsen:
Met eventuele doorgroeimogelijkheden kan je natuurlijk weer wel klimmen op de spreekwoordelijke ladder. Het gaat niet alleen om het nu maar ook om het later. Daarnaast is het (puur vanuit mij eigen gevoel) fijner om iets bij te kunnen dragen aan de maatschappij indien je daar de mogelijkheid voor hebt. Sociale vangnetten zijn er voor diegene die het hard nodig hebben. Dat kan alleen blijven behouden indien daar zo min mogelijk misbruik van word gemaakt.

Een klein stukje over mijzelf:
Ik heb een aantal jaar geleden de pech gehad met een koophuis onder water en een ex die nog wat van mij los wist te peuteren, we praten hier over zo'n 58k in totaal. Met 40 uur per week werken kon ik precies al mijn vaste lasten betalen en had ik nog wat te eten. Verder geen mogelijkheden om bijvoorbeeld op stap te gaan of voor iets zoals een Netflix abonnement. Mijn advocaat adviseerde mij om wsnp aan te vragen om in 3 jaar overal vanaf te zijn. Ik heb besloten om (had toen net de stap gezet om voor mijzelf te beginnen) mijn schouders eronder te zetten en om op eigen kracht alles af te lossen. Met werkweken van soms 55 tot 60 uur wist ik iets op te bouwen. Alles aflossen heeft mij 8 jaar gekost, waarvan ik zeker 4 jaar op een houtje heb moeten bijten en daarna langzaamaan iets meer lucht kreeg. Ik heb wel iets op kunnen bouwen en heb nu ook wel de mogelijkheid om van luxe te kunnen genieten. Met 3 jaar wnsp (waarbij de aanvraag ook een behoorlijke tijd vooraf had gekost, met de verplichting om voor een baas te werken en het volledige salaris af te staan in ruil voor een beetje leefgeld) betwijfel ik of ik dit ook zo voor elkaar had gekregen.

Ik weet dus wat het is om elk dubbeltje om te moeten draaien, ik weet ook dat het niet voor iedereen is weggelegd om het zo aan te pakken en een gezond lichaam is ook van levensbelang om door te kunnen zetten (net als wilskracht).

Werken kan dus in eerste instantie niet lonen, maar met verder kijken en daar jouw voordeel uit te halen (mits die mogelijkheden aanwezig zijn) kan er toch volop voordelen bestaan.
 
waar het mij omgaat is de grens tussen een uitkering en allerlei toeslagen en dan een werkende persoon die net een euri teveel heeft en alles moet dokken die heeft onder de streep minder dan iemand met een uitkering.
vandaar de opmerking dat werken niet altijd loont

Er zullen altijd situaties zijn o.a. door een inkomensgrens die extra beperkingen opleggen of je wel of geen recht hebt. Voor zover ik het weet is dit nooit anders geweest in de laatste decennia, tot in de vorige eeuw aan toe, met de belastingen en huursubsidie (nu huurtoeslag) en andere voorzieningen.

Als je werkt kan je nog eens af en toe overwerken maar met die huidige flexcontracten loont dit ook niet meer omdat je maar een gemiddeld aantal uren per maand mag werken. Eerder hadden werkgevers de keuze om 6 parttimers 20 uur p/w te laten werken maar men had er ook voor kunnen kiezen om 3 parttimers full time in dienst te kunnen nemen en zo voorkom je dat 6 werknemers een aanvullende bijstandsuitkering moet aanvragen.

noem mij een auto die ik nodig ben voor de boodschappen die goedkoper is dan grijs kenteken rijden?

Dat gaat niet lukken zeker niet als je hem ook gebruikt als bedrijfswagen. Zelfs een oldtimer die vrijgesteld is van de wegenbelasting is voor jou niet geschikt.

Ik weet niet of jij de prijzen weet die daar gelden?

Ik weet dat de prijzen in de kleinere dorpen hoger zijn dan in de grotere steden, minder klanten dus een lagere omzetsnelheid.
Het is dan een kwestie van rekenen of het misschien loont om 1X p/m houdbare producten in een andere plaats te kopen. Met de huidige benzineprijs zal dat nu minder lonend zijn maar misschien wil een goede buur dit ook en deel je samen de kosten.

Ik heb wel eens 20km gereden om alleen runderlapjes te kopen omdat a: het altijd nog voordeliger was en b: ze waren daar veel lekkerder dan de supermarkt bij mij in de buurt. ;)

btw van 17 naar 19 en daarna na 21?
was ook nog iets met een pensioen ...
dat mocht ineens niet meer
omdat het van overheidswege is is het ineens geen spelregel?

Deze opmerking van mij was gericht op de situatie van @Black Tiger waarvan ik dacht dat zijn gemeente de regels voor de energietoeslag tussentijd had aangepast.

Rutte heeft er misschien voor gezorgd dat de werkloosheid gedaald is, dit heeft ook te maken met de nieuwe wijze van het berekenen wanneer iemand werkloos is, maar voor de rest heeft hij er een zooitje van gemaakt. Je moet tegenwoordig 2 banen hebben om rond te komen en niet elke werkgever gaat daar soepel mee om want in veel flex (arbeids) contracten) staat dat je dagelijks beschikbaar moet zijn ook al roepen ze je niet dagelijks op.

Met die pensioenen is iets waar Nederland met een hele volle pensioenkas behoorlijk is ingetuind. Door het pensioen jaren lang niet te indexeren kon men het wijzigen naar een situatie die nu afhankelijk is hoe de beurzen het doen.
maare begrijp me goed, ik hoef niet te bezuinigen

Daar ben ik blij om dat je dit bespaart blijft maar toch, geen situatie is hetzelfde want Nederland is groter dan jouw gemeente en probeer niet de situatie in jouw gemeente over heel Nederland te projecteren als of iedereen maar bij klust naast een uitkering. Ze zijn er dat weet ik ook wel, maar ze worden ook regelmatig gepakt en de boetes zijn niet mis. Toch riskeren ze het want een uitkering is gewoon onvoldoende om van te leven zeker als iemand niet met geld om kan gaan of gewoon tegen hoge onvoorziene kosten aanloopt.

Ik snap jouw frustratie ook wel @sat-ed want ik heb ook zo'n periode doorgemaakt, niks is vervelender als je net overal buiten valt maar wij hebben er helaas mee te dealen. Maar pas op dat je niet te negatief blijft want dat kost je zomaar 5 jaar van je leven.
 
Met eventuele doorgroeimogelijkheden kan je natuurlijk weer wel klimmen op de spreekwoordelijke ladder.
denk dat dat nu juist het probleem is
als je pech hebt blijf je jaren in de draaimolen zitten van euro meer verdienen en aan de andere kant wat moeten inleveren.
vandaar ook later de opmerking "systeem is verrot"

ben het met je eens dat de rest normaal gesproken ook wat met je doet zoals sociale contacten zeker niet onbelangrijk.
ik kan geen geintje uithalen met een klant die wel met een collega zou kunnen maarja die heb ik niet.
 
Maar pas op dat je niet te negatief blijft want dat kost je zomaar 5 jaar van je leven.
dat scheelt dan weer in de pensioen pot voor de mede mens ;)
Ik heb wel eens 20km gereden om alleen runderlapjes te kopen omdat a: het altijd nog voordeliger was en b: ze waren daar veel lekkerder dan de supermarkt bij mij in de buurt. ;)
punt b kan ik inkomen lol
punt a brandstof kosten gerekend?
Alles aflossen heeft mij 8 jaar gekost, waarvan ik zeker 4 jaar op een houtje heb moeten bijten en daarna langzaamaan iets meer lucht kreeg. Ik heb wel iets op kunnen bouwen en heb nu ook wel de mogelijkheid om van luxe te kunnen genieten.
kan ik alleen maar op zeggen: top!

de laatste jaren gaat het hier weer de goede kant op
nogmaals mag niet klagen
vind alleen sommige bezuinigingen tips zullen werken bij iemand maar lang niet bij iedereen
zelfde als dat ik idd niet mijn ervaring over heel NL kan gooien.
daar in tegen zijn de "geintjes" die wij meestal voor de kiezen krijgen vanuit overheids wege
heb dan ook verschillende onderdelen achter de vodden gezeten en ze hun eigen regeltjes uit moeten leggen.
je wordt alleen zo moe van de "her intredende huisvrouwen" syndroon
beetje het politieke gel*l
veel praten maar niets zeggen en als je ze dan de waarheid onder ogen duwt voelen ze zich bedreigd..

maar goed ff weer ontopic

je kunt op 2 manieren financiële ruimte creëren naar mijn id
zorgen dat er meer binnen komt
of zorgen dat er minder uit gaat

beide heb je niet altijd in de hand om wat voor reden dan ook.
en ik ben dan ook echt van mening dat het valt of staat met of iemand creatief genoeg is om met dit soort situaties om te kunnen gaan.
en soms moet je gewoon ff rustig blijven zitten als je geschoren wordt lol
 
Met 3 jaar wnsp (waarbij de aanvraag ook een behoorlijke tijd vooraf had gekost, met de verplichting om voor een baas te werken en het volledige salaris af te staan in ruil voor een beetje leefgeld) betwijfel ik of ik dit ook zo voor elkaar had gekregen.

De WNSP is een keihard traject maar wie zich er aan houdt kan dan vaak wel een nieuwe start maken. En dan besef je ook wel wat de waarde van geld is.

als je pech hebt blijf je jaren in de draaimolen zitten van euro meer verdienen en aan de andere kant wat moeten inleveren.

Als je zelfstandig bent kan je ook maar een aantal maximale uren per week werken. Wil je wat extra's verdienen dan zal je 50 tot 55 uur per week moeten gaan werken, dit is leuk als je jong nog bent maar na je veertigste begint het dan zoek je naar een balans tussen werken en vrije tijd.

Toen ik werkzaam was bij een grote werkgever werkte ik het laatste kwartaal van het jaar 7 dagen in de week (dankzij die zondagsopening) en soms 12 uur per dag. Werd niet uitbetaald en ik had meer dan 800 overuren die ze niet wilde uitbetalen en ook niet dat ik het als vrije tijd op zou nemen. Ik had opeens 3 filialen maar loonsverhoging ho maar, En die verkoopleider die bepaalde of je loonsverhoging kreeg die keek eerst naar het jaarresultaat en dan zei hij je krijgt een loonsverhoging van 2.5% en dat was dus de inflatiecorrectie. :) Wie een slecht resultaat had behaald kreeg niks ook al was dat in strijd met de CAO. Zeker weten dat die verkoopleider mij tot op de dag van vandaag nog kan herinneren want de rechter veegde de vloer aan met hem.
Ik was wel mijn baan kwijt maar wel met een goed gevoel.

Eerder schreef ik al over Schiphol en de uitzendbureaus. Ik werkte via een vast rooster maar soms viel er iemand uit en dan sprong ik in. Soms een dienst van 16 uur op een dag maar zo verdiende je wat extra's, geld wat ik goed kon gebruiken. Maar die werkbriefjes werden niet door mij ingevuld maar door de leidinggevende en dan direct opgestuurd naar het uitzendbureau. En regelmatig gebeurde het dat die extra uren niet werden uitbetaald dus ik klagen en er veranderde niks en dus maar een klacht ingediend bij de arbeidsinspectie en Schiphol kreeg een boete en moest het systeem aanpassen en dat hield in dat elke uitzendkracht het werkbriefje zelf moest ondertekenen. Weer me baan kwijt maar als ze niet luisteren dan heb ik geen respect voor die grote werkgevers en pak ik ze gewoon aan zodat andere er niet mee te maken krijgen.

En mijn conclusie is dus dat hard werken ook niet altijd loont.

Ik heb me daarna ingezet voor mensen die te maken kregen met een armoedeval en ik heb toen heel wat gemaakt. Ook hele mooie dingen kunnen doen voor andere en als ze mij na jaren nog tegenkomen mij nog altijd bedanken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
dat scheelt dan weer in de pensioen pot voor de mede mens ;)

Denk aan jezelf en niet aan de wensen van Rutte. ;)

punt a brandstof kosten gerekend?

Tuurlijk @sat-ed zelfs de parkeerkosten. ;)
Maar ze waren toch lekker. :)

beide heb je niet altijd in de hand om wat voor reden dan ook.
en ik ben dan ook echt van mening dat het valt of staat met of iemand creatief genoeg is om met dit soort situaties om te kunnen gaan.
en soms moet je gewoon ff rustig blijven zitten als je geschoren wordt lol

Ik denk dat jij het goed verwoord @sat-ed maar al kan je maar 10% tussen de tips gebruiken, beter iets dan niets.

Mensen zijn creatief maar niet iedereen komt dat beetje geluk tegen, iets wat je ook nodig hebt.

Vorig jaar nog iemand geholpen die dakloos werd met een kind en samen haar hele leven weer op de rit gezet. Ruzie gehad met de maatschappelijk werksters en de sociale dienst die geen moer deden met het risico dat zij schulden zou krijgen.

Toen het financieel eenmaal weer liep kon zij zich weer op haar toekomst gaan richten. Nu is ze verhuist naar het oosten en na 2 werkgevers die haar slecht behandelde is zij nu een eigen schoonmaakbedrijf begonnen met een redelijk inkomen. Helaas heeft zij nu problemen met haar gezondheid en niet werken is geen inkomen. En dan is het fijn dat de gemeente haar monitort en waar nodig haar nog ondersteunt.

Maar ik zie tegelijk de ins en outs van deze persoon en waarschuw daar ook regelmatig voor de valkuilen want als geld en luxe je grootste drijfveer is dan maakt dit je soms blind voor de gevaren die op de hoek liggen.

Ik sprak eens een leeftijdgenoot die zei dat zijn leven nu wel voorbij was, waarop ik zei dat ik met mijn ervaringen het mijn taak is om de jongere te helpen naar een betere toekomst en waar zij op zijn minst een goede balans hebben om zich ook gelukkig te voelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
parkeerkosten
? dat ken ik niet
Ik sprak eens een leeftijdgenoot die zei dat zijn leven nu wel voorbij was, waarop ik zei dat ik met mijn ervaringen het mijn taak is om de jongere te helpen
mooi streven
hopen dat ze willen luisteren
waar zij op zijn minst een goede balans hebben om zich ook gelukkig te voelen.
kun je hier ook even komen?
voel me een beetje negatief lol

wat die overuren en cao betreft
dat is ook een leuke als je buiten de cao valt de zogenaamde balkenende norm
inflatie correctie moet je zelfs achteraan en de rest is allemaal vast gespijkert
en voor iemand roept "dan verdien je het zelfde als een minister" nou nee dit systeem werkt met klasses en de pech die je kunt hebben dat je een klasse te laag zit en dat lijkt dan wel veel maar de werkgevers lasten die je normaal niet ziet, zitten daar dus ook bij in.
 
? dat ken ik niet

In 90% van mijn stad is het betaald parkeren maar soms gooi ik er niks in om te bezuinigen. ;)

mooi streven
hopen dat ze willen luisteren

Het blijft altijd hun eigen verantwoordelijkheid hoe ze hun geld willen uitgeven of hoe zij hun leven willen inrichten maar ik ga ervan uit dat als je veel adviseert er altijd wel iets blijft hangen en wat ze later opeens zullen herkennen. :)

kun je hier ook even komen?
voel me een beetje negatief lol

Te laat. :( :biggrin2:

Je frustratie van je afschrijven is een therapie maar veel al krijg je daardoor ook weer kritiek over je heen. Herpakken en je minder druk maken over die zaken die je toch niet kan veranderen.

wat die overuren en cao betreft
dat is ook een leuke als je buiten de cao valt de zogenaamde balkenende norm
inflatie correctie moet je zelfs achteraan en de rest is allemaal vast gespijkert
en voor iemand roept "dan verdien je het zelfde als een minister" nou nee dit systeem werkt met klasses en de pech die je kunt hebben dat je een klasse te laag zit en dat lijkt dan wel veel maar de werkgevers lasten die je normaal niet ziet, zitten daar dus ook bij in.

Nederland is berucht om zijn vele regeltjes o.a. op het inkomen en aan de ene kant is dat maar goed ook en als je terug kijkt naar de periode vanaf 1950 tot 2010 toen was het nog veel erger en werd er veel meer met het begrip klasse gewerkt. Als je toen 1 gulden te veel verdiende zat je gelijk in de particuliere zorgverzekering en dat was soms al een reden om geen loonsverhoging te vragen. En je zat voor 1980 al gauw in de 72% loonbelastingschaal als je veel verdiende maar daar in tegen had men veel meer extra aftrekposten.

Als je het echt interesseert moet je de geschiedenis van de wijze hoe men belasting is gaan innen eens lezen, ik denk dat je gaat steigeren. :)

En neem nu de situatie dat in de toekomst de hypotheekrente word afgeschaft. Nu verlaagt men al de hoogste belastingtarieven omdat dit compenseren en moet diegene die een huis willen kopen daar nu al rekening mee gaan houden door flink te gaan sparen, doen ze dat niet dan kan je later nog heel moeilijk een huis kopen.

Bezuinigen doet de overheid ook maar de laatste jaren heeft o.a. Rutte de verkeerde keuzes gemaakt door de studiebeurs af te schaffen o.a. met de hulp van de PvdA. Je bent jong en je begint al met een hoge schuld en dat is natuurlijk niet wenselijk. In feite kan je dan al die studenten gelijk naar de WNSP door sturen. Nu komt die studiebeurs weer terug maar tegen veel lagere bedragen dan voorheen dus alsnog bezuinigt men op de bijdrage voor de studiekosten vanuit de overheid.

Van alle kanten komen er volop negatieve berichten op ons af en helaas zullen wij er aan moeten geloven dat het geld daardoor anders besteed moet gaan worden. Als de overheid niet de juiste maatregelingen neemt dan komen er moeilijke tijden aan maar vaak is dat ook een reden dat innovatie een kans krijgt en het ene bedrijf zal omvallen en andere weer kunnen groeien door de vraag naar nieuwe producten.
 
In 90% van mijn stad is het betaald parkeren maar soms gooi ik er niks in om te bezuinigen
betaald parkeren is zeker 30 km verder lol
daardoor ook weer kritiek over je heen
dat boeit me niet zo veel lol
als het maar terecht is
minder druk maken over die zaken die je toch niet kan veranderen.
die kosten meestal wel de meeste centen
Als je toen 1 gulden te veel verdiende zat je gelijk in de particuliere zorgverzekering en dat was soms al een reden om geen loonsverhoging te vragen
kennen we
1 teveel en 300 weg
En neem nu de situatie dat in de toekomst de hypotheekrente word afgeschaft. Nu verlaagt men al de hoogste belastingtarieven omdat dit compenseren en moet diegene die een huis willen kopen daar nu al rekening mee gaan houden door flink te gaan sparen, doen ze dat niet dan kan je later nog heel moeilijk een huis kopen.
heeft bernard junior weer wat meer te besteden
Als de overheid niet de juiste maatregelingen neemt dan komen er moeilijke tijden aan
zolang de meeste politici niet met de poten in de klei hebben gestaan en alleen maar achter het bureau dingen verzinnen blijft het mis gaan.
er zou "minder regel druk" komen euh ik heb het alleen maar anders om gezien.

we kunnen er met z'n alleen wat aan doen door wel naar de stembus te gaan en je stem ongeldig maken om mij omdat ie anders verdeelt gaat worden over de groter partijen.
en DAT is naar mijn mening nu net het probleem
 
zolang de meeste politici niet met de poten in de klei hebben gestaan en alleen maar achter het bureau dingen verzinnen blijft het mis gaan.
er zou "minder regel druk" komen euh ik heb het alleen maar anders om gezien.

Aangezien mensen steeds beter opgeleid worden en wetten steeds duidelijker geschreven worden ziet men ook steeds meer mogelijkheden om regels te omzeilen wat er weer voor zorgt dat er meer regeldruk komt. Eigen verantwoordelijkheid gaat ook niet werken want haal maar eens de stoplichten weg op kruispunten, dat gaat 1 week goed en dan komen de knallers vanzelf wel. In alle gevallen waar de regeldruk wegvalt ontstaan weer nieuwe situaties die om nieuwe regels vragen. Men roept dan ga maar handhaven en dat is nu net waar de overheid op heeft bezuinigt.

Politici zijn niet meer zoals vroeger, ambtenaren achter de schermen maken nu over het algemeen de dienst uit en de politici geven het goede of slechte nieuws door aan de burger zonder dat ze weten waar het overgaat, uitzonderingen daar gelaten.


we kunnen er met z'n alleen wat aan doen door wel naar de stembus te gaan en je stem ongeldig maken om mij omdat ie anders verdeelt gaat worden over de groter partijen.
en DAT is naar mijn mening nu net het probleem

Fout, want wil jij dat je stem goed terecht komt dan moet jij juist stemmen op jouw (kleinere) partij. Maar een kleinere partij die vrijwel niet groeit is toch een teken dat de meerderheid niet achter deze partij staat.

Wat er mist is een visie voor de toekomst maar gezien de vele ontwikkelingen neem nu maar eens de goede beslissingen en hoelang blijft een visie dan in stand?

Je zult zien dat als over een aantal jaren de (wereld) economie zich weer stabiliseert men met minder zich ook heel gelukkig kan voelen. :)
 
Om hiervoor nog kwijtschelding te krijgen dat is vrijwel onmogelijk geworden ook voor iemand die op bijstandsniveau zit.
Hoezo dat? Als je op bijstandsniveau zit is dat hier echt geen probleem. Maar ik schreef ook "en dat soort dingen". Er zit veel meer in de bijzondere bijstand dan alleen maar gemeentelijke belastingen.
Op dit site van het Nibud staat ook precies wat ik in mijn vorig bericht al aangaf:
De gemeente bepaalt de voorwaarden van de verschillende gemeentelijke regelingen. Deze kunnen per gemeente en per regeling verschillen. Gemeenten hanteren hierbij een bovengrens wat betreft je inkomen, bijvoorbeeld 120 procent van de bijstandsnorm. Heb je een inkomen boven deze grens, dan kom je niet in aanmerking voor minima-regelingen.
en zoals je ziet wordt vaak 120% van de bijstandsnorm gebruikt. En Maastricht heeft die dus enige tijd geleden verlaagd naar 110%. Dat mogen ze dus. Maar je ziet dat er meer verschillen zijn. Mijns inziens moeten zaken om lage inkomens te helpen landelijk geregeld worden en niet dat iedere Gemeente maar kan doen wat ze willen.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan