bestratingsprobleem

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
928
Punten
113
Leeftijd
75
De bestrating in de achtertuin en de oprit bestaan uit de zogenaamde trommelstenen.
Aangezien dit het bouwvakker forum is ;-) heb ik een vraag betreffende een sferisch probleem op deze stenen.

Ze waren bezaaid met groene aanslag en erg smerig , dus ipv de stenen onderste boven te leggen heb ik ze gereinigd met een nieuwe Karcher hogedruk reiniger , (de oude ging na 10 minuten in rook op, dit terzijde)

Nadat de boel schoon gespoten was en ik mezelf ontdaan heb van troep is het resultaat verbluffend . Schoon zijn de trommelstenen,

Was dat maar waar op de stenen zitten zwarte vlekken die met geen mogelijkheid te verwijderen zijn,
Krachtig ter plekke spuiten
Enkele stenen met chloor laten intrekken
Enkele stenen met soda laten intrekken
Enkele stenen met Biotex laten intrekken
Enkele stenen met groenreiniger laten intrekken
Enkele stenen met wc reiniger laten intrekken

Geen van bovenstaande middelen had ook maar enigszins succes.

Dus nu maar raad gevraagd aan lieden op dit forum die dit probleem herkennen en een oplossing weten die de stenen weer schoon maken.
iedere suggestie die al niet vermeld is is :welkom:

Koop eens een zak wit zand, en was veeg eens een stukje opnieuw in ( schuren ).

En anders, tja, wordt het toch omdraaien.

En even ter info: We zijn hier geen bouwvakkersforum, maar dit kan dus in het offtopic gedeelte!

Ik had ook zwarte vlekken in het straatwerk: oorzaak, mijn lieve zoon die de olie probeerde af te vullen van zijn brommer.
Bij mij werkte de remmenreiniger, gewoon zo'n spuitbus van de Action en flink doorspuiten en dan opnemen met een doek. Na een paar keer was tot mijn grote verbazing alle olie eruit.

Het zijn geen olie vlekken maar een soort mos of ander organisme.

alle daarin vermeldde middelen heb ik reeds uit de treuren gebruikt. Geen resultaat.

Heel internet afgespeurd allemaal dezelfde middelen worden opgesomd, en het resultaat is bedroevend , iemand heeft chloor gebruikt en na herhaalde behandelingen is het minder geworden.

Maar om nu 50m2 met puur chloor te gaan behandelen , dan komt de hele wijk in ademnood en richting intensive care......

Hi Matrix,

Hier al jaren hetzelfde probleem, tot nu toe geen oplossing gevonden. Wie het weet mag het zeggen.

B.

the matrix;230538 zei:
alle daarin vermeldde middelen heb ik reeds uit de treuren gebruikt. Geen resultaat.

Heel internet afgespeurd allemaal dezelfde middelen worden opgesomd, en het resultaat is bedroevend , iemand heeft chloor gebruikt en na herhaalde behandelingen is het minder geworden.

Maar om nu 50m2 met puur chloor te gaan behandelen , dan komt de hele wijk in ademnood en richting intensive care......

Ik ben al lang bezig met het vinden van een oplossing voor mos, en wel op ons (bitumen) dak.
Heel, heel veel gelezen, in diverse talen, maar nergens de oplossing, die mij zou helpen, of ook maar ??n antwoord, dat jou misschien zou helpen.
Wat mij wel opvalt, is, dat dat deel van ons dak, dat veel zonneschijn krijgt, minder begroeid is.
Misschien moet je wat struiken kappen...??? gr. George

PS. Ergens is mij geadviseerd berkenschors te koken in een grote ketel. en de afgekoelde bouillon hiervan over het oppervlak te verspreiden...
Wij hebben niet zo?n grote ketel, dus heb ik nog niet gedaan...

PS 2: "50m2 met puur chloor te gaan behandelen"???? Ik moet gelijk aan Geert W. denken... Of woon jij niet in zo?n wijk....?

Alles wat niet in aanraking komt met het weer is smetteloos , alles wat in de regen staat is besmeurd, dus onder de carport zijn de stenen perfect schoon en blijven schoon, alles wat in de regen zon etc bevindt worden besmeurd met groene aanslag en die zwarte vlekken.

Groene aanslag hoofdzakelijk op schaduwrijke delen en is best te verwijderen (tijdelijk)

Maar die zwarte vlekken zijn aggressief en laten zich (nog) niet verwijderen.

Mooi is anders.

Als het echt een soort van mosprobleem is, haal er dan eens een steen uit en ga er eens mee naar een speciaalzaak!

Ik weet niet of Benfried bij jou in de buurt zit, maar die hebben vaak middelen die het zo oplossen, alleen zul je tegen het probleem oplopen dat je voor die middelen een zgn spuitlicentie moet hebben. ( Geldt ook voor Boets trouwens, van Nederkassel in de Ambachten! ;) . )

ik heb destijds schoonmaak azijn gebruikt (onverdund).
Met borstel ingewreven laten inwerken ,aanslag word na ongeveer 48 uur bruin en
is kapot.
hogedruk reiniger eroverheen en daarna nieuwe zand voor tussen de voegen.
Is wel wat werk maar je bent ervan af.(voor een tijd natuurlijk)
maar als je het daarna bijhoud blijft het weg.
En schoonmaak azijn is niet te duur.
Nu het mooie weer begint heb je weer iets te doen.
Oja niet vergeten doen als het droog is het beste als de zon schijnt.

@Matrix: Je hebt gelijk.Alles wat niet vochtig wordt blijft schoon.
De plavuizen tegen ons huis, onder uitloop van dak, blijven blank. Die daarbuiten zijn wel donker uitgeslagen.

Ik was gisteren onkruid tussen onze plavuizen aan het verwijderen, en gebruikte daarbij een kleine staalborstel. Daarbij zag ik bij even schuren over donkere plekken, dat het wel degelijk mos is. Onder het donkere komt groen tevoorschijn, en daarna de schone tegel.

Scubadiver geeft aan, dat hij met schoonmaak azijn succes had.
Dat heb ik hier ook intensief geprobeerd, maar zonder resultaat.
Misschien hebben wij hier in Finland hardnekkiger mos, dan in zuidelijkere streken..?

Er is hier wel een middel in de handel, wat als mos-verwijderend wordt beschreven, maar ? ? 20,- per klein flesje, ga ik dat niet uitproberen op onze plavuizen, en zeker niet op het dak. (Wat voor invloed zal het hebben op bitumen?)

Dus, als je echt schone tegels wilt, moet je enkele staalborstels aanschaffen, en wachten tot de padvinders voorbijkomen, voor "een heitje voor een karweitje..." gr.George

Vraagjes, hoeveel is het percentage van het chloor?
Wat is het merk van het pure chloor?

Puur chloor is te koop in 12 tot 15 % en te koop in 32 tot 35 %
Echter dan moet je wel iets van een zwembad hebben.
Dat het percentage wisselt heeft te maken met het zonlicht.
Zon heeft heel veel invloed op chloor dus ook op het resultaat als je het gaat gebruiken in de zon.

Als je het hebt over dik bleek of chloor voor schoonmaak heb je het over 1%

Fijn om te weten dat van chloor.Chloor is dus geen optie om te gebruiken op zo'n oppervlak. De hele buurt in coma helpen ligt niet in mijn aard.

Ik ga de staal borstel proef eens uitproberen op een steen. Als dat lukt heb ik wat te doen ipv geraniums kweken.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan