Besparingstips

Peer

Sr. Member
Lid sinds
20 mrt 2022
Berichten
362
Waarderingsscore
166
Punten
43
Locatie
Noord Brabant
Naar aanleiding van deze post hoop ik hier een mooie bijdrage met besparingstips te kunnen leveren. Ik heb hem vanmiddag al op mijn eigen forum geplaatst, dus kan hem nu makkelijk kopiëren en plakken ;)

Met de huidige situatie (oorlog in Oekraïne) en de hoge energieprijzen is het handig of zelfs noodzakelijk om te kijken wat je kan besparen.
- voor de minima: waar heb je recht op?
- voor de rokers: tips om te stoppen.
- abonnementen: welke heb je nodig en kan dit goedkoper?
- boodschappen: bespaartips.
- verzekeringen: bespaartips.
- energie: bespaartips.
 
Voor de minima zijn er bepaalde zaken waarop je recht kan hebben.
Op rijksoverheid vind je een overzicht met een aantal mogelijke toeslagen. Naast de algemene toeslagen bestaat er ook nog een individuele toeslag. Via het Nibud kan je berekenen waar je recht op hebt.
Verder zijn er bij verschillende gemeentes ook een witgoedregeling. Als voorbeeld deze witgoedregeling van gemeente Groningen. Informeer altijd bij jouw eigen gemeente naar de mogelijkheden.
 
Roken: het blijft een ongezonde gewoonte, maar het blijft lastig om te stoppen. Daarnaast kost roken ook een hoop geld, en kan later voor vervelende (dure) klachten gaan zorgen. Zelf heb ik destijds veel gehad aan deze lijst met mijlpalen. In plaats van jezelf te straffen met het niet meer mogen roken beloon je jezelf met het behalen van een mijlpaal:

De effecten van stoppen met roken op het lichaam​

  • 20 minuten: het nicotineniveau zakt. Je bloeddruk en hartslag gaan terug naar het normale niveau.
  • 12 uur: de koolmonoxide verdwijnt uit jouw lichaam. Deze schadelijke stof neemt in je bloed de plek van zuurstof in. Hierdoor vermindert de zuurstoftoevoer naar jouw organen.
  • 24 uur: de kans op een hartaanval daalt. Daarnaast verdwijnt de rokersadem.
  • 48 uur: de nicotine is uit je lichaam. Je smaak- en reukvermogen verbeteren. Het kan daarnaast ook zijn dat je longen beginnen met een grote schoonmaak en je slijm gaat ophoesten.
  • 72 uur: de belangrijkste irriterende stoffen zijn verwijderd door je longen. Je kan nu wat makkelijker ademen en je krijgt meer energie.
  • 2 tot 12 weken: de bloedcirculatie verbetert. Je conditie gaat er hierdoor op vooruit en bewegen gaat makkelijker. Dit komt doordat je longen makkelijker zuurstof opnemen dan voorheen.
  • 1-9 maanden: de rokershoest is weg en de stopper heeft meer adem.
  • 1 jaar: de kans op hart- en vaatziekten is gehalveerd.
  • 5 jaar: de kans op een beroerte is nu net zo groot als bij een niet-roker
  • 10 jaar: het verhoogde risico op longkanker is gehalveerd. Je risico op andere vormen van k**ker wordt ook steeds kleiner.
  • 15 jaar: het risico op hart- en vaatziekten is gelijk aan dat van een niet-roker.
Nog leuker is om het geld apart te houden en daar een doel voor te vinden als extra beloning voor jezelf. En samen stoppen kan ook samen aanmoedigen betekenen om het vol te houden.
Jouw zorgverzekering kan ook zaken (deels) vergoeden om het stoppen met roken te ondersteunen. Denk hierbij aan een coaching, medicijnen of een laserbehandeling. Zorg ook voor voldoende afleiding voor de momenten waarop je zin hebt om te roken.
 
Abonnementen: Welke heb ik, welke heb ik ook echt nodig en welke kunnen goedkoper?
Abonnementen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. We hebben verschillende streamingsdiensten, internet abonnement en mobiele abonnementen. Daarnaast zijn ook de tijdschriften en de week en maandbladen en loterijen zaken waarop mogelijk iets te bezuinigen valt.
Bij mobiele abonnementen word het bellen steeds goedkoper en zal vooral de databundel bepalend zijn voor de prijs. Door zoveel mogelijk van wifi gebruik te maken kan je vaak al met een lagere databundel uit zien te komen. Voor het gebruik van navigatie kunnen offline kaarten een uitkomst bieden, en het niet continu checken van de social media geeft naast minder gebruik van mobiele data ook nog eens rust.
Streamingsdiensten zijn ook haast niet meer weg te denken, maar die behoren nog steeds niet tot de essentiële levensbehoefte. Wil je jouw streamingsdienst niet opgeven, kijk dan of je kan bezuinigen door een goedkoper abonnement te nemen (zonder Dolby Atmos en 4K) waarbij je nog wel gewoon van films en series kan genieten. Daarnaast kan het delen van een abonnement ook voor voordeel zorgen.
Bij de vaste internet aansluiting kan het lonend zijn om na afloop van het contract over te stappen naar een andere provider. Hierbij kan je dan vaak van leuke acties gebruik maken. Met een mobiele abonnement is dat uiteraard ook mogelijk. En met een combinatie van een vaste aansluiting en een mobiele abonnement bij dezelfde provider kan je dan ook nog voor extra korting in aanmerking komen.
 
Boodschappen: Je het ze nodig.
Houd eens een paar weken bij welke boodschappen je in huis haalt en wat het kost. Kijk dan eens wat je kan besparen door bijvoorbeeld voor andere groente te kiezen. Eet je elke dag vlees? Door dit tot een paar keer per week te beperken kan je ook geld besparen, en je bespaard gelijk een hoop dierenleed en impact op het klimaat. 3 vliegen in 1 klap dus. Houd ook de aanbiedingen bij verschillende supermarkten goed in de gaten. Probeer bij langer houdbare producten iets meer in te kopen bij een mooie aanbieding om zo op latere aankopen te besparen. Bij Albert Heijn kan je met een persoonlijke bonuskaart ook nog eens extra persoonlijke aanbiedingen selecteren. En indien je het kan missen: spaar ook de virtuele zegeltjes. Voor €0,10 extra per €1,00 aan boodschappen krijg je een virtuele zegel om te sparen. Bij een vol boekje kan je dat laten verzilveren door het contant uit te laten betalen of door middel van retourpinnen. Je hebt dan een mooi spaarpotje voor bijvoorbeeld de dure decembermaand. Het sparen kan je eenvoudig pauzeren via de app voor het geval dat een keer niet uit komt. Uiteraard hebben andere winkels weer hun eigen acties.
Zaken zoals wasmiddel kan je veelal voordeliger halen bij o.a. het Kruitvat (houd de acties goed in de gaten) of mogelijk bij de Action. Kijk dus goed wat je nodig hebt en waar dat het voordeligst is. Uiteraard is het verbruik van €10,00 aan brandstof om om te rijden voor €7,50 aan voordeel ook weer niet aan te raden. Winkels op loopafstand? Altijd een mooi moment om de benen even te strekken.
 
Verzekeringen: Ze zijn verplicht.
De zorgverzekering (overstappen kan weer aan het einde van het jaar) kan een besparing opleveren. Kijk vooraf welke zorg je nodig hebt of denkt te hebben. Een verzekering die €10,00 per maand goedkoper is maar waarbij je dan €15,00 extra per maand zelf bij moet leggen is onder aan de streep juist duurder. Kijk dus wat je in de basis nodig hebt en wat je eventueel extra moet verzekeren. Let ook goed op voor het overstappen of aanvullende pakketten mogelijk zijn zonder een medische toetsing, dit om teleurstelling te voorkomen.
Zelf zit ik met mijn zorgverzekering bij VGZ via United Consumers, waarbij ik elke maand mijn korting op spaar. Deze kan ik later uit laten betalen of gebruiken in de webshop van Paradigit. Naast de zorgverzekering kan je ook voor andere zaken bij United Consumers terecht om korting te sparen.
Let bij het afsluiten van de zorgverzekering wel op dat VGZ andere polissen aanbied via United Consumers dan via het direct afsluiten bij VGZ.
 
Energie: de kostenpost van 2022.
Energie is dit jaar iets wat het hardst in prijs is gestegen. De welbekende tips zijn korter douchen en in de winter de thermostaat een graadje lager instellen. Vochtige lucht heeft meer energie nodig om op te warmen. Hierdoor kan het de moeite lonen om ook in de winter tussendoor goed te ventileren. Naast de extra trui of een jas om aan te trekken kan thermosondergoed ook een aangename en comfortabele oplossing zijn. Hierdoor blijf je beter warm zonder die hinderlijke jas of extra trui om te moeten hebben. Kijk ook eens wat er op het gebied van verlichting en elektrische apparatuur te besparen valt. De volle pot koffie overgieten in een thermoskan scheelt al weer onnodige stroomkosten, welke verdeeld over een heel jaar toch weer een leuk bedrag kan zijn waarmee je weer andere leuke dingen kan doen. Kijk dus niet alleen naar de moeite dia alles kost, maar ook met waar je jezelf mee kan belonen van die besparing.
 
Een aantal mensen kan natuurlijk besparen op de zaken die je al noemde.
Bij ons liggen al de plannen om te besparen op elektriciteit door allerlei zaken. Op gas kunnen we zo goed als niet besparen, want daar maken we al minimaal gebruik van.

Maar de boodschappen, die doen we al zo goedkoop mogelijk omdat er al te weinig ruimte was. Dat wordt wel duurder maar daar is nauwelijks nog besparing mogelijk.

Internet abo gaat hier ook omlaag van 350 naar 100 mbit, scheelt weer 5 euro per maand, net als de vaste telefonie, die gaat naar een voip nummer en dat is ook weer enkele euro's per maand.

Het probleem is echter dat je op een gegeven moment op een bodem zit, als dan nog wat prijzen stijgen kun je totaal niets meer bezuinigen, daarom is het fijn als je nog wat ruimte om te bezuinigen kunt overhouden.

Er is ook nog ruimte voor de overheid om te helpen. Om te beginnen met die 120% regeling. Waarom is dat weer iets wat per Gemeente vast te stellen is. Want veel Gemeentes hebben die regeling. Maar de Gemeente Maastricht vond het schijnbaar nodig om niet al te lang geleden dit te wijzigen en naar een 110% regeling te zetten. Met als gevolg dat wij dus al weer buiten de boot vallen.
Voor mensen die op het randje zitten is dit gewoon funest. Nu krijgen we bijv. iets meer WAO en invaliditeitspensioen, maar het had nauwelijks gescheeld of door die verhoging zaten we weer boven de 120% norm en dan zouden we ook geen recht meer hebben op de energietoeslag.

Dus daar ligt ook nog wel een verbeterpunt voor de overheid. Hou dat gewoon in elke gemeente of stel dat verplicht voor elke gemeente op 120% zoals het altijd geweest is. Dan krijgen de mensen die op de grens liggen tenminste ook weer wat ademlucht in plaats van steeds tussen wal en schip te vallen en daarmee een kuil in te vallen.

Andere bespaartip: Als je in het buitenland gaat tanken, neem een kruikje mee (wel voorzichtig vervoeren) voor je scooter.
Evt. wat meer te voet gaan en wat meer te fiets.
 
Aan besparen hebben wij hier ook gedaan, zeker toen ik vorig jaar volledig afgekeurd werd en dus een flinke terugval had in mijn inkomen.

Ik wist dat het er aan zat te komen, en heb dus een half jaar voor dat dit feit er was een financieel advies gevraagd bij mijn bank waar onze hypotheek en alle verzekeringen lopen.
Samen met die adviseur zijn begonnen aan dingen die omlaag konden, zoals bijvoorbeeld het Netflix/videoland en internet abonnement.

Ook hebben wij een andere auto gekocht, we zijn afgestapt van de Zafira, en rijden nu een Meriva, want ik rij momenteel maar een 3000 kilometer per jaar.

Tevens, nu ik meer tijd heb, fiets ik laat in de middag even naar de supermarkt, want aan het eind van de middag worden versproducten afgeprijsd.

Tevens zijn we alles aan het doen om zoveel als mogelijk van het gas af te geraken, we hebben bijvoorbeeld een 5 liter waterkoker aangeschaft, en die gebruiken we om water te koken, en dan met koud water op een normale temperatuur te brengen om schoon te maken en bijvoorbeeld de auto's te wassen. Reden hiervan is dat we maandelijks meer dan 200 Kw, terug leveren met onze zonnepanelen.

Er zitten nog meer dingen in de planning, zoals een aanpassing in onze meterkast, van 5 naar 8 groepen, als het kan zonnepanelen er bij op onze garage, en wellicht een airco dan.

Dit alles gaat natuurlijk geld kosten, maar op de langere termijn levert het wel 1 en ander op.

Ik ben nu aan het stoeien met zonnepanelen sets via Ali.

Maar er zijn buiten dit alles nog meer dingen waar je mee kunt besparen, bijvoorbeeld to good to go.
Ook heb ik hier wel eens gezegd over de acties van 1 + 1 gratis, maar daar zitten vaak producten bij die je beter niet in de diepvries kunt doen,
dus doe dit dan samen met de buren, de 1 koopt bijvoorbeeld 2 zakken Thaise groentes, en de ander zakken zakken andijvie. [ruilen]

Ach er is zoveel waar je op kunt bezuinigen.

Laatste voorbeeld, koop een ibc, een watervat van 1000 liter, en sluit die aan op jou regenpijp, en je kunt heel de zomer de planten water geven, en als het écht zuinig moet, vul een emmer of gieter om de wc door te spoelen na een [kleine] boodschap. ;)

Nou hou ik even op.
 
Mijn verwarming draait op stadsverwarming. Nu heb ik vorig jaar alle regelkranen vervangen door smart regelaars. Deze zijn programeerbaar in tijd en temperatuur. Een temperatuursensor dient als thermostaat en die regelt de radiotaoren via on/off en gaan uit en aan wanneer ik wil.

Ook heb ik smart powerswitchen die de verlichting en diverse zaken op mijn gewenste tijden uit en aan zetten zodat ik daar geen omkijken naar heb.

Indien het in het najaar wat kil wordt gebruik ik de airco als verwarming, hoog rendement en dus niet alle radiatoren gaan brullen.

Tevens is ledverlichting mi minder slim omdat de ledlampen alleen licht geven, als je de ouderwetse gloeilampen gebruikt is het 90% warmte en 10% licht dus ipv 10watt led naar 60watt gloei en dat merk je . En kan de verwarming wat lager.


Op voeding hebben we bespaard door slechts 3x in de week max 100 gr vlees te eten maar dan wel het beste vlees. De andere dagen door ipv vlees een eitje of soep met brood of een broodje gezond.
In pasta een handvol wokgarnalen ipv vlees of gehakt.

Zaterdags gaan we altijd snacken met zrlf gemaakte vietnamese loempia's
Steeds maken we 16 stuks en verorberen 4 stuks op zaterdag, ieder 2.

Dus morgen middag 2x loempia en in de avond een excelent broodje van AH uit de reclame gevuld met zalmfilet en avocado.

Zondag, kropsla krieltjes en tomaat en komkommer dressing . En 1.5 gekookt ei M
Eenvoudig lekker en kost ca 2-3€ pp
 
Ik ben gaan besparen op brandstof. In plaats dat ik elke week tank, tank ik nu om de twee weken en pak wat vaker de Honda MB of de e-bike..die ik nog eens wil opvoeren. ;)
Bovendien heb ik een aantal abonnementen er uit gegooid, zoals Netflix, Discovery+ en dergelijke, en ben ik met mensen abbo's gaan delen.
Gas gebruik ik al jaren alleen nog voor het sanitair en doe alles elektrisch zoals het verwarmen en koelen van het huis.
Ook gaat de extra auto de deur uit. Deze staat alleen maar op de parkeerplaats en doe er niets meer mee, dus zonde geld.

Voor de rest zou ik niet weten waar ik nu nog op zou moeten besparen.
 
Mijn tips voor de supermarkt.

Besparen doe je ook door af en toe 'nee' te zeggen zoals met impuls aankopen.

Ik loop regelmatig langs de Chinees en ik denk dan, zal ik een bami speciaal meenemen. Door die €10,00 te besparen kan ik weer 5 dagen voeding inslaan. En koop geen voeding waar je op dat moment trek in hebt maar zoek naar de aanbiedingen en stel dan een weekmenu samen.

Ga nooit de supermarkt in met trek (honger komt alleen voor in de derde wereld landen), en niet zonder een boodschappenlijstje want dat is funest want geheid dat je de verkeerde producten koopt. Kijk ook eens op de onderste schappen want daar liggen vaak de goedkopere producten. Waarom jam kopen voor €1.89 als er ook een goed product ligt voor €1,19?

Vergelijk de aanbiedingen in de folders met andere supermarkten want soms kan je €0,40 op hetzelfde product besparen omdat een bepaalde supermarkt gewoon standaard duurder is dan een andere supermarkt, ook met aanbiedingen. Zoals Hollandse sperziebonen voor €1,39 bij de lands grootste grutter en elders €0,99. Als je zo op diverse producten kan besparen dan kan je per week heel wat besparen want €1,00 per dag besparen levert €365,00 per jaar op.
 
@the matrix ik heb nog 1.

Gelijk achter elkaar gaan douchen.
Dan is de warmwater leiding nog heet.
Want steeds die leiding opwarmen is verlies en kost ook veel gas.

Owwwja en niet gaan stressen want dan ga je zweten en moet je weer douchen.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Ok, ik heb het al eerder geschreven hier maar trek eens alle stekkers eruit van apparaten die je niet dagelijks gebruikt. Denk dan aan een magnetron, wasmachine, radio's, stekkers van lampen. Gebruik je de PC voor langere tijd niet zet hem in de slaapstand of nog beter helemaal uit.


Ontdooi regelmatig het vriesgedeelte van je koelkast of de vriezer want als er te veel ijs inzit verbruikt hij meer.
Neem een energie besparende douchekop die ook met een lagedruk de waterstraal goed verspreidt.

Wie een maandelijks overzicht krijgt van zijn energieleverancier zal zien dat ook dit een besparing oplevert.

En omdat ik bijna al op van alles heb bezuinigt moet ik nu op de kleinste dingen letten. Tap ik koud water af voor het koken dan laat ik het water eerst op kamertemperatuur komen dat scheelt ook weer in het gasverbruik. :)
 
Laatst bewerkt:
En dan nu een paar tips aansluitend op wat parabolica aangeeft.

Koelkast -- trek die eens van de muur en schroef de achterkant open , ongelooflijk wat daar een stofnest zit.

Zo ook de droger die je mss grbruikt , barstens vol pluizen van het wit rn kleurgoed. Nog beter is niet alles in de droger maar hang de kwetsbare op een hangertje te drogen .

Ow ja er zijn koelvries kasten die een automatisch ontdooisysteem hebben.
Stop in de koelkst in het midden een thermometer en regel die af op 6 graden onderin wordt het 4 graden en boven in 7-8 graden. Ik monitor de temperatuur in koelkast en vriezer en zie in de smart app het temperatuurverloop. Komen de waardes boven de geweenste temperatuur dan krijg ik een seintje.


Ook interessant is apparatuur aan te sluiten op een smart powerplug. Kun je scenes maken die de switch aan en uitzet. Het is een investering maar geeft snel positief resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip: Android tv's als bijvoorbeeld Sony, Philips, Samsung e.d. willen in de standby stand nog even veel stroom verbruiken, tot wel 150 watt!
Dit heeft te maken met data wat nog over en weer wordt verstuurd na het uitschakelen van de tv.
Haal deze na het kijken van de stroom af wanneer dit het geval is. Bij een lokale bouwmarkt zijn eenvoudige stroommeters te koop om dit te meten.


123
 
Samsung e.d. willen in de standby stand nog even veel stroom verbruiken, tot wel 150 watt!

Mijn Samsung TV gebruikt standby maar 9 watt maar ik zet nu wel mijn Dreambox helemaal in de diepste slaapstand en niet standby.

Ook al lust ik best wel af en toe een pizza, frikandellen, patat, bami blokken of kaasbroodjes ik gebruik bewust mijn minioven en frituurpan niet meer. Scheelt mij meer dan €5,00 per maand is €60,00 p/j.

Luxe koffiemachines die zo'n 1050 Watt verbruiken die 24 uur standby staan en soms zich soms automatisch inschakelen, buiten de aanschafprijs om een dure liefhebberij, en de klassieke verbruikt 700 watt op het moment als je ook echt de koffie zet.
 
Luxe koffiemachines die zo'n 1050 Watt verbruiken die 24 uur standby staan en soms zich soms automatisch inschakelen, buiten de aanschafprijs om een dure liefhebberij, en de klassieke verbruikt 700 watt op het moment als je ook echt de koffie zet.
Ho ho!!!!! niemand komt aan mijn koffiemachine!! Dat ding is van levensbelang en hangt nog net niet aan mijn lichaam via een infuus! :balketting:
;)

Maar zonder gekheid, ik zal deze eens meten op verbruik in standby. Goede tip!

Edit:
Standby is 3.4 watt en deep standby, dus eigenlijk in de uit-stand is het 0.1 watt.. Dat is te overzien.
Overigens, het starten van dat ding is enorm! 3400 watt! Gelukkig is dit niet een heel uur lang.
 
Laatst bewerkt:
Mijn zoon heeft zijn eigen besparing gevonden. Hij gaat de winter doorbrengen in Thailand. Geen verwarmingskosten en goedkoop leven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Even beetje opgeruimd. In dit onderwerp uitsluitend tips a.u.b.

De rest (bezuinigingsproblemen, overheids issues enzo) zijn naar hier verhuisd.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan