Bevestiging e-mail dat bericht is ontvangen op de e-mailserver

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Ik ben er kortgeleden achter gekomen dat Telfort zonder zijn klanten op de hoogte te brengen veranderingen heeft doorgevoerd in de software van de e-mailserver en er beperkingen zijn doorgevoerd, ze beroepen zich op veiligheid? Het zal wel te maken hebben met de vele e-mailadressen die zijn gelekt op het internet met als het gevolg de overlast van bakken spam en duizenden kachten.

Als ik voorheen een e-mail verzond dan kreeg ik standaard een afleveringsbevestiging dat de e-mail was afgeleverd op de e-mailserver. Nu ontvang ik die bevestiging niet meer en naar het schijnt, en zoals een medewerker van Telfort dit ook bevestigd, is dit om veiligheidsreden ingevoerd?

Zijn er forumleden die via de KPN of Telfort hun e-mail lezen en verzenden en bijvoorbeeld met Outlook en hier ook last van hebben of heel misschien ook een oplossing hebben. Als ik rechtsreeks inlog op de webmail van Telfort dan werkt het wel en krijg ik wel netjes een bevestiging dat de e-mail is afgeleverd op de emailserver.
 
Je hebt ontvangstbevestigingen en leesbevestigingen.
Een leesbevestiging moet de ontvanger van de mail aangeven of hij die wel of niet (of standaard wel of standaard niet) wil sturen aan de afzender.
Een ontvangstbevestiging is een automatisch bericht wat (indien je ontvangstbevestiging activeert) door de versturende mailserver gestuurd wordt. Ik ga er van uit dat je deze bedoeld.

Maar ik begrijp het verhaal niet. Als dit echt op de mailserver is ingesteld, dan zou je het ook niet meer via webmail moeten krijgen, want webmail is feitelijk niets anders dan rechtstreekse toegang op je mailbox op de mailserver. Sterker nog, als je dus op je webmail de mail zou versturen en dan meteen uitloggen, komt die bevestiging dus alsnog in je mailbox en zou je die moeten kunnen ophalen met Outlook.
Dus dat is wat het verhaal extra vreemd maakt.
1.) Als het wel lukt met webmail, stuur je dan naar hetzelfde adres als je stuurt vanaf je Outlook?

Het zou middels een heel technisch verhaaltje misschien wel kunnen om niets meer naar mail clients terug te sturen maar dat zou wel heel erg apart zijn.
Ik weet dat ze tegenwoordig vaker bounces uitschakelen die aangeven dat een e-mail adres niet bestaat of de mailbox van de ontvanger vol is. Reden daarvan is inderdaad dat spammers zo testen of mail adressen bestaan en ze aldus kunnen gaan spammen.

Echter... dan zou je helemaal niets meer moeten zien, ook niet meer in Webmail.
2.) Gebruik je pop3 of imap in je Outlook?

Ik heb geen Telfort, misschien dat anderen kunnen antwoorden of ze dit herkennen. Een andere truuk is om tijdelijk even Thunderbird te installeren en te kijken of je hem daar ook niet meer mee krijgt.

Kortgezegd zou dus het antwoord van de medewerker kunnen kloppen dat ze die meldingen uitgezet hebben, maar dan zou het met webmail ook niet meer mogen/kunnen werken, dus blijft het bijzonder vreemd in mijn ogen.
 
Hoi Black Tiger,

Het gaat inderdaad om een ontvangstbevestiging dat de e-mail is afgeleverd op de emailserver en niet om een leesbevestiging. In de settings van mijn Outlook staat het gewoon bij alle verzonden e-mail standaard geselecteerd dat ik die bevestiging wil ontvangen.

Als er in de webmail een bevestiging klaar staat van een door mij verzonden e-mail via webmail dan is die gewoon met Outlook binnen te halen.

1] Verstuur ik een e-mail naar Hotmail met Outlook dan ontvang ik geen bevestiging maar wel met webmail en dit is naar hetzelfde e-mailadres.

2] Ik gebruik POP3 omdat met IMAP de mail op de server blijft staan zolang je die niet opent en alles zich synchroniseert met Outlook. Zou mijn emailaccount ooit gehackt worden dan staat mijn hele e-mail historie op de emailserver bij Telfort omdat niet alle e-mail standaard wordt gedownload zoals met POP3 wel gebeurd.

Het is inderdaad vreemd dat als ik via Outlook een e-mail verstuur er geen ontvangstbevestiging meer wordt ontvangen en met webmail wel en het lijkt er dus meer op dat Outlook het niet meer ondersteund. Die vraag heb ik daarom nog eens voorgelegd op het Telfort forum of het met IMAP wel zou werken. Het draadje kan je lezen op het Telfort forum waar naar ik een link heb geplaatst in mijn vorige posting. 

Trouwens een verzoek om een leesbevestiging via Outlook naar Hotmail is ook niet meer actief als je daar om vraagt met die kl*te Outlook app op W10.

Gezien die eerdere reactie van een Telfort medewerker dat het uitgeschakeld zou zijn heb ik daarom maar eens gebeld met de ACM (consumentenwetgeving telecom) omdat die bevestiging toch essenti?le informatie is als je communiceert met belangrijke instanties en personen. 

Net een telefoontje gehad van de ACM (terugbel actie) en dat Telfort (KPN) dit eenzijdig mag uitzetten en dat er geen wetgeving bestaat dat het verplicht is om bevestigingen door te laten.

Ik zal straks eens kijken of ik thunderbird even ga installeren en wat daarvan het resultaat is.
 
Net thunderbird ge?nstalleerd en ook hier ontvang ik geen afleveringsbevestiging mee dus het zit toch aan de kant van Telfort.
 
Het is inderdaad wat apart, maar er bestaat geen wetgeving op de e-mail ontvangstbevestiging. Ondanks het feit dat e-mail nu dezelfde status heeft als een reguliere brief per briefpost.

Met Thunderbird lukt het dus ook niet maar nu vraag ik me toch heel erg sterk af hoe ze dat geflikt hebben want:
Als er in de webmail een bevestiging klaar staat van een door mij verzonden e-mail via webmail dan is die gewoon met Outlook binnen te halen.
Dit geeft aan dat de functionaliteit dus nog gewoon bestaat op de mailserver van Telfort en dat geeft tevens aan dat ze het specifiek voor mail clients uitgeschakeld hebben. Dat zal vermoedelijk in Dovecot of zoiets gebeurt zijn, niet in Exim zelf.

Dan heb je kans dat het wel werkt als je imap gebruikt. Maar ik begrijp je keuze, ik maak ook liever gebruik van pop3 met eigen backups omdat als er iets mis gaat, je hele mailgebeuren open staat voor de hacker. Of als je alles kwijt raakt heb je geen poot om op te staan. Of je moet alsnog zelf back-ups maken.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of dat alleen bij Telfort het geval is of ook bij KPN en Xs4all die ook van KPN zijn.

Ik neem aan dat je wel gewoon gebruik maakt van e-mail authenticatie? Dus usernaam en wachtwoord verzenden voordat je mail gaat versturen?
 
Goedemiddag Black Tiger,

Ik heb het nog niet kunnen proberen met Thunderbird en IMAP (druk, druk), dus ik ben ook benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Op het forum van Telfort is er in ieder geval nog geen reactie geplaatst. Ik zal later of morgen nog even bij het KPN forum gaan spioneren of KPN het ook heeft uitgeschakeld. Het moet zo voor de 11de april zijn gebeurd.

Wat houdt Dovecot en Exim in? :)
 
Helaas met Thunderbird en IMAP ingesteld werkt de afleveringsbevestiging ook niet dus is die optie uitgeschakeld voor mail clients. Voor zolang als het duurt werkt het wel via de webmail.

Een beetje rare actie van Telfort/KPN en ondanks dat het ??n bedrijf zou moeten zijn lees je op de forums twee verschillende antwoorden. Bij Telfort is het om de veiligheid en bij KPN omdat niemand het meer ondersteund? Alsof alle e-mailadressen van de overheid eindigen op @gmail.com?

 
Ik heb thunderbird en gmailaccounts en een eigen domein account. Ik heb nog nooit eern ontvangst bevestiging van de servers ontvangen niet van gmail en niet van van mijn hostingbedrijf.
Dit al tig jaren zo
 
the matrix zei:
Ik heb thunderbird en gmailaccounts en een eigen domein account. Ik heb nog nooit eern ontvangst bevestiging van de servers ontvangen niet van gmail en niet van van mijn hostingbedrijf.
Dit al tig jaren zo

Vreemd the matrix maar ik heb er andere ervaringen mee althans buiten gmail om dan. Hotmail doet niet moeilijk en emailservers van de meeste grote instantie bevestigen de aflevering gewoon met een e-mail.

Voor mij heeft een bewijs van aflevering meer waarde dan een leesbevestiging want die kan je negeren maar bij een afleveringsbevestiging is het de server die het afleveren van de e-mail bevestigd. En als het echt een belangrijke e-mail is dan kies ik vaak voor beide opties.

Maar zou ik al die e-mails die belangrijk zijn als aangetekende brieven moeten gaan verzenden dan ben ik ?250,00 per jaar kwijt. En dan nog als dat gezeur van mensen dat ze mijn mail nooit hebben gelezen om dat hun postvak-in vol zit met reclame. :)
 
Wat houdt Dovecot en Exim in? :)
Exim is de meeste gebruikte MTA (mail transfer agent) oftewel mailserver ter wereld. Dovecot is een applicatie die er vaak voor draait. Via deze applicatie die de authenticatie afhandelt kunnen e-mail clients dan contact maken met de postvakken op de mailserver via pop3 ofwel imap.
Dat zou dus ook kunnen verklaren waarom het met imap ook niet lukt.

Inmiddels heb ik wel de vraag uitgezet op een technisch forum hoe het kan dat het dan op webmail wel werkt.

En inderdaad ook bij KPN is het uitgeschakeld zoals hier valt te lezen.
Waaruit meteen ook blijkt dat desbetreffende medewerker/moderator niet helemaal weet hoe het werkt want:
Dit omdat een ontvangstbevestiging alleen werkt als alle mailservers op de route dit ondersteunen
hetgeen dus incorrect is, want mail gaat helemaal niet via allerlei andere mailservers op de route, e-mail wordt rechtstreeks verzonden naar de ontvangende mailserver.

en niet van van mijn hostingbedrijf.
Als dat een mij bekend hosting bedrijf is dan is dat vreemd te noemen want ik krijg wel ontvangst bevestigingen. Dit is echter ook afhankelijk van de ontvangende mailserver, als die geen DSN (delivery status notice) versturen houdt het ook op.

Feit is dat steeds meer ISP's en hosting bedrijven deze optie uitschakelen om spam te voorkomen, dat is op zich dus ook niet vreemd.

Het is echter wel vreemd dat het met Webmail wel werkt en dat maakt mij nu juist nieuwsgierig. Want als je het op de MTA (bijv. Exim of Postfix) uitschakelt dan zul je het ook in Webmail niet meer actief zien.
 
Black Tiger zei:
Wat houdt Dovecot en Exim in? :)
Exim is de meeste gebruikte MTA (mail transfer agent) oftewel mailserver ter wereld. Dovecot is een applicatie die er vaak voor draait. Via deze applicatie die de authenticatie afhandelt kunnen e-mail clients dan contact maken met de postvakken op de mailserver via pop3 ofwel imap.
Dat zou dus ook kunnen verklaren waarom het met imap ook niet lukt.

Bedankt voor de uitleg over Exim en Dovecot Black Tiger want over dit soort kennis van zaken daar beschik ik dus niet over. :)

Black Tiger zei:
Inmiddels heb ik wel de vraag uitgezet op een technisch forum hoe het kan dat het dan op webmail wel werkt.

Ik ben benieuwd wat ze daar gaan zeggen.

Black Tiger zei:
Waaruit meteen ook blijkt dat desbetreffende medewerker/moderator niet helemaal weet hoe het werkt want:

Het is natuurlijk maar net wat die medewerkers wordt voorgeschoteld door die experts en wat de echte reden is dat zullen ze niet graag openbaar maken.

Black Tiger zei:
Het is echter wel vreemd dat het met Webmail wel werkt en dat maakt mij nu juist nieuwsgierig. Want als je het op de MTA (bijv. Exim of Postfix) uitschakelt dan zul je het ook in Webmail niet meer actief zien.

Ik heb mijn ervaringen van vandaag nog even op het Telfort forum voorgelegd en dat ik het ook vreemd blijf vinden dat het met webmail nog wel werkt. Misschien dat stap 2 is dat ze het ook in de webmail gaan uitschakelen. En eigenlijk vreemd dat er maar weinig mensen op reageren. KPN heeft tenslotte ook veel zakelijke cli?nten die er waarschijnlijk regelmatig gebruik van maken. Of zou de KPN misschien Post.nl willen redden? :)

Morgen eens kijken of er ook iets bekend is bij Xs4all. :)
 
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit alles te maken heeft met het feit dat KPN de merknamen xs4all en Telfort gaat opheffen en dus alles op gelijk ingerichte servers gaat migreren c.q. configureren.
Geen extra dingen meer dus.
Er zijn er echter wel meer die het uitgeschakeld hebben. Ik zou eigenlijk eens met Ziggo moeten proberen of die het ook uit hebben staan.

Of het ook is uitgeschakeld voor zakelijke klanten is de vraag. Zou kunnen. Zou ook kunnen dat die weer op een aparte mailserver zitten aangesloten waar het wel meer werkt alhoewel me dat sterk lijkt maar men wete maar nooit.

Ik ben benieuwd wat ze daar gaan zeggen.
Nog niets, maar zo gauw daar een antwoord op komt laat ik het hier zeker weten.
 
Er is een wat uitgebreider antwoord gegeven door ene Bart in dit draadje maar eigenlijk niks nieuws dan wat er eerder al was besproken, inderdaad een ander platform.

Iemand schreef ook dat .gmail er een ontvangstbevestiging verstuurd en mijn ervaring is dat ik van de 97% door mij verstuurde e-mails ik een ontvangstbevestiging kreeg, alleen over Ziggo kan ik niks vertellen want niemand in mijn kring heeft een Ziggo e-mailadres.
 
Oke dan ben ik wel nieuwsgierig naar welk platform maar dat kan inderdaad.
Blijft me wel verbazen dat hij ook zegt "moeten alle mailservers in de hele keten van mailservers waar een email doorheen gaat DSN ondersteunen", terwijl mail normaliter rechtstreeks gaat en niet langs allerlei mailservers. Uitzondering is dan als er intern doorgeroute zou worden maar dan nog is de eerste ontvangende server degene die een acceptatie antwoord geeft, dus volgens mij is klopt dat deel van het antwoord niet.
Maar kan me voorstellen dat als ze bijv. van Exim naar Exchange zijn overgestapt of omgekeerd misschien.

Ben net zelf even aan het testen geslagen, met ontvangstbevestigingen. Vanuit Gmail en Ziggo en mijn eigen server niet. Vreemd want van mijn eigen server heb ik ze wel vaker gehad.
Ik had in mijn Outlook client ontvangstbevestiging aangegeven, werkt dus niet. Leesbevestiging wel bij sommigen.

Schijnbaar is zowat iedereen ermee gestopt. Het voorbeeld op Telfort is misschien ook vanuit Gmail webmail gestuurd, vanuit Outlook 2013 krijg ik hier ook geen ontvangst bevestiging als ik via Gmail stuur.
 
Het kan best dat men besloten heeft om dit op meerdere mailservers uit te schakelen maar waarom dan niet voor de webmail en voor het glasvezel? Het verhaal rammelt van Telfort rammelt aan alle kanten zoals jij al schreef o.a. dat DNS verhaal, en dit zou dan nog eens van een expert moeten komen.

Maar wat als iemand een e-mail verstuurd naar een Ziggo e-mailadres en vraagt om een ontvangstbevestiging? Ik vraag het me af of de mailserver dan wel die ontvangstbevestiging verstuurd naar de verzender.

Maar het helemaal een zooitje bij Telfort/KPN wat de e-mail betreft. Ik hoor elke maand een CC te ontvangen van een e-mail en toen ik die niet kreeg ging ik bellen. Het bedrijf vertelde mij dat ze geen enkele e-mail meer konden verzenden en na geklaagd te hebben nij de KPN vertelde KPN hun dat het niet 123 was op te lossen. Schijnt iets te maken hebben met een zwarte lijst want als je te veel e-mails verstuurd in een korte tijd dan kom je daarop als spammer en van die lijst ben je dan niet zomaar af?

 
 
Nou het verhaal van Telfort zou dus kunnen. Als ze zoals ze zeggen voor de SMTP server een ander platform verkozen hebben. Dan kom je daar niet meer bij.
Dan kan het bijv. via een relay werken, terwijl je met webmail nog op de oude server zit die dan wel een ontvangstbevestiging verstuurd. Het heeft natuurlijk ook met veiligheid te maken en "redundancy" (ik weet het NL woord effe niet uit m'n hoofd) dat er meerdere mailservers gebruikt worden door een provider. Want zou er eentje uitvallen zouden alle klanten niets meer met mail kunnen doen. Dat wil je te allen tijde voorkomen, vandaar de verdeling over meerdere mailservers.
Dat zie je ook terug bij Ziggo die met de nodige mailservers werken en die zullen ook wel met loadbalancers werken zodat de mail drukte automatisch verdeeld wordt over de mailservers.
Het is dan ook gemakkelijker om even te rerouten als er eentje ergens in een spam blacklist terecht komt of een nieuw ip te geven. Technisch is heel veel mogelijk.

Ik heb van en naar mijn ziggo email adres mails verstuurd en ik krijg geen ontvangstbevestiging.

Sommige providers (ja ook KPN) stellen hun spamfilters vaak ook te strak in, dat kan tot moeilijkheden leiden. Maar als er bijv. vanaf een mailserver binnen korte tijd erg veel e-mails naar gmail gaan dan kom je op een pauzelijst terecht. Dan overstijg je het aantal e-mails wat gmail wenst te ontvangen van een afzender.
Als jij dus bijv. veel mails krijgt (bijv. incl. spam mails) en van al die mails gaat een cc naar je gmail adres dan zegt gmail op een gegeven moment van "dag jan, nu effe niet meer" en dan kan het even duren voordat je van die lijst af bent. Zeer zeker als de mails maar aan blijven houden. Als er binnen een bepaald aantal uren (of dagen, weet niet precies hoe ze dat ingesteld hebben) geen of weinig mail meer is geweest, dan wordt het automatisch weer geopend.

Microsoft is er ook zo eentje. Maar daar is het nog veel erger. Die kijken automatisch wat gebruikers doen, en hun gebruikers (outlook, hotmail en live email adressen) kiepen nogal eens graag mail die ze niet (meer) willen ontvangen weg als spam i.p.v. zich gewoon af te melden. Zo kan dus hele legitieme mail op de spamlijst terecht komen. Zie er dan maar weer eens af te komen.
Dat gebeurt ook bij forums. Gebruikers abonneren zich dan op topics. Na een tijdje willen ze daar niets meer mee te maken hebben en in plaats van zich dan gewoon van nieuwe topics af te melden gaan ze die mailtjes als spam aanmerken en dan kom je met de hele server opeens in de spamlijst van Microsoft. Zie er dan maar eens af te komen.

Spamlijsten zijn erg fijn, maar soms staan ze toch wat streng en zie het dan maar op te lossen.
 
Zoals jij het beschrijft zo gaat het exact, spamfilters worden o.a. be?nvloed omdat gebruikers een rechtmatige e-mail als spam markeren i.p.v. zich af te melden.

Maar als een bedrijf aan het eind van de maand de facturen verstuurd aan hun klanten en KPN blokkeert dan onterecht de afzender omdat het gezien wordt als spam zonder dat men het wil/kan oplossen dan denk ik dat het nu loont om snel aandelen in Post.nl te kopen. :) :) Hoewel ik brieven ontvang die bezorgt worden door Post.nl die een week onderweg zijn en als daar een termijn van 2 weken instaat dan zit de helft van het termijn er al op. Is het termijn 5 dagen na dagtekening dan heb je wel een probleem. ;) 

Natuurlijk het is niet gemakkelijk om het e-mail verkeer te filteren waarbij zakelijk, priv? en rechtmatige reclame mail wel wordt doorgelaten en spam altijd in de spamfilter terecht komt. Maar ik krijg toch de indruk dat spammers het gaan winnen omdat het e-mail verkeer nu totaal ontwricht wordt.

Ik leg nu het idee van vrij internet verkeer even naast me neer en ik kijk dan naar een mede oorzaak van de spam en dat is omdat Jan en alleman wereldwijd en vrijwel anoniem goedkoop domeinen kunnen registreren waarvan de spam wordt verzonden, daar valt dus nog heel wat te verbeteren.

Maar waarom voor mij, en waarschijnlijk ook voor andere, een ontvangstbevestiging zo belangrijk is dat is omdat zo'n 90% van de communicatie via e-mail verloopt. Als ik iemand benader per e-mail maar de persoon beweert dat hij/zij de e-mail nooit heeft ontvangen dan moet ik het tegendeel bewijzen. Momenteel zit ik bijvoorbeeld in een procedure i.v.m. een lekkage in mijn woning en ook daar wordt om schriftelijke bewijzen gevraagd o.a. om e-mails omdat telefonisch klachten en afspraken juridisch gezien vrijwel geen enkele waarde hebben.

Zoals ik al eerder schreef, een leesbevestiging kan je negeren of zelfs uitschakelen waardoor deze optie geen enkele effect heeft. Hierdoor vervalt het (juridisch) bewijs dat iemand de e-mail ook daadwerkelijk ontvangen en gelezen heeft. Een bewijs van aflevering is in ieder geval een extra check dat de mail ook is afgeleverd en als iemand hem uiteindelijk niet leest dan is dat zijn/haar probleem.

En omdat bedrijven en particulieren hier nu misbruik van kunnen gaan maken door te beweren dat de e-mail nooit is afgeleverd of in de spam map terecht is gekomen, wordt het communiceren via e-mail een stuk onbetrouwbaarder.

 
Als het aan het spamfilter van KPN ligt, dus dat KPN blokkeert moeten ze het ook kunnen oplossen. Ziggo heeft ook een dynamisch filter en vaak ook streng maar die kunnen het ook oplossen.
Het is in de meeste gevallen wel zo dat de eigen klanten moeten gaan klagen van "ik kan geen bericht ontvangen van die of die afzender" anders doen ze niets.
En mensen zijn nog wel eens wat lui uitgevallen wat dat betreft en zeker als het om facturen gaat.

Spammers kunnen het niet winnen als ook grote providers gewoon goed hun werk doen. Spammers zullen er altijd blijven, maar het is belangrijk wel aan de anti spam maatregelen te voldoen. Dus het wordt tijd dat ook ISP's zoals Ziggo en KPN van SPF records gebruik gaan maken en DKIM records als het kan.
Het zal spam niet tegen houden, maar je kunt zo wel doeltreffender maatregelen nemen op basis van inkomend verkeer.

Inderdaad is een van de grootste oorzaken wereldwijd domeinnamen zomaar te kunnen registreren, incl. de gekste namen zoals bijv. @gnwefhd.com en soort gelijke willekeurige toets aanslag domeinen.
Echter daar blijft het niet bij. Er zijn al spammers met SSL mail inclusief SPF, DKIM en DMARC record. Echter die zijn na 1 poging wel goed te blokkeren. Voordeel hun is dat zo'n opzet maken alleen 1 goedkope hosting en domeinnaam kost. Als ze dan 1x goed spammen hebben ze het bedrag wat ze uitgeven al minstens 10x of meer terug verdiend.
En als laatste blijft er nog malware en hacks van accounts waardoor via legale accounts gewoon spam verzonden wordt, totdat de hack of de malware ontdekt wordt.
Even los van de bedrijven die spam faciliteren.

Tegenwoordig werkt mail zo goed dat je er van uit mag gaan dat een bericht aan is gekomen als je geen bericht terug krijgt dat de mailbox vol is of het voor andere reden -niet- afgeleverd is. Dat is ook een soort van ontvangstbevestiging.
Echter.... er zijn nog isp's die mogelijk spam gewoon laten verdwijnen zonder dat iemand er bericht van krijgt. Of wat ik lang op een server gehad heb (ja bij mail naar Microsoft dus Outlook/hotmail/live accounts) is dat gewoon -alle- mail bij de gebruikers rechtstreeks in de spamfolders terecht kwam. Dat lijkt nu weer te gebeuren.
Gebruikers kijken daar niet snel vanzelf in. Maar je krijgt ook geen bericht terug dat de mailbox vol is of de mail geweigerd is en dan is het wel een groot probleem. Met name dus als je facturen verzend. Mensen weten vaak niet wanneer zo'n ding komt dus gaan ook niet in de spamfolder kijken of er eentje toevallig is gekomen elke maand.

Dat een mail in de spam folder terecht is gekomen is dus goed mogelijk. Maar als bedrijven of particulieren dat beweren, dan is dat toch bewijs dat hij aangekomen is en zijn hun mappen niet goed genoeg gecontroleerd hebben of de anti-spam maatregel te streng staat ingesteld, daar is de afzender niet verantwoordelijk voor.
Logfiles van de mailserver zijn dan altijd nog wel bewijs. Alleen nadeel daarvan is dat die vaak niet langer dan max. 30 dagen bewaard wordt.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan