BENZINE WEER DUURDER! Gaan we in de toekomst met de fiets naar het werk?

Natuurlijk is die brandstof veel te duur.
Ik rijd 60 tot 80.000 km per jaar op diesel, maar op dit moment rijd ik al 4 maanden een leenauto van de garage, ivm de levertijd van een nieuwe.
Openbaar vervoer is geen optie, ik kan mijn gereedschap e.d. niet meenemen.
Ik rijd nu dus op benzine, gemiddeld 1350 km in de week.
Die auto loopt 1 op 12, da's dus 112.5 liter in de week, a 1.50 euro = 168.75 per week!
Da's 731 euro in de maand (1611 gulden!!!!!)

Tuurlijk, makkelijk, pak de fiets, gebruik een zuiniger auto, enz, enz...
De baas betaald, da's ook een makkelijke. Aan het einde van het optelsommetje zal ik het zelf moeten verdienen!. Als mijn werkgever geld toe moet leggen op mijn salaris plus de onkosten is het snel afgelopen.
Ik durf dus zelfs te stellen dat mijn salaris door de hoge brandstofprijzen te laag moet worden gehouden.

Ik denk er maar niet te veel over na, daar wordt ik alleen maar boos van, en sluit gewoon netjes aan in de file.
Als ik dat niet doe is het gewoon werkweigering.
 
Openbaar vervoer betekent hier b.v. 3 x per dag een bus(naar waar de scholen staan).

Dit komt omdat iederen te beroerd is om van het openbaar vervoer gebruik te maken , voor een boer met een paar kippen kun je niet om het kwartier een bus laten rijden


Winkel die het dichtst bij is 6 kilometer enkele reis en schreeuwend duur. Huisarts is ook lachen die zit in Siddeburen dat is pakweg 35 km

Hetzelfde verhaal, de burger heeft toch een auto , dus ben je zelf schuld aan, ALs het meernedeel dat stuk blik niet had dan vul zelf maar in

.
Heb je die ?s avonds of in het weekeinde nodig dan komt de Huisartsenpost in Delfzijl. Euh komt neen je moet er naar toe in 99,9 % vd gevallen. En ?s avonds en in het weekeinde is er geen openbaar vervoer.

IDEM verhaal gek dat jullie altijd alles omdraaien om verantwoord de auoto op een voetstuk te plaatsen



Jij weet ook dat er op die plattelands wegen veel en veel te hard gereden wordt, je kids op de fiets naar school is dus Russisch Roulette.
Dat zegt echt iets over de mentaliteit van de auto rijder.

Of tewel omdat men in een autio rijdt moet die simpele fietser het ook maar ontgelden. Tering wat een uitspraak



Ik kan nog wel even door gaan maar is niet echt nodig, je snapt zo wel wat ik bedoel.


Nee dus, ik snap je niet , je draait de boel om.

Omdat 99,9 % een auto heeft zijn de door jouw aangehaalde neveneffecten ontstaan en niet andersom
Nee ik heb geen auto en heb me al die jaren prima kunnen voort bewegen.
 
Natuurlijk zou ik ook liever met de fiets in 15min naar het werk gaan.
Maar dat is door de tijd, locatie, en afstand gewoon niet mogelijk.
Ook openbaar vervoer gaat niet. Ik wordt dus gedwongen de auto te nemen. En da's een grote kostenfaktor.

Autoverbruik terugdringen ben ik ook voor.
Ik constateer echter dat onze economie op de auto draait vanwege woon-werk verkeer, en beroepsverkeer. Dit is een gegeven, een feit.
En de staat heeft gigantische inkomsten door belasting over brandstof. Zou dat 25% minder worden dan zou dat een geweldige deuk in de staatskas betekenen.
We zitten echter al op het punt van maximale belasting voor het milieu. De overheid heeft de aanleg van spitsstroken moeten stilleggen omdat we al aan de maximale uitstoot van schadelijke deeltjes door de auto zitten.
Ook zit je met het probleem dat iedere burger vindt dat hij het recht heeft zich per auto te verplaatsen (met de zelf verdiende centjes).
Ik zie zo ook geen oplossing.

Grtz.
 
Maar er zelf toch ook wel wat aan te doen, een auto op gas of diesel of een auto die een minder verbruik heeft dus kleiner vaak zuiniger rijstijl dus starten zonder gas snel opschakelen enzovoort.

Of voor het woon werkverkeer een scooter of bromfiets nemen ja daar zitten ook nadelen aan s'winters koud en met regen nat dus en je moet voor je werk niet een vracht gereedschap nodig hebben dan gaat dat niet.

GR
 
Natuurlijk was mijn eerdere antwoord allesbehalve serieus.
Enige serieuze deel daarin is dat de overheid niks wil doen aan de achterlijke prijzen omdat daarmee hun inkomsten terug gaan lopen.
Dat die inkomsten vanzelf al stijgen vanwege de andere belastingen, dat vergeet men dan gemakshalve even.

De argumenten van mensen die al jaaaren met de bus of de fiets naar het werk gaan, slaan als een tang op een varken.
De argumenten van hangslot zijn een stuk beter.
Als je er van uit gaat dat elke auto in de file, die van een luie klojo is die alleen maar aan zijn / haar eigen gemak denkt en dan ook nog het lef heeft om te klagen, zit je er goed naast.
Het argument dat je al tijden weigert om in de bus te stappen en het daarom nu je eigen schuld is dat die bus maar af en toe binnen een straal van ruim 1 kilometer komt is te achterlijk om te bedenken.
Zal dus ongetwijfeld ook een skeptische reply zijn.

Want als het argument om niet gebruik van openbaar vervoer te maken is dat dat vervoer absoluut onbetrouwbaar, te duur en schaars is, los je dat echt niet op door te gaan schrappen in dat vervoer.

Net zoals je ook geen probleem oplost als je tientallen miljarden in een goederen trein verbinding gaat steken waarvan van te voren al bekend is dat die ook niet snel genoeg, niet goedkoop genoeg is en bovendien geen aansluiting gaat krijgen aan het eind van die verbinding.

Ook ik kan niet met het openbaar vervoer naar het werk.
Als eerste omdat die auto juist een stuk gereedschap is voor mijn werk.
Verder moet ik met regelmaat buiten reguliere tijden werken, dan is er echt geen openbaar vervoer te vinden.
Ook moet ik voor mijn werk naar plaatsen waar in de wijde omtrek geen openbaar vervoer te vinden is.
Er is niemand (ook bij de overheid) die met dit soort omstandigheden rekening houdt.
Natuurlijk, de werkgever betaalt de rekening van de HDI (en dus zuinige diesel motor) brandstof.
De kosten stijgen de pan uit.
Dat zijn niet mijn kosten want als ik een prive tankbeurt nodig heb, betaal ik per liter meer dan de baas uiteindelijk doet.
Maar het probleem is net zo groot.

En de overheid weigert pertinent dit probleem op te lossen.
Wat de overheid wel doet is spaarloon tegoeden vrijgeven zodat de burger weer blij moet zijn met de sigaar uit eigen doos.
Die moet ie uit liefde wel direkt uitgegeven worden om daarmee de economie te reden.
Dat je jezelf daarmee de interessante rente (voor zover daar nog sprake van kan zijn) door de neus boort heeft toch niemand door en je moet wat over hebben voor het redden van de economie he.

Zo zijn er nog veel meer sigaren uit eigen doos.
Die moet je niet oproken want dat kost je weer punten in je nieuwe zorg verzekering en dat tikt aan..

Ik houd er maar gauw mee op want ik word van de hele ontwikkeling wel zo ziek.
En dat kan ik niet betalen..
 
@Matrix,
geloof wat je wilt Matrix.
Ik weet, en de rest die op het platte land wonen, dat niet wij maar de overheid hier schuld aan is.
Avensis
 
Ik fiets en ik trein
Kan ik niet. Redenen heb ik al genoemd en ik kan vanwege mijn gezondheid al niet vaak fietsen.
Treinen hebben tegenwoordig te vaak en te veel vertraging en zijn inmiddels ook zelfs duurder dan de auto!
 
Ik vind het toch wel kort door de bocht om de regering verantwoordelijk te stellen voor het rijgedrag van de burger.

ALsof men je dwingt om de auto te nemen

Ja dag zo lust ik er ook een

Ik hoor niemand vertellen dat men van de zaak kilometer vergoeding krijgt.

Ik hoor (bijna) niemand zeggen dat men overstapt naar alternatieve brandstof e/o zuinigere auto

Rijden de diesels dan niet 1 op 20 en was er niet een VW die 3 liter op 100 km reed

Ik blijf erbij het ligt aan jezelf wat het je waard is en neem van mij aan door schaartse en milieuvervuiling zal de prijs eerder stijgen dan dalen.

Wen er alvast maar aan.
 
Originally posted by the matrix
Ik vind het toch wel kort door de bocht om de regering verantwoordelijk te stellen voor het rijgedrag van de burger.

ALsof men je dwingt om de auto te nemen

Ja dag zo lust ik er ook een

Ik hoor niemand vertellen dat men van de zaak kilometer vergoeding krijgt.

Ik hoor (bijna) niemand zeggen dat men overstapt naar alternatieve brandstof e/o zuinigere auto

Rijden de diesels dan niet 1 op 20 en was er niet een VW die 3 liter op 100 km reed

Ik blijf erbij het ligt aan jezelf wat het je waard is en neem van mij aan door schaartse en milieuvervuiling zal de prijs eerder stijgen dan dalen.

Wen er alvast maar aan.

Natuurlijk dwingt niemand mij om de auto te nemen.
Probleempje is dat ik machines repareer die minimaal 7.500kg of meer wegen, en da's een beetje lastig om de klanten te vragen die in een envelopje naar mij op te sturen, omdat ik anders de auto in moet.

Ik krijg geen kilometer vergoeding, ik heb gewoon een auto van de zaak. Geen kinderachtige ook trouwens.
Dat hoort ook bij het werk, de auto moet representatief zijn, ruim ivm gereedschap en ook rijden er vaak klanten mee.

Overstappen naar een kleinere/zuinige auto? heb ik gedaan. Na drie maanden liep ik bij de fysio omdat ik last kreeg van mijn rechter onderbeen en mijn rug. Het brandstof gebruik scheelde maar marginaal, en de rijkwaliteit was gewoon k*t. Dat komt ook omdat een kleine auto gewoon niet lekker meer rijdt met ruim 500 kg gereedschap achterin. Bijkomend probleem was dat ik elke avond bijna alles eruit moest halen, omdat er meer spullen op de achterbank lagen dan in de kofferbak. Da's best wel diefstal gevoelig. Ook heb ik in het verleden wel eens een serieuze klapper meegemaakt. Nou, neem van mij aan dat ik blij was met die grote kofferbak!!

Het klopt dat er diesels zijn die 1 op 20 lopen, maar dan wel bij een constante snelheid van 90 km per uur. Dat red je echt niet met de huidige verkeersdrukte. Om een gemiddelde te halen van 1 op 17 moet je al goed je best doen.

Ook je bewering dat het aan mezelf ligt wat het me waard is is niet correct. Zoals gezegd betalen de klanten de voorrijkosten. Hetgeen ook weer door die klanten wordt doorberekend aan de consument, en dat ben o.a jij Matrix.
Ik ben het wel met je eens dat het alleen maar duurder zal worden, en uiteindelijk wordt onze economie daar echt niet sterker van.

En wennen, ach alles went. Ik vindt de drukte wel eens frustrerend. Als je na een dag werken, door de spits nog eens 200km naar huis moet.
 
Originally posted by avensis
@Matrix,
geloof wat je wilt Matrix.
Ik weet, en de rest die op het platte land wonen, dat niet wij maar de overheid hier schuld aan is.
Avensis

Ik heet niet The Matrix maar ik heb bij een busbedrijf gewerkt de overheid betaald het dus die is de schuldige maar de overheid haalt nergens goedlopende buslijnen weg.

Maar ze hebben een norm er moet in een lijnbus minimaal vijf mensen zitten, dus van het begin van de lijn tot het einde, dus als er in de beginplaats tien in zitten en het volgende dorp stapppen er vijf uit en twee in blijft hij aan de norm voldoen en blijft hij rijden en dat geldt ook s'avonds maar voldoet hij niet aan de norm wordt het steeds minder bussen en uiteindelijk niets meer en dat zal er bij jou wel aan de hand zijn.

Maar dat is de problematiek van veel dorpen door de auto verdwijnen er steeds meer winkels uit de dorpen tot er op een gegeven moment niets meer is.

GR
 
Originally posted by the matrix
Ik vind het toch wel kort door de bocht om de regering verantwoordelijk te stellen voor het rijgedrag van de burger.

ALsof men je dwingt om de auto te nemen

Ja dag zo lust ik er ook een

Ik hoor niemand vertellen dat men van de zaak kilometer vergoeding krijgt.

Ik hoor (bijna) niemand zeggen dat men overstapt naar alternatieve brandstof e/o zuinigere auto

Rijden de diesels dan niet 1 op 20 en was er niet een VW die 3 liter op 100 km reed

Ik blijf erbij het ligt aan jezelf wat het je waard is en neem van mij aan door schaartse en milieuvervuiling zal de prijs eerder stijgen dan dalen.

Wen er alvast maar aan.

Je kon zelf wel een anbtenaar wezen die er zijn vette ONVERDIENDE boterham aan haalt. van dat soort lopen er al veel te veel rond
 
Originally posted by lolie
ik had er hier toch een paar hoger in geschat
Tja, als aan het quote-gedrag het iq is af te leiden! :lol:
Originally posted by Kilroy
Natuurlijk zou ik ook liever met de fiets in 15min naar het werk gaan.
Maar dat is door de tijd, locatie, en afstand gewoon niet mogelijk.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Daardoor fiets ik de afstand nog steeds in 30min. ;)

Fietsen doe ik door een grote stad. En een goed slot en goed door frame+voorwiel ergens aan vast zetten doet wonderen tegen diefstal.

Van fietsen krijg je het warm. Ook in de winter. En voor die enkele keer dat het regent als ik net ff moet fietsen, doe ik een regenpak aan.

En bij mij is de kilometervergoeding onafhankelijk voor welk vervoermiddel. Gewoon een vergoeding per kilometer, gerekend voor de snelste route. Ik zou wel gek zijn om dan nog met de auto te gaan.
 
Je kon zelf wel een anbtenaar wezen "

Nee integendeel ik ben een persoon met gezond verstand en me verre distantieer van de uitspraken van het kuddevolk alhier

Schijnbaar is het hier verboden om je mening te uiten , men wordt persoonlijk , voelt men zich aangesproken?
behalve als je met het kuddevolk meepraat dan pas ben je een peer en hoor je er bij.( En de meeste huichelaars hebben ook nog eens een fiets via het fietsenplan hahahhahah laat me niet lachen)

Op deze manier is het onmogelijk een gezonde discussie te voeren.

Ik kap met deze zinloze tijdveslindende stomme discussie.

Morgen neem ik gewoon weer de fiets (al vriezen de mussen dood van het dak en schijten de boeren ijs of regent het oude wijven met klompen) en geniet van een welgevulde beurs waarmee ik de meest leuke dingen kan doen.

Dag
 
Joh, gewoon niet reageren naar diegenen die persoonlijk worden, die hebben het schijnbaar nog steeds niet geleerd.
Maar ik heb nog wel iets voor je.:)

ALsof men je dwingt om de auto te nemen
Ja dag zo lust ik er ook een
Ik hoor niemand vertellen dat men van de zaak kilometer vergoeding krijgt.
Ik hoor (bijna) niemand zeggen dat men overstapt naar alternatieve brandstof e/o zuinigere auto
Rijden de diesels dan niet 1 op 20 en was er niet een VW die 3 liter op 100 km reed

Niemand dwingt jeom de auto te nemen. Maar zoals ik al zei kan het van het beroep afhangen, zowel afstand alsook beroepsgroep kan een obstakel vormen voor fiets of openbaar vervoer. Als touringcarchauffeur word het bijv. ook al erg lastig.
Kilometervergoeding krijg je alleen als je buiten je eigen stad werkt.
Om 06.00 uur rijden er nog geen bussen en treinen.
Alternatieve brandstof is er momenteel alleen nog voor diesels, niet voor auto's op benzine.
Diesels zijn te duur in wegenbelasting kan ik niet betalen (om maar weer even de zaak op mezelf te betrekken).
Ja gas is er ook nog, idem met wegenbelasting tenzij je een G3 installatie hebt, maar dan moet je al mazzel hebben dat ie erin ligt, want als je hem nadien er in wilt leggen hou je dan maar vast voor enkele duizenden euro's (ik hoorde iets van 3 a 5000).

Ik rijdt een auto, deze rijdt (helaas) 1:10 en is 11 jaar oud. Maar een kleinere nemen is onmogelijk, want die zou dan de caravan niet mogen trekken. Zou ik dan niet 1x per jaar op vakantie mogen met mijn gezin? Ook nog binnenland omdat voor veel mensen buitenlandse vakanties niet meer te betalen zijn?

Het ligt toch allemaal niet zo zwart/wit als dat het hier in veel gevallen voorgesteld word.
 
hoi
ik ben servicemonteur ga met mijn bedrijfs bus door heel nederland
ik doe storingen bij veel winkels ,als de brandstof duurder word
dit doorberekend naar de klant dus als klant bij de winkels betaal je dus meer
 
Helemaal met je eens er zijn uiteraard uitzonderingen en dat is dan voor de betrokkene meestal een ramp omdat daar absoluut geen compensatie tegenover staat.
Maar die mensen hoor je niet , die bersusten vaak in hun onmogelijkheid
Het meren deel met een vette beurs en een hol hoofd die..... nou ja ik laat me maar niet meer gaan.
 
Ik begrijp wat je bedoeld Matrix, daarin kan ik met je meegaan.:)
 
Ik woon grotendeels in Spanje en daar is de benzine 1,15 euro (voor Spaanse begrippen ook erg hoog!)
Blijkbaar heeft het verschil met accijns te maken. Dat is in Nederland geen vast bedrag, maar een precentage.

Als de benzine omhoog gaat, gaat in Nederland er dus ook nog vet accijns op. Het kan niet anders zijn, dan dat de overheid hier voordelen aanheeft.

Wie Netwerk van zondagavond heeft gezien, weet dat de mensen in Nederland zich hier massaal druk over maken.
Wie een oplossing heeft, kan die aandragen via de site van Netwerk. Misschien helpt het meer om oplossingen aan te dragen dan dat we met z'n alle ons blijven ergeren. ;)
 
Da's een goed idee Hansjansen, alhoewel ik zelf bijv. niet zo vlug een oplossing weet die de regering nog niet weet.
Immers, oplossingen als het kwartje van Kok eens eindelijk teruggeven en de accijnsen verlagen is ze immers al bekend.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan